Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

ToRy skrev:

Guran wrote:Axa wrote:Guran
...
Det är ca. 40kkr i rabatt på EQA jämfört med priset i konfiguratorn.
...
Hmmm... jag har fått uppfattningen att MB hade gått över till att vara "icke-prutbara", dvs att det är priset på hemsidan som gäller, punkt slut, hos handlare. Men prutar de alldeles av sig själva här alltså?

Ja du kan gå in i vilken hall som helst och kolla det sk. transaktionspriset, det är icke prutbart och är 6-7 % under priset i konfiguratorn. Men du kanske inte har varit hos en MB handlare på några år?
Dom verkar vilja få ut lite elbilar så troligen därav. Så långt som till en offer har jag ännu inte kommit, men säljaren hade konfigurerat en åt en kund och pratade om 110kkr under listpris efter bonusen.
Men du kan alltid köpa en helt ny, om du böjer dig med en ”färdig” finns massor att välja på deras i online shop.

Uppdaterat: 2021-04-19 12:17

Fick två timmar över i dag och tog en kort sväng i nya santa fe plug in suven och efter det en kort sväng med nya skoda Enyaq.

Trevligt med nya bilar och båda är ju ett lyft mot tidigare modeller.

Hann inte bekanta mig så mycket med dom då det blev kort landsvägs körning men tycker enyaq gick otroligt tyst fast det satt 21" däck på bilen.
Torr satt id 4 också men min känsla var att enyaq har fördel i det mesta.
Utan att sonderat marknaden så skulle Enyaq vara mitt val om jag hade ladd möjlighet och dessutom riktigt jäkla snygg är den.

Santa fee då, ja jag vet inte men var väl helt okey fast det satt en bensinmotor under huven.
Men är skeptisk till koreaner ändå.
Läste om på märkesforum för koreaner där första servicen på en elbil första året/1500 mil gick på 3250:- och då tog dom betalt för justering av bromsar också!!

Men jag förstår att det är lätt att bli frälst i en elbil efter man provkört en.

Uppdaterat: 2021-04-19 17:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO
” Utan att sonderat marknaden så skulle Enyaq vara mitt val om jag hade ladd möjlighet och dessutom riktigt jäkla snygg är den.”
Ja vem hade väl trott annat :)

Uppdaterat: 2021-04-19 18:27

Men var det inte AMS som tyckte Enyaq var trevligare än ID4?
Men den var väl dyrare också med samma utrustning, man försöker tydligen att göra samma typ av klassresa som Volvo, gå upp i premiumklass genom prishöjning.
"Nuftigt" mja....?
Om nu VAG låter Skoda passera VW och närma sig Audi kanske det förklarar skapandet av Cupra och låter Seat vara lågpris i gänget?

Uppdaterat: 2021-04-19 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Körde Model 3 för andra gången i höstas och tyckte sittkomforten var riktigt bra. Sittdynan är visserligen lite kort men den går att tilta ganska mycket så det uppväger. I övrigt är det en kanonbil. Dock är den lite bullrig, framförallt i baksätet. Från förarplats upplevde jag ljudnivån som helt ok, men min fru som satt där bak tyckte den var avsevärt bullrigare än vår X3:a. Men om jag var tvungen att byta bil idag skulle jag utan tvekan välja Model 3

Uppdaterat: 2021-04-19 19:52
mso 1000 skrev:

Fick två timmar över i dag och tog en kort sväng i nya santa fe plug in suven och efter det en kort sväng med nya skoda Enyaq.
Trevligt med nya bilar och båda är ju ett lyft mot tidigare modeller.
Hann inte bekanta mig så mycket med dom då det blev kort landsvägs körning men tycker enyaq gick otroligt tyst fast det satt 21" däck på bilen.
Torr satt id 4 också men min känsla var att enyaq har fördel i det mesta.
Utan att sonderat marknaden så skulle Enyaq vara mitt val om jag hade ladd möjlighet och dessutom riktigt jäkla snygg är den.
Santa fee då, ja jag vet inte men var väl helt okey fast det satt en bensinmotor under huven.
Men är skeptisk till koreaner ändå.
Läste om på märkesforum för koreaner där första servicen på en elbil första året/1500 mil gick på 3250:- och då tog dom betalt för justering av bromsar också!!
Men jag förstår att det är lätt att bli frälst i en elbil efter man provkört en.

