Vi Bilägares forum

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Hoppar över första inlägget.

Uppdaterat: 2021-05-21 16:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

Vårt problem Henrik är att garaget är den P-plats man har, det är längor med egen mating från respektive hus.
Vi skulle få gräva upp alla tomter för att få fram nya kablar till garagen.
Vi är en BR förening, och vad jag förstått behövs 100% för att ändra föreningens uppdrag. Laddning av bilar finns inte i det uppdraget idag.

Uppdaterat: 2021-05-22 16:54

Nja, bostadsrättsföreningar har det lättare än samfälligheter. För en samfällighet kan det krävas ny lantmäteriförrättning för dyra pengar, om nu inte regelverket är på gång att ändras

Uppdaterat: 2021-05-22 17:14
Power to the people

Henrik
Det kan ju vara så att folk har andra anledningar till inte köpa elbil än att de bara inte vill.
Skulle man fråga 1000 pers varför de inte köper mc, husvagn eller epatraktor så kommer det finnas minst lika många anledningar som i elbilsundersökningen och alla svaren är giltiga.

Uppdaterat: 2021-05-22 17:46

Själv skulle jag gott klara mig med en Honda E, med 20 mils räckvidd (har möjlighet att ladda hemma).Men att betala 378 000 för en ny småbil finns inte på kartan. Elbilar är ännu helt enkelt för dyra för vanligt folk. Då menar jag priset utan eventuell subvention, TCO eller leasing.

Uppdaterat: 2021-05-22 19:08

40-talisten, då kan ju en MG ZSEV passa, den går just nu att privatleasa från 1990:-/månad och det är nog svårslaget oavsett drivmedel.
Jag har en känsla att det är just leasing som gäller för en elbil, att köpa en skulle jag nog akta mig för.

Uppdaterat: 2021-05-22 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Henrik
Det kan ju vara så att folk har andra anledningar till inte köpa elbil än att de bara inte vill.
Skulle man fråga 1000 pers varför de inte köper mc, husvagn eller epatraktor så kommer det finnas minst lika många anledningar som i elbilsundersökningen och alla svaren är giltiga.

Ja, som jag skrev ovan, pga. bristande kunskap eller information och att de tittar på en bil som inte matchar deras användande. Läs vad jag skriver är du snäll. Alla andra punkter på listan ovan handlar bara om att välja rätt bil för sina behov. Det finns idag elbilar för allas behov utom de som drar mer än 2 350 kg. Sen kan det vara så att en del punkter gör att man får tänka till lite, men då är vi tillbaks till viljan. Så jo, jag anser att viljan är det enda riktiga skälet som existerar idag. Sen finns det många som hittar på nåt annat problem för att dölja att de helt enkelt inte vill.
Sen som jag skrivit tidigare, jag respekterar till fullo att inte alla köper elbil som byter till nytt. Men jag tycker det är bättre ge ärliga skäl till varför istället för att hitta på anledningar som inte är ett problem om man vill.

Uppdaterat: 2021-05-22 19:45
Henrik M skrev:

Sen som jag skrivit tidigare, jag respekterar till fullo att inte alla köper elbil som byter till nytt. Men jag tycker det är bättre ge ärliga skäl till varför istället för att hitta på anledningar som inte är ett problem om man vill.

Skulle snarare säga att det är du som inte vill acceptera de skäl folk anger. Du har istället massor av argument varav de sämsta är att folk inte förstår eller vill.

Uppdaterat: 2021-05-22 19:57
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men det konstiga Pinjong är ju att de som kör elbil redan inte har de problemen som de som inte har elbil påstår där finns om man väljer rätt bil för sina behov.
Som jag skrev, jag respekterar att det finns de som inte vill. Respekterar dock inte folk som inte har stake nog att ge rätt anledning till varför de väljer fossilt igen när de byter.
Och varför skulle det sämsta argumentet vara att folk inte vill? Det är ju så det är för de allra flesta. Klev jag på en öm tå kanske?

Uppdaterat: 2021-05-22 20:06

Fast det första argumentet var ju att dom är för dyra för många och det måste man väl rimligen kunna acceptera - även om det kanske är svårt för den som har turen att ha en välvillig arbetsgivare som ser till att man får åka elbil. Många privatköpare kör inte så långt årligen och köper dessutom begagnat av ekonomiska orsaker så nog måste man kunna acceptera att en ny elbil kan vara alltför dyr - och om den har några år på nacken begränsad i andra egenskaper.

