Passat GTE

299 inlägg 0 nya

Xanthopteryx wrote:
Har de fixat den lilla egenheter att de inte startat alls om det är kallare än -27?

Man får se det positiva, kanske en extra vecka i fjällen för familjen vid låga temperaturer!

PREVIA wrote:
Xanthopteryx wrote:Har de fixat den lilla egenheter att de inte startat alls om det är kallare än -27?
Man får se det positiva, kanske en extra vecka i fjällen för familjen vid låga temperaturer!

Eller så använder man sin bränslevärmare och laddare för att värma upp bilen.
Jag laddade min i fjällstugans motorvärmaruttag. Ett sånt med timer som ger tillslag olika tidigt beroende på temepratur. Fick ibland vrida lite på timern för att ladda färdigt. Men Car-net appen sa ju till om laddningen avbröts.

Nu handlade det ju inte om normalt eller inte utan om att bilen inte startade alls, ens med motorvärmare.

Xanthopteryx wrote:
Nu handlade det ju inte om normalt eller inte utan om att bilen inte startade alls, ens med motorvärmare.

Och jag startade bilen när den sa -28. Den gången var den inte förvärrad alls. När det var -11,5 enligt bilen gick den enbart på el ändå, men då var den nyladdad och bränslevärmaren hade gått 20 min. Och det skall den ju inte göra under -10.

Har du en GTE?

Nej, det har jag inte.
Men detta är från VW egen hemsida:

"Golf GTE och Passat GTE startar normalt i e-Mode och fortsätter så i upp till 50 km, beroende på yttertemperatur och andra körförhållanden. Även om förbränningsmotorn startar drivs bilen så energieffektivt som möjligt och kombinerar elmotorn och förbränningsmotorn så effektivt som möjligt beroende på körförhållanden. Av effektivitets- och komfortskäl kan ren eldrift endast användas ned till minus 10 grader Celsius utetemperatur*, därefter går bilen in i hybriddrift. Såvitt vi känner till har alla laddhybrider som finns på marknaden någon form av temperaturbegränsning.

*Passat GTE från produktionsvecka 45/2016, går att köra på ren eldrift ner till 10 grader Celsius Batteritemperatur, vilket gör att den startar, och kan köras på el under de flesta omständigheter."

"Finns det någon nedre temperaturgräns för Golf & Passat GTE?

Ja, för att säkerställa livslängden hos batterierna inaktiveras systemet vid extremt låga temperaturer vilket gör att bilen inte går att starta. Gränsen ligger vid c:a -30."

Xanthopteryx wrote:
Nej, det har jag inte.
Men detta är från VW egen hemsida:
"Golf GTE och Passat GTE startar normalt i e-Mode och fortsätter så i upp till 50 km, beroende på yttertemperatur och andra körförhållanden. Även om förbränningsmotorn startar drivs bilen så energieffektivt som möjligt och kombinerar elmotorn och förbränningsmotorn så effektivt som möjligt beroende på körförhållanden. Av effektivitets- och komfortskäl kan ren eldrift endast användas ned till minus 10 grader Celsius utetemperatur*, därefter går bilen in i hybriddrift. Såvitt vi känner till har alla laddhybrider som finns på marknaden någon form av temperaturbegränsning.
*Passat GTE från produktionsvecka 45/2016, går att köra på ren eldrift ner till 10 grader Celsius Batteritemperatur, vilket gör att den startar, och kan köras på el under de flesta omständigheter."
"Finns det någon nedre temperaturgräns för Golf & Passat GTE?
Ja, för att säkerställa livslängden hos batterierna inaktiveras systemet vid extremt låga temperaturer vilket gör att bilen inte går att starta. Gränsen ligger vid c:a -30."

Jag har också läst den texten. Den är inte unik för GTE.

