Varför dessa små sidorutor?

15 inlägg 0 nya
Varför dessa små sidorutor?

Såg nyligen denna video på youtube:

Mycket intressant (om man förstår tyska). En sak som slog mig dock var hur enormt mycket mindre sidorutorna blivit på senaste E-klassen (W213) jämför med de äldre t.ex. W124. Detta är en av anledningarna att jag gillar min X3:a. Den har en takprofil som påminner mer om W124 än om W213. Förstår egentligen inte varför det har blivit så här. Visst kan säkerhet vara en anledning, men eftersom flertalet SUVar idag fortfarande har stora sidorutor så måste det ju gå att få till. Är väl troligen som med lågprofildäck ett dumt "mode".

Så här ser W124 ut:

Och så här W213:

Känner mig personligen väldigt instängd i en bil som W213 med små sidorutor kraftig lutning på vindrutan och hög fönsterlinje. Känns som jag har svårt att se ut ur bilen.

Ljudisolering. Klimatisolering. Krocksäkerhet. Och självklart - det är trendigt.

Glas ljudisolerar dåligt, är dåligt på klimatisolering och inte särskilt lyckat krocksäkerhetsmässigt.
Kan man dra upp dörren får man in mer dämpning, mer klimatisolering och mer stark struktur som även bidrar till hela bilens bärighet.

Ja, det är en märklig trend.
Jag minns med glädje hur runtomsikten alltid mättes i gamla ViB-tester. Särskilt sikten nära bakom var viktig.
Smala takstolpar minskade "döda vinkeln". Volvo 144 var ett föredöme.

Moderna bilar är knappt bättre än gamla PV544...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Sido- och bakrutorna blir allt mindre, och hjulen allt större...

Xanthopteryx wrote:
Ljudisolering. Klimatisolering. Krocksäkerhet. Och självklart - det är trendigt.
Glas ljudisolerar dåligt, är dåligt på klimatisolering och inte särskilt lyckat krocksäkerhetsmässigt.
Kan man dra upp dörren får man in mer dämpning, mer klimatisolering och mer stark struktur som även bidrar till hela bilens bärighet.

Jo det är väl så. Kanske det fortfarande funkar på Suvar eftersom hela dörren då är större och kan ta upp krockkrafterna bättre.
Känns ibland som att vissa av dagens Suvar för vidare arvet från gårdagens bilar, med kantig kaross, stora glasytor och hjul med mycket gummi. Den äldre herren i videon går in på detta när de kör w124. Han menar att dagens bilar måste ta upp alla störningar från vägbanan i hjulupphängningen och karossen. Tidigare kunde man isolera bort mycket mer redan i hjulen.

Volvo går tyvärr i bräschen för det här urbota korkade modet och ljudisoleringsrace. Dottern I baksätet såg inte marken, förrän 100 meter bort från bilen, i XC60 som vi provade. Det går åt fel håll helt klart.

Hahaha, nu vet jag varför alla SUV förare sitter och stirrar nedåt. Avståndet man vill se intill bilen blir svår att se. De gånger jag kört SUV får jag en känsla av att man har ingen kontroll av saker nära bilen. Ökad översyn som många åberopar tycker jag mig inte se, javisst du kan se över framförvarande bil om det inte är en SUV om det då är det man betecknar som översyn??

Styggavargen wrote:
Hahaha, nu vet jag varför alla SUV förare sitter och stirrar nedåt. Avståndet man vill se intill bilen blir svår att se. De gånger jag kört SUV får jag en känsla av att man har ingen kontroll av saker nära bilen. Ökad översyn som många åberopar tycker jag mig inte se, javisst du kan se över framförvarande bil om det inte är en SUV om det då är det man betecknar som översyn??

Hmm då är du tvärtemot alla som jag känner. Hustrun tar ogärna min lilla Seat till affären, trots att hennes SUV är betydligt större. Det är väl ganska logiskt att man ser bättre ju högre upp man sitter. Det finns en orsak till att Storebro har flybridge på sina båtar, att man inte sitter i maskinrummet och kör en supertanker... du är lite lustig styggavargen.

