Nya Citroen C4 Cactus halvkombi 2018

146 inlägg 0 nya

Raphael - absolut att du får uttrycka vad du själv tycker även om jag diskuterade mina krav och inte dina. Dock tror jag att det är så enkelt som att du faktiskt inte testat elhandbroms med autohold och att detta är orsaken till att du inte uppskattar funktionen.
Alternativt att Citroen saknar denna funktion och som den entusiast för det märket som du är så vill du kanske inte se fördelarna med funktioner som favoritmärket saknar - vad vet jag ?
F ö skulle just C4 Cactus kunna passa mina övriga krav men det är som sagt några för mig viktiga funktioner som saknas - på samma sätt som för C3 Aircross.

Pi, första bilen med elbroms jag körde var en Renault Scenic som jag hade som lånebil medan min Mégane var på service. Jag har även kört andra modeller sedan dess. Så att påstå att jag inte har erfarenhet stämmer inte. När bilen stannar vid ett stoppljus och lutar så fungerar hill hold, för parkering fungerar det att dra åt handbromsen. Jag ser inte problemet. Visst du slipper dra åt handbromsen och den lossar sig själv. Det är inget jag ser som speciellt eller viktigt. Jag tycker om känslan i Aircross handbroms. Stor, rejäl, skön för handen att ta i, känns exklusiv, lyxig och samtidigt med en påtaglig rå och tuff känsla.

Jag tror inte Cactus skulle passa dig även om den hade elbroms och adaptiv farthållare, för du har ju sagt tidigare du vill ha en högbyggd bil. Cactus är lågbyggd. Visst den har lite högre markfrigång än vanlig halvkombi, 15,5 cm. Men det är ju ingenting mot Aircross som har 17,5 eller Peugeot 3008 som har 21. Sen är karosshöjden som i en vanlig lågbyggd bil.

C5 Aircross har dock både adaptiv farthållare och elbroms. Och PHC-fjädringen. Plus den har en kaross som är åt det högbyggda hållet.

Raphael wrote:
Saabnisse, det stämmer inte att Cactus saknar moderna säkerhetssystem. Den har autobroms, filavåkningsvarnare, döda-vinkel-varnare, paus-varnare, avläsning hastighetsskyltar och minneslåsning av dessa till farthållare/fartbegränsare. Allt detta räknas som modern säkerhetsutrustning idag.
Jag kallar inte adaptiv farthållare för en säkerhetsfunktion, det är en komfortfunktion. Mekanik som nya stötdämpare är enkelt att implementera. Det finns ju redan plats för dem i konstruktionen. Byt ut de gamla sätt in de nya.
Men att installera adaptiv farthållare kräver mer - förutom installation av radar behövs en annan dator i bilen och annan säkringsbox samt omkonstruktion av frontpartiet för att fungera med radarn. Detta är dyrare och krångligare än att byta stötdämpare. För en lågmarginal-produkt som Cactus ansågs det för dyrt för det skulle krävas en större ombyggnad och förändring av plattformen. På en modell som har typ 2,5 års produktion kvar innan den ersätts av en ny modell så ansågs det för dyrt.

Dock är det enbart kamerabaserat, autobromsen. Därmed har den mycket stora begränsningar jämfört med en som är kamera- och radarbaserad. Att där slänga in en radar skulle gjort mycket stor skillnad och du får då adaptiv farthållare på köpet.
De fick ju in en kameraenhet så det gick ju uppenbarligen att bygga om, eller hur?

