Provkört C3 Aircross

934 inlägg 0 nya

Raphael wrote:
Mmm, jag vill inte tappa handgreppet från ratten. Sen är mediakontrollerna på min Picasso i en satellit på höger sida också. Fungerar bra. Min Picasso har inga knappar i ratten överhuvudtaget.

Ja, det är samma på min C5, även cabben har en spak på högersidan. Fast riktigt hur Renault tänkte när de slopade ratt på stereo och fläkt förstår jag inte. Jag tycker det är smidigt med dessa rattar istället för tryckknappar. Men: återigen smak o tycke.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Knappar för fläkt har funnits länge. Min fars Alfa GTV hade en grön plastknapp i mitten av värmereglagen. Den hade bara två lägen. Min Mégane hade också knappar för fläkten, plus och minus. Även min Laguna.

Jag störs inte alls av att knapparna finns i skärmen på C3 Aircross, fungerar bra, även i fart. Men fläkt är inget som jag använder... defroster-läget styr upp fläkten på hög och det är egentligen bara för defroster som det finns anledning att ha på mer fläkt.

Raphael wrote:
Prestigelös, jag är inne på min tredje Citroën och har tidigare haft två Renault och en Peugeot. Ingen av dem har havererat när de lämnat återförsäljaren, faktum är att ingen havererat sen heller.
Mina franska bilar har fungerat väldigt bra. Gått igenom besiktningen varje gång. Jag har bara gjort vanlig service och bytt vanmiga slitage-delar som bromsar, torkarblad och så vidare. Inga märkvärdigheter.
Det åks franskt i min familj också, och de bilarna har fungerat bra.
Min efen erfarenhet är att påståenden om franska bilar som rishögar som inte håller, inte stämmer överrens med mina erfarenheter.
Eftersom jag har haft körkort sedan 1988 och fyller 50 snart så är jag troligen inte född på 90-talet.

Det är lustigt att läsa eftersom jag har rakt motsatta erfarenheter. På de tre Citroën jag har haft ( två privatägda och en via firman på leasing) så har det varit en hel del strul. Märkligt nog var det dessutom den senaste Citroën (C4 grand picasso) som strulade mest. Samma sak med familjens Clio och svärmors Peogeot. Ingen av de nådde 20000 mil. ;-)

Den officiella statistiken bekräftar ju i viss mån problemen, även om där finns en eftersläpning. PSA har generellt sett fler fel än andra.

Men bilarna är trevliga. Så irriterad (som tydligen är viktigt för Raphael)blir jag inte när jag kör dem. Det som är retfullt är bara när de inte fungerar, och får åka på bärgningsbil istället för att rulla för egen maskin;-).

MVH AL

Jag vet att AL tänker på besiktning, men besiktning handlar inte om driftsäkerhet. Bilar som går sönder tar man till verkstan och då upptäcker inte Bilprovningen dem eftersom bilarna redan är reparerade. Servar man bilen regelbundet så upptäcker verkstan fel och reparerar innan Bilprovningen.

Anledningen till att PSA överrepresenteras i statistiken för äldre bilar är för att de köps av konsumenter som har ont om pengar, de har inte råd att serva bilarna och följaktligen kommer Bilprovningen hitta mer fel. Det finns ju statistik på att förare av PSA bilar tvättar sina bikar mer sällan, gör service mer sällan, inte kollar glödlampor och mer allmänt inte sköter sina bilar som förare av andra bilar.

Och anledningen till det är för att de har ont om pengar och inte köper en bil för att den ska glänsa utan för att den är billig. Och PSAs bilar är onekligen billigt prissatta när de har gått några mil och börjar bli äldre, och då blir de nåbara för de som behlver en bil men som egentligen inte har råd med en.

Detta är inte bilarnas fel, utan ägarnas fel.

Med detta sagt så tror jag att andrahandsvärdena är på väg uppåt. Ingen av oss kan spå prisbilden på en begagnad Aircross, men en bil som servas regelbundet håller och jag ser inget tecken på att en Aircross skulle vara en dålig bil efter några år.

