Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

1731 inlägg 0 nya

Pi. Du har väl lucka över linsen.
Fxx. En gasfjäder går sönder eller blir matt förr eller senare, det är bara en tidsfråga.
Det känns som 20% av alla med gasfjäder har problem vid - 30 eller mildare.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Pi. Du har väl lucka över linsen.
Fxx. En gasfjäder går sönder eller blir matt förr eller senare, det är bara en tidsfråga.
Det känns som 20% av alla med gasfjäder har problem vid - 30 eller mildare.

Ja jag håller med dig. Om huven lyfts för hand, hålls upp av en pinne eller som på Volvo med en spärr på gångjärnet är inget jag ens reflekterat över. En ickefråga för mig. Jag gillade gamla 740 där man kunde vrida på spärren och öppna huven så den stod 90gr rakt upp. Sämsta var på mina BMW E30, gamla 80-tals 3-serien där huven öppnades framåt, hopplös att greja med.

Mso

Haft en Seat Leon 1.0 tsi 115 som lånebil hela dagen. Måste erkänna att det är en imponerande motor. Snål, överraskande bra prestanda och ett härligt morr under gaspådrag. Ska ha den resten av veckan, hitills har jag kört den rätt hårt men ska bli kul att se vart förbrukningen stannar under normal körning jämfört med min Golf 1.4 tsi 125.

Apex wrote:
Mso
Haft en Seat Leon 1.0 tsi 115 som lånebil hela dagen. Måste erkänna att det är en imponerande motor. Snål, överraskande bra prestanda och ett härligt morr under gaspådrag. Ska ha den resten av veckan, hitills har jag kört den rätt hårt men ska bli kul att se vart förbrukningen stannar under normal körning jämfört med min Golf 1.4 tsi 125.

Ja det är svårt att fatta att det är en liten trea under huven med så bra tryck..
Kör man med lite lugnt är det under 0,5 och gasar man är det upp mot 0,7 men som sagt riktigt pigg och trevlig.
Vi pendlar ju med våran octavia med några gubbar i baksätet och jag blir lika imponerad av motorn varje dag och hur tyst och smidig den är.

Apex wrote:
Mso
Haft en Seat Leon 1.0 tsi 115 som lånebil hela dagen. Måste erkänna att det är en imponerande motor. Snål, överraskande bra prestanda och ett härligt morr under gaspådrag. Ska ha den resten av veckan, hitills har jag kört den rätt hårt men ska bli kul att se vart förbrukningen stannar under normal körning jämfört med min Golf 1.4 tsi 125.

Det blir roligt att höra.
1,0/115 mot 1,4/125 hk.
Hur upplevs skillnaden i karaktär?
Jag säger det igen att jag saknar inte dieseln och 115 hk är tillräckligt för mig och även när jag drar vagn.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

25 mil i snöfall och snörök och 15 mil härlig fjäll väg och ingen takbox och åtta omkörningar.
När det körs om är dsg lådan som bäst.
6000 varv på motorn och konstant driv på framhjulen med gula lampan blinkande när man vågar sig om långtadarna och bilköerna.
Nu hjälper inte spolning av backkameran.
Två avhyvlingar av 7 cm snö på bakluckan och hjulhusen full med packad sursnö.
Dubbel utrustning för tre personer.
Tror att gammla 1,6 tdin skulle dragit strax under 0,5 på samma resa.


Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ursäkta nu men omkörningar med 6000 varv och blinkande ESP-lampa? Det är just såna jag personligen inte vill vara med om...

West.
När jag kör om vill jag ha snabb ökning av hastigheten på kort tid.
Esp systemet tycker jag är så effektivt mot för många år sedan och att det är full driv och kontroll på hjulen.
Lampan är bara indikering att systemet jobbar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

98 gröna blad
Kör du med keps eller hatt?
;-)

Det borde gå att få kombibilar att inte grisa igen bakänden med lite intelligent formgivning.

Jo jag är av samma åsikt, snabbt om utan att ta onödiga risker. ESP-funktionen kan vara väldigt olika, på vår -06:a tillåter den ganska mycket hjulspinn och stryper motorn/bromsar först när det blir lite väl mycket sladd. På vår -11:a är den mycket mer aktiv och griper in väldigt tidigt vilket jag finner irriterande men kanske passar bättre åt frun som inte vågar provocera ens i testsyfte hur bilen uppför sig på halt underlag. Jag förstår ju att en mindre motorsvagare bil kräver mera varv, jag minns hur livsfarlig jag tyckte vår C2 var, man måste planera långt i förväg för omkörningar och även om man gav järnet så hände inte speciellt mycket. Men 6000 varv har jag nog inte varit upp i vid nån omkörning vad jag minns. Jag är van med typ halvgas och växla ner endast vid extrema tillfällen.

L. Mäkinen wrote:
98 gröna blad
Kör du med keps eller hatt?
;-)
Det borde gå att få kombibilar att inte grisa igen bakänden med lite intelligent formgivning.

