Suv och suvar ???

305 inlägg 0 nya

Styggavargen wrote:
Om en diesel bil drar mer än 0,5 liter tycker jag den är omodern, så i princip alla nya SUV idag ligger över denna nivå.

Vilka dieselbilar idag drar under 0,5 liter/mil i stadstrafik? Vad är det som gör att du just sätter gränsen vid 0,5?

Nu vet jag varför man ska ha fyrhjulsdrift!

Skodaägare wrote:
Vilka dieselbilar idag drar under 0,5 liter/mil i stadstrafik? Vad är det som gör att du just sätter gränsen vid 0,5?

Varför en dieselbil måste dra mindre än en bensinbil när dieseln kan köras fossilfritt, eller med kraftig inblandning av förnyelsebar råvara, är en obegriplig logik som Styggavaren hittat på alldeles själv.
Rent logiskt borde det vara ok med en diesel som har 40% _högre_ förbrukning än motsvarande bensinbil. En Audi Q7 som tankas med exempelvis Preem Evo Diesel (ja, den är godkänd) släpper nämligen ut mindre fossil Co2, bensen och andra kolväten jämfört med Styggavargens Skoda Octavia. Ändå är det inte bra.

L. Mäkinen wrote:
Nu vet jag varför man ska ha fyrhjulsdrift!

Fusk med snören ju ;-)

L. Mäkinen wrote:
Jag tycker det är en konstig inställning att man ska skita fullständigt i att göra något bara för att man inte ensam kan lösa världens alla problem. Som jag ser det är varje litet bidrag till miljön något positivt. Jag tror inte att mina livsval är avgörande för allt, men varför skulle jag inte göra något alls?
Att en del av det man gör inte är optimalt för miljön betyder knappast att det andra man gör är helt obetydligt.
+1

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Styggavargen wrote:
Okej, jag erkänner att SUV kommit att bli lite av det jag skyller mest på. Men som någon sade allas bidrag gör stor skillnad globalt sätt. XC60 och andra extremt tunga och "små bilar" som släpper ut massor extra tycker jag illa om. Om alla började köra X3 upp till Q7 SUV istället för tex kombi Astra, octavia osv så skulle utsläppen öka rejält mycket. Argumentet att vi med gott samvete kan köra SUV håller inte tycker jag. Om en diesel bil drar mer än 0,5 liter tycker jag den är omodern, så i princip alla nya SUV idag ligger över denna nivå. Tänk om alla tyckte Prius var coolt att åka omkring i... Då hade utsläppen minskat rejält.
+1

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Jag är så grymt glad att jag inte kör diesel i min T8, så dessa dieselhatare inte hoppar på mig.

Swemba, i din värld skulle nog en lastbil vara renare än min Octavia? HVO körs inte idag i alla dessa Q7 SUV mm. Vad jag säger, och det tror jag alla håller med mig om att lättare och effektivare fordon ger lägre utsläpp. Det påstående gäller för mig tills du kan visa mig att en SUV ger mindre utsläpp än motsvarande vanlig personbil. Kan SUV köras på HVO diesel så kan en vanlig personbil också bestykas med samma typ av motor, alltså ger vanliga personbilar mindre utsläpp relativt. Eller hur? SUV som bil kan inte enligt mig vara optimalt, högre luftmotstånd och högre vikt. Sedan kan vi säkert diskutera om det är värt att alla går över till SUV. Skillnaden blir ännu större om du jämför en ny SUV mot en miljöbil som tex prius, då snackar vi nog i storleksordningen 40-80% lägre utsläpp. Obs, nu väger jag inte in ladd-hybrid bilar även om sådana också skulle generera högre utsläpp pga att mer energi går åt att ladda en Q7 än en tex prius under tex 1 år. Hoppas du förstår min poäng.

Jag är sugen på en Range Rover V8 från 80-talet utan katalysator. Känns som en schysst kärra!

Styggavargen wrote:
Swemba, i din värld skulle nog en lastbil vara renare än min Octavia? HVO körs inte idag i alla dessa Q7 SUV mm. Vad jag säger, och det tror jag alla håller med mig om att lättare och effektivare fordon ger lägre utsläpp. Det påstående gäller för mig tills du kan visa mig att en SUV ger mindre utsläpp än motsvarande vanlig personbil. Kan SUV köras på HVO diesel så kan en vanlig personbil också bestykas med samma typ av motor, alltså ger vanliga personbilar mindre utsläpp relativt. Eller hur? SUV som bil kan inte enligt mig vara optimalt, högre luftmotstånd och högre vikt. Sedan kan vi säkert diskutera om det är värt att alla går över till SUV. Skillnaden blir ännu större om du jämför en ny SUV mot en miljöbil som tex prius, då snackar vi nog i storleksordningen 40-80% lägre utsläpp. Obs, nu väger jag inte in ladd-hybrid bilar även om sådana också skulle generera högre utsläpp pga att mer energi går åt att ladda en Q7 än en tex prius under tex 1 år. Hoppas du förstår min poäng.

