Bra bil för långpendling

65 inlägg 0 nya

Jag tror ju att den optimala bilen för de flesta vore senaste varianten av en London-taxi. Ett enkelt test av Fully Charged här


När jag kör motorväg med min Optima i laglig hastighet enligt GPS brukar jag hamna kring 0,6 liter/mil på färddatorn när batteriet är tömt. Det har varit några körningar mellan städerna i landet, Stockholm, Göteborg, Örnsköldsvik och Malmö exempelvis.
Totalt är min förbrukning 0,29 numera på 3600 mil.

Min fd kollega brukar säga att i Jämtland finns bara två årstider: bra skidföre eller lite sämre skidföre... Han vill således ha en bil som fungerar oavsett skidföre eller inte. Därför bytte han in sin laddhybrid från Kia eller Hyundai mot en Audi Allroad eller om det blev en Volvo AWD. I Norrland måste man helt enkelt ha som han säger en ”riktig” bil. Det är efter honom som även jag anammat begreppet ”riktig bil”. Jag känner förövrigt en Saabkille som äger mängder av Saabar som bor utanför Lit ca elva mil norr om Östersund som menar att Saab, det är ”riktiga bilar”. Adjektivet ”riktig” förefaller vara ett vanligt ord i den jämtländska vokabulären.

Toyotaägare är oftast fattiglappar eller pensionärer.

@L.Mäkinen. Den drivlinan lär bli verklighet i kommande Volvo-modeller. Oklart dock vilken plattform som LEVC bygger på.

Power to the people

Swemba wrote:
Xanthopteryx wrote:Kollegans tesla har aldrig haft bekymmer, på flera år. Tesla-Bjørn verkar inte heller ha nämnvärda problem på den fronten.
Alfister har inte heller några problem med sina Alfa Romeos ... ;)
Så länge laddkabeln är ansluten till Teslan så är det så klart inget problem. Lämna den stående utan laddkabel i sträng kyla så blir situationen något helt annat ...

Hur lång tid tar det då?

Bara bilen startar även när det är ordentligt kallt (och man har i motorvärmaren) så är jag nöjd. Jag kan leva med kort batteriräckvidd några dagar per år. Säg att en vanlig vinterdag kan man köra KIA:n 3 mil på batteri och resten på bensin. Om då bilen drar 0,6l/mil på ren bensindrift så betyder det en total snittförbrukning på ca 0,5l/mil över hela resan. Det kan jag tycka är godtagbart. Men det kan ju hända att det ändå blir billigare med en diesel om man utgår från dagens förutsättningar med priser och skatter.

Jag kör 50 km enkel resa när jag ska till kontoret. Nu när det har varit mellan 0 och -10°C har bensinmotorn i KIAn gått så gott som hela tiden för att ge värme till de åkande. Större delen av resan drivs den framåt av elmotorn enligt displayen i bilen. Då har jag en snittförbrukning på 0,3-0,35 ungefär. Skulle man ha bilen i ett varmt garage skulle man antagligen inte förbruka lika mycket bensin förrän det blivit kallare i bilen. Stänger man av värmen inne i bilen går inte bensinmotorn, men jag är säljare och inte fakir.

Provkörare:
En Volvo V60 med plug in hybrid kan också vara ett bra alternativ för dig om du vill ha en dieselmotor som komplement. Då har du ju dessutom AWD i bilen. En kusin till mig som verkar i Härjedalen har nyligen beställt en sådan Volvo V60 plug in hybrid Summum classic med leverans i mitten / slutet på april. Det som är extra plus med denna dieselhybrid är att motor och kupévärmaren drivs med diesel och motorn på el så länge elen räcker till. Elen räcker i bästa fall runt fem mil men realistiskt är nog ca fyra mil när det är kallt. Dessutom kan du dra släp på hela 1800 kg efter bilen.

http://www.vibilagare.se/webb-tv/volvo-v60-plug-hybrid-plus-och-minus

Toyotaägare är oftast fattiglappar eller pensionärer.

Är det bara jag som inte fattar varför man behöver släpa 2 ton plåt fram o tillbaka till jobbet ??
V90 diesel har i flera fall nu visat sig dra onödigt mycket bränsle, ja menar en 2 liters diesel ska gå på 0,5, inte 0,7.
För pengarna får man en mindre premium kärra med lull lull och 4wd, alla bilar utom de minsta rymmer 3 vuxna och 2 barn.

Själv skulle jag spanat på en BMW vars dieselmotorer är erkänt snåla, men det finns säkert många andra alternativ.