Första servicen på E-Niro kostar dryga 700:-. Den ska göras efter 1 år eller 1500 mil.

Uppdaterat: 2021-04-19 19:59
Deeds skrev:

mso 1000 wrote:Fick två timmar över i dag och tog en kort sväng i nya santa fe plug in suven och efter det en kort sväng med nya skoda Enyaq.
Trevligt med nya bilar och båda är ju ett lyft mot tidigare modeller.
Hann inte bekanta mig så mycket med dom då det blev kort landsvägs körning men tycker enyaq gick otroligt tyst fast det satt 21" däck på bilen.
Torr satt id 4 också men min känsla var att enyaq har fördel i det mesta.
Utan att sonderat marknaden så skulle Enyaq vara mitt val om jag hade ladd möjlighet och dessutom riktigt jäkla snygg är den.
Santa fee då, ja jag vet inte men var väl helt okey fast det satt en bensinmotor under huven.
Men är skeptisk till koreaner ändå.
Läste om på märkesforum för koreaner där första servicen på en elbil första året/1500 mil gick på 3250:- och då tog dom betalt för justering av bromsar också!!
Men jag förstår att det är lätt att bli frälst i en elbil efter man provkört en.
Första servicen på E-Niro kostar dryga 700:-. Den ska göras efter 1 år eller 1500 mil.

Jag läste samma, en ägare av en Kona som fått betala detta. Kommentarer från ägare av samma bilmodell konstaterade att det var ovanligt dyrt.

Uppdaterat: 2021-04-19 20:22

När man läser märkes forum på elbilar oavsett fabrikat på elbilarna så är det mycket aha upplevelser för mig i alla fall när dom lite missnöjda ägarna skriver av sig.
Alla fabrikat verkar ha mer eller mindre konstigheter med buggar i systemen, bogseringar till verkstad och många fabrikat har årlig service inställelse på verkstaden fast man har elmotor utan växellåda.
Och har man en bil med lång garanti så verkar man inte våga ifrågasätta extra kostnader vid service för då gäller inte garantin.

Det är lätt att bli lyrisk på bil men nog finns det också vissa tveksamheter kan jag tycka när man läser på vad ägarna skriver.

Uppdaterat: 2021-04-19 22:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu finns inte Toyota bz4X på marknaden ännu, men jag måste ändå uttrycka mig om framskärmarna. Räckte inte färgen åt dem?
Ratt utan mekanisk koppling till hjulen? Jag brukar uppskatta elektroniska/elektriska lösningar, men här är jag lite retroromantisk och tycker det känns tryggt med mekanik.

Uppdaterat: 2021-04-21 10:33

En sak måste man ändå ge Toyota en eloge för, de är konsekventa!
Med bZ4X har de ännu en gång visat att de håller fast vid en design som de tydligen försöker driva till fulländning för att ge så obehagliga intryck som möjligt.
Men jag hoppas att det här skräckexemplet aldrig går i produktion utan att några städnissar kommer in och slätar till här och där.
När det gäller elektriska styrsystem så kan jag hålla med Mäkinen, men det är ändå något som kommer att tillämpas alltmer.
Det kan ju verka otäckt att inte låta styret ha någon mekanisk koppling till hjulen och det var ju också vad Henry ansåg när det gällde bromsarna, alla konkurrenter hade infört hydrauliska bromsar, men Henry höll fast vid mekaniska ända till sent 1939!
Nu för tiden är ju bromsarna och även styrsystemet elektriskt påverkat på de flesta bilar.
Man kan ju jämföra med flyget där allt styrs "by wire" nu, men det gäller ju att ha säkra system.
Jag kom att tänka på en av firmabilarna, en Citroën Jumpy, där aggregatremmen gick av och bilen blev i princip ostyrbar, den krävde brottarmuskler!
Men hade det skett utan mekanisk koppling hade det givetvis gått lika lätt att skruva på ratten även om det varit meningslöst!

Uppdaterat: 2021-04-21 12:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag nyss hade skaffat körkort fraktade jag regelbundet runt på en bunt onyktra individer i en Plymouth Satellite -70. Den var försedd med 8"-ratt vilket fungerade utmärkt utom när motorn stannade. Tyvärr stannade motorn varje gång man släppte gaspådraget lite för hastigt så det var några gånger som man satt med en styrinrättning som kändes stumsvetsad. Hade man lite fart på bilen gick det att få den att byta riktning, men inte i låga hastigheter.

