Det går bra för världens mest sålda bilmärke

144 inlägg 0 nya

De er vel verdens største i tilbakekallelser og, 31.01.2018 https://e24.no/bil/toyota-motor/toyota-tilbakekaller-645-000-biler-ogsaa-norske-kunder-rammes/24247625. Men det er vel noen her som fornekter dette og

2fast4you wrote:
De er vel verdens største i tilbakekallelser og, 31.01.2018 https://e24.no/bil/toyota-motor/toyota-tilbakekaller-645-000-biler-ogsaa-norske-kunder-rammes/24247625. Men det er vel noen her som fornekter dette og

Ja återkallelser na tycks fortskrida och aldrig ta slut.

Det vore otänkbart i början av 2000-talet.

MVH AL

När det sedan handla om kvartalet så tog jag fram lite data över hur valutan har förändrats under rapportperioden. Och som vi alla kan se har yen tappat mot euro. Slår man ut toppvärdet mot bottenvärdet skiljer det sig med nästan 10%. Slår man det som ett snitt över tiden rör det sig om 4%.

En prisförändring om 4% brukar normalt sett innebära ganska stora justeringar av försäljningsvolymerna.

För Europas del har det alltid varit ett bekymmer för Toyota. Man har inte nått sina avkastningskrav här. Ja man har till och med gått med förlust. För att lösa detta behöver man

A) Minska på sin överkapacitet (normalt sett behöver man nå 90%)

B) Få upp volymerna så att kapaciteten når 90%

C) Pressa priset så att volymen når 90% (förlusterna upphör)

Nu har man löst detta genom att totalmarknaden växer samtidigt som man har kunnat pressa sina priser men ändå bibehålla eller förbättra sin marginal. Det har skett genom valutadoping.

Jag återkommer lite senare med en graf.

MVH AL

Pi, vilken utrustning som sitter i bilarna bestäms av Toyota Sverige, man har valt paket och du får med det mest nödvändiga redan från start, du nämner adaptiv farthållare som exempel på att Toyota inte skulle hänga med för det har Golf sen 5 år sedan, du vet att Toyota började sälja hybridbilar redan år 2000 i Europa :)

Adaptiv farthållare sitter i C-HR så det finns men tyvärr har du en poäng och det är att det tar tid innan det hamnar i övriga sortimentet, Ledstrålkastare är nästa, kan man inte få till Yaris tex...

Tyvärr prioriteras inte Europa lika hårt men man säljer ändå otroligt bra, att man inte tar in mer 4wd är ju också märkligt, men man har ju ett stort miljötänk...

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Shogun wrote:
Apex wrote:Shogun wrote:junkers wrote:Inget konstigt alls, idag är Toyota en billig bil med lågt teknikinnehåll därför går det bra där det passar bäst. De sålde Avensis här för 199000 häromveckan...
Vad är det då som konkurrenterna har som inte Toyota har var Frågan? Att Avensis skulle vara utbytt sedan länge är ingen nyhet. Den här ändå fått omfattande uppgradering de sista åren för att någorlunda hänga med vilket den också gjort ganska bra tack vare uppgraderingarna om man ser till försäljningen av den. Jo den.är billig just nu och är ett kap om.man bara är ute efter en bra pålitlig familjebil. Men vad är det den inte har i teknikväg som konkurrenterna Har? Förutom awd. Vad har konkurrenterna som är värt merpriset när Avensis säljs för 199000kr? Är de värda merpriset a kanske 50-100000kr? Och vilka är Det? Kul att höra motivering till merpriserna och ökade milkostnaderna är värt merpriset för en barnfamilj.
Ett infotainmentsystem som som är fit for 2018 och motorer som inte är sömnpiller är två exempel.
Visst, men frågan var, är det värt 50-100000kr mer i pris för en barnfamilj ur ett ekonomiskt perspektiv? Nu vet inte jag exakt vilken utrustning modellen av Avensis för 199000kr som Junkers menar har. Men att vissa konkurrenter kostar upptill 100000kr mer går nog att få tag på. Kanske går att få enklare utrustade modeller något billigare även där tex Passat. Men ned till 199000kr kommer man nog inte där, frågan är är den värd merpriset för en barnfamilj som ska ha en bil från A-B i vardagen. För mig låter det som en förstor skillnad rent spontant. Frågan är också vad kommer ersättaren för Avensis att kosta, tex Camry? Inga 199000kr iallafall! Sedan var kommer vi att få Camry ifrån USA,JAPAN, eller rent av England i Burnastonefabriken om man förlägger tillverkningen där för Europamarknaden istället för Avensis. Jag tror inte det är troligt. Billigast blir nog att ta från USA tillverkade.