Jag har kört en hel del bil i Noden under vintertid. Och jag kan ärligt påstå att det är inte många gånger som denna temepraturgräns hade varit något problem. Jag hade haft svårt 2 gånger, 2 dagar en nyår i Åre, fast då steg temperaturen till -25 under dagarna. Samt vid ett tillfälle då jag var på hemlig ort i Norge och hade -35 grader. Fast då var det å andra sidan nästan ingen som fick igång sin bil utan alla bilar som behövdes bärgades med stridsvagn och värmdes upp i stridsvagnsgaraget.

Jag älskar statistik. Om vi tittar på Nikkaloukta som är ett hyggligt kallt ställe i Sverige så har man där sedan 2012-10-07 haft -30 eller kallare i totalt 703 timmar. Det är 29,29 dygn per år. Enda gångerna man har haft mer än -30 längre är 24 timmar är ca en gång per år.

Så vi borde snart kunna enas att gränsen på -30 grader inte är ett problem.

Definitivt inget att haka upp sig på i ditt fall men jag finner det anmärkningsvärt att bilen inte ens går att starta i den temperaturen.
Det är ju trots allt en förbränningsmotor i. Fine att batterierna inte går igång men varför inte låta förbränningsmotorn starta och sedan kan man generera värme till batterierna så dessa kommer i arbetstemperatur så de kommer igång.
Du bor i norrland, du är och hälsar på hos någon några timmar. Sedan startar inte ens bilen... Hur konstigt är inte det?
Där oppe i norr är det trots allt ofta under -30 grader på vintern.
Att 'vanliga bilar inte startar om det är skitkallt har ju mer än ofta att göra med dåligt batteri.
Har själv utan större problem startat min gamla Mazda 626 jag hade förut, i -30 grader. Med trött batteri dock så det var inte sådär jättepigg start men igång gick den.

Xanthopteryx wrote:
Definitivt inget att haka upp sig på i ditt fall men jag finner det anmärkningsvärt att bilen inte ens går att starta i den temperaturen.
Det är ju trots allt en förbränningsmotor i. Fine att batterierna inte går igång men varför inte låta förbränningsmotorn starta och sedan kan man generera värme till batterierna så dessa kommer i arbetstemperatur så de kommer igång.
Du bor i norrland, du är och hälsar på hos någon några timmar. Sedan startar inte ens bilen... Hur konstigt är inte det?
Där oppe i norr är det trots allt ofta under -30 grader på vintern.
Att 'vanliga bilar inte startar om det är skitkallt har ju mer än ofta att göra med dåligt batteri.
Har själv utan större problem startat min gamla Mazda 626 jag hade förut, i -30 grader. Med trött batteri dock så det var inte sådär jättepigg start men igång gick den.

Se min editering av mitt förra svar.

AndersAv wrote:
Xanthopteryx wrote:Nej, det har jag inte.
Men detta är från VW egen hemsida:
"Golf GTE och Passat GTE startar normalt i e-Mode och fortsätter så i upp till 50 km, beroende på yttertemperatur och andra körförhållanden. Även om förbränningsmotorn startar drivs bilen så energieffektivt som möjligt och kombinerar elmotorn och förbränningsmotorn så effektivt som möjligt beroende på körförhållanden. Av effektivitets- och komfortskäl kan ren eldrift endast användas ned till minus 10 grader Celsius utetemperatur*, därefter går bilen in i hybriddrift. Såvitt vi känner till har alla laddhybrider som finns på marknaden någon form av temperaturbegränsning.
*Passat GTE från produktionsvecka 45/2016, går att köra på ren eldrift ner till 10 grader Celsius Batteritemperatur, vilket gör att den startar, och kan köras på el under de flesta omständigheter."
"Finns det någon nedre temperaturgräns för Golf & Passat GTE?
Ja, för att säkerställa livslängden hos batterierna inaktiveras systemet vid extremt låga temperaturer vilket gör att bilen inte går att starta. Gränsen ligger vid c:a -30."
Jag har också läst den texten. Den är inte unik för GTE.
Jag har kört en hel del bil i Noden under vintertid. Och jag kan ärligt påstå att det är inte många gånger som denna temepraturgräns hade varit något problem. Jag hade haft svårt 2 gånger, 2 dagar en nyår i Åre, fast då steg temperaturen till -25 under dagarna. Samt vid ett tillfälle då jag var på hemlig ort i Norge och hade -35 grader. Fast då var det å andra sidan nästan ingen som fick igång sin bil utan alla bilar som behövdes bärgades med stridsvagn och värmdes upp i stridsvagnsgaraget.
Jag älskar statistik. Om vi tittar på Nikkaloukta som är ett hyggligt kallt ställe i Sverige så har man där sedan 2012-10-07 haft -30 eller kallare i totalt 703 timmar. Det är 29,29 dygn per år. Enda gångerna man har haft mer än -30 längre är 24 timmar är ca en gång per år.
Så vi borde snart kunna enas att gränsen på -30 grader inte är ett problem.

