Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Desmoholic skrev:

Jag tror inte heller priserna på elbilarna kommer sjunka särskilt mycket. Detta är ju ett gyllene tillfälle för tillverkare att vänja konsumenterna vid en högre prisnivå med argument som låga driftskostnader och dyr teknik ( som säkert till viss del är sant). När dessutom staten skjuter till en summa så... whats not to like?
För de som inte kan låna eller casha nya elbilar hittar man på nya lösningar såsom leasing, bilabonemang, bilpooler och dylikt och så vips kan man tjäna kosing även på de som inte är så kapitalstarka.

Ja och nej, tror jag. För tillverkare som just nu är etablerade i Europa, med vilket jag menar "de vanliga" märkena som säljer mer är väldigt marginella volymer, kan det mycket väl bli så framöver. De lägger in en permanent prishöjning, parat med olika finansieringslösningar. Men, om det om några år är möjligt att tillverka bilar av ungefär samma kvalitet billigare, så säger en grundprincip i marknadsekonomi att någon kommer att vilja utnyttja detta. Och det kan bli nya tillverkare, t ex kinesiska. Naturligtvis kommer även dessa tillverkare i första hand att vilja konkurrera på samma prisnivåer som de etablerade, men jag undrar om det kommer att vara möjligt -- om många, många år kanske.

Så ett möjligt scenario är att vi kommer att ha nya asiatiska bilar -- med kvalitet och funktionalitet som är kanske inte är helt i klass med vad etablerade tillverkare erbjuder men acceptabel för de allra flesta -- men som är noterbart billigare, på svenska marknaden. Dock, så länge dessa tillverkare kan få avsättning för sina produkter till ett högre pris på andra marknader kommer det inte att ske förstås.

Uppdaterat: 2021-04-02 08:49

ToRy, men nu är väl problemet snarare åt andra hållet. Asiatiska tillverkare tar chansen, när de lanserar nya elbilar, att höja priset och följa efter de mer etablerade europeiska biltillverkarna. Titta bara på Kia EV6 och Ioniq5, priset för en Kia EV6 tangerar priset för en Tesla mod 3.
Det finns hur mycket utrymme som helst att lägga in en billigare modell på marknaden, för det saknas sådana idag. Men den chansen tar de inte. Likadant de nya bilmodellerna från Kina, som lanserar elbilar i Europa. Inte marknadsförs de som billiga alternativ, de konkurrerar istället med de etablerade europeiska märken som har elbilar. Kina bilarna har priser som nästan är förvånande höga med tanke på att det säkert är bra mycket billigare att tillverka i Kina än i Europa.

Uppdaterat: 2021-04-02 15:24

Optimums, är det inte också så att vi har krav som kanske inte alla Kinesiska modeller levererar?
För visst finns det plats, men då skall det byggas upp organisation, service, återförsäljare eller andra lösningar osv.
Det är inte bara, även om det finns bilar.
Att Kia och Hyundai har höjt nivån på sina nya beror ju också på att de klivit upp ett par rejäla kliv i tekniken och prestandan.

Är det billigare inklusive allt och med frakt, att tillverka i Kina om bilen skall ha samma teknik och säkerhet eller kan vi acceptera att gå ner till enklare bilar?
I så fall borde ju Dacias nya bli en killer när den väl kommer hit, eller?

Uppdaterat: 2021-04-02 17:34
*Robban

Dacias lilla "stadsbil" lär ju ha hela årets produktion såld redan enl nåt tidigare inlägg så den är nog redan en succé - trots sina brister. Alla kanske trots allt inte har behov av 0--100 på 4 s och 60 mils räckvidd....

Uppdaterat: 2021-04-02 18:09
EnannanRobban skrev:

Är det billigare inklusive allt och med frakt, att tillverka i Kina om bilen skall ha samma teknik och säkerhet eller kan vi acceptera att gå ner till enklare bilar?

Min PS2 är tillverkad i Kina och att den tillverkas där är en ren kostnadshistoria (oavsett teknik och säkerhet).

Uppdaterat: 2021-04-02 18:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, men det skiljer ju inte så mycket mellan den och XC40 i pris, nu har jag inte fullt ut koll på specen, vet ju att PS2 är välkryssad.
Och PS2 är ju fullt ut byggd med all teknik, prestanda och säkerhet för högsta standard.
En billig elbil från Kina är kanske inte riktigt enligt samma spec

Uppdaterat: 2021-04-02 21:13
*Robban
Optimus skrev:

ToRy, men nu är väl problemet snarare åt andra hållet. Asiatiska tillverkare tar chansen, när de lanserar nya elbilar, att höja priset och följa efter de mer etablerade europeiska biltillverkarna. Titta bara på Kia EV6 och Ioniq5, priset för en Kia EV6 tangerar priset för en Tesla mod 3.
Det finns hur mycket utrymme som helst att lägga in en billigare modell på marknaden, för det saknas sådana idag. Men den chansen tar de inte. Likadant de nya bilmodellerna från Kina, som lanserar elbilar i Europa. Inte marknadsförs de som billiga alternativ, de konkurrerar istället med de etablerade europeiska märken som har elbilar. Kina bilarna har priser som nästan är förvånande höga med tanke på att det säkert är bra mycket billigare att tillverka i Kina än i Europa.