Nja keps vet jag inte men 25 mil snörök från kusten och en del trafik och sedan 14 mil med farthållaren på 100 och halvkrokig fin fjällväg.
Hyfsat ändå när man fått ligga efter en xc90 i nån mil i 65km/h och fler ändå.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Själv körde jag 35 mil igår i stor säker bil med takbox och fyrhjulsdrift.
0,58 lpm tankad med Preem Evo Diesel vilket i praktiken nästan halverar Co2. Så den dag en bensinbil gör samma jobb, med samma utrymmen och komfort, på <0,3 lpm kan jag överväga ett byte.

L West wrote:
Jo jag är av samma åsikt, snabbt om utan att ta onödiga risker. ESP-funktionen kan vara väldigt olika, på vår -06:a tillåter den ganska mycket hjulspinn och stryper motorn/bromsar först när det blir lite väl mycket sladd. På vår -11:a är den mycket mer aktiv och griper in väldigt tidigt vilket jag finner irriterande men kanske passar bättre åt frun som inte vågar provocera ens i testsyfte hur bilen uppför sig på halt underlag. Jag förstår ju att en mindre motorsvagare bil kräver mera varv, jag minns hur livsfarlig jag tyckte vår C2 var, man måste planera långt i förväg för omkörningar och även om man gav järnet så hände inte speciellt mycket. Men 6000 varv har jag nog inte varit upp i vid nån omkörning vad jag minns. Jag är van med typ halvgas och växla ner endast vid extrema tillfällen.

West.
Jag vet jag har haft en 10 och 15 men nu med denna 18 och dsg så är det markant stabilare utan något nervöst och vid en omkörning så klickar den ner från 7an till 5 eller 4an utan att det hörs.
Nu låter det kanske hemskt med 5-6000 varv men med DSGn och ESP så det blir helt odramatiskt även vid snösträngen och dåligt väglag som i dag och trots nordiska dubbfria känns det alltid stabilt utan tveksamheter.
Jag säger bara det att det måste vara en bra kombo såklart med dsg.
Sedan är det väl så att den lilla 1,0 tsi motorn vid omkörningar behöver 5-6 tusen varv för en snabb omkörning vilket bara märks på varv nålen.
En annan sak som jag tror att dsg gör är att man har bra fäste vid start i korsningar pga att den är så mjuk i sin dosering av draget till hjulen och då i kombination av ESPn.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det där med din spolning som inte hade effekt... av förklarliga skäl...
Hur funkar det med de som har sådan där kamera som fälls in och ut?
När det ligger snöpansar eller ispansar över allt. Visst, någon form av spärr så den inte vrider sönder sig måste ju finnas (eller?), men det känns som att funktionen teoretiskt borde kunna strula lika mycket som allt annat rörligt som fryser fast vintertid.
Någon som har erfarenhet av den biten?

Har hittills aldrig, vilket kanske är lite märkligt, haft nåt problem med min "utfällbara" kamera - inte ens i skitvädret Annandag Jul när jag körde E4 norrut ifrån Uppsala och till Sundsvall. Och då var det riktig ispansar framtill på bilen och det enda tillfälle hittills när radarn slutade fungera av just den anledningen.

Vad skönt!
För ibland när jag ser den iskaka som ligger bakpå (snö, plusgrader, minusgrader, regn, minusgrader, plusgrader, snö, minusgrader, ... Det blir ju tjocka kakor ibland, förutom alla dessa ibland flera dm långa istappar både framtill och baktill.

Kan ju på intet sätt garantera att det inte kommer att hända men efter 3 år och snart 5500 mil så har jag sluppit problem i alla fall.

Verkar helt klart lovande.

Pi wrote:
Kan ju på intet sätt garantera att det inte kommer att hända men efter 3 år och snart 5500 mil så har jag sluppit problem i alla fall.

Det är ju olika beskaffenhet på snön men denna gång var det ca 7 cm sten hårt packad snö och fick riktigt banka med sopen för att få det att spricka.
Kanske för att nollan övergick till minus 5 på 40 mil.
Däremot var jag förvånad att inte bakljusen var igenmoddade.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Xanthopteryx wrote:
När det ligger snöpansar eller ispansar över allt. Visst, någon form av spärr så den inte vrider sönder sig måste ju finnas (eller?), men det känns som att funktionen teoretiskt borde kunna strula lika mycket som allt annat rörligt som fryser fast vintertid.
Någon som har erfarenhet av den biten?

Jag har ingen erfarenhet av yttre kameror men däremot andra "rörliga" prylar. En passat jag ägde hade fått ett ispansar på den främre "kofångaren". När jag spolade vindrutan så for även strålkastarspolningen upp vilket gick bra. Men när de skulle ner igen så kom det is emellan och skiten gick sönder. På min nästa bil fanns det automatiskt utfällbara backspeglar. Det funkade tills det kom is emellan och den ena fastnade i halvt utfällt läge. Värdelöst när man sedan körde i tät trafik med filbyten. På något sätt självläkte backspegeln så småningom och hittade sitt rätta läge.

Min uppfattning idag är väl att det inte bör finnas yttre rörliga delar på den bil man tänkt använda i vårt klimat.

Miljöfanatiker - vad är alternativet?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.