Vi Bilägares forum

Köpråd Opel Insignia

Köpråd Opel Insignia

Ber om ursäkt för dom tidigare trådar jag skapat av misstag. Försökte få bort dom men verkar inte gå?

Jag har börjat tittat på opel insignia sports tourer 1.6, bensindriven. Årsmodell 09-10 (kombi). Men upplever att dom verkar vara svårsåld. Hittar ingen information om det ska vara några större problem med dom. Så tänkte kolla lite här om någon har koll på dessa bilar? Är det något att satsa på?

Har även kollat lite på Mazda 6, hur är dom i jämförelse med insignia?

Uppdaterat: 2021-05-03 11:16

Kommentarer

För att göra det mer kortfattat.

Det finns inga nämnvärda tekniska fel på Insignia mer än genomsnittet, snarare färre, är den svårsåld beror det på att den är en Opel och på att det är en livsstilsbil och inte en varutransportbil.

Denna 2009 i filmen har gått 72 000 mil och har inte ett enda fel eller något att anmärka på utöver en sliten stötdämpare.

https://www.youtube.com/watch?v=wk5RSNyp3u8&t=256s

Går inte att förstå eftersom det är holländska, men så är det i varje fall.

1.6 turbomotorn var mycket uppskattad för sina prestanda och relativt låg förbrukning med dåtidens mått.

Båda två är mer udda än genomsnittet, men Insignia är mycket mer ”egen” och annorlunda än Mazda som är mer ”normal” i jämförelse.

Mazda ha mer lättanvänt rymligare lastutrymme och är i stort sett ”bra” på det mesta, fast många har klagat på hög ljudnivå i nästan alla modeller - Insignia är i grunden tystare men är känslig för de stora fälgar och däck som var vanliga, den fanns med 20 tums fälgar, då blir det, enligt de flesta däcksbuller, 18 tum förefaller vara lämpligare ur ljudsynpunkt.

Insignia är inte en vanlig kombi utan mer en ”livsstilsbil” vars avsikt är att vara annorlunda och ha roliga eller intressanta (beroende på hur man ser på saken) detaljer och lösningar, Mazda är inte utan teknik, men Insignia är betydligt mer teknisk och erbjuder en hel del teknisk utrustning Mazda inte har, beroende på vilken utrustning den man hittar råkar ha.

Det var tekniken och utrustningen i kombination med lågt pris som gjorde att den valdes till årets bil 2009.

Mazda är krocksäker, men Insignia är ännu mer så och med mer säkerhetsutrustning, säkerhet är ett av Insignias starkaste kort.

Exempelvis sidorutorna krossas inte i sidokrocktestet trotts att det är helt vanliga rutor, oerhört stabila dörrar, i jämförelse med konkurrenter, exempelvis på Volvo V70 2009 krossas båda sidorutorna fram och bak i samma test.

Från utrustningsnivån ”Edition” är sidokrockkuddar i baksätets ryggstöd standard, framstolarna har dubbla bältessträckare som drar åt två håll samtidigt och samma typ av nackstöd som i Mercedes och BMW.

Mazda har i höjdled justerbar inre backspegel precis som Insignia, bakre ryggstöden kan fällas via knappar, finns inte på Insignia, kom på Astra 2010, har instegsbelysning i backspegel och sidan på dörren, Insignia har en instegsbelysning riktad nedåt under dörren och el-fönster och taklucka kan manövreras med fjärrkontrollen precis som Insignia.

Det är väl i huvudsak finesserna på Mazda
Listan på finesser i Insignia, om man tar med de mer välutrustade versionerna, är mycket lång för en bil 2009.

En utmärkande skillnad är att Insignia har ett helt batteri av små finesser jämt fördelat överallt, Mazda erbjuder inte alls samma mängd eller nivå.
Insignia finns med mycket mer utrustning och är allmänt mer påkostad gällande sådant, exempelvis mot Mazdas mer lättåtkomliga lastutrymme ställer Insignia genomlastningslucka i ryggstöden, den justerbara öppningsvinkeln på luckan och ett speciellt "lastförankringsystem" i aluminiumräls som fanns som extrautrustning.