Även hydraulik räknas som mekanik i min värld så för mig är bromssystemen normalt mekaniska även idag. Två gånger har jag råkat ut för hydraulikhaveri bakom ratten. En gång var det en hjulcylinder som sagt upp sig och all vätska hade runnit ut mellan Nora och Grythyttan så jag slog pedalen i golvet och fortsatte mot Hällefors istället för att svänga som tänkt.
Andra gången hade jag en bil med två kretsar och den främre var tom när jag skulle bromsa in i cirka 160-170 km/h. Jag parkerade strax intill vägen efter att ha låst bakhjulen en bra bit.

Om man nu återgår till elbilar så har jag lite svårt för den varierande känslan i bromspedalen när systemen ska jämka regenerering och skivor. Det är väldigt olika på olika fabrikat hur bra det där fungerar.

Uppdaterat: 2021-04-21 13:22

Mäkinen, jo det är nog lätt att jämställa hydraulik med mekanik, men det är fel och för gamle Henry var det helt omöjligt.
Och visst har man råkat ut för att pedalen gått i botten, det är ju inte trevligt men för mig har det medfört att jag fortfarande håller stort avstånd till framförvarande, men risken är ju inte lika stor med dubblerade kretsar och det är ju det som finns i flyg och även i marint bruk där man kör med "steer by wire" och det måste säkert till när man ersätter rattens koppling till hjulen.
Sedan är det väl något som krävs när det blir mer autokörning.
Men jag undrar om det här är spiken i kistan när det gäller styrkänsla, en del försvann ju med hydraulservon, en ännu större med elservon och nu blir den ju helt syntetisk!
Men det spelar väl ingen roll om bilen kör själv?
Jag tror inte det är lönt att kämpa emot, det är som med knappar och pekskärmar, det blir datorer och ekonominissar som bestämmer.

Uppdaterat: 2021-04-21 14:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Citerar Wikipedia..."Hydraulik är också ett ämne i ingenjörsvetenskapen som behandlar vätskors mekaniska egenskaper."

Jo, tanken är antagligen att minimera riskerna för mänskliga misstag och koppla bort människan som störkälla.
Ingen som nånsin har kört en modern Lotus kan tycka att mekanisk frånkoppling är av godo. Styrande hjul ska vara så lätta som möjligt och ha så lite belastning som möjligt av vikten från bilen.

Uppdaterat: 2021-04-21 14:48

Inte ens Tesla har väl drive by wire även om de troligen är på väg dit.

Uppdaterat: 2021-04-21 17:07
junkers skrev:

Inte ens Tesla har väl drive by wire även om de troligen är på väg dit.

Säkert!

Uppdaterat: 2021-04-21 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ny på den svenska elbilsmarknaden MG. Annons i en stor morgontidning i Stockholmsområdet idag.
Vad tror ni om denna elbil för 339900kr före klimatbonus, ger ca 270.000kr efter bonus. Blir den vår nya folkbil?
Privatleasingpriset kan väl inte många protestera över.

Uppdaterat: 2021-04-22 09:14

Jag ser inte det finstilta angående privatleasingen, men är det 1000 mil/år och 36 månader?
Får den dra en husvagn? ;-)

Uppdaterat: 2021-04-22 09:28

Privatleasingen är 1000mil/år och 36 månader inkl service och met.lack.
Billigare kostnadsmässigt än vår andrabil i familjen, vi skulle klara oss med en sådan här som andra bil, definitivt.

Uppdaterat: 2021-04-22 09:32

MG ZS EV är ju ändå ganska spartansk när det gäller utrustning och enda valen som finns är Comfort eller Luxury och några olika färger, svart, vit, ljusblå, mörkblå, röd. Obs, varken grå, silver eller brun kan man få! (Tack för det!)
Men mycket utrustning som man har blivit van vid finns inte ens som tillval.
Det ska bli intressant att se kommande tester av den.

Det kommer ju en hel drös med kinesiska elbilsmärken under året och man kan ju undra om alla får plats, eller kan överleva, på marknaden?
Men visst är det trevligt för kunderna med ett större utbud och ganska snart kommer det ju att bli en märkbar press på etablerade märken och de biltillverkare som inte satsat på det elektriska får det nog svårt om det inte gäller något udda som säljer ändå.
Toyotas sega intåg på elbilsmarknaden blir ju ännu underligare om man nu inte får fram en konkurrenskraftig bil förrän 2025!
Och detta trots enorma ekonomiska, tekniska och produktionsmässiga resurser.

