Vi Bilägares forum

Toyotas kamkedja håller 9 500 mil!

Toyotas kamkedja håller 9 500 mil!

Kamkedjan på vår Toyota Verso diesel 2015 har sträckt sig och måste bytas efter bara 9 500 mil, bilen är fullt servad. Jag undrar hur pass vanligt detta är, kamkedjor brukar ju hålla både det dubbla och tredubbla. Finns det fler som råkat ut? Toyota vill inte ersätta något av reparationen. Någon som har tips på hur jag kan förmå dom att åtminstone ta självrisken på maskinförsäkringen?

Uppdaterat: 2021-04-27 12:23

Kommentarer

Problemet är vanligt på den BMW/Cooper motor som sitter i din bil, men den brukar nog hålla längre än 9000 mil.

Uppdaterat: 2021-04-27 13:05

Om man Googlar på Cooper D hittar man fler med problem, nån på en Engelsk sida vid 8.200 mil.

Uppdaterat: 2021-04-27 13:09

Nä det är tragiskt när man blir drabbad av något sådant på en 5-6 år gammal bil oavsett fabrikat.
Man får nog istället vara glad för att man har maskinskada försäkringen och tacksamt lägga upp självrisken i dessa sammanhang.

En kompis fick sin toyota motor utbytt vid 14700 mil på sin maskinskada försäkring och sparade väl ca 70000:- som kalaset gick på.
Han hade en otrolig tur att milen var på rätt sida om 15000 mil.

Uppdaterat: 2021-04-27 15:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för kommentarer, tråkigt att höra att det är så illa, visste inte det där med BMW/Cooper. Fick förs nu veta att Toyota vid en service 2019 sedan kollade kamkedjan, någon slags opublicerad återkallelse tydligen. Så de känner till fabriksfelet men låter ägarna (och försäkringsbolagen) ta kostnaderna. Det här var vår andra Verso, kanonbra med 7-sits. Just på väg att köpa vår tredje, men kanske bäst att vi tänker oss för nu, den omskrutna kundnöjdheten har liksom sjunkit.

Uppdaterat: 2021-04-27 17:10

Toyota slutade att utveckla dieselmotorer för ett tag sen, men då marknaden krävde diesel då, köpte man motorer av BMW istället.
Verso slutade tillverkas 2019, Verso idag är en Peugeot/Citroen.
Du får köpa en -19 med bensinmotor och nöta på, den har inga motorproblem.

Uppdaterat: 2021-04-27 19:09

Var har ni köpt och servat bilen ?? Köpte ni den ny missar man ju märkligt nog kvalitesgarantin på 10år/20" mil.

Uppdaterat: 2021-04-27 19:11

Jo, kikar just på Verso bensin 2018. Men det känns som om förtroendet försvunnit. Att som Toyota bygga in felkonstruktioner och sedan låta försäkringsbolag och bilägare betala, är dålig etik och moral, varför gynna ett sådant märke? Undra sen på varför försäkringspremierna skjuter i höjden! Varför skriver inga motortidningar om det?

Vi brukar alltid köpa och sälja privat, efter tre år och cirka tre år nyare än bilen vi har. Det har gett bra ekonomi på ägandet. Någon Peugeot-Verso är inte aktuellt, den känns som en övervärderad skåpbil. Nu skriver jag till Toyota Sweden igen och ber dom ompröva beslutet att inte ställa upp med goodwill för självrisken.

Uppdaterat: 2021-04-28 14:23

Ja, stå på dig. Kompisen var personligen uppe på VWs huvudkontor och förde ett jäkla liv när kedjan brast på hans bil, det hjälpte, de betalade självrisken.

Uppdaterat: 2021-04-28 16:14

Absolut att stå på sig. Man måste vara riktigt på.
En fördel som dom tar hänsyn till är att man servat på märkesvekstaden.
Det brukar vara en vattendelare när det gäller goodwill.

En kompis fick ny motor på en A4 där kamremmen brast efter 5000 mil efter byte och den var servad enl boken på märkesverkstaden.