Uppdaterat: 2021-05-22 20:26

Pi: Om du läste ovan så rörde min text och inlägg nybilsköpare. Att det inte finns utbud nog på begagnatmarknaden än köper jag till fullo.
Men att de är för dyra är ju inte heller ett argument, jag vet inte någon elbil som har ett högre TCO än motsvarande fossilbil. Sen ja, för de som köper fossilbil där det än inte finns en motsvarande elbil så kan det bli problem, men då är vi ju inte på argumentet att de är för dyra utan på att alternativet saknas. Det får jag väl dock erkänna är det andra hållbara argumentet.

Uppdaterat: 2021-05-22 20:40
Pi skrev:

Fast det första argumentet var ju att dom är för dyra för många och det måste man väl rimligen kunna acceptera - även om det kanske är svårt för den som har turen att ha en välvillig arbetsgivare som ser till att man får åka elbil. Många privatköpare kör inte så långt årligen och köper dessutom begagnat av ekonomiska orsaker så nog måste man kunna acceptera att en ny elbil kan vara alltför dyr - och om den har några år på nacken begränsad i andra egenskaper.

+100 på det. Jag kör elbil av skäl som inte har ett dugg att göra med "ekonomi". Tvärtom, med det som jag har investerat i laddstationer, så kommer det att ta eoner innan bilen är billigare i drift än en fossildriven sådan. Att gemene man inte kan köpa en elbil - oavsett TCO - får man nog ta som ganska givet. Att dissa de där som inte kan bortse från sin egen ekonomi, är ganska plumpt.

Uppdaterat: 2021-05-22 20:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nja, nu tror jag att ni missar poängen i det jag skriver. Som jag skrev finns det inte elbilar motsvarande alla fossilbilar idag, och där har jag inga som helst problem med att respektera att valet blir en fossilbil igen.
Det jag syftar på är alla de som väljer en fossilbil DÄR DET FINNS motsvarande elbil i samma kostnadsläge. Då är min åsikt och poäng att det handlar om vilja till största del och inte massa påhittade problem. Så nej, jag dissar ingens ekonomiska förutsättningar.

Uppdaterat: 2021-05-22 20:58
pinjong skrev:

Utgångpunkten för mig är att respektera folks åsikter och synpunkter även om jag inte alltid vet varifrån de kommer.
Jag kan ta mitt eget fall. Jag vill dra min husvagn och kan då köpa en fossil bil för 200-250 tkr och dra den i runda slängar dubbelt så långt som motsvarande elbil för drygt dubbla priset. Varför skulle jag välja en elbil? Det är ju bara dumheter än så länge men självklart löser tillverkarna detta och då är jag med.

Fast nu har ju du inte heller läst vad jag skriver......
Snacka om att dunka huvudet i tegelväggen att försöka föra en vettig diskussion med en del här.
Till att börja med har du ju troligtvis inget måste av att dra en husvagn, utan det är något du vill, eller hur? Så då är vi inne på prioriteringar, återigen viljebiten.
Sen skriver du att du kommer dubbelt så långt på en tank som en laddning, ja det är sant, men återigen, du kommer så långt med elbilen som är lämpligt mellan pauserna för att vara säker förare även med elbilen så det är i praktiken inget problem om man är en sund person.
Sen skriver du att du köper bil för 200-250 kkr, och då är vi tillbaks till det jag skrev innan med, att det inte finns elbilar motsvarande alla fossilbilar än. Jag anar att den bil du har då är lite åt det snikiga hållet och att det inte finns nån motsvarande elbil än. Och då som jag skrev, respekterar de som väljer fossilbil där det inte finns motsvarande elbil.

Uppdaterat: 2021-05-22 21:17
Henrik M skrev:

Fast nu har ju du inte heller läst vad jag skriver......
Snacka om att dunka huvudet i tegelväggen att försöka föra en vettig diskussion med en del här.

Så barnsligt.

Henrik M skrev:

Till att börja med har du ju troligtvis inget måste av att dra en husvagn, utan det är något du vill, eller hur? Så då är vi inne på prioriteringar, återigen viljebiten.

Ja förhoppningsvis segrar den fria viljan och vi får göra ungefär det vi vill. Eller vill du ändra på det?

Henrik M skrev:

Sen skriver du att du kommer dubbelt så långt på en tank som en laddning, ja det är sant, men återigen, du kommer så långt med elbilen som är lämpligt mellan pauserna för att vara säker förare även med elbilen så det är i praktiken inget problem om man är en sund person.