Uppdaterat: 2021-04-22 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - vad ligger det spartanska i när det gäller denna MG ? De flesta säkerhetssystem som är vanliga i s k C-klassare tycks ju finnas liksom motsvarande "bekvämlighets-system" - i alla fall om man skall tro den relativt torftiga texten på Hedins hemsida.

Uppdaterat: 2021-04-22 10:32

Spartansk? Luxury för 359.900kr har väl det mesta man behöver. En liten el-SUV med ganska bra utrustning för 290.000kr efter bonus är väl ett mycket bra pris. Att det ingår 7-års garanti är inte heller fel. Finns det någon annan elbil som kan konkurrera med det. När t.o.m en bra utrustad Corsa-e och P 208-e kostar mer, de är ju småbilar jämfört med MG:n.
Mer info finns på mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev#

Uppdaterat: 2021-04-22 10:45

Mazda MX-30 kan ju utan tvekan matcha priset och utrustningen men har kortare räckvidd och troligen allmänt mindre utrymmen i kupé och bagageutrymme.

Uppdaterat: 2021-04-22 10:50

Ok, jag kanske överdrev när jag skrev spartansk, jag läste lite slarvigt, men man måste ändå lägga till 20000:- för att få uppvärmda framstolar och det är ändå något som jag haft på mina bilar sedan snart 50 år!
Samtidigt får man ju en del annat som är bra eller inte.
Och halogenstrålkastare är ju inte precis något man impas av idag, men ok de kan ju kompletteras med kinesiska LED från Wish som ger 9000000 kinalumen (!).
I övrig ser ju listan ok ut
Men jag tycker bilen verkar ganska snygg även om jag retar mig på en onödig grill som tyvärr är alltför vanlig på de flesta elbilar, jag undrar hur lände det dröjer innan man följer Tesla och låter den försvinna?

Här är broschyren som jag läste lite mer noga:
//MG_Brochure_A4_Landscape_Digital.pdf

Uppdaterat: 2021-04-22 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi, inget fel på Mazda men den kostar 2995kr/mån och 1000mil/år i privatleasing. Alltså 1000kr mer per månad och sämre räckvidd, njaa varför skall man ta den?

Uppdaterat: 2021-04-22 11:36

Ja priset är nog ganska svårslaget, det är ju knappt några fossilbilar som kommer ner dit.

Uppdaterat: 2021-04-22 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Räckvidden är inte super, men för alla som inte kör långa sträckor regelbundet borde det fungera utmärkt med denna som enda-bil, kompletterat med hyrbil för t ex sommarsemester. Vi själva (jag + fru) är ett bra exempel på det.

Uppdaterat: 2021-04-22 12:03

Läs gärna denna Norska test av MG:n
Den får riktigt bra omdömen
https://www.tv2.no/a/11322421/

Uppdaterat: 2021-04-22 12:05

Ratten går endast att ställa in i höjdled, 2021 är det spartanskt.

Uppdaterat: 2021-04-22 12:11

Verkar ju vara mycket för pengarna, även om bilen i sig kanske inte ger någon "vill-ha" känsla. Är detta starten på kinesernas intåg på europas bilmarknad på riktigt?

Uppdaterat: 2021-04-22 12:12
K_Klabbe skrev:

Verkar ju vara mycket för pengarna, även om bilen i sig kanske inte ger någon "vill-ha" känsla. Är detta starten på kinesernas intåg på europas bilmarknad på riktigt?

https://www.vibilagare.se/reportage/nu-kommer-kinesiska-elbilarna-lagom-premium-till-bra-pris

Uppdaterat: 2021-04-22 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Optimus - jag jämförde köpe-priset och där är Mazda billigare samt bättre utrustad - men troligen inte lika rymlig och den har definitivt kortare räckvidd. Men Mazda är ju trots allt ett etablerat märke med allt vad det innebär.

Uppdaterat: 2021-04-22 12:49
Apex skrev:

Ratten går endast att ställa in i höjdled, 2021 är det spartanskt.