Raphael wrote:
Pi, första bilen med elbroms jag körde var en Renault Scenic som jag hade som lånebil medan min Mégane var på service. Jag har även kört andra modeller sedan dess. Så att påstå att jag inte har erfarenhet stämmer inte. När bilen stannar vid ett stoppljus och lutar så fungerar hill hold, för parkering fungerar det att dra åt handbromsen. Jag ser inte problemet. Visst du slipper dra åt handbromsen och den lossar sig själv. Det är inget jag ser som speciellt eller viktigt. Jag tycker om känslan i Aircross handbroms. Stor, rejäl, skön för handen att ta i, känns exklusiv, lyxig och samtidigt med en påtaglig rå och tuff känsla.
Jag tror inte Cactus skulle passa dig även om den hade elbroms och adaptiv farthållare, för du har ju sagt tidigare du vill ha en högbyggd bil. Cactus är lågbyggd. Visst den har lite högre markfrigång än vanlig halvkombi, 15,5 cm. Men det är ju ingenting mot Aircross som har 17,5 eller Peugeot 3008 som har 21. Sen är karosshöjden som i en vanlig lågbyggd bil.
C5 Aircross har dock både adaptiv farthållare och elbroms. Och PHC-fjädringen. Plus den har en kaross som är åt det högbyggda hållet.

Har man automatlåda så är elextrisk automatisk handbroms och liknande system guld värd.
Man stannar vid rödljuset.
Släpper gasen.
Bilen står still.
Man stannar och parkerar, den slår alltid till.
I backar upp och ned.
På plan mark.
Motorn kanske dör elt plötsligt när man står med din hill hold (fel kan ju faktiskt inträffa), varpå handbromsen dras åt innan bromstrycket försvinner.
Underbar funktion! Använder den flera gånger dagligen! Och jag behöver dessutom Aldrig röra handbromsknappen.
Utan stor spak finns det dessutom mer plats mellan sätena för andra saker som fack och liknande.
Man slipper också vajrar som rostar fast och handbromsar som rostar fast då de aldrig används.
Dessutom behöver den aldrig justeras.

Självklart finns det nackdelar som att det ju är en elmotor som kan gå sönder, men det uppväger det faktum att den ALLTID motioneras och därmed Aldrig lär rosta fast eller liknande.

Xant, kameran sitter vid backspegeln och det är samma delar som introducerades i DS3 och Peugeot 2008. Kablar och allt fanns redan framdraget. Att montera en radar i fronten innebär en större omdesign. Och uppe vid backspegegeln får den inte plats. Så ditt argument håller inte utan visar bara okunskap om konstruktionen.

Jag har aldrig varit med om fastfrusna handbromsvajrar eller rostiga vajrar, inte på någon av bilarna jag haft. Så det argumentet håller inte för mig.

Enda gången man behöver röra handbromsen är när bilen parkeras. I lutningar finns ju Hill Holder. Att inte röra handbroms när man parkerar ser jag som helt oviktigt. Lika oviktigt som nyckellöst system.

Jag förstår inte varför man har en bil när man inte vill interagera med den, då kan man ju lika gärna ta bussen eller tåget. Jag skräms av den allt mer automatiserade världen där vi människor inte längre gör någonting, utan allt sköts av automatik och robotar där vi inte längre tänker själva. Och snart finns bara bil-poddar som man prenumerar på som hämtar och lämnar en automatiskt och vi är bara passagerare i livets resa, utan någon som helst talan. Det är bara en tidsfråga till Riksdagen består av AI-mjukvara.

Så länge det finns en handbroms så tänker jag njuta av den, det blir min protest mot det allt mer passiviserande samhället som reducerar oss till icke-människor. Det är en politisk protest, ett politiskt statement som säger att jag styr över mitt liv och ingen dator ska styra mig och tala om hur jag ska leva!

Jag har radar uppe vid backspegeln. Och kameran. Det får plats där.

På plan mark med automatlåda då? Hur går det? Så man slipper hålla nere bromsen när man väntar.

Antar att du inte har servostyrning och servobromsar då. Och manuella fönstervevar. Och snören eller vev till vindrutetorkarna. Och du har väl manuell choke och andra manuella inställningar för motorn? För inte kan du ha datorer som gör det åt dig om du vill interagera själv. Och luftspjäll med snöre så du kan styra temperaturen. Och.....