Visst men varför ska jag välja ett fordon som tvingar mig att ta pauser som dessutom kan utsträckas beroende på tillgång och kö. Jag förstår inte detta.

Henrik M skrev:

Sen skriver du att du köper bil för 200-250 kkr, och då är vi tillbaks till det jag skrev innan med, att det inte finns elbilar motsvarande alla fossilbilar än. Jag anar att den bil du har då är lite åt det snikiga hållet och att det inte finns nån motsvarande elbil än. Och då som jag skrev, respekterar de som väljer fossilbil där det inte finns motsvarande elbil.

För att återkomma till det där med att läsa andras inlägg: jag skrev KAN köpa en bil för 200-250 tkr för att tillfredsställa ett specifikt behov. Jag måste alltså inte köpa en dyrare bil om jag inte vill just för dragkravet. Ditt antagande om min snikenhet faller på din oförmåga att läsa inlägg således. Sedan kan erkännas att jag är lite sniken. ;-) Och är stolt över det så länge det inte går ut över någon annan. Sparsam är ett annat ord. Jag vill ha ett bra förhållande mellan pris och prestanda vilket logiskt tillåter nominellt vidlyftiga inköp.

Uppdaterat: 2021-05-22 21:39
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong, jag faller tillbaks på mitt ganska tidiga inlägg vilken punkt du faller under iaf. Du fortsätter skriva dumheter....
Att du tvingas ta pauser?! Alla vettiga förare som inte vil äventyra medpassagerare eller medtrafikanters säkerhet tar pauser. Man tar sig för pannan....
Ha en trevlig kväll, jag lägger ner här.

Uppdaterat: 2021-05-22 21:42

Det handlar om att vilja? Henrik verkar inte vilja förstå och/eller acceptera hur andra prioriterar och väljer ifråga om fordonsköp. Självklar måste du inte men du kan.

Uppdaterat: 2021-05-22 21:45

För övrigt så var ju en av undersökningens frågor om inköpspris, inte TCO.

Uppdaterat: 2021-05-22 21:49

Axa: Prioriteringar handlar väl ändå om vilja?
Läs igen...
Jag respekterar att inte alla kan skaffa elbil. Min poäng var och är att de som kan, men inte gör, där handlar det om vilja och inte påhittade problem som bara handlar om vilja huruvida de finns eller ej.
Förstår du?

Uppdaterat: 2021-05-22 21:53
Henrik M skrev:

Pinjong, jag faller tillbaks på mitt ganska tidiga inlägg vilken punkt du faller under iaf. Du fortsätter skriva dumheter....
Att du tvingas ta pauser?! Alla vettiga förare som inte vil äventyra medpassagerare eller medtrafikanters säkerhet tar pauser. Man tar sig för pannan....
Ha en trevlig kväll, jag lägger ner här.

Det finns en skillnad mellan att tvingas ta en paus pga soppatorsk och att välja när och var man tar en paus. Jag föredrar det senare eftersom jag väljer Trafikverkets rastplatser framför bensinstationer eller för den delen laddstationer som jag antar är lika torftiga. Men valet av rastplats är ändå en helt egen diskussion känner jag.

Uppdaterat: 2021-05-22 22:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M skrev:

Jag respekterar att inte alla kan skaffa elbil.

Men du har väldigt dålig respekt gentemot alla som kan köpa massor av elbilar men ser skäl att vänta.

Uppdaterat: 2021-05-22 22:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Alla kan köpa elbil men de flesta bedömer att det är för tidigt och det betyder inte att de inte förstår!

Uppdaterat: 2021-05-22 22:19

Pinjong vad är det du inte förstår vad Henrik M skriver???? Söker du bara trubbel? Grälsjuk?
Lägg ner ditt dissande och VERKLIGEN läs vad Henrik M skriver, men det är väl kanske för svårt, för du vill inte!

Uppdaterat: 2021-05-22 22:28
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
pinjong skrev:

Henrik M wrote:Jag respekterar att inte alla kan skaffa elbil.
Men du har väldigt dålig respekt gentemot alla som kan köpa massor av elbilar men ser skäl att vänta.

Men seriöst, kan du inte läsa?!
Har inga problem med det, men kalla anledningen för vad det är istället för att hitta på skäl som inte finns utan bara handlar om vilja.
Nu lägger jag ner.