Det där är ett riktigt problem för mig som har en fru som bara är 1,69, dvs nästan två dm kortare än jag själv. När hon har kört någon av våra bilar är stolen långt fram jämfört med hur jag ställer in det. Jag har inget sydeuropeiskt påbrå utan jag har ben som är längre än armarna.

Uppdaterat: 2021-04-22 14:20
Apex skrev:

Ratten går endast att ställa in i höjdled, 2021 är det spartanskt.

Intressant nog så är det likadant på vissa Mercedes...

Uppdaterat: 2021-04-22 15:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hm, kikade på specc för MGn och den verkar hyfsat bra utrustad. Mest stör jag mig på att det är halogen vilket betyder att man troligen måste komplettera med en ramp.

Uppdaterat: 2021-04-22 20:22

Björn Nyland köpte sin MG SZ EV för något år sedan tror jag. Tanken var att ha den vid sitt place i Thailand. Så det finns massor av material därifrån. Dessutom har väl modellen funnits till fsg i Norge ett bra tag, så där finns också massor av data för den som vill djupdyka.

Uppdaterat: 2021-04-22 20:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det svåra är att komplettera med en halvljusramp. Jag kör betydligt mer på halvljus än på helljus.

Uppdaterat: 2021-04-22 20:56

Jo, belysningen var väl den svagaste punkten.

Uppdaterat: 2021-04-22 21:12

Ja jag tycker att det är så dåligt att det 2021 får säljas bilar med annat än en bättre variant av led hel/halvljus strålkastare.
Och likadant att man inte levererar strålkastarspolning.

Det är helt sanslöst och argumentet att många aldrig lämnar stadsljuset håller inte för alla kör någon gång i mörker och vipps så har man älgen genom framrutan.

Att betala 450 tusen för en högteknologisk elbil och det första man gör är att lämna in den för komplettering för ett bättre ljus är väl skandal.
Och det dåliga halvljuset går ju inte att göra något åt.

Uppdaterat: 2021-04-23 07:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Första ”testen” av Ionic5
https://youtu.be/vNZhDqoj8Ws

Uppdaterat: 2021-04-23 08:03
mso 1000 skrev:

Ja jag tycker att det är så dåligt att det 2021 får säljas bilar med annat än en bättre variant av led hel/halvljus strålkastare.
Och likadant att man inte levererar strålkastarspolning.
Det är helt sanslöst och argumentet att många aldrig lämnar stadsljuset håller inte för alla kör någon gång i mörker och vipps så har man älgen genom framrutan.
Att betala 450 tusen för en högteknologisk elbil och det första man gör är att lämna in den för komplettering för ett bättre ljus är väl skandal.
Och det dåliga halvljuset går ju inte att göra något åt.

Jag har då läst här på detta forum att Halogenlampor är minst lika bra som LED.

Uppdaterat: 2021-04-23 08:04

Det kan nog vara riktigt att det finns halogen eller xenon som är lika bra eller bättre än LED.
Det behöver inte vara ljuskällan i sig som är det väsentliga, en dåligt utförd strålkastare där formen är viktigare än funktionen kan aldrig ge bra ljus vad den än utrustas med.

Men när det gäller batteribilar är det ju märkligt när de inte utrustas med LED, tror man att de sällan behöver framföras i mörker?
Glödlampor tar i snitt upp till tio gånger så mycket energi som LED för motsvarande ljusflöde.

När det gäller strålkastarrengöringssystem var det ju väldigt viktigt för femtio år sedan, det fanns inte en chans att få bilen godkänd vid en besiktning om de inte fungerade. Men så kom då EU-regler som inte alls krävde sådana dumheter, de behövs sällan i Europa, däremot i Sverige, men som lydiga EU-medlemmar följer Sverige givetvis alla korkade regler reservationslöst, kanske med en liten försiktig protest.

Uppdaterat: 2021-04-23 08:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ioniq5 ser ut att vara en intressant bil, har du sett några priser ännu Guran?

Uppdaterat: 2021-04-23 15:27
Optimus skrev:

Ioniq5 ser ut att vara en intressant bil, har du sett några priser ännu Guran?

Det är sagt den 27/4 för svenska priser, men Gurans grabb kanske har fått fram dem tidigt?

Uppdaterat: 2021-04-23 17:13
Power to the people
Grosser skrev:

Optimus wrote:Ioniq5 ser ut att vara en intressant bil, har du sett några priser ännu Guran?
Det är sagt den 27/4 för svenska priser, men Gurans grabb kanske har fått fram dem tidigt?

