Vi Bilägares forum

Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

När barnen flyttat ut och det står en plats tom i garaget...den måste ju fyllas med något!

En bil jag haft i tankarna länge, mycket länge.

En bil med en ganska ovanlig historia, med ett utseende som lämnar få oberörda, och ett inre som väl matchar den utmanande attityden.

Det var den vassaste bil man kunde köpa i USA när det begav sig, snabbare än Corvette, Porsche och Ferrari, allt enligt samstämmiga tester i tidningarna Car & Driver och Hot Rod Magazine.

Bilen är nu hemma, tänkte fylla på med bilder vartefter om någon är intresserad.

Någon som kan gissa?

Uppdaterat: 2017-12-29 17:28

Kommentarer

Följer tråden med intresse. Uppdatering?

Uppdaterat: 2018-01-28 10:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ah, åh, OK, här kommer litet uppdatering;

Efter diverse försök att slipa det skeva flottörhuset rakt, så bestämde den gode Kent att nu fick det räcka.

Så här såg det ut när han tröttnade:
Bild borttagen.

Fick ett sms från honom att förgasaren var klar för avhämtning, det visade sig att han köpt en "ny" begagnad Thermoquad från USA, med ett friskt flottörhus, som monterades ihop med delarna av min gamla.

Förgasaren monterades igår, och äntligen - den är tät!

Motorn startar fint och går bra, men har fortfarande lätta vibrationer på tomgång, men som den pedant jag ibland kan vara så tänker jag fortsätta fintrimmandet tills tomgången är lika silkeslen som den var i Detroit 1979, om det nu går...

Har även hunnit med att byta dörrlisterna som torkat bort, stor skillnad i ljudnivå.

I kväll slipade jag bort litet på stoppet till ryggstödet för att få en bekvämare och litet mer tillbakalutad körställning än den ursprungliga lösningen medgav, och blev faktiskt riktigt bra, en soffa är inte lika ergonomisk som stolar, men den är rätt cool ändå och har som sagt nu blivit bättre.

En inredning som anstår en Lil Red Express, allt original:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-28 21:49

Vi har kommit med på film också, från 2:00 ungefär samt några snuttar på slutet :-)

https://www.youtube.com/watch?v=HIULCoyK3mk&t=155s

Uppdaterat: 2018-02-03 17:37

Trevlig film och jäkligt snygg kärra. :-)

Uppdaterat: 2018-02-03 21:35

Tack tack!

Nu när de första vårfåglarna hörts i stockholmstrakten, dags för litet tidig vårrustning av trädetaljer.

Börjar med bakluckan, 7-8 lager fernissa med minst ett dygn mellan strykningarna, det kommer ta sin tid...

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-04 13:08

Kan någon tipsa om sidor vart USA marknaden finns att kolla köp objekt? Ungefär som mobile.de i Tyskland?

Fin bil Millenia! Jag var bara 11 år 1978 så jag hade ingen aning om denna modell?

Uppdaterat: 2018-02-09 23:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Craigslist brukar kunna ge mig massor av dumma idéer.

Uppdaterat: 2018-02-10 20:22
Millenia skrev:

Tack tack!
Nu när de första vårfåglarna hörts i stockholmstrakten, dags för litet tidig vårrustning av trädetaljer.
Börjar med bakluckan, 7-8 lager fernissa med minst ett dygn mellan strykningarna, det kommer ta sin tid...

Hoppas du våtslipar mellan lagren;-)

Uppdaterat: 2018-02-10 20:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jodå, igår när jag kom ut på gatan i Stockholm sken solen från klarblå himmel, och en talgoxe sjöng vackert från en trädtopp.
Det signalen: sätt fart, det är snart vår!
(har ju en plan att få mitt eget projekt klart till sommaren)

Mycket fräsch interiör! Ofta är de solbrända och upptorkade, men denna ser väldigt fin ut.

Ska bli roligt att fortsätta följa äventyret med den lilla röda! :-)

Uppdaterat: 2018-02-10 20:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Audi A5 - Jodå, jag våtslipar mellan varven.

Interiören är i väldigt fint skick, och är helt original den med, vilken den förste och ende ägaren för mej bekräftat, bilen levde sina första 37 år i New Jersey, alltid i ett garage, så den har varken sett sol eller regn mer än de dagar den varit i bruk, jag måste ibland nypa mej själv i armen för att bekräfta att jag inte drömmer alltihop när det gäller skick och orginalitet.

Uppdaterat: 2018-02-12 15:33

Medans jag väntar på att fernissan ska torka och våren ska anlända, har jag passat på med litet inre arbete.