Uppdaterat: 2021-05-22 22:55
Henrik M skrev:

Men det konstiga Pinjong är ju att de som kör elbil redan inte har de problemen som de som inte har elbil påstår där finns om man väljer rätt bil för sina behov.
Som jag skrev, jag respekterar att det finns de som inte vill. Respekterar dock inte folk som inte har stake nog att ge rätt anledning till varför de väljer fossilt igen när de byter.
Och varför skulle det sämsta argumentet vara att folk inte vill? Det är ju så det är för de allra flesta. Klev jag på en öm tå kanske?

Utgångpunkten för mig är att respektera folks åsikter och synpunkter även om jag inte alltid vet varifrån de kommer.

Jag kan ta mitt eget fall. Jag vill dra min husvagn och kan då köpa en fossil bil för 200-250 tkr och dra den i runda slängar dubbelt så långt som motsvarande elbil som kostar dubbelt så mycket. Dessutom måste jag skaffa ett nytt körkort. Varför skulle jag välja en elbil? Det är ju bara dumheter än så länge men självklart löser tillverkarna detta och då är jag med.

Uppdaterat: 2021-05-22 23:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Henrik,
Det är ju du som inte begriper. Skälen folk anger är deras sätt att se på saker. Det är inte fel enbart för att du ser det annorlunda. Ditt sätt att resonera får det att framstå som att innehav av en elbil är det slutgiltiga målet med livet.

Det vore skönt om du kunde diskutera utan att hela tiden utgå från att din egna horisont är någon form av facit.
Det andra skriver är inte dumheter. Du är inte Messias.

Uppdaterat: 2021-05-22 23:18

L.Mäkinen: Om du tolkar det jag skriver så har du inte förstått det du läst. Självklart är det så de som svarat ser på det, men som jag skrev tidigt i tråden, att de ser på det så beror ju på okunskap eller att de inte har rätt information.
Alla de olika skälen förutom viljan att skaffa är ju helt beroende på vilja med, alternativt att skaffa rätt elbil för sina behov.
Jag har som sagt, för tusende gången nu, inget emot att folk skaffar fossilbil igen. Det jag vänder mig emot är när de som gör det använder argument mot elbilen som är felaktiga eller hade undvikits med rätt val av bil för sina behov eller handlar om vilja istället för att erkänna att det helt enkelt bara är så att de inte vill.
Sen som jag skrev ovan med, återigen ett antal gånger nu, jag respekterar de som skaffar en fossilbil igen där det inte finns en motsvarande elbil än. Har aldrig påstått alla måste ha elbil.
Förstår du?

Uppdaterat: 2021-05-22 23:27

Jag förstår vad du skriver, men frågan är om du skriver det du menar. Argumenten är INTE fel för att de värderar saker annorlunda än du. Det är inte mätbara faktorer huruvida en produkt är för dyr eller har för kort räckvidd.

Uppdaterat: 2021-05-22 23:58

Nja, priset är väl i allra högsta grad mätbart. Bara att jämföra elbilen man är intresserad av med närmast korrekt jämförbar fossilbil. Där har det ju visat sig att det är en väldigt stor myt spridd att elbilen kostar det dubbla vilket den såklart inte gör.
Däremot som jag skrivit tidigare i andra trådar med, så finns det inte elbilar än som motsvarar alla olika fossilbilar, särskilt i det lägre prissatta sortimentet. Och som jag med skrev, där förstår jag om de som handlar väljer fossilt och väntar in större utbud. Däremot kan jag personligen tycka att de borde behålla det de har lite längre istället för att sätta en ny fossilare på gatan i det fallet eller välja en lätt begagnad bil istället för en nytillverkad fossilbil till.
Vad gäller räckvidd så finns det idag riktigt gott om elbilar som klarar verkliga 40 mil även i lägre klasser och nej, jag har väldigt svårt att se att det finns ett mycket större verkligt behov av räckvidd än så. Sen att en del anser sig behöva längre räckvidd, det är en annan sak men då är vi återigen på det där med vilja. De vill inte behöva stanna och ladda.....men såklart att de kan.

Uppdaterat: 2021-05-23 00:20

Henrik säger att det finns gott om elbilar som klarar 40 på en laddning.

Jag skulle säga att det finns nästan ingen elbil som klarar 40 mil utan snarare 30 mil på svenska vintern.
Och vissa 14-20 mil.
Och det är väl ofta man måste beakta dom sämre driftsfallen.
Kallstarter på vintern för den som bara kan ladda offentligt suger extra mycket dyr el och krymper räckvidd.

Och krasst så ska man köpa en elbil så måste man låna upp den dubbla summan och dubbla kontantinsatsen.
Inte direkt alla familjer som har den möjligheten.

