Alla dessa kombibilar

137 inlägg 0 nya

Hmm , nu är tjatigavargen i denna tråd också o tjatar om att SUVAR är världens undergång. Ge dig nu tack , spelar ingen roll om vi diskuterar spolarvätska eller bra snöborstar , det kommer ett inlägg om SUVAR där också. Tycker att du har bra tänk i mycket annat , men släpp SUV biten nu , tack

Till ämnet då , jag sa att till nästa bilköp skulle det ej bli en kombi , så jag letade efter 5dr kombikupe typ 320GT , A5 osv. Men jag hittade ingen som passade mig. För dyr eller för klen motor eller för lite utrustning , tyvärr. Så hittade jag en bil som hade allt jag ville ha , och det råkade vara en kombi. Hade en Primera 5dr årsmodell 2010 , och den var perfekt. Rymlig , tyst , trevlig men idag är det inte lätt att hitta dess 5dr modeller. Men som många redan har sagt , man köper den bil man vill ha Punkt slut

Rallykalle73 wrote:
Hmm , nu är tjatigavargen i denna tråd också o tjatar om att SUVAR är världens undergång. Ge dig nu tack , spelar ingen roll om vi diskuterar spolarvätska eller bra snöborstar , det kommer ett inlägg om SUVAR där också. Tycker att du har bra tänk i mycket annat , men släpp SUV biten nu , tack
Till ämnet då , jag sa att till nästa bilköp skulle det ej bli en kombi , så jag letade efter 5dr kombikupe typ 320GT , A5 osv. Men jag hittade ingen som passade mig. För dyr eller för klen motor eller för lite utrustning , tyvärr. Så hittade jag en bil som hade allt jag ville ha , och det råkade vara en kombi. Hade en Primera 5dr årsmodell 2010 , och den var perfekt. Rymlig , tyst , trevlig men idag är det inte lätt att hitta dess 5dr modeller. Men som många redan har sagt , man köper den bil man vill ha Punkt slut

Förstår inte din ilska och vrede mot mig, men här sitter de och pratar luftmotstånd och då får man inte nämna ordet SUV. Men det känns som folk går igång direkt när man kritiserar SUV som fordon. Rent objektivt är SUV en dålig idé, och alla vet om det om man har lite sunt förnuft. Men visst, jag kan sluta nämna SUV om du mår illa av det. Jag gillar inte sportbilar heller! Har aldrig haft en och kommer aldrig att köpa. Helst kör jag faktisk MC, men får inte för frugan och familjen. På min agenda är att vi skall få ned förbrukningen, få bättre miljö för jag kan se i luften hur dålig sikt det är med all skit i den. Vi har inte kommit någonstans, bara jag tänker på tex en Volvo 245 ... drar man paralleller att den kanske är/var renare än en XC60 idag?. Ingen bryr sig längre om funktion och miljö utan det är design och annat trams som kommer i vägen. Skulle man rita om bilen så att den blev effektiv, hade vi inte haft sidospeglar, slät undersida, inga fälgar som syns osv. Men biltillverkarna ger oss inte det vi behöver, för människor lägger sig i hur bilen de köper ser ut. Just nu skall det vara en "köttbulle", bilen skall se aggressiv ut och "uppblåst". Jag lovar er alla, det går för långsamt och klimatet är utan räddning. Tyvärr!

Folk går inte igång på ordet SUV vargen, folk går igång på att du återupprepar samma sak tråd ut och tråd in. Om du själv inte ser det så försök läs och ta till dig det jag och många andra skriver. Sluta repetera samma sak i varenda tråd och sen göra dig själv till ett offer varenda gång du får kritik för att du gör det.
Det är helt ok att fokusera på klimatet, men att ensidigt skriva om SUV och börja dra upp saker som du inte har koll på (och som kanske folk får för sig stämmer) är verkligen inte att göra klimatet en tjänst.
Att tro att en 245 är renare än en XC60 är en direkt oseriös jämförelse på så många plan så att man ifrågasätter om du ens förstår vad som på verkar miljö och/eller vårt klimat.

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Fast nu har du fel igen Vargen - och jag har redan visat dig rapporten som styrker det.

Utsläppen från vägtrafiken sjunker nämligen, i princip oavsett komponent. År 2017 var det lägre än någonsin, trots att vi också körde mer än någonsin. Dieseln är förklaringen till det.

Är det inte dags att du faktisk läser in dig på det ämne som återkommer i varje tråd? Jag tror det vore bra för trovärdigheten.

MVH AL

Ta det lugnt ingen ilska mot dig. Men ibland blir det för mycket om SUV bara :)

Kan väl känna att, när man nämner att man helst kör MC och i samma andetag talar om miljö så vete fasiken alltså...
Euro 4 blev ju krav först för ett år sedan för motorcyklar. Likaså OBD1. OBD2 med krav på självdiagnos och därmed även kompensering vid avgasfel ställs först fårn 2020 som det ser ut nu.
En motorcykel må dra mindre mängd bränsle per km men fasiken så mycket skitigare det som kommer ur avgasröret är.
Man ligger inte lite efter bilsidan där.

styggavargen skrev: "Men visst, jag kan sluta nämna SUV om du mår illa av det. Jag gillar inte sportbilar heller!"