Jag jobbar själv med väder så har bra koll på det där. Intressant är det, och oavsett: Jag har på knappt 60e breddgraden varit med om två gånger, som jag nämnde att det var -30 grader. Då skulle jag dessutom hem från jobbet.
Om min bil inte startat på grund av någon programvara som säger att det är för kallt hade jag blivit bra förgrymmad...
Om den inte startar för att jag inte sköter underhållet på mitt batteri är en annan sak och i värsta fall kan någon ge mig starthjälp, men när det finns ström och bilen inte startar - nehe du tack. Dumheter som sagt.
Och jag vet att temperaturen stämmer eftersom vi har en godkänd fullvärdig meteorologisk station.

Xanthopteryx wrote:
AndersAv wrote:Xanthopteryx wrote:Nej, det har jag inte.
Men detta är från VW egen hemsida:
"Golf GTE och Passat GTE startar normalt i e-Mode och fortsätter så i upp till 50 km, beroende på yttertemperatur och andra körförhållanden. Även om förbränningsmotorn startar drivs bilen så energieffektivt som möjligt och kombinerar elmotorn och förbränningsmotorn så effektivt som möjligt beroende på körförhållanden. Av effektivitets- och komfortskäl kan ren eldrift endast användas ned till minus 10 grader Celsius utetemperatur*, därefter går bilen in i hybriddrift. Såvitt vi känner till har alla laddhybrider som finns på marknaden någon form av temperaturbegränsning.
*Passat GTE från produktionsvecka 45/2016, går att köra på ren eldrift ner till 10 grader Celsius Batteritemperatur, vilket gör att den startar, och kan köras på el under de flesta omständigheter."
"Finns det någon nedre temperaturgräns för Golf & Passat GTE?
Ja, för att säkerställa livslängden hos batterierna inaktiveras systemet vid extremt låga temperaturer vilket gör att bilen inte går att starta. Gränsen ligger vid c:a -30."
Jag har också läst den texten. Den är inte unik för GTE.
Jag har kört en hel del bil i Noden under vintertid. Och jag kan ärligt påstå att det är inte många gånger som denna temepraturgräns hade varit något problem. Jag hade haft svårt 2 gånger, 2 dagar en nyår i Åre, fast då steg temperaturen till -25 under dagarna. Samt vid ett tillfälle då jag var på hemlig ort i Norge och hade -35 grader. Fast då var det å andra sidan nästan ingen som fick igång sin bil utan alla bilar som behövdes bärgades med stridsvagn och värmdes upp i stridsvagnsgaraget.
Jag älskar statistik. Om vi tittar på Nikkaloukta som är ett hyggligt kallt ställe i Sverige så har man där sedan 2012-10-07 haft -30 eller kallare i totalt 703 timmar. Det är 29,29 dygn per år. Enda gångerna man har haft mer än -30 längre är 24 timmar är ca en gång per år.
Så vi borde snart kunna enas att gränsen på -30 grader inte är ett problem.
Jag jobbar själv med väder så har bra koll på det där. Intressant är det, och oavsett: Jag har på knappt 60e breddgraden varit med om två gånger, som jag nämnde att det var -30 grader. Då skulle jag dessutom hem från jobbet.
Om min bil inte startat på grund av någon programvara som säger att det är för kallt hade jag blivit bra förgrymmad...
Om den inte startar för att jag inte sköter underhållet på mitt batteri är en annan sak och i värsta fall kan någon ge mig starthjälp, men när det finns ström och bilen inte startar - nehe du tack. Dumheter som sagt.
Och jag vet att temperaturen stämmer eftersom vi har en godkänd fullvärdig meteorologisk station.