Och sedan kommer vi till det faktumet att halva befolkningen bor i lägenhet och kan ofta inte ens få en parkeringsplats vid boendet.

Och så kommer vi till kulan.
Fast då kan man ju låna grannens bil.

Men hoppas alla som kan satsar på en miljöriktig elbil för framtiden.
Och fel låt vann som vanligt.

Uppdaterat: 2021-05-23 01:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, det där med räckvidden i sträng kyla har man ofta som argument mot elbilar från de som ingen har.
Hur mycket av dina andra produkter dimensioner du för sämsta tänkbara förhållande?
Är det egentligen så illa att du under kanske 25% av drifttiden tappar 30% av körsträckan?
Hur många gånger under den perioden gör du dessa långa biltur på, låt oss säga >25 mil?
Ja det var frågor jag funderade på och konstaterade att klarar elbilen minst 25 mil de enstaka dagar det råkar vara rejält kallt så funkar det. Det kan till och men slumpa sig att det inte genomförs någon sådan lång resa på denna kalla dag.

Uppdaterat: 2021-05-23 08:00

För egen del är det punkt ett och tre som stoppar detta hushåll just nu.
Priset pga det behövs en större bil. I dagsläget kombi med högre markfrigång som verkligen används och då sticker priset iväg.
Ladda hemma finns inte möjlighet till just nu och inte på jobbet heller som dock är gång avstånd :)

Uppdaterat: 2021-05-23 08:16
Guran skrev:

MSO, det där med räckvidden i sträng kyla har man ofta som argument mot elbilar från de som ingen har.
Hur mycket av dina andra produkter dimensioner du för sämsta tänkbara förhållande?
Är det egentligen så illa att du under kanske 25% av drifttiden tappar 30% av körsträckan?
Hur många gånger under den perioden gör du dessa långa biltur på, låt oss säga >25 mil?
Ja det var frågor jag funderade på och konstaterade att klarar elbilen minst 25 mil de enstaka dagar det råkar vara rejält kallt så funkar det. Det kan till och men slumpa sig att det inte genomförs någon sådan lång resa på denna kalla dag.

Hihi Guran jag har ju octavia med bränslevärmare så den är dimensionerad och används ner till minus 37 grader :) och klarar minst 65 mil eller mer utan man behöver kliva ut i kylan ;)

Men ditt resonemang är ändå inte helt fel tycker jag.

Men jag tänker mer mot dom som inte har möjlighet till att ladda hemma som ändå väljer elbil och det fungerar med ett par laddningar på offentlig laddare typ nån eller ett par laddningar i veckan.
Att det fungerar tvivlar jag inte på men Jag har en känsla av att bränsle ekonomin/kostnad kan bli drastiskt högre och räckvidd lägre och oftare laddning och speciellt för en bil i Norrland.
Tänker priset på offentlig laddning över 2:- till kanske 4-8 :- och en förbrukning vid kall kortkörning på kanske 3 eller mer per mil.
Och en elbil med kortkörning på vintern som inte står kontinuerligt på stolpe kan ha en snittförbrukning på det dubbla och reducerad räckvidd mellan laddning.
Nåja, det gäller väl också fosilbilen.

Har man det optimala läget med villa och låg kostnad för ström då har man ett överlägset bra utgångsläge för elbil.
Men som sagt inte alla som har det.

Uppdaterat: 2021-05-23 09:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:MSO, det där med räckvidden i sträng kyla har man ofta som argument mot elbilar från de som ingen har.
Hur mycket av dina andra produkter dimensioner du för sämsta tänkbara förhållande?
Är det egentligen så illa att du under kanske 25% av drifttiden tappar 30% av körsträckan?
Hur många gånger under den perioden gör du dessa långa biltur på, låt oss säga >25 mil?
Ja det var frågor jag funderade på och konstaterade att klarar elbilen minst 25 mil de enstaka dagar det råkar vara rejält kallt så funkar det. Det kan till och men slumpa sig att det inte genomförs någon sådan lång resa på denna kalla dag.
Hihi Guran jag har ju octavia med bränslevärmare så den är dimensionerad och används ner till minus 37 grader :) och klarar minst 65 mil eller mer utan man behöver kliva ut i kylan ;)
Men ditt resonemang är ändå inte helt fel tycker jag.
Men jag tänker mer mot dom som inte har möjlighet till att ladda hemma som ändå väljer elbil och det fungerar med ett par laddningar på offentlig laddare typ nån eller ett par laddningar i veckan.
Att det fungerar tvivlar jag inte på men Jag har en känsla av att bränsle ekonomin/kostnad kan bli drastiskt högre och räckvidd lägre och oftare laddning och speciellt för en bil i Norrland.
Tänker priset på offentlig laddning över 2:- till kanske 4-8 :- och en förbrukning vid kall kortkörning på kanske 3 eller mer per mil.
Och en elbil med kortkörning på vintern som inte står kontinuerligt på stolpe kan ha en snittförbrukning på det dubbla och reducerad räckvidd mellan laddning.
Nåja, det gäller väl också fosilbilen.
Har man det optimala läget med villa och låg kostnad för ström då har man ett överlägset bra utgångsläge för elbil.
Men som sagt inte alla som har det.