Beror på. Ja, jag tycker att det är värt. Det är billigare att pröjsa 250t för en bil jag är nöjd med än 200t för en jag inte hade varit nöjd med. Men de flesta tänker nog inte så och då är det en utmärkt familjebil för ett svårslaget pris.

Simon no1 wrote:

Tyvärr prioriteras inte Europa lika hårt

Bingo! Även om jag har stort förtroende för Toyotas driftsäkerhet så är det svårt att inte "bedra henne" med andra Japanskor eller Kia.

Och för den som tror att jag ljuger, som vanligt bevis (dessutom 4 melodifestivalsbiljetter):

Intressant angående de "sammansättningsfabriker" Toyota har på olika kontinenter är att de till största delen har lokala underleverantörer.
Till exempel så är Camry den amerikanskbyggda bil som innehåller flest amerikanska komponenter (även om man räknar med GM,Ford och FCA)
75% av delarna kommer från Nordamerika och 15% från Japan.
http://www.chicagotribune.com/classified/automotive/sc-most-american-made-autocover-0630-20160629-story.html

https://www.usatoday.com/story/money/cars/2016/06/29/survey-top-made--usa-cars-toyota-honda/86510052/

Ett inkorrekt urvalsförfarande ger inte representivitet.

Så är det på många ställen, Toyotas mål har varit 90-95% lokalt producerat.

Det finns ju en (annan) hållbarhetsaspekt i att producera komponenter på nära. Tänker mest på "triple bottom line".

Power to the people

Ja toyota har fabrikker over hele verden ,.

Apex wrote:
Shogun wrote:Apex wrote:Shogun wrote:junkers wrote:Inget konstigt alls, idag är Toyota en billig bil med lågt teknikinnehåll därför går det bra där det passar bäst. De sålde Avensis här för 199000 häromveckan...
Vad är det då som konkurrenterna har som inte Toyota har var Frågan? Att Avensis skulle vara utbytt sedan länge är ingen nyhet. Den här ändå fått omfattande uppgradering de sista åren för att någorlunda hänga med vilket den också gjort ganska bra tack vare uppgraderingarna om man ser till försäljningen av den. Jo den.är billig just nu och är ett kap om.man bara är ute efter en bra pålitlig familjebil. Men vad är det den inte har i teknikväg som konkurrenterna Har? Förutom awd. Vad har konkurrenterna som är värt merpriset när Avensis säljs för 199000kr? Är de värda merpriset a kanske 50-100000kr? Och vilka är Det? Kul att höra motivering till merpriserna och ökade milkostnaderna är värt merpriset för en barnfamilj.
Ett infotainmentsystem som som är fit for 2018 och motorer som inte är sömnpiller är två exempel.
Visst, men frågan var, är det värt 50-100000kr mer i pris för en barnfamilj ur ett ekonomiskt perspektiv? Nu vet inte jag exakt vilken utrustning modellen av Avensis för 199000kr som Junkers menar har. Men att vissa konkurrenter kostar upptill 100000kr mer går nog att få tag på. Kanske går att få enklare utrustade modeller något billigare även där tex Passat. Men ned till 199000kr kommer man nog inte där, frågan är är den värd merpriset för en barnfamilj som ska ha en bil från A-B i vardagen. För mig låter det som en förstor skillnad rent spontant. Frågan är också vad kommer ersättaren för Avensis att kosta, tex Camry? Inga 199000kr iallafall! Sedan var kommer vi att få Camry ifrån USA,JAPAN, eller rent av England i Burnastonefabriken om man förlägger tillverkningen där för Europamarknaden istället för Avensis. Jag tror inte det är troligt. Billigast blir nog att ta från USA tillverkade.
Beror på. Ja, jag tycker att det är värt. Det är billigare att pröjsa 250t för en bil jag är nöjd med än 200t för en jag inte hade varit nöjd med. Men de flesta tänker nog inte så och då är det en utmärkt familjebil för ett svårslaget pris.