Inget om priser på tisdag.
Däremot säljarutbildning på bilen, skall vara en 1:st Edition.
Får se om även priser presenteras då.
Jag tror för övrigt att dom håller inne med priset för att bevaka marknaden. När MB presenterade sin nya EQA som man kan köpa med alla säkerhetspaket för 538kkr kontrade Polestar med att sänka priset och Tesla hängde på.
Så jag tror att nu börjar priskonkurransen på elbilar att spetsas och därav avvaktar dom slipade Danskarna med att ge bilen ett Svenskt pris. Men det är samma generalagent som i Danmark där en Longrange bakhjulsdriven med 217 HK kostar från 340kkr. Översätt det till Sverige med valutaeffekt blir det 465kkr.
Så skulle inte förvåna mig om den modellen blir 1st edition och kommer kosta Max 470kkr.
Den med dubbla motorer får vi troligen vänta på ett tag till, löste att man även har brist på just sådana och även KIA skall ju ha samma delar.

Uppdaterat: 2021-04-23 18:00

Guran
Härligt, det precis det jag vill se. Ett priskrig. :-)

Uppdaterat: 2021-04-23 18:31
Axa skrev:

Guran
Härligt, det precis det jag vill se. Ett priskrig. :-)

Jämför gärna denna MB EQA med en ID.3
https://shop.mercedes-benz.com/sv-se/mrktplc/vehicle/pdp/5691dafe41953eb2754d24425f9e3314d2e350358da01b14180840add9e9bd5e
Lägg till MB:s komfort och att den är tystare i kupén än min GLC och har ett än mer väl komfortavstämt chassi.
Nu var visserligen provturen för kort så kanske mest blev lite begeistrad.
Visserligen en konverterad ”fossilbil” men synnerligen lyckad om man söker komfort. Inte praktisk på något vis med plats för vitvaror i bagaget och jag får inte plats alls i baksätet då batteriet höjer golvnivån i baksätet. MB har även fått till en synnerligen sympatisk laddkurva , där den enligt Norsk test tar emot 110kW över lång tid. Mer än specen på 100kw, inte ovanligt för MB som oftast är konservativa i fråga om prestanda.
En het kandidat. Men nu formligen exploderar elbilsmarknaden med massor av nya modeller. Det gör inte valet så mycket enklare.
EQA ser ut som ett fossil om man jämför med Ionq5 :)
Blir väl lika snabb utveckling som med nya mobiltelefoner och det gör det än mer svårt att välja en ny bil.

Uppdaterat: 2021-04-23 19:33
Guran skrev:

En het kandidat. Men nu formligen exploderar elbilsmarknaden med massor av nya modeller. Det gör inte valet så mycket enklare.
EQA ser ut som ett fossil om man jämför med Ionq5 :)
Blir väl lika snabb utveckling som med nya mobiltelefoner och det gör det än mer svårt att välja en ny bil.

Ja, "spoilt for choice" är ett bra uttryck i sammanhanget.

Uppdaterat: 2021-04-23 20:30
Power to the people

Guran
Länken är för lång för att kopiera den k min webbläsare. Men jag tror jag förstår din jämförelse. För mig är ID3 inte något intressant alternativ, hellre Enayq.
De elbilar som jag tycker verkar vettiga eller intressanta för min del
Enyaq
E-Niro
Ioniq 5
Tesla 3
Kommande el-Born
EQA
EV6

MEN jag har sett över mitt körmönster och 90% av körsträcka per dag är under 6 mil. Jag har dock behov av större bil så en mindre elektrisk är inte ett alternativ. Just nu funderar jag på laddhybrid men det tar emot. En elbil med mina körsträckor skulle knappt få elbatteriet att jobba.

Uppdaterat: 2021-04-23 20:43

Axa, varför har du inte med MG SZ EV i din lista?
Jag tycker den passar väl in och den ger ju mycket för pengarna.
Jag tror att det händer väldigt mycket när det gäller elbilar de närmaste åren och risken är kanske att man betalar för mycket, andrahandsvärdet rasar när det visar sig att bilen är hopplöst omodern om tre år.
Men det är givetvis en ren spekulation!

Uppdaterat: 2021-04-23 22:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att MG Marvel R kommer passa svenska folket.

Uppdaterat: 2021-04-23 22:37