Du har väl tänkt på att ”normalbilisten” klarar sig med EN laddning i veckan, även vintertid, med de flesta elbilar på marknaden. Förutom de som är gjorda för att vara Citybilar med litet batteri, typ Mazda MX-30 mfl.
Och du som har gjort en sport av att ladda gratis och köra maximalt på ström med GTE:n borde helt fint kunna ha en ID.3 i stället.

Uppdaterat: 2021-05-23 12:38

Oavsett vad man "kan" leva med så är det väl ändå till slut den enskilde köparen som själv måste bedöma vilken typ av fordon som passar just hans behov och hans ekonomiska möjligheter bäst. Liter smålöjligt att försöka "pracka på" människor sånt som uppenbarligen inte passar för tillfället bara för att man själv gjort det valet.
Skulle f ö aldrig köpa ett fordon som måste laddas om jag inte hade möjlighet att göra detta hemma - i annat fall faller t o m den berömda TCO-kalkylen (om den är nån form av köp-skäl) helt för de allra flesta. För att inte tala om bekvämligheten att slippa jaga snabbladdare för det normala/dagliga laddbehovet.
Själv har jag dessa möjligheter men har inte ansett att det hittills funnits lämpliga eldrivna fordon för mina behov - om inte annat så har de fallit på priset. Och behoven vill jag nog avgöra själv och inte överlåta åt andra att bedöma. Trots allt så brukar det räknas med en värdeminskning på runt 50% på ca: 4 år och det gäller säkert också eldrivna fordon - inte minst nu när utvecklingen är rätt intensiv så det som var hyggligt för ett år kan nog vara mindre attraktivt om 3 år - t ex. Visst är dom rörliga kostnaderna klart lägre för eldrivet men med vanliga körsträckor för oss privatköpare så är det svårt att få balans kontra det för oss hittills avsevärt högre köpepriset med åtföljande högre värdeminskning. Men skillnaden kan ju eventuellt delvis åtgärdas om man hittar bra leasing-alternativ för dessa tycks ju inte jämt följa köpepriset i elbils-branschen.
Den som lever får se - som vanligt. Och allt här i världen är trots allt inte våra vardagsbilar.
Bara mina åsikter som jag hoppas det är OK att ha - och andra tycker säkert annorlunda.

Uppdaterat: 2021-05-23 16:04

Pi: Fast just där bevisar du ju min tes......du säger att du kan, men du vill inte. Med andra ord har jag helt rätt, det ärligaste argumentet på listan ovan är viljan.
Om du hade läst det jag iaf skriver så försöker jag inte pracka på någon nåt. Tror du det läser du in saker jag inte skriver. Det jag som sagt vänder mig emot är de som hittar på motargument som inte håller om viljan finns där.
Men ja, du får tycka precis vad du vill, men var ärlig med anledningen.

Uppdaterat: 2021-05-23 16:24

Jag håller med Pi till 100% i #85 här ovan. Allt är inte guld och gröna (sic) skogar med en elbil. Lite märkligt att den här diskussionen blir så polariserad. Jag är så lyckligt lottad att jag har kunna köpa en dyr elbil och därmed stilla mitt miljösamvete något. Alla kan inte det, men det kan vi (som kan) väl inte lasta dem för?

F.ö. så kommer min milkostnad att vara skyhög eftersom jag numera kör så lite. Ska vi gissa på 70:-/mil?

Uppdaterat: 2021-05-23 16:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Pi: Fast just där bevisar du ju min tes......du säger att du kan, men du vill inte. Med andra ord har jag helt rätt, det ärligaste argumentet på listan ovan är viljan.
Om du hade läst det jag iaf skriver så försöker jag inte pracka på någon nåt. Tror du det läser du in saker jag inte skriver. Det jag som sagt vänder mig emot är de som hittar på motargument som inte håller om viljan finns där.
Men ja, du får tycka precis vad du vill, men var ärlig med anledningen.