Rikard: jo, det är sant. Egentligen behöver vi inte så stora och tunga bilar, tittar man på hur många som färdas i bilarna idag, så ligger snittet säkert inte över 1,5 person.
Då skulle en kompakt bil funka utmärkt. Idag är de tysta och bekväma, inte som t.ex. Golf och Kadett var på 70-talet.
De är ju också säkra, även om de förlorar mot en 2-tons bil.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rikard:
Fördelen med en Volvo V90 diesel är ju komforten och framförallt säkerheten som V90 har i form av large animal detection som Xant så klokt skrev. I Norrland är det ju gott om stora klövvilt såsom älg och ren och att då ha en bil som Volvo V90 som upptäcker djuren innan föraren ser dem måste ju vara guld värt! En krock med stora djur är trots allt vanligare i Norrland jämfört med skåne och akta dig vilken smäll det blir. Min farbror krockade med en älg på 1990 talet och efter det kör han bara uteslutande rejäla bilar som Saab 9000, Audi A6 och sedan knappt 10 år tillbaka kör han Volvo V70. Farbror Elis vet hur en djurkrock känns.

Toyotaägare är oftast fattiglappar eller pensionärer.

Jo, det är sant. Men i kön på Drottningholmsvägen har man inte mycket glädje av viltskyddet...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Konstigt nog är bilbeståndet nått helt annat i Norrland än Stockholm. Jag pendlade 10 mil i lappland förra veckan, det är mycket äldre bilar, många små japaner som kommer farande i 120 på skrapad is, bilmodeller som är utrotade o storstan.
Få där verkar tänka på älgar.

Grosser wrote:
Ursäkta OT. Det är som regel inga problem med en batteribil i svensk normalvinter. Jag har läst flera rapporter från IONIQ EV-ägare i Luleå/Norrbotten som inte har några bekymmer med att köra bilen i -30. Det som kan hända om man inte har en elbil inkopplad när det är snorkallt/normalvinter är att batterierna inte förvärms till en rimlig temperatur. Då KAN det hända att man får begränsat effektuttag ur batteriet av BMS.

I fallet från bilden ovan hade det varit -33 på morgonen och bilen inte varit inkopplad. Tesla tror jag till och med konditionerar batteripacken offgrid.
Vi läser ju här ibland på forumet då dieselbrännare inte heller fungerar bra eller lämnar någon värme vid -30.


Tesla får man inte lämna någon längre tid i kyla då batteriet förlorar laddning vilket kan förstöra hela batteriet. Har batteriet i en Tesla låg laddning så går det inte att använda värmen i bilen som drar mycket ström och återladdning fungerar inte heller när batteriet är för kallt vilket begränsar körsträckan än mer. Tesla som laddas vid låg temperatur i batteriet måste först värmas med värmesystemet i batteriet för att kunna laddas och snabbladdas vilket tar tid.

PREVIA wrote:
Grosser wrote:Ursäkta OT. Det är som regel inga problem med en batteribil i svensk normalvinter. Jag har läst flera rapporter från IONIQ EV-ägare i Luleå/Norrbotten som inte har några bekymmer med att köra bilen i -30. Det som kan hända om man inte har en elbil inkopplad när det är snorkallt/normalvinter är att batterierna inte förvärms till en rimlig temperatur. Då KAN det hända att man får begränsat effektuttag ur batteriet av BMS.
I fallet från bilden ovan hade det varit -33 på morgonen och bilen inte varit inkopplad. Tesla tror jag till och med konditionerar batteripacken offgrid.
Vi läser ju här ibland på forumet då dieselbrännare inte heller fungerar bra eller lämnar någon värme vid -30.
Tesla får man inte lämna någon längre tid i kyla då batteriet förlorar laddning vilket kan förstöra hela batteriet. Har batteriet i en Tesla låg laddning så går det inte att använda värmen i bilen som drar mycket ström och återladdning fungerar inte heller när batteriet är för kallt vilket begränsar körsträckan än mer. Tesla som laddas vid låg temperatur i batteriet måste först värmas med värmesystemet i batteriet för att kunna laddas och snabbladdas vilket tar tid.

Vad är en längre tid?

[quote=Stoor]Provkörare:
En Volvo V60 med plug in hybrid kan också vara ett bra alternativ för dig om du vill ha en dieselmotor som komplement. Då har du ju dessutom AWD i bilen. En kusin till mig som verkar i Härjedalen har nyligen beställt en sådan Volvo V60 plug in hybrid Summum classic med leverans i mitten / slutet på april. Det som är extra plus med denna dieselhybrid är att motor och kupévärmaren drivs med diesel och motorn på el så länge elen räcker till. Elen räcker i bästa fall runt fem mil men realistiskt är nog ca fyra mil när det är kallt. Dessutom kan du dra släp på hela 1800 kg efter bilen.
http://www.vibilagare.se/webb-tv/volvo-v60-plug-hybrid-plus-och-minus[/quote]
2.5 - 3 mil kan man förvänta sig i Mars som körsträcka på bara el och 6 L / 100 km diesel utan elhjälp enligt gröna bilister. http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6

V60 plug in hybrid känns inte aktuell då den börjar ha några år på nacken och det har hunnit hända endel sen den lanserades. Men däremot ska det bli intressant att se vad nya V60 har att erbjuda när den visas. Jag hoppas ju att den kommer som laddhybrid redan från start och dessutom med ett ”humant” pris. Men jag tror ju tyvärr att den kommer liggande för högt i pris.

