Peugeot 308 SW 2015

532 inlägg 0 nya

Gammal tråd men skriver ändå. Har en 308 1,2T -14 som jag överlag är väldigt nöjd med, 130 hästarn är överraskande pigg och tycker bilen är bekväm och ganska tyst. Lite tråkigt är dock att jag var tvungen att byta kamrem för ett par veckor sedan, bilen har gått 4800 mil.. Enligt verkstan var den sliten men ville/kunde inte säga mer än så. Tycker det hela är väldigt märkligt, har för mig att Peugeot förlängde intervallet för kamremsbyte ganska nyligen? Någon annan som råkat ut för detta?

/ J

@merabil Men vänta lite nu, vad jag läste i min manual var att bältet hade lika lång beräknad livslängd som motorn själv, dvs runt 50k mil...

har du fått bilder på denna påstått slitna rem?

Nä, remmen var tydligen redan kasserad.. Bad att få titta på den då jag hämtade bilen men borde förmodligen ha sagt till när den lämnades in på reparation att jag ville kika på den. Vet inte om jag hade fått gjort det ändå, tycker det känns som lite hemlighetsmakeri runt detta och funderar på om detta är ett av Peugeot känt fel på de tidiga 308:orna. På det hela taget fick jag väldigt lite info när jag frågade vad som egentligen hade hänt. "remmen har förmodligen töjt sig så att timing-tiderna blir fel" fick jag som svar. Kontaktade Peugeot-importören och fick till svar att "saker kan gå sönder" typ, väldigt intelligent.. tog även upp om detta var något som borde falla inom goodwill men det är tydligen inte aktuellt då dom började svamla om lojalitet mot märket osv. Vet inte om dom avsåg min lojalitet eller återförsäljarens, i min värld bygger lojalitet på förtroende och det är si å så på den punkten just nu..

Ska kontakta återförsäljaren också och se vad dom säger.
/ J

Dom är skyldig att visa upp allt som byts vid en reparation.
Och 4800 mil och nött. ??
Det låter som nåt annat också typ spännhjul kan vara dåligt eller så är det inte bättre.
På 00-05 var det en sjuka på PSA dieslarna med kamrems haverier och en jäkla massa rappel men nu borde det vara bra trodde jag.
Jag har bytt rem vid 20000 mil på mina 1,6 tdi Motorer.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Måste fråga er som har denna modell. Har ni problem med back kameran ? Min funkar när den vill verkar det som. Ibland bra bild , ibland bara svart bakgrund med linjerna , ibland delas bilden upp i 2 bilder där man knappt ser 1 meter bakom bilen. Kan det vara kameran som spökar ?

Det där med att visa upp delar som bytts för att de varit felaktiga är lite vanskligt, vad finns det för garanti att det inte är samma delar som visas för varje kund?
Nej, hittar man ett fel bör man tala om det för kunden och om möjligt även visa upp detaljerna före utbyte och reparation!
Så gör man på den verkstad jag anlitar.

När det gäller kameran så är det säkert dålig kontakt någonstans, oxiderade anslutningar med krypströmmar och halvledande egenskaper ger ofta fenomen. Har du märkt om det blir bättre eller sämre vid olika väder?
Köp en sprayflaska med elektroniktvätt på t.ex. Biltema och spraya alla kontaktpunkter du ser och kommer åt, har du tur kommer det att fungera.
Annars är det nog bara att byta kamera.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Franska skräpbilar. Härligt med kamremsbyte efter 5000 mil.

Jarl Karlsson wrote:
Franska skräpbilar. Härligt med kamremsbyte efter 5000 mil.

Har du erfarenhet av detta själv eller går du enbart på denna enda person som fått byta vid 5000 mil?

Låter ju en smula märkligt, men hellre byta kamrem och sedan köra tryggt, än att riskera något haveri.

Jag vet inte vilket intervall det är på de där motorerna, på min är det 8 år/12.000 mil.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det var bättre förr i tiden då behövde man inte säga till om att se dom utbytta delarna,det var vanlug "practice"att spara dom tills kunden kom och hämtade upp bilen.När Jag själv gjorde min mekanikerutbildning på slutet av 70- talet var det redan då vid Ford att man gjorde så.I dag är det mesta " skit" och dyrast som sagt är verkstederna i sverige innom EU.