Det var den första bilen tillsammans med nya BMW 7-serien 2009 som hade en kamera i vindrutan.
Den fotograferar vägen 30 gånger i sekunden och läser vägmärken – inte bara hastighet utan också andra skyltar, mäter avstånd till framförvarande fordon, varnar för kollisionsrisk och har filbytesvarning, inget av det finns i Mazda.

Fyrhjulsdrift, inte helt ovanlig, otroligt bra 4WD, som kan ställas in av föraren och har flera olika funktioner, mycket effektiv.

Elektronisk fjädring.

Datorstyrda variabla strålkastare med nio olika ljusvariationer, Mazda påstår sig ha något liknade man jag är okunnig om den funktionen.

Allt detta är naturligtvis beroende på utrustning.

Andra exempel är ett 220 volts eluttag i baksätet, om den utrustningen valts, elfönsterhissarna och taklucka kan manövreras 10 minuter efter att tändningen slagits av, i Mazda endast 40 sekunder, handskfacket har två våningar, en övre hylla och ett utfällbart fack, i längdled justerbara aktiva nackstöd med automatisk återgång från ändläget, Mercedes har samma men där får man trycka tillbaka det manuellt.
Gasdämpad motorhuv och tätningslister som skyddar trösklarna från att bli smutsiga, vilket Mazda saknar.

Instrumentpanelen har många missförstått, men den bygger på samma princip som ett stridsflygplan, det man vill göra ska vara tydligt, enkelt och gå snabbt att göra utan att man behöver tänka eller ta uppmärksamhet från vägen, (den ett år senare kommande Astran är ännu bättre på detta).

Insignias kaross håller sig relativt ren i smutsigt väglag, hur Mazda uppträder där är okänt.

Insignias bakluckan är, vanligtvis, elmanövrerad, dock var det inte standard i början så några kan sakna det, den elektriska kan då programmeras i vilken vinkel den ska öppnas vi en vridknapp i förardörren – den knappen är även i dag mindre vanlig utrustning.
Hela panelen under bakljusen är i stötupptagande plast och är utbytbar, sitter fastskruvad på luckans inre ram.
En bieffekt av det är att om man skulle öppna luckan under ett lågt tak någon gång utan att tänka sig för, så tar den mindre skada än en vanlig plåtlucka skulle göra.

Har den en beige ”tygklädsel” är det en specialklädsel tillverkad med nanoteknologi som är okänslig för smutts och vätskor, en udda detalj är att tanklocket också är tillverkat med nanoteknologi för att få extra precision i passformen, svår att få med vanlig plast, en av orsakerna till att Saab länge envisades med lock i plåt trots att det ökade risken för rost.

Och så förstås framstolarna som är mycket bra enligt de flesta och finns med de s.k. AGR-stolarna som är några av de bästa på marknaden.

Uppdaterat: 2021-05-04 13:31

Måste hålla med N-iklas beskrivning av det tekniska och bekvämligheten av att köra Insignia med AGR-stolarna. Min 2009 Sportstourer CDTI var en väldigt bekväm och trevlig bil med adaptivt chassi. Det enda jag saknade var automatlådan som jag tyvärr inte kryssade i när jag köpte den ny.
Jag ersatte denna Insignia med en XC60 2017 summum, men den låg tekniskt efter trots att den var 8 år nyare, men den var ju en SUV, vilket jag ville ha. Den nuvarande XC60n 2019 är tekniskt och bekvämligt bättre än Insignian, men den är ju å andra sidan 10 år yngre och bra mycket dyrare.
Så får du tag i en välskött Insignia så är det en toppenbil både som bensin eller diesel. En mycket underskattad bil.

