Såg nyligen denna video på youtube:
Mycket intressant (om man förstår tyska). En sak som slog mig dock var hur enormt mycket mindre sidorutorna blivit på senaste E-klassen (W213) jämför med de äldre t.ex. W124. Detta är en av anledningarna att jag gillar min X3:a. Den har en takprofil som påminner mer om W124 än om W213. Förstår egentligen inte varför det har blivit så här. Visst kan säkerhet vara en anledning, men eftersom flertalet SUVar idag fortfarande har stora sidorutor så måste det ju gå att få till. Är väl troligen som med lågprofildäck ett dumt "mode".
Så här ser W124 ut:

Och så här W213:

Känner mig personligen väldigt instängd i en bil som W213 med små sidorutor kraftig lutning på vindrutan och hög fönsterlinje. Känns som jag har svårt att se ut ur bilen.
Ljudisolering. Klimatisolering. Krocksäkerhet. Och självklart - det är trendigt.
Glas ljudisolerar dåligt, är dåligt på klimatisolering och inte särskilt lyckat krocksäkerhetsmässigt.
Kan man dra upp dörren får man in mer dämpning, mer klimatisolering och mer stark struktur som även bidrar till hela bilens bärighet.