I brittiska Warranty directs undersökningar hamnar både Peugeot och Citroën bra till, deras statistik gäller för bilar där nybilsgarantin gått ut.

En viktig faktor är att PSAs produkter som regel är billigare att reparera än premiummärken som Audi, Volvo m fl. det har ju Länsförsäkringar visat under flera år - att kostnaderna är lägre för PSA. Dvs när de dyrare märkena går sönder så kostar det mycket mer. Så talar vi totalkostnad så är det i längden ändå billigare med PSA.

Men C3 Aircross har precis kommit ut, så påståenden om hur den kommer att hålla är bara spekulationer och det bör vi påpeka. Genom att den inte har en traditionellt låg prislapp köps den förhoppningsvis av personer som är beredda att låta den servas ibland. Och SUV är trendiga även på eftermarknaden så jag tror det finns goda förutsättningar för ett gott andrahandsvärde.

Det är konstigt, jag har aldrig behövt ta nån av mina fransyskor på bärgningsbil. Har alltid startat, har aldrig behövt reparera en motor eller växellåda. Det "mesta" jag gjort var att byta ventiltätningar på min CTI -90. Fast, det är väl dags efter 26 år.

Men, jag fick faktiskt bogsera hem min Xantia vid ett tillfälle. Kortslutning i den extra förvärmingen till vevhusventilationen var orsaken.
Kopplade ur den och körde vidare. Fast, då hade bilen bara gått 27.000 mil, kanske kommer haverierna senare när bilarna blir slitna...?

C5:an fick underkänt i besiktningen, anledningen var en felaktig lambdasond. Har haft den i 2 år nu i mars, har inte bytt en lampa ens. Bara krångel med dessa franska bilar.... ;-)

Annat var det med mina Saab'ar. Men, jag har bara haft 2 så underlaget är litet.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men som sagt, att C3 Aircross skulle haverera de första km när man lämnat återförsäljaren är än så länge bara spekulation. Jag hoppas att den som köper en Aircross rapporterar här i forumet att hen lyckats ta sig hem så att vi kan avfärda det ryktet. Jag tror inte att köparna behöver vara rädda för att bilen havererar efter 10 minuters körning med den nya bilen, men om så vore fallet så gäller både garantin och assistansservice så man behöver inte vara orolig för att inte kunna ta sig hem.

Om man känner sig orolig så rekommenderar jag den som köper en Citroën att köra 10 varv runt handlaren med bilen så kommer ni själva se att bilen inte havererar och därmed känna er trygga med att även våga köra den nyinköpta bilen hem.

I min serie ”Tips för rädda bilköpare” så kommer här tips nr 2.

Privatleasing.
För en C3 Aircross blir kostnaden ca 2500 till 4500 kr i månaden beroende på version och tillval. Då ingår allt, även service och vinterhjul. Ett tryggt sätt att ha bil på för man äger den inte... Detta blir ju allt mer populärt.

Detta är en parentes, ska inte inkräkta på ämnet, det är i princip avslutat.

Prestigelös wrote:

Tror det är i mångt och mycket en generationsfråga...
Fråga en som är född på nittiotalet så har denne ingen aning om att Opeln som han just köpt kommer att vara sönderrostad innan kvällen.
Eller om han istället köper en fransk bil så kommer den att ha havererat innan bilen ens hinner lämna återförsäljaren.
De som var med på sextio, sjuttio och åttiotalet är ofta präglade av vad som gällde i bilvärlden just då, vilket gör det svårt för dem att vidga vyerna och ta in nya rön.
Gamla hundar ni vet... :-)

Till viss del, men problemet är att Opels försäljning inte ökat de senaste åren då en ny generation kommit till, och förmodligen en gammal försvunnit, i förhållande till hur många nya modeller man kommit med och hur mycket beröm och framgångar de haft "i pressen", tre "årets bil" på åtta år t.ex. har försäljningen snarare sjunkit.