Stereon som satt på plats hamnade förmodligen där någon gång under 90-talet, snygg var den inte, och vem i hela friden använder CD-skivor längre?

Inte jag i alla fall, så här såg det ut innan:
Bild borttagen.

Chrysler originalstereo från 70-talet går att hitta på eBay, men dom är dyra och ser verkligen bedrövliga ut, låter förmodligen minst lika bedrövligt, och några kompaktkassetter har jag inte kvar längre.

Det fick bli en Retro-kines från eBay, till det facila priset om 200:- levererat och klart så var det värt en chansning, har både USB, minneskort, Bluetooth och radio, samt viktigast av allt, den ser ut att vara designad någon gång på 70-talet, låter helt ok med tanke på priset:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-07 18:40

Ja jäklar vad häftigt.
Grymt avundsjuk.

Uppdaterat: 2018-03-07 19:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Liiite för modern i displayen men vad gör man inte för bekvämligheten...:)

Uppdaterat: 2018-03-07 19:28

200 spänn !!! Klart bättre än den förra.

Uppdaterat: 2018-03-08 13:32

Jag sålde en Clarion 662 MKII tidigt 80 tal på tradera nyligen, fick 400:-

Uppdaterat: 2018-03-08 13:35

Här kommer en liten uppdatering:

Förgasaren fungerar nu till belåtenhet, har flyttat tändningens vacuumförställning från portat till fullt insugsvacuum, vilken skillnad!

Motorn spinner nu väldigt skönt med ett lågt tomgångsvarv och en djup basröst, ett enstaka extra gurgel då och då är bara mysigt, svara fint på gasen och spinner utan ansträngning loss bakhjulen om man gasa litet oförsiktigt.

Nya däck sitter också fint.

Stereon ja, en tragikomisk historia, när jag skulle ställa in radion i dagsljus - displayen syntes inte på kinesen, jaja, fick åka och köpa en Sony i stället.

Nu när de ljusa vårkvällarna kommit tillsammans med värmen så fick det bli litet cruising med det lokala snabbmatsstället som mål.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-05-14 22:42

Läckert med en bil som inte alla har, och som dessutom kan "bita från" om så behövs. :-)
Det där med stereo är intressant. Hade en Biltemastereo liggande och satte in den i skåpbilen - vilken besvikelse ljudmässigt!
Turligt nog hade jag även en Pioneer liggande det var skillnad! Och ändå är de lika på papperet...
Nån som vill köpa en Biltemastereo, billigt? ;-)

Jag var ut och njöt av min cabbe igår, men det blev ingen bild. Orkade inte tvätta den, frömjöl och pollen har förvandlat den från röd till gul...

Uppdaterat: 2018-05-15 09:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kines-stereon lämnade en del övrigt att önska, det fick bli en Sony i stället, inte lika retro men bättre ljud och funktionalitet.

De nya Cooper Cobra-däcken har vållat en del bry under sommaren, två av dem var så pass ovala att det inte gick att åtgärda, slutade med att jag fick två nya, som än så länge verkar vara betydligt bättre, svårt att känna på de lappade gatorna i Stockholm, en bra anledning till en liten roadtrip på slätare vägar.

Med en Lil Red Express kan vad som helst hända,
bra video om man ser hela;

https://www.youtube.com/watch?v=Qwu-B6gPHKU

Uppdaterat: 2018-09-15 07:40

Passade på att besöka Klassikers stora och trevlig träff i Skokloster, en hel del besökare var framme och frågade om bilen, sånt är kul!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-10-02 21:02

Kom aldrig fram till träffen, det var för långa köer in, mitt tålamod gav upp.

Hade varit kul o träffa dig o bilen.

Uppdaterat: 2018-10-03 10:13

Eftersom Lil Red var en del av attraktionen så var vi där redan kl 09 på morgonen, gick mycket smidigt, men det var en del kö för att komma ut på eftermiddagen, vi så även köerna för de som fortfarande försökte komma in på eftermiddagen, det blev nog större än Klassiker tänkt sig...

Annars ett väldigt trevligt arrangemang.

Uppdaterat: 2018-10-04 18:12

Vi var där vid 12. Efter ha köat i 20 minuter, tog jag fram en karta på telefonen för att se hur långt det var kvar, då det visade sig vara flera km, vände vi och köade 25 min till innan vi var ute på stora vägen.

Uppdaterat: 2018-10-04 20:03

Long Time no see :-)

Det här var ju ursprungligen tänkt som ett pensionärsprojekt, och nu är jag panscho!