Varför lever du inte som du lär och kör Prius eller Leaf?

Rätt dyra bilar.. dessutom bara ett exempel. Det finns snåla vanliga bilar också, typ octavia. SUV är definitivt ett steg i fel riktning om vi vill minska utsläppen, alla vet om det men väljer att ignorera det!? Jag vet inte varför det blivit så här o Sverige, där vi haft väldigt låg andel av SUV fram till för några år sedan. Alla förstår att klimatet håller på att gå under och vi måste rejält minska utsläppen. Ändå gör man precis tvärtom? Vad ligger bakom detta beteende?

Men kom igen nu vargen. Så om jag kör 500 mil i min bil och du kör 2000 mil i din bil, så är det enligt ditt sätt att resonera, likafullt jag som är problemet och sämre för miljön?

Styggavargen wrote:
Rätt dyra bilar.. dessutom bara ett exempel. Det finns snåla vanliga bilar också, typ octavia. SUV är definitivt ett steg i fel riktning om vi vill minska utsläppen, alla vet om det men väljer att ignorera det!? Jag vet inte varför det blivit så här o Sverige, där vi haft väldigt låg andel av SUV fram till för några år sedan. Alla förstår att klimatet håller på att gå under och vi måste rejält minska utsläppen. Ändå gör man precis tvärtom? Vad ligger bakom detta beteende?

Men som vanligt så lägger alla ribban precis där dom själva väljer att lägga den. Du tycker att Octavia är din nivå, andra anser att den är smutsig, nån annan tycker en F150 är lagom nivå.
Nä ska man peka pekpinnar åt andra så ska man nog vara betydligt bättre själv! Vad är det som säger att just din nivå är den rätta? Du är precis som dina andra kompisar här på forumet, försöker rättfärdiga ditt egna bilval. Ska vi ta dig på allvar så sälj din bil! Innan det har skett så tar iaf. inte jag åt mig nånting av dina inlägg i klimatdebatten.

mso 1000 wrote:
Delad baklucka är så sjukt vansinnigt dålig lösning så klockorna stannar och hänger nog kvar sedan det var manuell öppning.
Jag kan inte tänka mig att x5 har det i 2018 då elbaklucka funnits på 200 tusenkronors bilar sista 5-8 åren.

Jag såg en några år gammal Peugot halv suv 5008 eller 3008 som också har delad baklucka.
Så sjukt dålig lösning och här måste väl peggan tagit efter bara för bmw har det på sin X5a.
Konstruktörerna ville väl få premium känslan och härmade bmw utan att använda huvudet och kapade luckans nedre del.
Ja det finns mycket halv dumt förutom konstant dyngiga byxben.

Inte många som kan visa riktiga fakta på 0,5 eller under om det då inte är rakt fram plan väg och vindstilla med nara förare.
Likvärdig är fortfarande bilar från 90- talet som går på bensin.
Pro-salu propaganda är sällan verkligheten.Förr vart det "katalysatorn" som skulle minska avfall osv.sen kom blyfri då visade det sig att andra giftiga utsläpp blev frisläppt orsakade av just katalysatorn.Nu är det partikkelfilter och blue "stuff" båda bidrar till annu mer miljö utsläpp i produktionen och like forbannat andvänder bilar samma som för tio år sedan men har fler delar som måste bytas ut osv.som bidrar till mer utsläpp??Miljön betyder inget för kooperstiva "jättar" slit o släng och kunsumera mera har alldrig bidragit till bättre miljö,derimot hadde man beholdt sin gamla bil och skött den 100% då hadde man verkeligen bidragit till miljön.Slopa saltet på vägarna på vintern sank hastigheten beroende på väglag och forbjud friktionsdäck/helårsdäck då bidrar man till miljöforbättringar innom kort tid.Tack vare EU,eliten och kooperativa's konsumera mera kommer Vi alldrig att spara på miljö.Jag kjör "gammalt" i nyskick och bidrar till Miljön och inte till EU.

Swemba wrote:
L. Mäkinen wrote:Att en del av det man gör inte är optimalt för miljön betyder knappast att det andra man gör är helt obetydligt.
... sade Åsa Romson när hon målade den oljeläckande motorbåten utan avgasrening med miljövidrig, förbjuden färg innan hon åkte på solsemester i Thailand. Hennes samvete var rent - hon hade ju faktiskt köpt genuscertifierad och klimatneutral broccolli i veckan.

+1

Nu vet jag när man behöver en SUV. När man måste flytta en trasig lastbil i snöväder.

Nu är ju det där inte sådär jättesvårt, egentligen... Men det ser ju coolt ut i allafall =)

Gubben hade inte snö under skorna.

Förvisso inte, men så vägde planet 145.83 ton mer än lastbilen. Lastbilen stod för övrigt också plant och snödjuper var tämligen ringa och tillplattat. Tror till och med allas vår kära och okära Octavia hade kunnat få rull på det där då.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.