Uppdaterat: 2021-05-04 19:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Galet vad man kan uppleva saker så olika. Jag har med haft en Insignia, en fullsmetad diesel med automat, det är bland det sämsta jag haft i form av hur den var konstruerad på ganska många sätt.
Så jag säger som så till TS, bry dig inte om vad folk skriver här, varken frälsare som N-iklas eller såna som mig som såg bilen som usel, den enda sanningen hur bilen är kommer ju från hur du upplever den, hur den passar dig och dina behov. N-iklas skrev nåt om bra stolar, varken jag eller min sambo kunde köra mer än några mil utan att få ryggont. Så det är ju helt hur man är byggd, vad man är van vid, vilka referensramar man har etc. Kommer man från en sämre bil upplevs den såklart superbra, kommer man från en bättre bil upplevs den sämre, inte ett dugg svårare än så. Köp den inte för utrymmena bara, då blir du besviken.

Uppdaterat: 2021-05-04 20:33

"Så jag säger som så till TS, bry dig inte om vad folk skriver här, varken frälsare som N-iklas."

Men hör nu här, det är att säga att man inte ska bry sig om fakta, och det är verkligen inget bra råd, till skillnad från det vanligt förekommande har jag inte skrivit ett enda ord som bygger på min personliga åsikt utan endast på fakta och på de åsikter som MÅNGA andra haft.

Jag kunde lägga till några egna upplevelser, men de har jag utelämnat eftersom jag anser dem irrelevanta, då jag har just "egna" upplevelser och åsikter om en hel del.

Uppdaterat: 2021-05-04 22:35

Förutom att mycket av det du skriver inte är fakta. Instrumentpanelen i Insignia är uppenbarligen inte tydlig och enkel eftersom många har ”missförstått” den.

För att flyga ett stridsflygplan krävs några års utbildning för typ exceptionellt smarta människor. Ska samma stridspilot flyga ett annat stridsflygplan så krävs ytterligare utbildning.

Instrumentpanelen i en bil ska vem som helst kunna använda efter en dag i bilen.

Uppdaterat: 2021-05-05 01:14
N-iklas skrev:

Men hör nu här, det är att säga att man inte ska bry sig om fakta, och det är verkligen inget bra råd, till skillnad från det vanligt förekommande har jag inte skrivit ett enda ord som bygger på min personliga åsikt utan endast på fakta

N-iklas, Menar du på fullaste allvar att du själv tror och tycker att allt du skrev ovan är fakta?! Iså fall tycker jag du bör läsa på lite om vad fakta innebär...
Som Apex med påpekar så är det ju knappast fakta att den har en överskådlig instrumentpanel om det är som du själv skriver att folk missförstår den?! Hade det vart fakta att den var lätt och enkel hade den ju aldrig blivit missförstådd, eller hur? Jag har själv ägt en Insignia och nej, den har inte en överskådlig enkel instrumentpanel, tvärtom är det en av de rörigaste instrumentpaneler jag haft av alla mina runt 70 bilar.
Du skriver att den håller sig "relativt ren"......bara där, orden relativt och fakta är väl inte riktigt harmonierande kanske?
Och en massa fler exempel.....
Fakta bara för att du skriver det? njae.....

Uppdaterat: 2021-05-05 01:29

Allt är svårt att säga och rekomendera.
Men jag säger att kolla blocket, vidga vyerna och åk och testa många olika kombi bilar.
Årsmodeller kring och före 2010 så bör du kolla rosten för det finns bilar där det är starkt på gång och inte roligt.
Så låga mil som möjligt och service historik är oftast positivt.

Uppdaterat: 2021-05-05 07:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Stort tack för all information och alla råd, blir lite sugen på prova insignia . Men kollar ju så klart på annat med. Får sed vad som dyker upp och vad det blir :)