Lyssna nu - vänligen. Jag gillar inte SUV heller. Jag har en sportbil och gillar den.

MEN JAG SKRIVER INTE OM DETTA I VARJE TRÅD OM OCH OM IGEN.

Ditt skriveri verkar precis tvärtemot det du strävar efter. Själv ska jag köpa en SUV p.g.a. ditt skriveri.

Ja detta ältande är enerverande.

Audi A5 SB wrote:
styggavargen skrev: "Men visst, jag kan sluta nämna SUV om du mår illa av det. Jag gillar inte sportbilar heller!"
Lyssna nu - vänligen. Jag gillar inte SUV heller. Jag har en sportbil och gillar den.
MEN JAG SKRIVER INTE OM DETTA I VARJE TRÅD OM OCH OM IGEN.
Ditt skriveri verkar precis tvärtemot det du strävar efter. Själv ska jag köpa en SUV p.g.a. ditt skriveri.

Bra, Audi har fina Q7 med 6l v12 diesel som är ett ypperligt val. Stor och krocksäker med lagom motor för extra säkra omkörningar.

Stygga Undfallande Vargen (SUV) får helt enkelt hitta ett nytt spår. Den klimatkritik som är mest populär just nu är inte SUV:ar utan snarare om man ska flyga eller inte. Ernman och Sjöstedt stannar på marken och resten flyger till Thailand.

NASA: Asteroid 249516 Aretha, named after the singer to commemorate the #QueenOfSoul, will keep orbiting beyond Mars.

Nu tycker jag att vi slutar kommentera andras åsikter och hur ofta de upprepas, det är lite tjatigt, men egentligen inget brott mot forumreglerna, tyvärr kan det snart medföra att det blir det!

När det gäller kombi tror jag att det finns många som väljer den med tanke på andrahandsvärdet, man törs helt enkelt inte välja en sedan för man tror, eller blir inbillad av säljaren, att ingen köper en beg. sedan!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

pinjong wrote:
Stygga Undfallande Vargen (SUV) får helt enkelt hitta ett nytt spår. Den klimatkritik som är mest populär just nu är inte SUV:ar utan snarare om man ska flyga eller inte. Ernman och Sjöstedt stannar på marken och resten flyger till Thailand.

Tur att inte Ernman åker till Thailand å gapar i värmen. Kan bli påfrestande.
Håller mig till Teneriffa. Kan till och med åka bil dit med lite god vilja.

Guran wrote:
Tur att inte Ernman åker till Thailand å gapar i värmen. Kan bli påfrestande.
Håller mig till Teneriffa. Kan till och med åka bil dit med lite god vilja.

Ja debatten är komplicerad. Om du åker bil till Teneriffa så förbrukar du förmodligen mer energi än om du flyger. Jag har räknat på det. Dock inget att utveckla just i den här tråden kanske.

NASA: Asteroid 249516 Aretha, named after the singer to commemorate the #QueenOfSoul, will keep orbiting beyond Mars.

pinjong wrote:
Guran wrote:Tur att inte Ernman åker till Thailand å gapar i värmen. Kan bli påfrestande.
Håller mig till Teneriffa. Kan till och med åka bil dit med lite god vilja.
Ja debatten är komplicerad. Om du åker bil till Teneriffa så förbrukar du förmodligen mer energi än om du flyger. Jag har räknat på det. Dock inget att utveckla just i den här tråden kanske.

Bara för att komplicera saken ytterligare Det är skillnad på Var i atmosfären man släpper ut partilar och andra ämnen.

Styggavargen wrote:
Jag har inte sett någon SUV som är "slimmad" och effektiv, de är mest tunga, trånga och stora utvändigt vilket adderar en massa vikt. Bilen är högre, vilket också drar upp luftmotstånd och förbrukningen. Men detta borde inte vara något konstigt för någon tycker jag. Sedan kan man ta frågan, vad är fördelarna med en SUV? Varför dra på sig massor med nackdelar för att sitta högre, för det är väl mest det handlar om eller? Vad är vitsen med att släpa runt på 200-600 kg extra på en bil utan att det ger mig som kund någon direkt fördel, förutom då att vi blir "säkrare" när vi krockar. Om alla adderar vikt på bilarna blir vi nog inte "säkrare"... för köper du SUV, så gör också grannen det.
+1

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

A.L wrote:
Fast nu har du fel igen Vargen - och jag har redan visat dig rapporten som styrker det.
Utsläppen från vägtrafiken sjunker nämligen, i princip oavsett komponent. År 2017 var det lägre än någonsin, trots att vi också körde mer än någonsin. Dieseln är förklaringen till det.
Är det inte dags att du faktisk läser in dig på det ämne som återkommer i varje tråd? Jag tror det vore bra för trovärdigheten.
MVH AL
Det Vargen menar är helt enkelt att en Suv tack vare sin utformning, ökar bränsleförbrukningen och därmed utsläpp, jämfört med "normala" bilar. Den energieffektivisering som faktiskt skett under åren i bl a drivlinan, har biltillverkarna valt att slarva bort på sådant som Suv, och därför sjunker inte bränsleförbrukningen, så snabbt som egentligen skulle varit möjligt.

När det gäller kombibilar verkar behovet av dem just i Sverige vara överdrivet stort. Hur klarar man sig i andra länder i stor utsträckning med mindre bilar och som inte är en kombi?

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

På samma sätt som att man säkert skulle klara merparten av sina transporter med en cykel. Det går, men det är enklare med en bil.
Det fungerar med en sedan men det är enklare med en kombi.

It's a very good idea to leave a sinking ship

John2008 wrote:
A.L wrote:Fast nu har du fel igen Vargen - och jag har redan visat dig rapporten som styrker det.
Utsläppen från vägtrafiken sjunker nämligen, i princip oavsett komponent. År 2017 var det lägre än någonsin, trots att vi också körde mer än någonsin. Dieseln är förklaringen till det.
Är det inte dags att du faktisk läser in dig på det ämne som återkommer i varje tråd? Jag tror det vore bra för trovärdigheten.
MVH AL Det Vargen menar är helt enkelt att en Suv tack vare sin utformning, ökar bränsleförbrukningen och därmed utsläpp, jämfört med "normala" bilar. Den energieffektivisering som faktiskt skett under åren i bl a drivlinan, har biltillverkarna valt att slarva bort på sådant som Suv, och därför sjunker inte bränsleförbrukningen, så snabbt som egentligen skulle varit möjligt.
När det gäller kombibilar verkar behovet av dem just i Sverige vara överdrivet stort. Hur klarar man sig i andra länder i stor utsträckning med mindre bilar och som inte är en kombi?

Man bor och lever på ett annat sätt till exempel, vilken kan vara en delförklaring.
Vi hör ju till världens mest fritidshustäta länder som exempel, och vi har lång semester. Det går åt plats att flytta sitt boende fram och tillbaka så för många.
Fortfarande bor en hel del på landsbygd med krav på transporter av material till bygge och reparation och annat.

För att fortsätta på X lista så tror jag att vi även har mer stora hundar i Sverige. Ser hundburar i dom flesta kombibilar jag ser. Så även i vår, vilket var skälet till att vi valde kombi efter att vi skaffat hund. Men när vi först köpte hunden hade vi sedan, S60, och det gick det med, med buren i baksätet. Men då hade man ju bara en 3-sitsig bil och "brevinkast" till bagage, så kombi kändes bättre och mer flexibelt.

En annan orsak till kombi kan vara husvagnsdragande. Många husvagnar har så låg lastvikt att mycket måste tas i bilen. Då är kombi praktiskt. Fast här har ju SUV tagit över och det förstår jag. 4wd, kort överhäng bak och högre tillåtet kultryck gör SUV bäst lämpad för jobbet.

Styggavargen wrote:
Guran, på bilden verkar du vara i Sälen eller möjligen Åre...när du åker dit, behöver du inte lasta saker? Sist åkte jag till Kläppen i en V60, det var trångt kan jag säga även om detta var en kombi. Takboxen var också full. Tanken att nu byta en V60 mot en högre tex CX-5 med takbox hade nog inte blivit bättre?. Stoppa in saker i en takbox som sitter 10 cm högre upp, redan på en V60 är det inte lätt att få upp sakerna i boxen. Men du ser lång ut, kanske du fixar det på en CX-5 utan stege? Åker man 5 personer i en bil, vill man ha utrymme speciellt när man åker långt. Den CX-5 jag lånade var otroligt trång i baksätet, tanken på att 3 st personer av normallängd skall sitta där i 60-70 mil får mig redan att bli lite vit i ansiktet. En kombi är inte heller perfekt, skall man på skidsemester är nog en MPV det ultimata. Jag säger inte att en SUV kan göra jobbet lika bra som kombi, men då måste vi nog tyvärr upp i Q7 size, för att få tillräckligt med bagage och bra baksäte. Nackdelen är då att vi pratar om en bil som väger 2200+ kg mot en kombi som väger runt 1600 kg. (Q7 = ultimata tjock TV'n?).

Där har du så fel som man bara kan ha!
När vi köpte större bil kollade vi på V70N. Jag hade inte många cm fram till stolen framför när jag satt i baksätet. Bagaget var väl det som var okej. På Honda CRV kan lillkillen sitta bakåtvänd i baksätet och jag sitta i passagerarsätet framför, en helt omöjlig grej på V70. Bagageutrymmet är typ 570L så det är rejält. Takutrymmet när man sitter bak är typ 15cm luft. Kupeutrymmet är luftigt, milt uttryckt. Trors detta är bilen kortare än en V70. Så nej, man behöver upp på en Q7 för att få utrymmen. Kan tillägga att vi tittade på en Q5 och den var väldigt trång i jämförelse.
Men som vanligt så är denna diskussion meningslös med dig för du har dina fördomar mot suv.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.