GF wrote:

C3 Activate active safety brake system from touch screen 2018.
Det hadde fabia 2 före faceliftet fast det visades inte i stora mitt skärmen utan mellan hastighetsmätare/varvräknare i synfältet som varning.
Jag tycker ändå att det känns lite B 2018 att inte ha bättre att komma med.
Men + för fjädringen och det skall bli kul att prova och se om det är stor skillnad och speciellt i vårat kalla vinter klimat med stundtals potthåls stuk veckovis.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Xant, men nu var det inte din V90 vi pratade om utan vi pratade om Cactus.
Om du tycker det är besvärligt att hålla en fot på bromsen så frågar jag mig varför du ens har en bil, varför åker du inte buss eller tar tåget istället när du uppenbart inte vill köra en bil utan låta bilen sköta allt?

Du förstår alltså inte skillnaden mellan att bilen bromsar själv och att jag styr bromsen? Du förstår inte skillnaden mellan en servostyrning där jag styr ratten, jag vrider på ratten själv, och bilen som styr ratten och kör? Du förstår inte skillnaden mellan att jag styr datorn eller att datorn gör egna saker? Istället för att låta ett AI-program skriva mina inlägg, så skriver jag den själv. Det är jag som är i kontroll. Precis som det är jag som är i kontroll när jag styr handbromsen, precis som det är jag som är i kontroll när jag styr ratten. Du jämför alltså på fullt allvar servostyrning med en självkörande bil och tycker det är samma sak?!?!

Vill du ha en bil som gör allt och du bara åker med, fine ha det. Men jag har en bil för jag vill köra den, annars kan jag lika gärna ta tåget eller åka buss.

Hill hold är definitivt inte likadan funktionsmässigt som elhandbroms/autohold - bl a fungerar den såvitt jag upplevt inte i t ex nerförsbackar och man måste som sagt hålla bromspedalen nedtryckt. Visst - man behöver den inte men liksom många andra saker i en modern bil så är den oerhört praktisk att ha när man väl upplevt en fungerande implementation. Och "spaken" i t ex C3 Aircross är verkligen inget föredöme - en stor klump "på tvären" - nä, skall det vara spak så skall den vara konventionellt utförd. Tyvärr Raphael - dina argument bekräftar snarare att det som inte Citroen råkar ha - det är inte värt att ha i dina ögon.
Håller f ö helt med X ang elhandbromsens fördelar.

Xant, elektriska fönsterhissar, servostyrning, elektriska motorer vill vindrutetorkare osv - allt detta fanns när en dator tog upp stora datorhallar och inte på något sätt hade hittat in i bilarna. Jag tror du har missförstått vad en dator är när du tror att en dator är förutsättningen för dessa funktioner.

Raphael wrote:
Xant, men nu var det inte din V90 vi pratade om utan vi pratade om Cactus.
Om du tycker det är besvärligt att hålla en fot på bromsen så frågar jag mig varför du ens har en bil, varför åker du inte buss eller tar tåget istället när du uppenbart inte vill köra en bil utan låta bilen sköta allt?
Du förstår alltså inte skillnaden mellan att bilen bromsar själv och att jag styr bromsen? Du förstår inte skillnaden mellan en servostyrning där jag styr ratten, jag vrider på ratten själv, och bilen som styr ratten och kör? Du förstår inte skillnaden mellan att jag styr datorn eller att datorn gör egna saker? Istället för att låta ett AI-program skriva mina inlägg, så skriver jag den själv. Det är jag som är i kontroll. Precis som det är jag som är i kontroll när jag styr handbromsen, precis som det är jag som är i kontroll när jag styr ratten. Du jämför alltså på fullt allvar servostyrning med en självkörande bil och tycker det är samma sak?!?!
Vill du ha en bil som gör allt och du bara åker med, fine ha det. Men jag har en bil för jag vill köra den, annars kan jag lika gärna ta tåget eller åka buss.