Uppdaterat: 2021-05-05 08:41

Jag har liknande upplevelser som Christer. Har haft en 2009 års Insignia Sportstourer med bensinmotorn på 220hk och manuell låda. Den hade gått 900mil när jag köpte den, var fullsmetad med utrustning, tidigare demobil hos en ÅF. Som landsvägsvagn tycker jag att bilen var svårslagen, låg som ett strykjärn på vägen. Den hade sk AGR-stolar, med ett antal inställnings och förlängningsmekanismer vilket passade min kropp på 183cm perfekt. Men det är säkert som Henrik skriver lite olika hur det passar, så en provkörning är nog bäst.
En nackdel tyckte jag var att bilen kunde kännas lite "tung" i stadskörning, men det är olika. Den som köpte bilen av mig när jag sålde den var en privatperson, som hade kört Mercedes, han sa att han kände igen känslan. Sedan kan man säkert ha uppfattningar om bogvisiret till bagagelucka på Insignian. Jag har inget problem att rekommendera en Insignia. Letade själv efter en lågmilad Country Tourer när jag bytte bil senast, men tyvärr är de för få där ute så jag hittade ingen.

Uppdaterat: 2021-05-05 09:32
Optimus skrev:

Jag har liknande upplevelser som Christer. Har haft en 2009 års Insignia Sportstourer med bensinmotorn på 220hk och manuell låda. Den hade gått 900mil när jag köpte den, var fullsmetad med utrustning, tidigare demobil hos en ÅF. Som landsvägsvagn tycker jag att bilen var svårslagen, låg som ett strykjärn på vägen. Den hade sk AGR-stolar, med ett antal inställnings och förlängningsmekanismer vilket passade min kropp på 183cm perfekt. Men det är säkert som Henrik skriver lite olika hur det passar, så en provkörning är nog bäst.
En nackdel tyckte jag var att bilen kunde kännas lite "tung" i stadskörning, men det är olika. Den som köpte bilen av mig när jag sålde den var en privatperson, som hade kört Mercedes, han sa att han kände igen känslan. Sedan kan man säkert ha uppfattningar om bogvisiret till bagagelucka på Insignian. Jag har inget problem att rekommendera en Insignia. Letade själv efter en lågmilad Country Tourer när jag bytte bil senast, men tyvärr är de för få där ute så jag hittade ingen.

+100 Skuffluckan och "tung" i stadstrafik håller jag med om, men jag kan inte fatta hur någon som Henrik M kan sitta så obekvämt så han bara står ut några mil . Själv åkte jag på en Norrlandstripp ifrån Motala till Kiruna över Östersund och inlandsvägen och tillbaka över E4an efter kusten och över 300 mil och hade inga som helst problem med sittkomforten + 16000 mil på 10 år.
Bara min nuvarande XC60 2019 slår den sittkomforten.

Uppdaterat: 2021-05-05 13:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Beror väl på lite dels vilka stolar och hur man är byggd Christer, jag hade en Cosmo med de tydligen dyraste stolarna med inbyggda fläktar och hela kittet, men satt tyvärr riktigt illa i dem. Jag är fullt normalbyggd omfångsmässigt, 170 cm lång och 75 kg tung, halvtränad men med en känslig rygg sen många år tillbaks. Och jag fick så otroligt ont i svanken av den stolen tyvärr. Gick inte alls att ställa svankstödet som jag vill ha det och för hård stol så det inte avlasta "nedåt" i dynan heller. Det tillsammans med den hemska förarmiljön och enligt mig oss dålig komfort gjorde att den byttes redan efter 3 månader.
Varför jag ens köpte den från början? För vi behövde en andrabil akut, min sambo tyckte den var snygg och trevligt rustad och som ni alla vet som har eller haft sambo, vill de nåt blir det oftast så av nån skum anledning.

Uppdaterat: 2021-05-05 14:02
Apex skrev:

Förutom att mycket av det du skriver inte är fakta. Instrumentpanelen i Insignia är uppenbarligen inte tydlig och enkel eftersom många har ”missförstått” den.
För att flyga ett stridsflygplan krävs några års utbildning för typ exceptionellt smarta människor. Ska samma stridspilot flyga ett annat stridsflygplan så krävs ytterligare utbildning.
Instrumentpanelen i en bil ska vem som helst kunna använda efter en dag i bilen.