Du skriver ju alltid att man ska läsa det man skriver. Ditt inlägg här bevisar ju med all tydlig önskvärdhet att du just inte gör det.

Uppdaterat: 2021-05-23 16:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ingen som påstått det är guld och gröna skogar bara, långt ifrån, precis som med alla bilar. Däremot, vilket är min poäng, att det är inga hinder som inte viljan löser längre för de som ändå köper en fossilbil som är motsvarande elbilen som finns.
Så jag står fast vid att det är viljan som är avgörande för de som inte skaffar elbil av de som kan.
Sen har du rätt i Audi vilket jag med påpekat ovan, att det än så länge inte finns elbilar motsvarande alla fossilbilar varför jag helt klart respekterar de som inte har möjligheten.
Men av de som kan, där är det helt klart viljan det handlar om, inte massa andra hinder som inte viljan kan lösa.

Uppdaterat: 2021-05-23 16:32

Nja, Audi. Jag tror däremot att vi ser lite olika på vad viljan i det hela handlar om. Jag menar att de behov många anser är ett hinder överkommes om viljan är den rätta. En del säger att de har ett behov av att dra husvagn t.ex. Men hur många har det behovet? Att de VILL dra husvagn är en annan sak. Så återigen det handlar om viljan. Sen ja, alla får bedöma sina egna behov. Men att kalla det nåt annat än vilja är fel vilket som sagt är min poäng.

Uppdaterat: 2021-05-23 16:38

Henrik - säger som Audi att du nog bör läsa andras inlägg lite noggrannare. Jag sa att jag skulle ha möjlighet ladda hemma om elbil vore ett alternativ - inte att elbil är ett alternativ f n av flera olika orsaker. Och jag är som sagt helt ärlig med mina orsaker att t v avstå elbil - även om jag i grunden har mycket positiva och långvariga erfarenheter av eldrift i andra applikationer. Har faktiskt ändå funderat på att nyttja de möjligheter som finns f n att installera en laddbox till hyggligt pris - trots avsaknaden av elbil.
Sen skall du nog vara lite försiktig med att tycka till om andras behov - det kan dom bara bedöma själva. I så fall kan vi t ex ifrågasätta varför du själv kör så mycket bil varje år - det borde kunna reduceras avsevärt om bara viljan funnits. För att ta ett motexempel till dina exempel.

Uppdaterat: 2021-05-23 16:46
Henrik M skrev:

Nja, Audi. Jag tror däremot att vi ser lite olika på vad viljan i det hela handlar om. Jag menar att de behov många anser är ett hinder överkommes om viljan är den rätta. En del säger att de har ett behov av att dra husvagn t.ex. Men hur många har det behovet? Att de VILL dra husvagn är en annan sak. Så återigen det handlar om viljan. Sen ja, alla får bedöma sina egna behov. Men att kalla det nåt annat än vilja är fel vilket som sagt är min poäng.

Jag har köpt elbil och är frälst. Det betyder inte att jag inte förstår verkliga eller ens inbillade problem som gemene man har inför ett elbilsköp. Dessutom (för att återkoppla till det du inte läste i Pi:s inlägg #85) är ju priset en hämsko. Du gör verkligen allt svart eller vitt, inget däremellan. Jag stannar där, eftersom jag har en tendens att bli irriterad emellanåt.

"En del säger att de har ett behov av att dra husvagn t.ex. Men hur många har det behovet? Att de VILL dra husvagn är en annan sak."

Uppdaterat: 2021-05-23 16:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Pi skrev:

Sen skall du nog vara lite försiktig med att tycka till om andras behov - det kan dom bara bedöma själva. I så fall kan vi t ex ifrågasätta varför du själv kör så mycket bil varje år - det borde kunna reduceras avsevärt om bara viljan funnits. För att ta ett motexempel till dina exempel.

Såklart man ska ifrågasätta de som kör så mycket av olika anledningar, särskilt de som gör det fossilt som jag gjorde tidigare. Varför jag kör så mycket? För att vi verkar över så stort geografiskt område och allt inte går att ta på telefon eller på onlinemöte. Jag besöker varje projekt där jag är mentor till projektledaren endast var 14:e dag ungefär och kontoret en gång i veckan. Tidigare låg jag över iväg för att minimera farandet hem emellan om jag t.ex. var i Skåne 2 dagar i rad men efter mitt ex fick sin hjärnblödning så har jag barn på heltid vilket gör att jag kör hem varje dag. Nöjd med det svaret eller nån kritik till det? Kanske nåt tips jag inte tänkt på?