En kompis bytte kamrem på en V70 på lilla billiga verkstaden och renen brast efter 1000 mil.
Ingen ersättning då dom hävdade att det kan vara 10 olika faktorer.
Och det kan det.
Men ändå, bilen såldes som repobjekt.

Uppdaterat: 2021-04-28 17:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ska försöka välta några skrivbord om dom inte ger med sig. Vad gäller service på märkesverkstad eller inte så finns det en eu-lag från 2010 om att bilägare inte måste anlita märkesverkstad ens för att garanti ska gälla. Så där ska det reellt sett inte spela någon skillnad. Själv anlitade jag märkesverkstad tills garantin gick ut, därefter privat verkstad, med toyota-certifierad mek. Inte billigare där, men väldigt mycket trevligare. Tack för ert stöd!

Uppdaterat: 2021-04-29 23:31

Fast "garanti" och "goodwill" är ju två helt olika saker så vill du ha ett goodwill-åtagande så gissar jag att service på märkesverkstad är den första förutsättningen, tyvärr.

Uppdaterat: 2021-04-30 08:23

Kanske är de kinkigare idag på Toyota ??
Bekant fick nya kolvar i sin Corolla som gått 10" och inte var servad på märkesverkstad.
Det var ju ett känt problem som fanns några år i början på 00 talet. Han lämnade in bilen för motorn skramlade, och det var inget snack alls "Vi byter kolvar o kolvringar" Han betalade 0 kronor.

Uppdaterat: 2021-04-30 10:34

Att ta ansvar för sina tidigare misstag kallas inte Goodwill. Vi lär våra barn att det kallas Hederlighet. Jag har svarat Toyota i den andan. Här är en kopia av mitt mail till Toyota, som nu blir ett öppet brev:

"Det känns väldigt tråkigt att inte Toyota vill ta ansvar för den här onormala situationen. Jag hävdar fortfarande att en sträckt kamkedja efter 9 500 mil och fullt utförd service är en orimlighet.

Jag har förstått att det det fanns en kampanj mot detta fabrikationsfel 2019. Och att en bristfällig konstruktion av kedja/spännare lett till många förtida haverier på olika modeller av Toyota och BMW/Cooper. Eftersom det bevisligen finns ett fabrikationsfel i botten, begär jag återigen att Toyota ersätter min självrisk på 1 500 kronor.

Jag förstår att det här ärendet kan behöva gå uppåt någon eller några chefs-nivåer. Var snäll och sätt mig i kontakt med dem det berör, så att jag kan få argumentera för min sak.

Efter besök och deltagande på en mängd nätforum och kontakt med motorjournalister och försäkringsbolag i omvärlden, har jag funnit flera liknande fall. Där råder allmänt känslor av uppgivenhet och vanmakt i de fall där Toyota inte lyssnar och tar sitt ansvar. Jag fortsätter leta referenser och kommentarer. Att lämna över kostnader från ett eget kvalitetsproblem till försäkringsbolag och bilägare, anser inte bara jag vara etiskt undermåligt.

Toyota har ju en mycket stark position runt ägarnöjdhet. Toyotas främjande från ansvar kan enbart leda till försämring av den.

Med vänlig hälsning

Sven Olof Andersson"

Uppdaterat: 2021-05-04 14:04

1500 kr är väl inte så mycket att "kriga" över? Man får ju även värdera sin egen tid. Och 1500 räcker då inte långt.

Uppdaterat: 2021-05-04 14:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Stämmer, 1500 är inte så mycket. Och ännu mindre för Toyota. Men det gäller mer än så. Dels gäller det att få tillverkare att stå för sina misstag. Och dels gäller det att försäkringsbolagen istället får stå för misstagen. Vilket betyder att försäkringspremierna skjuter i höjden. Vilket drabbar alla bilägare. Är det något vi borde kriga för, så är det att tillverkarna själva står för sina tekniska misstag. Nu har jag i alla fall försökt, känns som väl använda minuter och jag mår bättre!

Uppdaterat: 2021-05-04 19:15

Hur blev det till slut?

Uppdaterat: 2022-04-26 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre