Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Intressant om detta skall fungera under många år, bilens livslängd, i ett svenskt vinterklimat.

Uppdaterat: 2021-02-17 12:13

Och hur kommer man in i bilen om batteriet är tömt?
Det är vad som hände grannfrun när hon skulle använda sin Peugeot som stått stilla minst en månad.
Hon fick försöka med nyckel, men mekanismen hade frusit i låset, så det blev övertäckning och tre timmar med värmefläkt för att komma in i bilen och då var det här ändå en ytterst konventionell bil.
Hur det ska bli med en Mach-E vore intressant att veta, förmodligen kommer teknikutvecklarna från ett varmare land.

Uppdaterat: 2021-02-17 12:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Låter som att använda tekniken för teknikens egen skull och inte för att underlätta för användaren...

Det är den andra dödssynden för en produktutvecklare, den första är att låta form gå före funktion och det har tyvärr alltid varit vanligt!

Uppdaterat: 2021-02-17 12:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mins inte om det var i denna tråd jag skrev om elbilar i hemtjänsten. I en kompis kommun har man gett upp elbilar och köpt in bensinare ist.
Det är fler som har problem.
https://sverigesradio.se/artikel/hemtjanstens-bilar-startar-inte-i-kylan-aldre-far-vanta

Uppdaterat: 2021-02-23 19:31

Är på besök i helgen i 08 och är det någon som har något tipps om vart man kan ladda en phev i närheten av Farsta/Farstastrand.

Känns lite fel att ha bilen stående med noll km på batterimätaren.
Och har en InCharge laddtagg.
Tack på förhand.

Uppdaterat: 2021-02-26 08:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Är på besök i helgen i 08 och är det någon som har något tipps om vart man kan ladda en phev i närheten av Farsta/Farstastrand.
Känns lite fel att ha bilen stående med noll km på batterimätaren.
Och har en InCharge laddtagg.
Tack på förhand.

Skaffa appen Plugsurfing. Där finns de flesta laddstationer med. För Farsta finns det en gratis station på Munkforsplan 33 med 8 platser med Type 2. De är gratis.

Uppdaterat: 2021-02-26 11:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
mso 1000 skrev:

Är på besök i helgen i 08 och är det någon som har något tipps om vart man kan ladda en phev i närheten av Farsta/Farstastrand.
Känns lite fel att ha bilen stående med noll km på batterimätaren.
Och har en InCharge laddtagg.
Tack på förhand.

MSO, se mina tips i "laddstationstråden". Jag länkar även här:
Chargefinder (https://chargefinder.com/se)
Uppladdning.nu (https://uppladdning.nu/)
Snabbladda.nu (https://snabbladda.nu/)
Plugshare (https://www.plugshare.com/)
ABRP - A Better Route Planner (https://abetterrouteplanner.com/)

Uppdaterat: 2021-02-26 19:24
Power to the people

Så här ser det ut med publik laddning i Farsta:

Uppdaterat: 2021-02-26 19:27
Power to the people

Verkar som priserna går ner på elbilar eller så verkar det bara så.
Jag är intresserad av privatleasning och har följt den utvecklingen senaste året. Har kollat på Peugeot E-208 GT som exempel. OM jag inte minns fel så närmade den sig nästan 5000 kr per månad för ett år sedan. Nu verkar det landa på typ 4200 kr per månad, alltså GT modellen, med nästan allt utan det som jag skiter i.

Det är ett lågt pris tycker jag jämfört med hur det varit och det blir nog lägre nu när elbilsbonusen går upp.

Uppdaterat: 2021-02-26 19:38
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Verkar som priserna går ner på elbilar eller så verkar det bara så.
Jag är intresserad av privatleasning och har följt den utvecklingen senaste året. Har kollat på Peugeot E-208 GT som exempel. OM jag inte minns fel så närmade den sig nästan 5000 kr per månad för ett år sedan. Nu verkar det landa på typ 4200 kr per månad, alltså GT modellen, med nästan allt utan det som jag skiter i.
Det är ett lågt pris tycker jag jämfört med hur det varit och det blir nog lägre nu när elbilsbonusen går upp.

Nja, var väl 24 månader (eller om det bara var ett år) på det förra erbjudandet och nu är det väl tre år?
Men så klart du skall satsa på en elbil då du är så sugen.
Sen så har Peugeot 208 ett riktigt bra full LED-ljus så du ser älgarna :)
Peugeot e208 GT är ju både välutrustad och snygg.
Är väl enda möjligheten att få hyfsat i inbyte för din 308 också om du satsar på en Peugeot.

Uppdaterat: 2021-02-26 19:52
Guran skrev:

bejje wrote:Verkar som priserna går ner på elbilar eller så verkar det bara så.
Jag är intresserad av privatleasning och har följt den utvecklingen senaste året. Har kollat på Peugeot E-208 GT som exempel. OM jag inte minns fel så närmade den sig nästan 5000 kr per månad för ett år sedan. Nu verkar det landa på typ 4200 kr per månad, alltså GT modellen, med nästan allt utan det som jag skiter i.
Det är ett lågt pris tycker jag jämfört med hur det varit och det blir nog lägre nu när elbilsbonusen går upp.
Nja, var väl 24 månader (eller om det bara var ett år) på det förra erbjudandet och nu är det väl tre år?
Men så klart du skall satsa på en elbil då du är så sugen.
Sen så har Peugeot 208 ett riktigt bra full LED-ljus så du ser älgarna :)
Peugeot e208 GT är ju både välutrustad och snygg.
Är väl enda möjligheten att få hyfsat i inbyte för din 308 också om du satsar på en Peugeot.

Jag är inte ute efter en Peugeot i första hand, i första hand är jag ute efter en elbil, men när jag tittar på vad som finns på marknaden närmaste åren och vad priserna ligger på, så känns det som att det kan luta mot en Peugeot e208.

Men, mycket kan hända, kanske något händer de närmaste 6-9 månaderna som får mig att ändra mig.
Skulle mycket hellre köpa en Tesla model 3, men priset är lite för högt just nu och andra aktörer som Zoe imponerar inte så mycket.

Faktum är att Peugeot e208 som jag har funderat på inte heller imponerar så mycket men det är en halvbra bil i mitt synsätt jämfört med vad man får betala. Skulle aldrig välja den som mitt första alternativ om jag säger så.

Jaha, men varför köper du inte en bensinbil då, din idiot, säger kanske andra?
För att skatterna på nya fossila bilar sticker i väg till ohållbara nivåer, speciellt om man vill ha en bil med lite prestanda i, det blir helt enkelt för dyrt och elbilar blir billigare

Uppdaterat: 2021-02-26 20:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Tänk, Bejje, det är ju precis det som lagstiftarna hade tänkt att ”Svenne banan” skall se det som och välja lågutsläppande bilar. Det blir ju ännu bättre efter 1/4

Uppdaterat: 2021-02-26 21:02
*Robban

Jo jag vet att bonusen ökar och det är ett klart plus.
Det betyder väl att straffet för andra ökar också?

Så med andra ord, anledningen till att skaffa annat än elbil baa minskar och minskar hela tiden så länge man inte älskar att betala hutlösa skatter.

Uppdaterat: 2021-02-26 21:05
- Peugeot e-208 GT 2022

Precis, malusen ökar också

Uppdaterat: 2021-02-26 21:11
*Robban

Börjar bli läge att kolla på elbil nu, speciellt när föreningen börjar prata om att sätta upp laddplatser så att man kan ladda på natten.
Kul att bonus/malus förändras också, ger ännu lite mer incitament att kolla.

Uppdaterat: 2021-02-28 17:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Läste precis artikeln på hemsidan om elbilarnas räckvidd på vintern.....

Man konstaterar att Ford kom först med en räckvidd på 50,2 mil och Tesla på andra plats med en räckvidd på 51,4 mil.....
Vad är det jag inte förstår vad gäller grundläggande matematik som de förstår?

Uppdaterat: 2021-03-18 10:30

Om man läser den norska artikeln så rangordnar de inte bilarna, det måste vara ViB som feltolkat listan som en placeringstabell. Men riktigt imponerande av BMWn att bara tappa 4% av WLTP.

Uppdaterat: 2021-03-18 10:39

Det verkar som om Cupra prickar rätt i sin design av kommande Born men framförallt Tavascan.
Bra jobbat Seat/Cupra.

Uppdaterat: 2021-03-23 10:02

Nej Desmo, där var BMW närmast.

Uppdaterat: 2021-03-23 19:43
Henrik M skrev:

Nej Desmo, där var BMW närmast.

K_Klabbe hade svaret på frågan.

Uppdaterat: 2021-03-23 19:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Småbilstest i senaste TV.
Honda Zoe 208 500.
208 vann före Honda. Om Zoe hade de inget gott alls att säga, trots att den är den mest sålda elbilen.
Honda och 500 var att betrakta som renodlade stadsbilar.

Uppdaterat: 2021-03-26 10:17

Nu är ju Zoe en otroligt mycket äldre konstruktion än de övriga som är mer eller mindre helt nyutvecklade. Så kanske inte så konstigt om den faller genom kontra konkurrenterna.
Jag tror ju med att 208 är mest allround av de 4 om man ser till egenskaper.

Uppdaterat: 2021-03-26 10:55

Kanske är det så, men den är ju inte från 60 talet, en skaplig stol borde väl ingå i en bil för drygt 400"

Uppdaterat: 2021-03-26 12:01

Roade mig med att kolla lite på priser för elbilar i jämförelse med fossilpriser. Säg att jag åker en Ford Kuga 2,5 aut idag vilken kostar ca 390.000kr, med ett normalt utrustningspaket. Skulle jag leta efter elbilar av ungefär samma storlek, typ XC40, Tesla modY skulle jag få punga ut med ca 700.000kr istället. Jämförelsen kan halta lite men det är en rejäl slant, 300.000kr, för att få en elbil.
Skulle jag "gå ned" till en Kia e-Niro, kostar 510.000kr. eller varför inte en Kona electric long range , för 460.000kr. Vilket är otänkbart för min del, men i alla fall så är det en ökning på 70.000-120.000kr.
Håller jag mig till Ford familjen och tar en Mach-e base std range för 575.000kr, blir det 180.000kr i ökning.
Kan ju köpa en ID.4 City för 450.000kr eller en Life för 510.000kr.

Min slutsats är att om jag vill hålla mig till ungefär samma typ av storlek, utrustning, komfort i en elbil så behöver jag vara beredd på att lägga till i runda slängar 200-300.000kr. Om jag inte köper en VW, då är ökningen "bara" 60-120.000kr. Får se om jag har ändrat uppfattning när det börjar närma sig bilbyte, men det är en slant upp till XC40, Tesla eller Mach-e.

Uppdaterat: 2021-03-30 18:03

Optimus
Men du MÅSTE ju räkna på TCO annars räknas det inte. ;-)

Uppdaterat: 2021-03-30 19:53

Optimus, har du dragit av de 70000:- också samt korrigerat för skatten.

Uppdaterat: 2021-03-30 20:55

Appropå elbilar så torrkörde jag en ID4 i dag, väntade och väntade och försökte få kontakt med en säljare på Lecab för att få provköra. Men helt omöjligt i det bilvaruhuset :(
Bilen är onekligen nått helt annat än ID3, men en mystisk mix av ganska bra material och billig plast i kupén. AGR sätena är mjuka och bekväma, men har för små ”valkar” i ryggstöden. Ratten har ok justermån så körställningen blev ok. Mycket av materialet i nedre delen av interiören är av ”billig” repkänslig plast, som frugans I20, medans instrumentbräda och dörrpaneler känns bättre. Lite mystiska proportioner på bilen med en nos som en bulldog, höga sidor med lite för låga fönster. ID3 ser bättre ut tycker jag.
För samma pengar kan man köpa en ytterst komfortabel premium bil med fossilmotor.
Skall bli intressant att se Audis tolkning i Q4, troligen betydligt dyrare men en helt annan kvalitet rakt igenom.

Uppdaterat: 2021-03-30 21:10

Guran
Tycker det låter som inredning i Enyaq, dvs billigare plast på vissa delar av interiören. Men det blir nog till att prova torrköra en ID4, och om det går provköra.

Uppdaterat: 2021-03-30 22:10

Guran, jag är mer nyfiken på Enyaq och hur den skiljer sid från ID4, av det jag sett hittills tycker jag den verkar snyggare.

Uppdaterat: 2021-03-30 22:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Guran
Tycker det låter som inredning i Enyaq, dvs billigare plast på vissa delar av interiören. Men det blir nog till att prova torrköra en ID4, och om det går provköra.

Lecab hade två, men ingen säljare som inte snackade i telefonen i sikte på en dryg halvtimma.
Men bilen känns lite plastig, en Golf känns mer ”premium”. Mycket billig grå plast och svart redan nu repig ”pianolack” plast.

Uppdaterat: 2021-03-30 22:27

För mig är köppris och TCO två helt olika saker. Har ganska god koll på TCO, har nyligen räknat på min egen bil som jag köpte för 1 år sedan och jämfört med en laddhybrid. Där jag nästan kunde räkna hem laddhybriden, om jag bara hade kört lite mer mil än vad gör nu för tiden. Räknade också på min frus senaste bil Corsa GSi gentemot en Corsa-e. Samma sak där, hade frun valt den billigaste elvarianten så var vi hemma rent TCO mässigt. Men hon ville ha en GSI(en sportig bil), där gick elvarianten av den modellen inte att räkna hem.

Så jag har ingen nytta av att få tillbaka 70.000kr om tidigast 6 månader, hjälper inte mig när jag står hos bilhandlaren och skall betala för den nya bilen. Att det sedan kanske går att räkna hem det hela på en TCO räkning, är en helt annan sak.
Har du inte stålarna kan du inte köpa bilen.

Uppdaterat: 2021-03-30 22:30

En annan sak som jag funderar över, när jag tittar runt på pris för elbilar. Det talas mycket om att batterierna kommit ned till 100kr/kwh, men det syns inte på priset för bilarna. Ta bara de nya bilarna från Hyundai (Ioniq) och Kia (EV6), de drar ju iväg riktigt ordentligt i pris och helt plötsligt kostar som en Tesla.
Tror ni att biltillverkarna kommer sänka priset framöver, det är ju självmord att göra det när kunder har betalt dyrt för en Kia EV6. Jag tror inte på att den, eller andra bilmodeller, kommer vara billigare om några år. Det vore att skjuta sig i foten.

Uppdaterat: 2021-03-30 22:38

Optimus, i en marknadsekonomi styr tillgång och efterfrågan. Så länge som biltillverkarna har lapp på luckan på alla elbilar de kan producera, varför skall de sänka priset?
Det är ju lika för Volvo som aviserat en lägre specad XC40 P(5, 6, 7?) men det kommer ju inte hända än på ett tag eftersom de kan tjäna mer på en lite "fetare" modell som P8 med hög utrustningsspec

Uppdaterat: 2021-03-30 22:49
*Robban

Desmo, om allt bara handlade om att vända på slantarna så skulle all konsumtion dö ut...
För mig så handlar det inte om vad jag kan göra med pengarna istället utan vad jag vill göra. Om man är så lyckligt lottad att man har råd så är det väl bra att byta till en elbil, har man inte råd med 200 papp till så blir det ju en ickefråga. Så ser jag på det.

Uppdaterat: 2021-03-31 07:18
*Robban

Robban, jag är med på resonemanget absolut. Min fundering var närmast de förväntningar som uttrycks i olika trådar från personer som väntar på att priserna skall sjunka på elbilar. Jag tror inte det kommer hända, möjligtvis den dagen Regeringen tar bort elbilsstödet på 70.000kr. Då kan jag tänka mig att handlarna/tillverkarna sänker sina priser i motsvarande grad. Annars får vi nog se oss i stjärnorna om sänkta elbilspriser.

Uppdaterat: 2021-03-31 10:39

+100 på ditt senaste inlägg, Optimus ! Visst kommer det att komma billigare elbilar men då blir det också mindre och enklare utrustade bilar a'la den nya Dacia'n.

Uppdaterat: 2021-03-31 10:57

Såg att Dacia hade sålt ut hela årsproduktionen av Spring!

Uppdaterat: 2021-03-31 14:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Optimus skrev:

En annan sak som jag funderar över, när jag tittar runt på pris för elbilar. Det talas mycket om att batterierna kommit ned till 100kr/kwh, men det syns inte på priset för bilarna. Ta bara de nya bilarna från Hyundai (Ioniq) och Kia (EV6), de drar ju iväg riktigt ordentligt i pris och helt plötsligt kostar som en Tesla.
Tror ni att biltillverkarna kommer sänka priset framöver, det är ju självmord att göra det när kunder har betalt dyrt för en Kia EV6. Jag tror inte på att den, eller andra bilmodeller, kommer vara billigare om några år. Det vore att skjuta sig i foten.

Inte 100 kr per kWh utan 100$

Uppdaterat: 2021-03-31 16:55

Jag funderar på att fortsätta med att köra snål bensinbil.

Att det finns så många stolpskott med elbil/laddhybrid som ställer sig på dom få laddplattser som finns utan att stoppa i sladden.
Och att köa för att få komma till med en laddning.
Ja jag tror dessvärre detta är ett eskalerande problem.

Uppdaterat: 2021-04-01 15:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det finns alltid de som tror att de inte behöver följa uppställda regler, tyvärr

Uppdaterat: 2021-04-01 16:39

MSO, det är bara att skaffa en lång kabel och dra över taket på deras bil...

Uppdaterat: 2021-04-01 16:43
*Robban

Nu tycker ju jag inte att en laddhybrid överhuvudtaget ska stå på sådana stolpar oavsett om sladden är i eller inte.
Avbryt laddning om laddning sker under 10kW tror jag vi får se snart.

De stolpar som kan ge max 3,7kW ska laddhybrider vara tillåtna på däremot.

Uppdaterat: 2021-04-01 17:26

Där är jag totalt enig med dig Junkers! Laddhybriderna borde vara hänvisade till de klenare stolparna.

Uppdaterat: 2021-04-01 18:17

Jag var och brände pengar på diskmedel och salt för en stund sen. När jag parkerade stod det en e-up i rutan bredvid, men när jag kom ut var den utbytt.

Uppdaterat: 2021-04-01 20:35

På parkeringsfronten intet nytt...

Familjeparkeringar har aldrig respekterats av icke bestående familjer, så varför skulle parkeringsplatser för elbilar helt plötsligt behandlas annorlunda?

Enda chansen att undvika snyltare är att placera laddplatserna längst bort på parkeringen istället för närmast ingången till varuhusen och därmed göra dem oattraktiva för den fossildrivna allmogen.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Jag kan ju påpeka att parkeringen på min bild inte har laddstolpar fastän den är färsk.

Uppdaterat: 2021-04-01 21:49

Om alla P-platser framför stormarknaden hade samma bredd som de s k familjeparkeringarna så skulle problemet vara obefintligt gissar jag. Tyvärr är dagens P-platsbredd inte anpassad till dagens bilar.

Uppdaterat: 2021-04-01 21:50
L. Mäkinen skrev:

Jag kan ju påpeka att parkeringen på min bild inte har laddstolpar fastän den är färsk.

Jag korrigerar mig själv. Det finns stolpar på en annan del av parkeringen.

Uppdaterat: 2021-04-01 21:54

På tal om elbilar och framtiden...
Vi får hoppas att inte allt för många skall ta sig till framtiden fortare än idag, sekund för sekund om man behöver 1.21 GW...

Uppdaterat: 2021-04-01 22:08
*Robban
Optimus skrev:

... Så jag har ingen nytta av att få tillbaka 70.000kr om tidigast 6 månader, hjälper inte mig när jag står hos bilhandlaren och skall betala för den nya bilen. Att det sedan kanske går att räkna hem det hela på en TCO räkning, är en helt annan sak.
Har du inte stålarna kan du inte köpa bilen.

Just det där sista begriper jag inte riktigt. Att man inte vill lägga 200 kkr extra kan jag förstå, även om det givetvis finns argument åt andra hållet också, men många (de flesta?) bilköp finansieras delvis med lån. Och att låna 70 kkr i sex månader är väl möjligt för väldigt många? Alla, skulle jag säga, som har ekonomi att köpa en helt ny bil.

Uppdaterat: 2021-04-02 08:39