Uppdaterat: 2021-05-23 17:06

Du kan ju byta jobb till ett där inte öht kör bil i tjänsten, bara viljan till att byta jobb finns.

Uppdaterat: 2021-05-23 17:17

Jodå, jag förstår att du tar fram det jobbrelaterade åkandet men jag tror också att om viljan verkligen fanns så kan man dra ner avsevärt även på detta - helt i enlighet med den vilja du saknar hos privatköparna. Sen kanske det också är så att alla dessa tjänstemil faktiskt är en ren sparbössa för dig - låg rörlig kostnad som antagligen klart understiger den milersättning du får från företaget - gissar jag utan att veta. Skall vi sen fortsätta att ifrågasätta dina behov (eftersom du ifrågasatt våra) så borde rimligen en Kia e-Niro fungerat bra för dig också - men givetvis tar man en Tesla Model S för i runda slängar dubbla priset om man har en möjlighet. Absolut - det är lätt att ifrågasätta andras behov men börjar man göra detta skall man nog också se över sina egna ordentligt och inte slentrianmässigt fortsätta som man tidigare gjort - även om man bytt diesel till el. Jag säger inte att du gör fel men med ditt sätt att se på andras behov så får du vara beredd att andra kan vara lika tveksamma till dina egna.

Uppdaterat: 2021-05-23 17:20

Pi: Har jag någonsin påstått att det inte handlar om vilja hos mig då? Nej, och återigen är det det jag sätter mig emot, inte vad folk gör utan deras oärlighet med varför. Har det verkligen inte gått fram?
Självklart kunde jag kört en e-Niro, däremot hade produktiviteten och effektiviteten gått ner pga. det.
Ja, jag valde en bättre bil för att jag kunde, och ville. Har inte hymlat om det heller, återigen vilja baserat på möjligheter.

Uppdaterat: 2021-05-23 17:24
Apex skrev:

Du kan ju byta jobb till ett där inte öht kör bil i tjänsten, bara viljan till att byta jobb finns.

Fast det flyttar ju bara behovet till någon annan som gör jobbet istället. Hur skulle det hjälpa?

Uppdaterat: 2021-05-23 17:25

Men Henrik vart drar du gränsen mellan vilja och behov? Det verkar inte existera några behov, förutom vatten och föda(fast det måste vi ha för att vi vill leva, inte för att vi måste leva), så som du ser på det

Uppdaterat: 2021-05-23 17:36
Apex skrev:

Men Henrik vart drar du gränsen mellan vilja och behov? Det verkar inte existera några behov alls så som du ser på det

Intressant fråga Apex, visst finns det behov. T.ex. finns det idag ingen elbil som klarar att dra tunga släp, då får man gå på laddhybrid eller helt fossil. För de som behöver fler än 5 sittplatser är det med väldigt tunt än så länge. Likaså som jag skrivit tidigare kan det finnas ekonomiska begränsningar, de som köper ny bil i det lägre prissegmentet har ännu inga motsvarande elbilar att välja på. Det respekterar jag till fullo, även om jag som sagt i det läget kan tycka det vore bättre behålla det man har lite till än att sätta en till fossilare i trafik som ska släppa ut i 15-20 år kanske.

Uppdaterat: 2021-05-23 17:39

Jaså - "produktiviteten och effektiviteten" går per automatik ner i ditt yrke om man åker t ex e-Niro i st f Tesla Model S...
Nja - just den orsaken till sämre produktivitet tror jag inte riktigt på. Däremot lär ju en t ex Tesla Model S ge en helt annan status som tjänstebil än en e-Niro - gissar jag. Men vill man bara så kan man också strunta i den aspekten.
Däremot skulle nog produktiviteten öka en hel del om du skulle överväga att minska resandet radikalt. Har själv jobbat som PL med hela landet som arbetsplats så nog finns det numera goda möjligheter att genomföra sina uppdrag utan ett ständigt resande. Om bara viljan finns som du brukar säga...:) För mig fanns den redan för många år sedan.

Uppdaterat: 2021-05-23 17:42

Pi: Om resan tar längre tid inkl. laddning så minskar väl produktiviteten? Det är ju inget att diskutera. Samt om man kommer mindre utvilad fram? Mer subjektivt dock.
Allt går inte ta på telefon eller onlinemöten som sagt. Det tror jag du vet men nu har du fastnat i att du måste vara emot.

Uppdaterat: 2021-05-23 17:49