Missförstå instrumentpanelen i en Insignia av gamla modellen? Hmm nja då har ni väl aldrig sett cockpitten i ett flygplan. Det är ett fåtal knappar att hålla kol på och resten lär man sig under tiden eftersom dom används så sällan . Sätt er i vilken Japan eller Korean som helst av 2010 års modell till exempel och ni kommer att få fundera en hel del vad som är vad om ni inte är vana. Själv hittade jag inte öppningen av tanklocket på Toyota Avensisen när jag skulle tanka hyrbilen inför återlämnandet t.ex.

Uppdaterat: 2021-05-05 14:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Apex wrote:Förutom att mycket av det du skriver inte är fakta. Instrumentpanelen i Insignia är uppenbarligen inte tydlig och enkel eftersom många har ”missförstått” den.
För att flyga ett stridsflygplan krävs några års utbildning för typ exceptionellt smarta människor. Ska samma stridspilot flyga ett annat stridsflygplan så krävs ytterligare utbildning.
Instrumentpanelen i en bil ska vem som helst kunna använda efter en dag i bilen.
Missförstå instrumentpanelen i en Insignia av gamla modellen? Hmm nja då har ni väl aldrig sett cockpitten i ett flygplan. Det är ett fåtal knappar att hålla kol på och resten lär man sig under tiden eftersom dom används så sällan . Sätt er i vilken Japan eller Korean som helst av 2010 års modell till exempel och ni kommer att få fundera en hel del vad som är vad om ni inte är vana. Själv hittade jag inte öppningen av tanklocket på Toyota Avensisen när jag skulle tanka hyrbilen inför återlämnandet t.ex.

Det var N-iklas som skrev att många missförstått instrumentpanelen samtidigt som han påstår att det är fakta att den är enkel att förstå. Det går inte ihop för mig.

Har bara sett den på bild, tycker att den är ful och plottrig men ska inte uttala mig om hur den är att använda.

Uppdaterat: 2021-05-05 14:17
Henrik M skrev:

Beror väl på lite dels vilka stolar och hur man är byggd Christer, jag hade en Cosmo med de tydligen dyraste stolarna med inbyggda fläktar och hela kittet, men satt tyvärr riktigt illa i dem. Jag är fullt normalbyggd omfångsmässigt, 170 cm lång och 75 kg tung, halvtränad men med en känslig rygg sen många år tillbaks. Och jag fick så otroligt ont i svanken av den stolen tyvärr. Gick inte alls att ställa svankstödet som jag vill ha det och för hård stol så det inte avlasta "nedåt" i dynan heller. Det tillsammans med den hemska förarmiljön och enligt mig oss dålig komfort gjorde att den byttes redan efter 3 månader.
Varför jag ens köpte den från början? För vi behövde en andrabil akut, min sambo tyckte den var snygg och trevligt rustad och som ni alla vet som har eller haft sambo, vill de nåt blir det oftast så av nån skum anledning.

Ja det där med att ställa in svankstödet förstår jag är en väldig skillnad mellan olika stolar och bilar. Vad gäller taskig rygg så är vi nog i samma läge eftersom jag är 189 cm med en rygg som haft ett 20 tal ryggskott + ett diskbråck 2010 som föranlände mig ca 1 års sjukskrivning. Så vi är alla olika men ganska lika ändå Henrik M. Hoppas du trivs med din Tesla S och dess stolar.

Uppdaterat: 2021-05-05 14:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Angående bilen i övrigt kan man ju läsa begtester på andra Oplar om man inte hittar nått på aktuell bil, det finns här på ViB.
Många fel, men problemen verkar inte konsekventa, utan lite vad som helst kan drabba vilken bil som helst.
Mycket dyra reservdelar.
Mazda har i jämförelse billiga reservdelar.
Opel tar 25" för ett partikelfilter, där MB som jämförelse tar 11".