Och jag bor i Göteborg. Här har vi inte haft i närheten av -30 de senaste 10 åren, orkar inte rota fram äldre statistik nu.

Problematisering brukar sånt här kallas...:) Och vi hade en specialist på det i dessa spalter tidigare.

Nej det fungerar säkert utmärkt för dig, men tanken är väl att man skall kunna använda bilen på andra platser, även mer norröver?
Konstigt att man tillverkar en bil, med förbränningsmotor, som vägrar starta. Vill man skydda batterierna så bara skit i att ladda de tills de är varma nog liksom?
Likaså att det förut inte gick att köra på el under -10. Borde väl vara som det är nu, att batteritempen avgör?

Kom på tanken bara - om den går på utetempmätaren... Om man har ett värmepaket med som man värmer sonden med, så kanske den startar ändå? =)

Xanthopteryx wrote:
Nej det fungerar säkert utmärkt för dig, men tanken är väl att man skall kunna använda bilen på andra platser, även mer norröver?
Konstigt att man tillverkar en bil, med förbränningsmotor, som vägrar starta. Vill man skydda batterierna så bara skit i att ladda de tills de är varma nog liksom?
Likaså att det förut inte gick att köra på el under -10. Borde väl vara som det är nu, att batteritempen avgör?
Kom på tanken bara - om den går på utetempmätaren... Om man har ett värmepaket med som man värmer sonden med, så kanske den startar ändå? =)

Svårt att tro att den skulle vara så dum. Det är batteriernas temp som avgör. Och som du kanske redan vet så är hybriddriftens batteri och motor som är startmotor. Den har inget 12-volt batteri och startmotor.

Pi wrote:
Problematisering brukar sånt här kallas...:) Och vi hade en specialist på det i dessa spalter tidigare.

Eller som jag brukar säga: rättfärdigande av sina egna val (eller avsaknad av möjlighet att välja)

AndersAv wrote:
Xanthopteryx wrote:Nej det fungerar säkert utmärkt för dig, men tanken är väl att man skall kunna använda bilen på andra platser, även mer norröver?
Konstigt att man tillverkar en bil, med förbränningsmotor, som vägrar starta. Vill man skydda batterierna så bara skit i att ladda de tills de är varma nog liksom?
Likaså att det förut inte gick att köra på el under -10. Borde väl vara som det är nu, att batteritempen avgör?
Kom på tanken bara - om den går på utetempmätaren... Om man har ett värmepaket med som man värmer sonden med, så kanske den startar ändå? =)
Svårt att tro att den skulle vara så dum. Det är batteriernas temp som avgör. Och som du kanske redan vet så är hybriddriftens batteri och motor som är startmotor. Den har inget 12-volt batteri och startmotor.

De ändrade ju från att inte köra på el vid -10 grader utetemperatur till +10 grader batteritemperatur.
"...ned till minus 10 grader Celsius utetemperatur"
Enligt manualen finns det ett 12V-batteri i bagageutrymmet som verkar användas för att starta bilen. Men det kan ju ha ändrats till senaste årsmodell såklart. Men temperaturbegränsningen fanns ju även på de äldre modellerna.

JA, det är ju sant att det finns ett 12-volts batteri omnämnt i manualen. Synd att säljarna då tjötar om att det inte finns. Att man har sparat vikt genom att använda eldriften som startmotor. Har även läst det i ett test. Intressant.