Hur vet du att du inte hade varit nöjd med den innan du provat att äga den....? Hade kanske varit en utmärkt bil att äga om du provat...?! Har du bestämt dig innan att inte bilen är bra för dig och familjen? Fel märke i fronten, för lite status?

Och vad konkurrenterna har som inte Avensis har verkar bara svårt att få ett bra svar på.....motiverar det också prisskillnaden?

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Jag tycker det är tråkigt att Toyota inte har någon "ren" batteribil ute på marknaden nu. Visst, man har gjort försök som har stoppats, och hybriderna är lovvärda som ett steg på vägen. Men nu ligger man klart efter som "världens största tillverkare" - och att marknadsföra dessa "elhybrider" som rena bilar luktar lite unket numera.
Jag önskar Toyota ett bättre öde än hur det ser ut idag!

Power to the people

Man kan sige Prius har det hele batt. Plugin , solceller i taget , og hybrid motor . Med alt moderne udstyr. Men toyota er da på vej med ren el bil , ligesom Tesla, men den skal man huske at lade op med problemer man kender fra sin IPhone ik ?.

Prius plugin är ett skämt jämfört med den Kia Optima jag nu kör.

Ja, mer illa paketerad bil än Prius Prime får man leta efter tyvärr.

Power to the people

Junkers om man inte är Toyotahatare så är nog din Kia ett skämt om man ser till hur miljövänlig den är, det är ju vitsen med laddhybrid och Kia ligger efter, kanske inte så konstigt då de inte har så lång erfarenhet... ;)

https://allatjanstebilar.nyteknik.se/tjanstebilar/artiklar/2017/augusti/toyota-prius-renaste-laddhybriden

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Men Kia Optima är ju mycket mera användbar som familjebil än en Prius Plugin så jag anser att de inte på nåt sätt är jämförbara.

Priserna är likvärdiga
Kia är en riktig storkombi som får dra tunga släp
Kia kommer längre på el än Prius Prime
Kia har senaste infotainment
Kia har mer utrustning
Kia har betydligt mer säkerhetsutrustning
Kia kan tom köra helt själv så länge man har händerna på ratten med adaptiv farthållare och självstyrning ända ned till 0km/h

Prime har fyra sittplatser
Prime får knappt lasta något
Prime kan knappt lasta något, ytterst litet bagage
Prime får nästan inte dra något

Kia har 7 års garanti Prius 3 år

På vilket sätt skulle Prius Prime vara bättre.

Testen i Adac är utförd på en Kia med ngt äldre teknik och mindre batteri än det i SW.
Dock är självklart en Prime bättre utsläppsmässigt då det är en mindre bil med stora begränsningar.
Prime är ingen fullvärdig familjebil.

Shogun, den Camry du visade i #66 är absolut inget för mig.
Den Camry jag körde 2004 var en snygg bil med en balanserad diskret design, den här nya är en otäck blandning av olika stilar och för att fullfölja kletar man dit den hemska Lexus grillen!
Nej tack, det är lika med Lexus, jag tyckte den var snygg för tjugo år sedan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.