Uppdaterat: 2021-05-05 15:38
christer_1 skrev:

Ja det där med att ställa in svankstödet förstår jag är en väldig skillnad mellan olika stolar och bilar. Vad gäller taskig rygg så är vi nog i samma läge eftersom jag är 189 cm med en rygg som haft ett 20 tal ryggskott + ett diskbråck 2010 som föranlände mig ca 1 års sjukskrivning. Så vi är alla olika men ganska lika ändå Henrik M. Hoppas du trivs med din Tesla S och dess stolar.

Ja en del bilar har förvånansvärt dålig justermån på svankstödet. Och är det då tillsammans med en hård dyna blir man sittande med en väldigt jobbig rygg. Jo Teslan har riktigt bra stolar, förvånansvårt bra faktiskt och skulle väl säga att de kommer på tredjeplats av de stolar jag kört mycket i efter de jag hade i min V90 Inscription och BMW:s dyraste komfortstolar. Läskigt dyra som tillval när 525:an jag hade var ny men jädrar vad bra man satt. Volvos bra stolar vet ju du hur bra man sitter i med.

Uppdaterat: 2021-05-05 15:47
Rikard skrev:

Angående bilen i övrigt kan man ju läsa begtester på andra Oplar om man inte hittar nått på aktuell bil, det finns här på ViB.
Många fel, men problemen verkar inte konsekventa, utan lite vad som helst kan drabba vilken bil som helst.
Mycket dyra reservdelar.
Mazda har i jämförelse billiga reservdelar.
Opel tar 25" för ett partikelfilter, där MB som jämförelse tar 11".

Och hur många behöver byta partikelfilter? Finns de som gör rent dem för en bra mycket billigare penning. Insignian är väl lite "top of the line" hos Opel så man kan nog inte jämföra Insignian med andra Oplar som Astra och Corsa. På min Insignia 2009 var det bara byta av bromsklossar, skivor runt om vid 13000 mil + kamrem,vattenpump + aggregatrem vid 16000 mil alltså normala förbrukningsartiklar på en bil. Det enda annorlunda var väl kanske vä bakfjäder + hö bakhjulslager. För övrigt inget ting över vanlig service.

Uppdaterat: 2021-05-05 15:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lite ot,
Har man ingen diagnos på ryggproblemen så kanske lite träning skulle göra susen, alldeles för många klagar på sina ryggar utan att göra något åt de eller söka orsaken. Ofta beror de nog på den slappa livsstilen numera, allt ska va så enkelt och bekvämt.
Men angående Opels AGR stolar så har jag suttit många tusen mil i dessa utan några ryggproblem men de brukar jag inte ha i några andra bilar heller.

Uppdaterat: 2021-05-05 18:49

Är ju just det, vissa bilar går som tåget, andra knappt alls.
Nä, bilen TS kollar på har nog inget filter alls, men det visar prisbilden.
Jag studerar just sånt som priser på delar och service i tester, Opel är märket som utmärker sig på höga priser bland vanliga bilar.
Har även själv råkat för det, när vi skulle hämta ut ett glas till en backspegel, och sambon sa "jag beställde ett glas, inte en hel spegel"
Priset motsvarade en komplett spegel.

Uppdaterat: 2021-05-05 18:55

Ja är någon fortfarande undrande över knapparna, och några andra saker, så finns det en (onödig...) special grej under modellspecifikt, ville inte sabotera den här med det, blir enklare att undvika för den som föredrar att slippa se det på det viset.
Jag tycker det är överdrivet, men det är ju en fråga som malt runt i över 10 år.

Uppdaterat: 2021-05-06 00:42

Rikard wrote: "Jag studerar just sånt som priser på delar och service i tester, Opel är märket som utmärker sig på höga priser bland vanliga bilar."
Efter att ha haft Opel mellan 1970-2018 så känner jag inte igen mig i att Opel har haft dyra reservdelar utan man har kunnat köpa det mesta hos Biltema eller andra reservdelsbutiker till en normal penning, ( även original hos BIVA har varit rimligt). Även servicepriserna har varit humana där jag servat i Motala. Men du kanske har erfarenhet ifrån Stockholm Rikard?