Första aktiviteten blev en renovering av motorn, inte jättesliten men 40 gamla packningar är inte mycket att ha längre.

Kamaxeln hade ett par nockar som visade tecken på slitage, i övrigt var det mesta möjligt att återanvända.

Förslaget från motorrenoveraren blev följande:

1. Ny kamaxel och lyftare
2. Honing och nya kolvringar
3. Planfräsning av topplock
4. Slipning av vevaxel
5. Frästa ventilsäten och nya styrningar
6. Ny oljepump
7. Ny vattenpump
8. Nya packningar och lager runtom
9. Blueprintning av alla toleranser och passningar
10. Körning i bromsbänk

Förslagen accepterades utan prut från min sida, motorn kommer fortfarande vara original och inget annat, precis som jag ville ha det.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-17 10:33

Litet fler motordelar som ser dagens ljus för första gången på 41 år.

Det är ju en smallblock, så varje cylinder sveper bara 750cc(!)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-17 10:53

Skitkul hobby! "Jag är så avundsjuk!"

Uppdaterat: 2020-12-17 10:56

Ja skitkul hobby.
Jag är också avundsjuk och det är väl ca år sedan man rev några motorer sist men och andra sidan är det ett tag tills man är pancho. :)

Uppdaterat: 2020-12-17 12:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kul att "höra" från dig! Ja, det låter som ett vettigt program för motorn. Den är ju som sagt inte dålig, det räcker med lättare åtgärder.
Det var länge sen man rev i Chryslers V8, på den tiden var det en 273, men den tillhör samma motorfamilj om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2020-12-17 14:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo, 360:an har samma block som 273:an, tillsammans med 318 och den eftertraktade 340:an.

När traskar runt på verkstan stöter vi på innehavarens 318, som används i historisk racing, den
lämnar närmare 500 hk vid 8.000 varv, jag hade aldrig hört talas om att man kunde få ut
så många hästar ur en beskedlig 318 innan, den hade vanligtvis hade runt 175 hk, uj uj!

Bild borttagen.

Motorn sitter i en Barracuda 1966, synnerligen välpreparerad:

Bild borttagen.

Sommartid får den jobba hårt:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-17 19:19

Du har alltså vänt dig till Jari Konola för motorarbete. Det går inte att hitta någon som kan de där maskinerna bättre, såvitt jag vet.

Uppdaterat: 2020-12-17 19:37

Japp!

Han är förmodligen VÄLDIGT överkvalificerad för att jobba med en simpel standard 360, fortsättning följer...

Uppdaterat: 2020-12-17 21:11

Följer med intresse!

Uppdaterat: 2020-12-17 21:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Efter grundlig tvätt och maskinbearbetning är det dax för montering.

Lager och ny kamaxel på plats:
Bild borttagen.

Topplock med nyfrästa ventilsäten och nya ventilstyrningar, ventilerna var i bra skick. 1979 års modell hade härdade ventilsäten vilket medger blyfri bensin, fräsningen har inte gått igenom härdningen så det ska fungera i fortsättningen också:
Bild borttagen.

Motorblocket börjar bli komplett med original kolvar, ny kamaxel och nya ventillyftare:
Bild borttagen.

Sedan är det bara att sätta ihop det hela med de nyrenoverade topparna:
Bild borttagen.

Hela härligheten i bromsbänken, redo för uppstart:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-18 09:01

Det där grenröret ser inte original ut.

Uppdaterat: 2020-12-18 09:13

Nä, grenrören hör till bromsbänken med sensorer för avgasvärden och temperaturer.

På plats i lastbilen igen blir det gjutjärn, original är original...

Men visst, originalgrenrören stjäl litet effekt men å andra sidan kommer jag inte köra
som en blådåre i alla fall, så det har underordnad betydelse i normalt bruk.

Dessutom så slipper jag mixtra med avgassystemet, det funkar bra som det
är, har åtminstone en H-pipe mellan rören original.

Uppdaterat: 2020-12-18 11:13

Alltid kul att bygga motor! Jag brukar lyckas, men nu har jag kört på grund med en mopedmotor, pinsamt! :-)
(men, än är inte sista svordomen lagd på den..)

Visst ger headers mer effekt, men det brukar vara märkbart först på höga varv, så i en gatkörd bil och normal körning har man inte så ofta glädje av dem.

Uppdaterat: 2020-12-18 13:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tänkte främst att bestyckningen blir lite för fet om man monterar original efter att ha bänkat med de där. Det går förstås att kompensera för.