Har du kollat om du verkligen inte hittar ditt 12V-batteri?
Det lär finnas, och du kan ju uppenbarligen kabelstarta, och dessutom verkar det krävas att det finns ström i 12V-batteriet för att kunna starta.

"If the hybrid drive fails to start because the 12-volt vehicle battery is flat, the discharged battery can be connected to the 12-volt battery of another vehicle to start the engine. "

Så det jag hittat hittills verkar vara:
Som du säger, en elmotor går via en tredje koppling i växellådan och vrider på förbränningsmotorn.
12V-batteriet används för elektroniken som övervakar laddning med mera.
Är 12V-batteriet dött kan du inte starta bilen, eller ladda bilen, eller något annat lämpligt eftersom styrelektroniken går på 12V-batteriet.
Så är du torsk på det kan du inte ladda eller starta.
Är du torsk på stora kan du inte starta.
Är det för kallt kan du inte starta.
Men, då temperaturbegränsningen för -10 och gå över till bränsledrift är baserad på yttertemperaturen, åtminstone på de tidigare modellerna (enligt vad som framkommit hos provkörningar) så borde det gå att värma termometern.
Ingen som har lite kolsyreis att kyla den med och se om den vägrar att starta? =)

Och jag vidhåller att en bil med bränslemotor definitivt skall gå att starta även om det är kallt och batterierna är i bra skick.
Det handlar inte om mer problematiserande än att jag faktiskt inte vill bli stående för att termometern visar för kallt, som dessa två morgnar jag talade om när jag jobbat. Jobba själv tolv timmar natt, kliv ut till en gnistrande skitkall vintermorgon och bilen "Nej. Jag tycker det är för kallt. Du får stanna på jobbet".
Jag förstår varför VW till slut erbjöd sig att köpa tillbaka bilar av folk som känt sig lurade av -10 och -30.

Xanthopteryx wrote:
Har du kollat om du verkligen inte hittar ditt 12V-batteri?
Det lär finnas, och du kan ju uppenbarligen kabelstarta, och dessutom verkar det krävas att det finns ström i 12V-batteriet för att kunna starta.
"If the hybrid drive fails to start because the 12-volt vehicle battery is flat, the discharged battery can be connected to the 12-volt battery of another vehicle to start the engine. "
Så det jag hittat hittills verkar vara:
Som du säger, en elmotor går via en tredje koppling i växellådan och vrider på förbränningsmotorn.
12V-batteriet används för elektroniken som övervakar laddning med mera.
Är 12V-batteriet dött kan du inte starta bilen, eller ladda bilen, eller något annat lämpligt eftersom styrelektroniken går på 12V-batteriet.
Så är du torsk på det kan du inte ladda eller starta.
Är du torsk på stora kan du inte starta.
Är det för kallt kan du inte starta.
Men, då temperaturbegränsningen för -10 och gå över till bränsledrift är baserad på yttertemperaturen, åtminstone på de tidigare modellerna (enligt vad som framkommit hos provkörningar) så borde det gå att värma termometern.
Ingen som har lite kolsyreis att kyla den med och se om den vägrar att starta? =)
Och jag vidhåller att en bil med bränslemotor definitivt skall gå att starta även om det är kallt och batterierna är i bra skick.
Det handlar inte om mer problematiserande än att jag faktiskt inte vill bli stående för att termometern visar för kallt, som dessa två morgnar jag talade om när jag jobbat. Jobba själv tolv timmar natt, kliv ut till en gnistrande skitkall vintermorgon och bilen "Nej. Jag tycker det är för kallt. Du får stanna på jobbet".
Jag förstår varför VW till slut erbjöd sig att köpa tillbaka bilar av folk som känt sig lurade av -10 och -30.

"Det blir sällan eller aldrig så kallt"... Faktum kvarstår och jag håller med X här. Det är otroligt dåligt att en bil med fossilmotor, på grund av mjukvara inte tillåts starta när det är riktigt kallt..

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.