Uppdaterat: 2021-05-06 15:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Rikard wrote: "Jag studerar just sånt som priser på delar och service i tester, Opel är märket som utmärker sig på höga priser bland vanliga bilar."
Efter att ha haft Opel mellan 1970-2018 så känner jag inte igen mig i att Opel har haft dyra reservdelar utan man har kunnat köpa det mesta hos Biltema eller andra reservdelsbutiker till en normal penning, ( även original hos BIVA har varit rimligt). Även servicepriserna har varit humana där jag servat i Motala. Men du kanske har erfarenhet ifrån Stockholm Rikard?

Jag köpte de få delar jag behövde till Astra J jag hade från Tyskland. En spottstyver jämfört med Svesnak priser. Förövrigt så fungerade den riktigt bra. Om nu det kan överföras till en Insignia.

Uppdaterat: 2021-05-06 18:18
christer_1 skrev:

Rikard wrote: "Jag studerar just sånt som priser på delar och service i tester, Opel är märket som utmärker sig på höga priser bland vanliga bilar."
Efter att ha haft Opel mellan 1970-2018 så känner jag inte igen mig i att Opel har haft dyra reservdelar utan man har kunnat köpa det mesta hos Biltema eller andra reservdelsbutiker till en normal penning, ( även original hos BIVA har varit rimligt). Även servicepriserna har varit humana där jag servat i Motala. Men du kanske har erfarenhet ifrån Stockholm Rikard?

Jo, här har man varit tvingad att åka till diversehandlaren Hedins bil de senaste åren för att köpa delar.
Finns BIVA nu mera ?? Motorami hette Opel i Vällingby för länge sen, men man behövde inte en åka dit för att köpa delar, närmsta OK mack hade det mesta till Opel som orginaldelar på den tiden.

Uppdaterat: 2021-05-06 22:15
christer_1 skrev:

Rikard wrote: "Jag studerar just sånt som priser på delar och service i tester, Opel är märket som utmärker sig på höga priser bland vanliga bilar."
Efter att ha haft Opel mellan 1970-2018 så känner jag inte igen mig i att Opel har haft dyra reservdelar utan man har kunnat köpa det mesta hos Biltema eller andra reservdelsbutiker till en normal penning, ( även original hos BIVA har varit rimligt). Även servicepriserna har varit humana där jag servat i Motala. Men du kanske har erfarenhet ifrån Stockholm Rikard?

När ViB har undersökt reservdelspriser på senare tid har tyvärr Opel legat väldigt högt i pris, förutom tidigare nämnda partikelfilter kostar t.ex. ABS/ESP-enhet till en Astra-07 41307 kronor (som jämförelse kostar motsvarande del till en Toyota Avensis 9634 kronor).

Om de numera höga priserna beror på generalagentsbytet, eller bytet från GM till PSA/Stellantis är frågan.
Helt klart är ju att förr i tiden var inte Opel kända för att ha dyra delar.

Uppdaterat: 2021-05-06 22:35
Rikard skrev:

christer_1 wrote:Rikard wrote: "Jag studerar just sånt som priser på delar och service i tester, Opel är märket som utmärker sig på höga priser bland vanliga bilar."
Efter att ha haft Opel mellan 1970-2018 så känner jag inte igen mig i att Opel har haft dyra reservdelar utan man har kunnat köpa det mesta hos Biltema eller andra reservdelsbutiker till en normal penning, ( även original hos BIVA har varit rimligt). Även servicepriserna har varit humana där jag servat i Motala. Men du kanske har erfarenhet ifrån Stockholm Rikard?
Jo, här har man varit tvingad att åka till diversehandlaren Hedins bil de senaste åren för att köpa delar.
Finns BIVA nu mera ?? Motorami hette Opel i Vällingby för länge sen, men man behövde inte en åka dit för att köpa delar, närmsta OK mack hade det mesta till Opel som orginaldelar på den tiden.

Tyvärr Rikard finns inte Biva längre i Linköping utan blev uppköpta av.... just det, Hedin Bil!

Uppdaterat: 2021-05-07 15:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!