Uppdaterat: 2020-12-18 21:46

Gillar inte riktigt de där gula tändkablarna, även om jag vet att de är bra (tål att ligga mot en glödande turbo)
Tycker 8 svarta skulle vara snyggare/diskretare, men gula var kanske standard ?? De fanns ju på den tiden bilen tillverkades. Eller var de rent av röda ??

Uppdaterat: 2020-12-18 22:56

Detta ser ruskigt likt min dotters båtmotor som jag håller på att meka med inför våren. Visserligen ingen 8:a, bara en 6:a Mercruiser 4.3 på 220hk, men blocket är väldigt likt varandra.

Uppdaterat: 2020-12-18 23:43

Jag är ganska övertygad om att Thermoquadens bestyckning inte ändrats, det borde jag fått reda på, däremot var det problem med att få andra steget att öppna när det skulle, men det löstes rätt snabbt.

Tändkablarna satte jag dit snart efter att jag fick bilen, då den hade en tendens att misstända då och då vid landsvägsfart, bytet av tändkablar löste det problemet, originalkablarna var röda som Rikard mycket riktigt påpekar, men de var från 1979, att de nya blev gula kablar kan jag leva med, de funkar bra.

Mercruiser-sexan har nog annat ursprung än Chrysler, deras V6:a baserad på smallblock V8:an var på 3,9 liter.

Efter inkörning av kamaxeln enligt alla konstens regler blev det till slut dags för ett antal körningar på allvar.
Bild borttagen.

Motorn lämnade 225 hk från fabrik, och den hade ju inte trimmats vid renoveringen, så hur mycket skulle det bli nu?

Spänningen var olidlig...Tadaa! - 278 frustande hästar!
Bild borttagen.

Här är ett klipp från bänkningen, glöm inte slå på ljudet:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ8Y7nB34gw

Även om den saknade servopump, generator och fläkt så tar inte dessa så förfärligt mycket om batteriet är laddat och bilen körs någorlunda rakt fram, headers hjälper förstås till litet.

Jag är så här långt väldigt nöjd med resultatet, en tät, välbyggd och fin motor med cirka 41 år till nästa renovering, då kanske det blir dax att borra också, jaja det får barnen ta hand om. :-)

Uppdaterat: 2020-12-19 09:23

Om jag tyder den där rätt, är det ingen större ide och varva ur den där pjäsen, utan bättre peta i nästa växel och dra vidare ;)

Kul att du gjort en "Lagom" renovering, det är klart i min anda.

Uppdaterat: 2020-12-19 12:46

Låter som om det kan bli många sköna mil framöver. Brukar vara välljud som kommer ut från avgassystemet.

Uppdaterat: 2020-12-19 15:15

Ser ut att vara en ganska lagom maskin att åka med.
Kul inslag bland alla vardagsbilar på forumet!

Uppdaterat: 2020-12-19 15:54

Såg just på Facebook att denna bil blivit stulen i natt i Tumba !!!

Uppdaterat: 2021-04-28 14:09

Men, så trist!! :-(

Uppdaterat: 2021-04-28 15:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nejdå!

Det var en annan Lil Red i Sthlm, men den har kommit tillrätta!

Min stod tryggt i garaget när jag kollade sist.

Uppdaterat: 2021-04-28 21:54

Oj, ursäkta mig =(
Trodde din bil var unik i Sverige, så jag förutsatte att det var din bil.

Uppdaterat: 2021-04-28 22:11

Den som fanns på Facebook var okänt för mej och inte registrerad i den amerikanska Lil Red-registret heller, så den har flugit under radarn.

Såvitt jag vet finns det fyra nu kända exemplar i Sverige.

Uppdaterat: 2021-04-28 23:47

*pust*
Alltid tråkigt när sånt här händer, och jag trodde också att det handlade om din. Skönt för den andre att bilen kommit tillrätta igen.

Uppdaterat: 2021-04-29 08:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tror jag träffat både bilen och ägaren.
Anledningen är att ägaren börjat åka moped, och mopeden fick åka på Lill Reds flak till Enhörna hembygdsgård där det var mopedrally igår.
Kul att se bilen live, den sticker verkligen ut =)

Uppdaterat: 2021-09-20 09:54

Här är ett roligt videoklipp från Youtubekanalen Cars and zebras. Jag brukar kolla hans videos, om de är roliga eller tramsiga är upp till åskådaren, men det handlar alltid om muskelbilar på ett eller annat sätt, som gör upp på strippen.
Denna gång: Lil Red!
https://youtu.be/5zINE86Pq1Q

Uppdaterat: 2021-10-04 09:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...