Rikard wrote:
Konstigt nog är bilbeståndet nått helt annat i Norrland än Stockholm. Jag pendlade 10 mil i lappland förra veckan, det är mycket äldre bilar, många små japaner som kommer farande i 120 på skrapad is, bilmodeller som är utrotade o storstan.
Få där verkar tänka på älgar.

Har nog snarare med inkomstläget att göra.

Xanthopteryx wrote:
PREVIA wrote:Grosser wrote:Ursäkta OT. Det är som regel inga problem med en batteribil i svensk normalvinter. Jag har läst flera rapporter från IONIQ EV-ägare i Luleå/Norrbotten som inte har några bekymmer med att köra bilen i -30. Det som kan hända om man inte har en elbil inkopplad när det är snorkallt/normalvinter är att batterierna inte förvärms till en rimlig temperatur. Då KAN det hända att man får begränsat effektuttag ur batteriet av BMS.
I fallet från bilden ovan hade det varit -33 på morgonen och bilen inte varit inkopplad. Tesla tror jag till och med konditionerar batteripacken offgrid.
Vi läser ju här ibland på forumet då dieselbrännare inte heller fungerar bra eller lämnar någon värme vid -30.
Tesla får man inte lämna någon längre tid i kyla då batteriet förlorar laddning vilket kan förstöra hela batteriet. Har batteriet i en Tesla låg laddning så går det inte att använda värmen i bilen som drar mycket ström och återladdning fungerar inte heller när batteriet är för kallt vilket begränsar körsträckan än mer. Tesla som laddas vid låg temperatur i batteriet måste först värmas med värmesystemet i batteriet för att kunna laddas och snabbladdas vilket tar tid.
Vad är en längre tid?

Beroende på hur laddat batteriet är så kan det vid låg laddningsgrad röra sig om några dagar vid kall väderlek.

Och inte vill man komma till långtidsparkeringen vid Arlanda och inte ha möjlighet att avfrosta rutorna. Även om man lyckas köra till en snabbladdare som på sommaren klarar att ladda bilen på 30 minuter kan på vintern behöva 90 minuter för att ladda bilen med kallt batteri.
En ny Tesla med 85 kWh jättebatteri får på vintern 40 % kortare körsträcka på vintern och som sämst 57 % kortare körsträcka enligt den här nogranna ägaren.
https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/

Samtidigt så visar ju Tesla-Björn på det enkla faktum att lämnar man den med vettig laddningsgrad så är det inget problem.
Han var borta i 27 dagar vintertid (kallgarage) och den tappade, vad sade han nu? 20% tror jag det var har jag för mig.
Dessutom finns ju snabbladdare på allt fler viktiga punkter så har du långt till Nödlanda så passa på att trycka i lite extra medan du käkar på någon lämplig plats på vägen om det är så på gränsfall, eller parkera på elbilsplatser (flygplatsen har just nu 130 egna platser för detta och fler kommer - hur Benstockens parkering har vet jag inte dock).

I grafen där ser man ju att det spretar väldigt även under samma temperatur (fler mätpunkter skulle med andra ord behövas), plus det faktum att det inte är så jättestor skillnad mellan nollgradigt och -15.
Kollegan på jobbet säger samma sak. Det är inte något jätteskillnad beroende på utetemperatur, även omd et såklart är lite förhöjd förbrukning vintertid. Det som drar mest är hur underlaget är, precis som för förbränningsbilar. Snö, mycket regn e.t.c.
Sedan jämför han ju med rated, inte faktiskt förbrukning sommartid.
Lite som att du jämför din bil vintertid med tillverkarens förbrukningsmått.
Skulle han jämföra med sin normala förbrukning sommartid med den vintertid skulle skillnaden vara mindre. Och förvärmer du bilen och batterierna via laddningen hemma så blir det ännu mindre skillnad.

Stoor wrote:
Min farbror krockade med en älg på 1990 talet och efter det kör han bara uteslutande rejäla bilar som Saab 9000, Audi A6 och sedan knappt 10 år tillbaka kör han Volvo V70. Farbror Elis vet hur en djurkrock känns.

För oinsatta kan det kanske vara användbart att känna till att Saab 9000 inte lämpar sig för vlitkrockar över stötfångarhöjd eller krockar i högre hastigheter än 50 km/t överhuvudtaget, alldeles för mjuk, myten säger ju att den är fantastisk, men har man sett massor av krockade 9000 platta som pannkakor och pulvriserade till konfetti med tråkig utgång för passagerarna, inser man att myten pratar strunt.

Och V70 är absolut inte fantastisk, man kanske klarar sig om man har tur, men mer är det inte.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.