Vad gäller Kia och Hyundai så räknar jag dem som etablerade märken. De nya potentiella tillverkare jag syftade på är snarare de nya, primärt kinesiska märken som börjar synas här. Det är definitivt sant att just nu försöker även dessa lägga sig på ungefär samma prisnivå som andra, men kommer de verkligen att kunna sälja några volymer att tala om då? Jag är tveksam. Men, som redan poängterats ovan så råder just nu en situation där efterfrågan överstiger utbudet, med råge förmodligen, och så länge det är så kommer få eller ingen tillverkare att vilja gå ned i pris. Om några år kommer marknaden att vara litet mer i balans, inte minst pga ökad produktionskapacitet, och dessutom batterier förhoppningsvis något billigare att tillverkare. Och det var egentligen dessa förutsättningar jag syftade på; då finns det möjlighet för nyare märken att sälja "folkbilar" billigare, om de etablerade märkena nu inte kommer med sådana modeller.

Uppdaterat: 2021-04-02 22:38

ToRy, utifrån min horisont är det inte många biltillverkare som vill eller önskar finnas bland det billigare segmentet. En biltillverkare som verkligen har slagit mynt av att finnas i det billigare segmentet, och verkligen lyckats är Dacia. Den senaste skapelsen, elbilen Spring, vilken redan är slutsåld, har verkligen gjort skäl för sitt ursprung att vara riktig billig. Men de flesta asiatiska, om det nu är dem vi pratar om, klättrar uppåt på stegen precis som europeiska biltillverkare (som exempelvis Skoda) och vill befinna sig i ett segment där de kan ta bättre betalt för sin produkt och därmed tjäna mer kronor och ören per bil. Det skulle enligt ditt resonemang öppna upp för att lansera bilar i det billigare segmentet. Sorry, men jag tror inte så mycket på det resonemanget. Det ligger redan idag vidöppet för vilken biltillverkare som helst att kliva in där. Problemet är att det är svårt att tjäna pengar i det segmentet, för volymen måste vara så hög i jämförelsen till investeringen. Kostar nästan lika mycket att producera en "lite billigare" bil som en något lite dyrare bil på marknaden(som du kan ta mycket mer betalt för).
Så jag tror inte vi får se några billigare elbilar från de befintliga europeiska tillverkarna, och tyvärr inte från de kinesiska heller.
Men jag hoppas verkligen att jag har fel.

Uppdaterat: 2021-04-02 22:56

Optimus -- idag kan man få en helt rimlig småbil för runt 200 kkr (ny 208 t ex, eller Ibiza). Visst, det är inga tyska premiumbilar men heller ingen Dacia. Litet över 200 kkr blir det med automat. e-208 börjar på 384 kkr, så det är 150-200 kkr emellan (belopp som redan nämnts ovan). Före bonus/malus förvisso, så skillnaden blir mindre i praktiken, men det är politiska beslut och styrmedel.

Frågan är alltså: kommer det om säg fem år knappt att gå att köpa en ny bil -- oavsett storlek och som inte är utpräglat "lågpris" -- under 400 kkr? Före bonus alltså. Och detta i en situation då batterier blivit litet billigare, och produktionskapacitet ställts om till elbilar? Det har länge skrivits om att elbilar skall vara billigare att tillverkare, med färre (rörliga) delar. Att ett prisgap på 200 kkr ("nutid/framtid") då skulle ligga helt oexploaterat låter otroligt för mig, men det kommer att visa sig förstås.

Vad gäller Dacia tror jag att deras främsta konkurrens inte är andra nya bilar, utan nyare begbilar från dyrare märken. Många köper en beg Polo t ex istället för en ny Sandero? Kanske är det därför som just Duster blivit deras största framgång i Sverige? Det är en crossover/SUV förstås, men sedan är också konkurrensen från begmarknaden mindre för just Duster?

Uppdaterat: 2021-04-03 08:10

Om nio år behöver ni inte fundera längre, säljförbud på fossilbilar nästan överallt. 2025 redan i vissa länder.

Uppdaterat: 2021-04-03 12:08

Tankarna på en lätt begagnad elbil börjar dyka upp allt oftare, men de som går lite längre är fortfarande ganska få och kostar en del. En tidig Tesla S kostar fortfarande över 350 kkr med en herrans massa mil på mätaren och så är försäkringen som på en sportmotorcykel. If vill ha 2300 kr/mån för en TMS eller en TM3 SR och en BMW S1000RR på 207 hk kostar 1300kr/mån.

Uppdaterat: 2021-04-07 09:01
Desmoholic skrev:

Bor man dessutom i stan och kör relativt lite tar det dessutom alldeles för lång tid att köra in prisskillnaden.Så att det finns ett värde i att inte vilja ta riskerna ovan samt att även potentiellt vara lånfri får man nog respektera.

Ja kör man inte så mycket går det nog fortfarande inte att räkna hem en elbil, men det förändras rätt snabbt för de som tittar på ny bil.

Uppdaterat: 2021-04-07 10:25
K_Klabbe skrev:

Ja kör man inte så mycket går det nog fortfarande inte att räkna hem en elbil, men det förändras rätt snabbt för de som tittar på ny bil.

Beror ju på vilken elbil man tittar på med såklart. Vi läste ju för inte så länge sen här på ViB att VW:s ID-modeller inte kostar mer än runt 37.000 kr mer än dess motsvarande fossilmodell. Redan på skatten på de 3 första åren har du igen hälften typ.....andra halvan troligtvis i bättre andrahandsvärde. Lägre drift är bara ren bonus.....

Uppdaterat: 2021-04-07 11:06

Ja VWs modeller, bortsett mjukvarubuggar, verkar vara riktigt "vettiga". Skulle inte köpa en ny golf/tiguan idag.

Uppdaterat: 2021-04-07 11:58
L. Mäkinen skrev:

Tankarna på en lätt begagnad elbil börjar dyka upp allt oftare, men de som går lite längre är fortfarande ganska få och kostar en del. En tidig Tesla S kostar fortfarande över 350 kkr med en herrans massa mil på mätaren och så är försäkringen som på en sportmotorcykel. If vill ha 2300 kr/mån för en TMS eller en TM3 SR och en BMW S1000RR på 207 hk kostar 1300kr/mån.

Har inte kollat priserna för försäkring på elbilar men är det generellt högre priser för försäkring på elbil eller är det snarare de raskare varianter av elbilar, Tesla, Polestar, etc?

Uppdaterat: 2021-04-07 17:37

Nu beror det ju som med alla bilar på vart man bor, tror inte en Model S är dyrare att försäkra än en motsvarande motoriserad AMG eller M-modell. Men detta med försäkring har vi ju haft uppe tidigare och om jag inte minns fel betalade Audi inte speciellt hemska pengar för sin Polestar. Som sagt beror det ju mycket på vart man valt att bo och hur man bor etc. Sett exempel från folk med väldigt rimliga premier på sina Teslor med, men även skräckförslag från nåt bolag.

Uppdaterat: 2021-04-07 17:43

Min Polestar kostar 5.400:- per år i försäkring som ny (halvförsäkring). Min 15 år gamla SLK 55 AMG kostar 14.000:- per år (helförsäkring). Centrala Göteborg i Brf men en äldre person;-)

Uppdaterat: 2021-04-07 18:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Man kan fortfarande inte jämföra en Tesla med en bil från M eller AMG utan att ha kalejdoskopglasögon. Frågan kvarstår dock, finns det något försäkringsbolag som nischat sig på Tesla och därigenom har lägre premier?

En M5 2015 kostar mig 3500 kr/månad med samma betingelser som Tesla kostar 2300.

Uppdaterat: 2021-04-07 19:23
L. Mäkinen skrev:

Man kan fortfarande inte jämföra en Tesla med en bil från M eller AMG utan att ha kalejdoskopglasögon. Frågan kvarstår dock, finns det något försäkringsbolag som nischat sig på Tesla och därigenom har lägre premier?
En M5 2015 kostar mig 3500 kr/månad med samma betingelser som Tesla kostar 2300.

Kan det bero på hur ägarna av bilarna kör dessa? Men det kan kanske vara det du menade med "kalejdoskopglasögon"? Inlägget var lite "fuzzy" om man säger så.

Uppdaterat: 2021-04-07 19:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

Man kan fortfarande inte jämföra en Tesla med en bil från M eller AMG utan att ha kalejdoskopglasögon. Frågan kvarstår dock, finns det något försäkringsbolag som nischat sig på Tesla och därigenom har lägre premier?
En M5 2015 kostar mig 3500 kr/månad med samma betingelser som Tesla kostar 2300.

Vad gäller prestanda går det väl alldeles utmärkt att jämföra så, och det är ju ofta utifrån prestanda och effekt bland annat som bilarna landar i försäkringsklass. Och som du själv ser i ditt egna exempel så är ju då Teslan billigare än motsvarande motoriserad BMW även vad gäller försäkring.

Men ja, det verkar vara en del som erbjuder förmånliga försäkringar för Tesla.

Är du spekulant på en riktigt fin begagnad Model S blir ev. min till salu under året.

Uppdaterat: 2021-04-07 19:53

Sjukt höga premier. Det som borde tala för ännu lägre premier hos Tesla är dess omtalade säkerhetssystem. Tydligen sätts premien efter prestanda.

Uppdaterat: 2021-04-07 20:49
Axa skrev:

Sjukt höga premier. Det som borde tala för ännu lägre premier hos Tesla är dess omtalade säkerhetssystem. Tydligen sätts premien efter prestanda.

Noterar att du således tycker att en PS2 har sjukt höga premier. Hur fick du ihop det?

Uppdaterat: 2021-04-07 21:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Apropå begagnade elbilar så har det varit en liten men intressant debatt efter ett inslag i Rapport i mitten på februari. Jag har inte sett inslaget, men uppenbarligen handlade det om en ägare till en äldre BMW i3, vars batteri hade tappat kapacitet och kostnaden för att byta (hela) batteriet uppskattades till 250-300 kkr.

Efter detta hade TV (nummer 5/2021) en ledare med rubriken "Hur ska man våga köpa en begagnad elbil?", som utmynnar i konklusionen "Se till att du inte äger en gammal elbil". Kort sagt, degradering av batterier och kostnad för byte beskrivs som ett stort problem där.

Ett helt annat perspektiv fördes fram i en ledare i AMS,
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20210301/alrik-vad-ar-egentligen-batterigrejen/
Här beskrivs degradering som ett relativt litet problem, men också att det i regel är möjligt att byta enbart en del av batteriet (om man nu verkligen vill byta), och att man kan hitta batterier (hela eller moduler av) från krockade elbilar till billiga priser. I läsardiskussionen under artikeln nämns också att det finns företag (kanske inte i Sverige dock) som arbetar med att byta delar av batterier i elbilar, och tydligen också kan uppgradera kapaciteten i bilar som i3 och Ioniq. Just detta är upplyftande tycker jag, att det finns en (framväxande) andrahandsmarknad för batterier och oberoende verkstäder som arbetar med denna.

Det gör min syn på elbilar mer positiv redan nu! Det skulle kunna göra min syn på laddhybrider mer positiv också, om motsvarande marknad finns även för deras batterier.

Uppdaterat: 2021-04-07 21:31
Audi A5 SB skrev:

L. Mäkinen wrote:Man kan fortfarande inte jämföra en Tesla med en bil från M eller AMG utan att ha kalejdoskopglasögon. Frågan kvarstår dock, finns det något försäkringsbolag som nischat sig på Tesla och därigenom har lägre premier?
En M5 2015 kostar mig 3500 kr/månad med samma betingelser som Tesla kostar 2300.
Kan det bero på hur ägarna av bilarna kör dessa? Men det kan kanske vara det du menade med "kalejdoskopglasögon"? Inlägget var lite "fuzzy" om man säger så.

Jag upplever BMW och MB som en helt annan nivå av sammansättning och teknisk förfining än Tesla. Den bedömningen gäller allt som är hjulupphängningar, inredning och annat som inte är relaterat till drivlinan. Acceleration är en enskild parameter och inte något som avgör dynamiken bakom ratten.

Jag har "inte råd" att försäkra en vardagsbil för sportbilspengar.

Uppdaterat: 2021-04-07 21:34

ToRy,
Det finns en firma i Nederländerna som tar batteripack från krockade nyare Leaf och sätter i äldre bilar. Det kostar skjortan, men kan ge 40 kWh i en bil som haft 24 från början.

Uppdaterat: 2021-04-07 21:42
L. Mäkinen skrev:

Audi A5 SB wrote:L. Mäkinen wrote:Man kan fortfarande inte jämföra en Tesla med en bil från M eller AMG utan att ha kalejdoskopglasögon. Frågan kvarstår dock, finns det något försäkringsbolag som nischat sig på Tesla och därigenom har lägre premier?
En M5 2015 kostar mig 3500 kr/månad med samma betingelser som Tesla kostar 2300.
Kan det bero på hur ägarna av bilarna kör dessa? Men det kan kanske vara det du menade med "kalejdoskopglasögon"? Inlägget var lite "fuzzy" om man säger så.
Jag upplever BMW och MB som en helt annan nivå av sammansättning och teknisk förfining än Tesla. Den bedömningen gäller allt som är hjulupphängningar, inredning och annat som inte är relaterat till drivlinan. Acceleration är en enskild parameter och inte något som avgör dynamiken bakom ratten.
Jag har "inte råd" att försäkra en vardagsbil för sportbilspengar.

+1

Uppdaterat: 2021-04-07 21:48
Audi A5 SB skrev:

Axa wrote:Sjukt höga premier. Det som borde tala för ännu lägre premier hos Tesla är dess omtalade säkerhetssystem. Tydligen sätts premien efter prestanda.
Noterar att du således tycker att en PS2 har sjukt höga premier. Hur fick du ihop det?

Det var min reaktion på Mäkinens inlägg om att det kostar 2300 kr i månaden för Tesla. Men det kanske inte stämmer?

Uppdaterat: 2021-04-07 21:58
L. Mäkinen skrev:

Jag upplever BMW och MB som en helt annan nivå av sammansättning och teknisk förfining än Tesla. Den bedömningen gäller allt som är hjulupphängningar, inredning och annat som inte är relaterat till drivlinan. Acceleration är en enskild parameter och inte något som avgör dynamiken bakom ratten.
Jag har "inte råd" att försäkra en vardagsbil för sportbilspengar.

Nu vet jag ju att du redan har bestämt dig för din lätt trångsynta åsikt Mäkinen, men har du kört nån nyare Model S? Kan säga att en Model S med luftfjädring, vilket är standard, är bekvämare vad gäller upphängning m.m. än de AMG och M-modeller jag kört. Vad gäller ihopsättning så är min Model S betydligt felfriare än de nya BMW och Mercedes jag plockat ut, men jag kan såklart fått ett extra bra Teslaexemplar och haft otur med mina tyskar. Och att påstå att det är "en helt annan nivå" är att dra väl på det. Ja, tidigare Model S var plastiga inuti, samt sämre ihopsatta, men har du kört eller åkt i nån nyare? Vill påstå det är mindre hårdplast i kupén i min Tesla än den E-klass jag testade innan jag valde bil. Stolarna håller jag för bekvämare men det är en smaksak såklart. Så nej, jag vet inte varför man inte kan jämföra försäkringspremien på en Tesla med en likvärdigt prestandaaktig BMW eller Mercedes.
Anar att en Model 3 SR+ inte kostar mycket mer att försäkra än motsvarande 3-serie eller C-klass heller.

Uppdaterat: 2021-04-07 22:09

Henrik
Det var ju oseriöst inlägg. Du väljer ju helt klart själv hur korkad du vill vara, eller?

Uppdaterat: 2021-04-07 22:20
Audi A5 SB skrev:

Axa wrote:Sjukt höga premier. Det som borde tala för ännu lägre premier hos Tesla är dess omtalade säkerhetssystem. Tydligen sätts premien efter prestanda.

Noterar att du således tycker att en PS2 har sjukt höga premier. Hur fick du ihop det?

För skojs skull Audi, vad får du för resultat om du slår in motsvarande Volvo S60 på försäkringsbolagets hemsida? Tror inte den är så mycket billigare......tror det är lite myt att elbilar är så mycket dyrare att försäkra, nog mest igen att folk jämför lite skevt.

Uppdaterat: 2021-04-07 22:23

Axa: Det beror ju på vart man bor och hur man bor, självklart finns det områden där det är dyrare att försäkra bilar än vissa andra områden. Men fritt att bo vart man vill mer eller mindre, väljer man att bo i ett område där det är högre premier så är man ju troligtvis medveten om detta innan med. Att bara kräka ur sig en siffra tagen ur sitt sammanhang bara för att få nåt att låta negativt kan man ju göra om man vill, men seriöst? Nä, knappast.

Sen anar jag att det rörde en begagnad bil utan vagnskada och kanske en P-modell. Ja, då kostar det mer. Vi såg ju sen i Mäkinens eget exempel att en BMW var ännu dyrare.

Uppdaterat: 2021-04-07 22:24
Axa skrev:

Henrik
Det var ju oseriöst inlägg. Du väljer ju helt klart själv hur korkad du vill vara, eller?

Vad var oseriöst i att påpeka att en siffra ryckt ur sitt sammanhang är ganska ovidkommande? Utan ett jämförelsetal eller en förklaring till siffrans ursprung så är den ju totalt ointressant, eller hur?
Vad gäller vem som är korkad eller inte här så låter jag den diskussionen vara, den har du redan besvarat många gånger. Tänk på vad vi skrivit om här, håll en lite mer vettig nivå, blir mer klädsamt för dig.

Uppdaterat: 2021-04-07 22:27

Jag tog för skojs skull och kollade hur mycket dyrare det är att försäkra en elbil än en fossilbil om man kollar mer vardagsaktigt och jämförbart. 19 kr extra i månaden för elbilen, kan det nästan vara värt.....

Uppdaterat: 2021-04-07 23:12

Hmm.... helt nytt för mig det där med försäkring av Tesla. Jag hittade en M3 SR på KVD, liksom en Ioniq (electric). Helförsäkring hos Folksam, som vi har idag, kostar c:a 2300 kr resp. 600 kr per månad för dessa (1500 mil, man 50+, villa i norrförort Stockholm). Det är en j-a skillnad! :-) Och detta pga Teslans avsevärda fartresurser (eller, accelerationsresurser)? Vad gör man om man vill ha en Tesla för deras utmärka energieffektivitet och tillgång till Superchargers, osv. Men inte vill betala 25 kkr/år i försäkring??

Sedan är ju Tesla inte ensamma om snabb acceleration -- nya bilar, som t ex Ioniq 5 och Kia EV6, har väl också rejält tryck i accelerationen. Vad blir premien för sådana bilar måntro...

Uppdaterat: 2021-04-08 07:30
Henrik M skrev:

Jag tog för skojs skull och kollade hur mycket dyrare det är att försäkra en elbil än en fossilbil om man kollar mer vardagsaktigt och jämförbart. 19 kr extra i månaden för elbilen, kan det nästan vara värt.....

Skiljer typ ingenting mellan min 120i och ID3, två jämförbara bilar. Ca 4000 för halv och 9000 för helförsäkring/år. Så du har en poäng.

Men.. Tesla Model 3 är svindyr att försäkra i mitt namn. Oavsett om det är en SR+ eller Performance, vi snackar från 25-30000/år för helförsäkring. En SR+ kostar det dubbla jämfört med en BMW 330i tex. Misstänker att det är liknande priser för en P2, som iof har mycket större fartresurser.

Uppdaterat: 2021-04-08 10:12

Intressant artikel i DI idag. https://www.di.se/hallbart-naringsliv/professor-rakna-med-fortsatta-prisfall-pa-elbilsbatterier/

Snart är elbilen billigare än fossilbilen även för köparen. Och det är ju väntat.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-04-08 10:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En fråga om driftskostnader för eldrivet: I vår brf har installerats laddboxar. De med elbilar eller laddhybrider som tecknar sig för användande, får betala ett enhetspris på 300 kr/mån. Är detta "rätt pris?" Har inget att jämföra med...

Uppdaterat: 2021-04-08 11:23

40-talisten, Låter ganska rimligt tycker jag. Om medelbilen rullar 100 mil/månad, drar 2 kWh/mil så blir det ju 200kWh/månad. Elpriset ligger väl något över 1:-/kWh, men de som laddar laddar säkert på andra ställen också, så alla 200kWh blir kanske inte i föreningens garage. Så genomsnittlig elkostnad kanske blir 200:-/mån. Så det blir kanske 100:-/mån över för utrustningen också.

Det gäller ju om alla som utnyttjar laddbox kör elbil. Kör de laddhybrid blir det kanske lite mindre el då en del mil går på bensin/diesel.

Uppdaterat: 2021-04-08 12:47
Henrik M skrev:

Anar att en Model 3 SR+ inte kostar mycket mer att försäkra än motsvarande 3-serie eller C-klass heller.

Vad menar du är motsvarande en 3 SR+? Hos If har den samma premie för mig som en S. Jag får samma premie på alla Tesla plus minus nån hundring.
Det är helförsäkringsdelen som är dyr. Nöjer man sig med halv är det anständiga priser.

Som Tory skrev så är det energieffektivitet och laddnätverk som lockar med en Tesla. Det blir aldrig sportigt med bilar som väger flera ton.

Uppdaterat: 2021-04-08 14:22
L. Mäkinen skrev:

Henrik M wrote:Anar att en Model 3 SR+ inte kostar mycket mer att försäkra än motsvarande 3-serie eller C-klass heller.Vad menar du är motsvarande en 3 SR+? Hos If har den samma premie för mig som en S. Jag får samma premie på alla Tesla plus minus nån hundring.
Det är helförsäkringsdelen som är dyr. Nöjer man sig med halv är det anständiga priser.
Som Tory skrev så är det energieffektivitet och laddnätverk som lockar med en Tesla. Det blir aldrig sportigt med bilar som väger flera ton.

Japp, energieffektivitet och Super Charger är dealen. Skulle jag köpa säg en C-klass så skulle det bli en 180, 200 eller 220. Återigen på KVD finns en 220d AMG line från 2019; helförsäkring 600 kr/mån för mig (samma förutsättningar som ovan). Den accelererar förstår inte som en Model 3, men det är jag helt ointresserad av. Och definitivt helt ointresserad av att betala extra försäkring för.

Uppdaterat: 2021-04-08 15:23

Snabbladdare på 1 MW, nu snackar vi!
Fortfarande på forskningsstadiet och väldigt få detaljer i artikeln, utöver att ett lokalt buffert-batteri i laddstationen ingår i konceptet.
Om man räknar in skillnaden i verkningsgrad mellan el- och förbränningsmotorer, så börjar vi nog närma oss liknande laddeffekt som hos en bensinpump.
Sånt här borde ju om inte annat vara toppen för el-lastbilar.

https://www.eenewsautomotive.com/news/next-step-fast-charging-1000-kw#

Saxade ovan från nåt forum.
Undra hur kraftledningarna skall räcka till.

Och Jag som använder offentliga laddare till min gte är faktiskt mest irriterad över alla stolpskott som parkerar sin hybrid på offentlig stolpe utan att ladda.
Och på det är det är nog cirka 2 av 10 stolpar som är trasig eller offline osv.

Nja jag är skeptisk även om det är billig driftskostnad på el.

Uppdaterat: 2021-04-08 15:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen skrev:

Vad menar du är motsvarande en 3 SR+? Hos If har den samma premie för mig som en S. Jag får samma premie på alla Tesla plus minus nån hundring.
Det är helförsäkringsdelen som är dyr. Nöjer man sig med halv är det anständiga priser.
Som Tory skrev så är det energieffektivitet och laddnätverk som lockar med en Tesla. Det blir aldrig sportigt med bilar som väger flera ton.

Du är lite rolig du Mäkinen, ansåg tidigare om jag tolkade dig rätt att Mercedes AMG är sportigt men inte Model S, och nu skriver du att en bil som väger som Model S är aldrig sportig.......du säger emot dig själv lite. Min Model S har 48 kg högre tjänstevikt än en E-klass AMG vad jag kunde se vid lite snabb googling. 2108 kg för min Model S och 2060 kg på Mercan.

Självklart håller jag med om att en tung bil aldrig blir sportig på samma sätt som en lätt, där är vi eniga. Jag har kört massvis på både bana och roliga vägar med Super 7 genom åren så allt annat känns som ledbussar typ.

Det jag reagerade på var att det enligt dig var totalt omöjligt att jämföra Tesla Model S med Mercedes och BMW, och tro mig, det har hänt väldigt mycket sen de första Model S som trillade ut från en helt ny tillverkare till de senaste. Både vad gäller komfort, ihopsättning, inredningskvalitet, materialval etc. Jag var väldigt nära att plocka en E-klass allterrain precis innan möjligheten med Teslan dök upp, provade den med väldigt noga och nej, ingen större skillnad i inredningen, tvärtom är en del saker i Mercan förvånansvärt billig känsla i.

Sen är det självfallet så att det finns saker en BMW eller Mercedes är bättre på, liksom det finns andra saker Teslan är bättre på, precis som med alla bilar. Den perfekta bilen finns inte.

Uppdaterat: 2021-04-08 16:18

En slutsats av försäkringsdiskussionen är kanske att för "vanliga" bilar så är det kanske inte självklart en bra idé att ta ut mycket effekt bara för att det är mycket lättare i en elektrisk drivlina? Det finns ju faktiskt nackdelar också, varav höga försäkringspremier är en.

Uppdaterat: 2021-04-08 16:41
Henrik M skrev:

L. Mäkinen wrote: Vad menar du är motsvarande en 3 SR+? Hos If har den samma premie för mig som en S. Jag får samma premie på alla Tesla plus minus nån hundring.
Det är helförsäkringsdelen som är dyr. Nöjer man sig med halv är det anständiga priser.
Som Tory skrev så är det energieffektivitet och laddnätverk som lockar med en Tesla. Det blir aldrig sportigt med bilar som väger flera ton.
Du är lite rolig du Mäkinen, ansåg tidigare om jag tolkade dig rätt att Mercedes AMG är sportigt men inte Model S, och nu skriver du att en bil som väger som Model S är aldrig sportig.......du säger emot dig själv lite. Min Model S har 48 kg högre tjänstevikt än en E-klass AMG vad jag kunde se vid lite snabb googling. 2108 kg för min Model S och 2060 kg på Mercan.
Självklart håller jag med om att en tung bil aldrig blir sportig på samma sätt som en lätt, där är vi eniga. Jag har kört massvis på både bana och roliga vägar med Super 7 genom åren så allt annat känns som ledbussar typ.
Det jag reagerade på var att det enligt dig var totalt omöjligt att jämföra Tesla Model S med Mercedes och BMW, och tro mig, det har hänt väldigt mycket sen de första Model S som trillade ut från en helt ny tillverkare till de senaste. Både vad gäller komfort, ihopsättning, inredningskvalitet, materialval etc. Jag var väldigt nära att plocka en E-klass allterrain precis innan möjligheten med Teslan dök upp, provade den med väldigt noga och nej, ingen större skillnad i inredningen, tvärtom är en del saker i Mercan förvånansvärt billig känsla i.
Sen är det självfallet så att det finns saker en BMW eller Mercedes är bättre på, liksom det finns andra saker Teslan är bättre på, precis som med alla bilar. Den perfekta bilen finns inte.

Enligt transportsyrelsen så har Model S long range en tjänstevikt på 2326 kg och E63 amg på 2185 kg. Skulle inte påstå att någon utav dom är speciellt sportiga, men jag hade haft mer kul i AMG:n.

Uppdaterat: 2021-04-08 18:00

Axa: Jag skrev att min Model S har en tjänstevikt på 2108 kg, jag har ingen LR, utan en 100D, vet dock inte varför vikten skiljer då de har samma batteristorlek m.m.
Men oavsett, som du ser anser jag Mäkinen pratar emot sig själv lite när han i första vändan påstår AMG är sportigt men sen skriver att så tunga bilar inte kan bli sportiga.....
Sen att du hade haft mer kul i Mercan, det säger jag inte emot, alla gillar vi olika saker. Jag har haft massvis med olika prestandainriktade bilar av olika slag genom åren, varav jag fortfarande håller Corvetten som den absolut roligaste busbilen, men vardagsrolig bil, som är lätt att ha kul med även i vardagen fast det även är en vanlig bil för vardagsbruk med, då är det inget som slår Teslan av de runt 70 bilar jag haft. Men har du andra preferenser på respekteras det, sen är ju frågan om du sitter och gissar eller faktiskt har erfarenheten av både effektstarka fossil och elbilar i praktiken.

Uppdaterat: 2021-04-08 18:29
Henrik M skrev:

Axa: Jag skrev att min Model S har en tjänstevikt på 2108 kg, jag har ingen LR, utan en 100D, vet dock inte varför vikten skiljer då de har samma batteristorlek m.m.
Men oavsett, som du ser anser jag Mäkinen pratar emot sig själv lite när han i första vändan påstår AMG är sportigt men sen skriver att så tunga bilar inte kan bli sportiga.....
Sen att du hade haft mer kul i Mercan, det säger jag inte emot, alla gillar vi olika saker. Jag har haft massvis med olika prestandainriktade bilar av olika slag genom åren, varav jag fortfarande håller Corvetten som den absolut roligaste busbilen, men vardagsrolig bil, som är lätt att ha kul med även i vardagen fast det även är en vanlig bil för vardagsbruk med, då är det inget som slår Teslan av de runt 70 bilar jag haft. Men har du andra preferenser på respekteras det, sen är ju frågan om du sitter och gissar eller faktiskt har erfarenheten av både effektstarka fossil och elbilar i praktiken.

Kollade nu upp en 2018 S 100d och den har samma tjänstevikt, 2326 kg.

Sa Mäkinen att en AMG var sportigare? Han sa väl bara att en bil som väger flera ton aldrig kan vara sportig och tidigare att en AMG/BMW M är mer tekniskt förfinad och påkostad jämfört med TM3. Han tyckte inte att prestandan gör den jämförbar.

Ja, jag har erfarenhet av motorstarka elbilar och fossilbilar i praktiken. Jag hade definitivt valt fossilbilen.

Jag hade dock inte saknat 2-liters bensinaren i min bil som jag äger idag, den hade gärna fått vara eldriven.

Uppdaterat: 2021-04-08 18:49

Apex: Som jag skrev, alla gillar vi olika. Jag som levt med elbil med sportbilsprestanda nu i mer än 12 000 mil säger helt klart att det är en perfekt kombination av vardagsbil och prestanda, de likvärdigt motoriserade fossilbilar jag kört/ägt har varit betydligt mindre trevliga i vardagen än Teslan. Men säger din erfarenhet dig nåt helt annat så är det ju din smak och tyckande, kommer inte säga du har fel. Men anar din erfarenhet från elsidan i vardagen är mindre än min.
Sen att påstå att Mercedes och BMW är bättre tekniskt beror ju helt på vilken teknik man pratar om, vill nog påstå samma där, Teslan är bättre och erbjuder en del BMW och Mercedes inte gör, och BMW och Mercedes är bättre på andra tekniska punkter.
Sen är ju inte alla elbilar tyngre än fossilbilarna heller så det är ett lite märkligt argument att elbilar faller i sportighet på att vara tyngre. Kollade Model 3 Performance, väger 1987 kg, C63 AMG väger 1910 kg. 77 kg skillnad bara.....med ett batteri som väger några hundra kg. Tycker det är rätt ok.
Nej jag tror fortfarande att de som sågar elbilar mest är de som inte har erfarenheten av dem. Känner inte nån som tagit steget till el och vill eller ens funderar på att gå tillbaks. Min chef är lite inne på att vi ska ha laddhybrider härnäst och jag stretar emot med näbbar och klor och försöker få honom på bättre tankar......

Uppdaterat: 2021-04-08 19:16

Apex verkar läsa det jag skriver åtminstone. Jag struntar i om vardagsbilar gör 0-100 på två eller sex sekunder. Jag kör sällan så att jag märker skillnaden. Det blir ingen körkänsla i tunga fordon, men en M5 eller AMG GT kan vara charmig ändå.
Bästa körkänslan jag provat var en Lotus Exige 240 cup som en kompis hade. Där kände man vad hjulen hade för sig. Skojigaste bil jag åkt i var Görans Pantera, https://www.hemipanter.se/.
Bredaste leendet på mig var när jag klev ur en Westfield Eleven. Har för mig att den hade 64 hk.

Uppdaterat: 2021-04-08 19:24

Jag har aldrig skrivit att tyskarna är sportigare.

Uppdaterat: 2021-04-08 19:25

Ehm, en nyare M3 för mig skulle kosta mig ca 1400 kr/mån på ”mitt” försäkringsbolag. En Tesla M3 kan jag inte ens få pris via webben vilket får mig att tro att det är betydligt högre. Lite som när man letade efter försäkring till sporthojen ”Pris kan inte lämnas på webben, var god ta kontakt med en försäkringsrådgivare”.
Däremot hamnade E-Niro samt ID3 i paritet med min nuvarande Skoda.

Uppdaterat: 2021-04-08 20:56