Vill förtydliga att jag är nöjd med bilen, bara detta med kamremmen som behövde bytas efter så kort tid som jag reagerade på ville se om andra hade haft samma problem. Jag har kollat runt en hel del och jag verkar ensam om felet så det verkar vara ett konstruktionsfel på just min bil. Försöker få Peugeot att ersätta mina kostnader då kamremmen trots allt ska klara minst dubbla sträckan innan det är aktuellt för byte.

https://www.motormagasinet.se/article/view/408272/peugeot_forlanger_intervallen_for_byte_av_kamrem

Peugeot har förlängt intervallen till 12000 mil/6 år... borde inte din bil ha samma intervall? 5000 mil... det måste vara något som är rejält galet om man måste byta den redan vid så lågt miltal.

Jag har också varit "besvärlig" vid service och bett att få dom utbytta delarna senaste 10-15 åren, man har ju läst om bluffande verkstäder. Men man måste komma ihåg att säga till när bilen lämnas in, annars åker dom I skräpcontainern vilket hände mig för ett par år sen. Men dom grävde faktiskt fram delarna när jag kom för att hämta bilen även om jag fick lite långa blickar. Kanske lite skitzofrent och jag har nog aldrig blivit lurad (vad jag vet...) men sånt som kamremmar är ju ibland omöjligt att se om dom blivit bytta.

Saabnisse , nej det är mera slumpen som avgör vilken bild som kommer fram. Men ibland har jag tagit bort smutsen på kameran och då verkar det komma fram rätt bild. Kan vara som du säger dålig kontakt , får testa att ta loss kameran o rengöra hjälper det ej får Peugeot fixa en ny på garantin.

Hej,jag slänger in en fråga här,jag står i valet mellan att köpa en Skoda octavia-15 4x4 105 tdi och en Peugeot 308 Sw Allure 1,6 hdi-15..vad säger ni vilken är bäst?
Jag har nu en 308 sw 1,6 e-hdi-11:a,är nöjd med den,och kan tillägga att jag kört peugeot i många år utan bekymmer.
Då jag kör lite hästsläp ibland så på vintern hade det vara bra med 4x4.

Mvh Joakim

Min fd. Svärfar körde en 307, innan bilen gått 10 000 mil hade de bytt kamrem och vattenpump 2 gånger, stötdämpare, AC:n havererade och till slut rasade kopplingen, om någon tänker att han själv orsakat kopplingsraset så är han ambulansförare med många mil bakom ratten :)

Då gav han upp och sålde skräpet, nu är han inne på sin andra KIA som båda rullat helt problemfritt

Simon no1 wrote:
Min fd. Svärfar körde en 307, innan bilen gått 10 000 mil hade de bytt kamrem och vattenpump 2 gånger, stötdämpare, AC:n havererade och till slut rasade kopplingen, om någon tänker att han själv orsakat kopplingsraset så är han ambulansförare med många mil bakom ratten :)
Då gav han upp och sålde skräpet, nu är han inne på sin andra KIA som båda rullat helt problemfritt

Lite märkligt, alla kollegor, flyktiga bekanta genom åren, som kört franska bilar har alltid fått problem. Turbobyten för 12.000 mil, partikelfilter osv., andrahandsvärdet ska vi inte prata om. Jag har inga fördomar, har aldrig ägt en fransk bil. Men det verkar ju vara fantastiskt mycket bil för pengarna som begagnade, iaf. när man läser blocketannonser på 2-3 år gamla bilar. Sedan vet jag inte om det är nån korrelation mellan begagnatpriset och kvaliteten.

Jag hade också en Pegga 307, sista årsmodellen, och kvalitén visade sig vara mycket tveksam. Skön och rymlig bil, och den 4-växlade Tiptronic-lådan funkade utan problem, ehuru den nog bidrog till den höga bränsletörsten. Trots allt gillar jag Peugeot, och skulle gärna ha en 2008 med EAT6-låda. Men frugan säger "aldrig mera Peugeot," så det blir väl en Toyota nästa gång igen...

Vet att Peugeot 307 var många problem. Men nya Peugeot 308 har blivit bättre när det gäller driftsäkerhet.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

1,6 tdi med 4x4 är trött och kanske inte ens snål med tanke på 4wd.
Men du drar väl lös släpet i snön iaf.
Jag har haft flera 1,6 tdi och varit nöjd.
Jag är ju färgad men jag hade nog valt skodan.
Har dom gått lika långt och är det dieselvärmare.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.