Styggavargen wrote:
Hahaha, nu vet jag varför alla SUV förare sitter och stirrar nedåt. Avståndet man vill se intill bilen blir svår att se. De gånger jag kört SUV får jag en känsla av att man har ingen kontroll av saker nära bilen. Ökad översyn som många åberopar tycker jag mig inte se, javisst du kan se över framförvarande bil om det inte är en SUV om det då är det man betecknar som översyn??

Beror väl på vilken Suv det är men i min X3:a har jag mycket bättre översikt runt bilen än i de flesta låga bilar. Jag ser hörnen på motorhuven från förarplats så manövrering i trånga utrymmen är en barnlek. Tack vara den låga fönsterlinjen är det också lättare att se refuger och dylikt. Har goda vänner vars infart är trång och går mellan två låga stolpar. I X3:an är det inga problem att manövrera mellan dessa. När jag hade en Land Rover Discovery sport som hyrbil gick det dock inte lika lätt. Såg inte huven från förarplats och fönsterlinjen var för hög.

FXX wrote:
Styggavargen wrote:Hahaha, nu vet jag varför alla SUV förare sitter och stirrar nedåt. Avståndet man vill se intill bilen blir svår att se. De gånger jag kört SUV får jag en känsla av att man har ingen kontroll av saker nära bilen. Ökad översyn som många åberopar tycker jag mig inte se, javisst du kan se över framförvarande bil om det inte är en SUV om det då är det man betecknar som översyn??
Hmm då är du tvärtemot alla som jag känner. Hustrun tar ogärna min lilla Seat till affären, trots att hennes SUV är betydligt större. Det är väl ganska logiskt att man ser bättre ju högre upp man sitter. Det finns en orsak till att Storebro har flybridge på sina båtar, att man inte sitter i maskinrummet och kör en supertanker... du är lite lustig styggavargen.

Finns ingen bil som man sitter bättre i och har bättre översikt i än en Skoda Octavia :-)

Skodaägare wrote:

Finns ingen bil som man sitter bättre i och har bättre översikt i än en Skoda Octavia :-)

Jo. En sänkt Octavia.
:-o

En riktig karl doftar diesel.

Jag gillar modet med låga sidorutor och höga skuldror. Dels är det snyggt och dels blir kupén mer ombonad. Särskilt med rejält tonade bakre rutor. För barn är det självklart ingen fördel.

Alla är vi olika. Jag tycker det gör att kupén känns instängd och trång. Mardrömsbilen för mig är något som MB CLS. Man sitter på golvet och tittar ut genom små skottgluggar.

Skodaägare wrote:
FXX wrote:Styggavargen wrote:Hahaha, nu vet jag varför alla SUV förare sitter och stirrar nedåt. Avståndet man vill se intill bilen blir svår att se. De gånger jag kört SUV får jag en känsla av att man har ingen kontroll av saker nära bilen. Ökad översyn som många åberopar tycker jag mig inte se, javisst du kan se över framförvarande bil om det inte är en SUV om det då är det man betecknar som översyn??
Hmm då är du tvärtemot alla som jag känner. Hustrun tar ogärna min lilla Seat till affären, trots att hennes SUV är betydligt större. Det är väl ganska logiskt att man ser bättre ju högre upp man sitter. Det finns en orsak till att Storebro har flybridge på sina båtar, att man inte sitter i maskinrummet och kör en supertanker... du är lite lustig styggavargen.
Finns ingen bil som man sitter bättre i och har bättre översikt i än en Skoda Octavia :-)

Jag glömde bilen som är standarden för alla standarder, förlåt. :-)

Växthuset ska stå i trädgården och inte fara runt på vägarna. Glas reflekterar ljud och vem kan motstå en choppad Mercury?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.