Ampera vann nästan fem dubbelt Monte Carlo Rallyt och var tekniskt överlägsen allt som fanns när den var ny - den var helt osäljbar, hade den hetat BMW är det inte svårt att gissa hur försäljningen sett ut.

Att den som väljer en fransk bil inte bryr sig om vad folk säger är ju rätt självklart, men de som inte väljer en fransk bil är betydligt fler, gissningsvis bryr de sig mer om vad som "sägs" och att det är de bilmärken som får det mest positiva allmänna omdömena som kommer fram och uttrycks överallt hela tiden, som också säljer bäst, kan knappast vara en tillfällighet, logiskt bör negativa åsikter som sprids lika flitigt få motsatt effekt och så ser det också ut.

Varför ens titta på en bil väldigt många säger är skräp?
Och det förekommer flitigt i dag liksom för 20 år sedan, det är bara att läsa runt på olika forum och sidor och se hur resonemanget går.
T.ex. Insignias vinst i förra vi bilägare avfärdas med "korkade journalister som bara skriver skit".
Varför de säger det ändra inget, det är att de gör det som har betydelse.
Att många aldrig i livet kan acceptera att en Opel kan slå en Audi eller VW, tja...

Om man påstår något som inte är sant, så måste det man påstår ha en annan orsak och bakgrund än den faktiska verkligheten.

[Redigerad//Deeds]

En riktig karl doftar diesel.

Och det skulle bevisas...! även om Citroen inte bör blandas ihop med Opel.
Där finns det ju legitima skäl.

3D, du har givetvis helt rätt. Normalbegåvade kör inte Citroën, utan det är överbegåvade som gör det. :)

N-iklas, sen när det gäller Opels bristande framgångar så har det ämnet stöts och blöts många gånger i många olika trådar. Ska vi verkligen ta upp det i den här tråden också?!

Men om vi jämför Crossland X och C3 Aircross så kam vi nog konstatera att Crossland ser typ ”normal” ut. Inget som sticker ut varken interiört eller exteriört. C3 Aircross sticker ut mer. Jag minns Søren Claudings ord från provkörningen av C3 Aircross, att bilarna både ser och känns väldigt olika att köra.

Søren Claudings med Citroen C3 Aircross test

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sørens påstående om att Opel tagit fram båda bilarna behöver dock nyanseras, plattform och motorer är PSA och Citroëns team har designat och justerat C3 Aircross för att kännas som en Citroën. Opel tog fram prototyperna tillsammans med Citroën och det mesta skedde på Opels utvecklingscentrum, det var ett samarbete även om det mesta arbetet gjordes i Opels lokaler och med Opels testteknik.

Här är Sørens test av Grip control systemet.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Väldigt bra för att vara 2WD måste jag säga, var själv ute och körde min Octavia på en äng för ett tag sedan, mycket lera och lite vått ... bilen klarade sig bra, men där hade man velat ha lite högre markfrigång. Å andra sidan, jag ville mest testa ... och risken för att köra fast var rätt stor. Normalt sätt kör man inte ut på en äng. Det är som är bra med 4WD är att man inte behöver köra så snabbt, när du kör 2WD behöver du ibland ha lite fart för att inte köra fast (som visades i filmen), och det gör man lättare med en 2WD bil. Men även om hindret är för svårt, kör man fast med en 4WD, nackdelen då är att du kom lite längre och får bogsera bilen längre för att få den på säker mark igen.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

PGF.
Har du varit och testat aircrossen och jämfört med Astran.
Testerna ovan understryker mina känslor för bilen.
Tror aldrig du byter bort astran :)
Denna citra må bara hipp och frän och allt men faktum är att herregud vad en Astra kombi eller octavia är mycket bil för pengen både i funktion och komfort.
Och det där med praktiskt det är väldigt olika hur man bedömer sånt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.