Visst gör vi det, men du sade att det inte får plats. Det får plats.
Du sade att det var förberett sedan några gamla modeller.
Det har garanterat designats om för att ha igenkänning av fotgängare och bilar kräver andra datorer med annan programvara, och kanske även annan kamera, än att bara känna igen skyltar och sidolinjer.
Självklart förstår jag skillnaden, och på många moderna bilar så är det som så att du vrider ratten och bilen anpassar servot (ofta elservo i dag) till att bete sig olika beroende på hastighet med mera. Du vill ju ha känslan säger du, men här får du en filtrerad känsla.
Bromsarna likaså, där finns även ABS som tar över och filtrerar din känsla plus att bromsservot i sig filtrerar bromskänslan.
Du har alltså inte kontroll egentligen, men du tror att du har det. Du har ju autobromsen också, som också kan göra saker utanför din kontroll.
Motorns tändsystem med allt bihang likaså - du har ingen kontroll - din gas på pedalen filtreras innan den når motorn.
Och så vidare.
Dina elektriska fönsterhissar, torkare e.t.c. Det är med största sannolikhet datorstyrt i dag. Från början var det relästyrt (liksom de tidiga datorerna också var relästyrda!). Du har alltså inte kontroll ens över det i dagens läge.
Hela din bil är en rullande dator som gör saker åt dig - din hill hold till exempel. Varför har du den? Det är ju onödigt - ta bussen i stället om du inte kan starta i backe utan den... Eller?
Jag kan inte för allt i världen förstå varför jag skall hålla min fot på bromsen när bilen står vid rödljus eller liknande. Bilen är mycket bättre på det än vad jag är och jag kan koncentrera mig på att vila mitt ben så jag kan använda det utvilat sedan när jag kör, som stadstrafik där det gasas och bromsas stup i ett.
Av samma anledning förstår jag inte varför jag skall behöva mekla med choke, starta, gasa rätt, fel läge, strypa lite, testa igen, justera, få igång, justera in så den går bra, när den är varm, minska choken och sojället, ... Datorn kan det där myyyyycket bättre, så då låter jag den göra det.
Om bilen så småningom blir en garanterat mycket säkrare förare än vad jag är, så varför skall jag inte låta den köra då?
Visst kan jag lika gärna ta bussen då! Förutom att för våran del så är kollektivtrafik ett sätt att ta oss från en plats vi inte är på till en plats vi inte skall till på en tid som inte passar.
Jag kan inte lägga (minst) två timmar enkel väg för att ta mig till jobbet som tar 29 minuter med bil, dörr till dörr.
Jag kan inte ta min dotter med perceptionsavvikelser och andra svårigheter på tåget fullt med folk och stök och sedan buss på det när vi skall hälsa på mina föräldrar.
Så, ja, bilen är liksom ett krav för oss, och än så länge kan de bara hjälpa till att stödja mig, med elhandbroms, autohold, datorinsprutning, körassistans, automatbroms om saker händer som jag inte hinner reagera på e.t.c. Och ett elservo som gör att ratten är ljuvligt lätt att snurra på oavsett underlag, emedan det på motorvägen blir lagom tungt så man inte glider runt som en smörklick i en stekpanna. Sedan tar mian datoriserade bromsar vid och hjälper mig att stanna medelst ett ytterst lätt tryck på gasen. Växellådan sköter växlingarna så mjukt och skönt även i hopplös stadstrafik och håller sig alltid på för motorn optimala varvtal och belastningar.
Plötsligt är det ju nästan (bara nästan dock...) skönt att köra bil!

Därmed inte sagt att jag inte gillar att köra mosters gamla manuellt växlade porsche utan servostyrning och med en koppling tung så man får kramp i benet efter en stunds stockholmskörning. Men aldrig att jag skulle ha den för längre sträckor, eller normal stadskörning (nu var det dock frugans broder som ville ha studentåkning, mitt i centrala stockholm, så det var bara att lida men kul var det ändå i slutänden =)

Angående hill hold och liknande - jag vet inte implementeringen här, men på min gamla Mazda hade jag det (manuell växel). I uppförslut med framväxel så höll den. I nedförslut med backväxel så höll den. Funkade alltså åt båda hållen, men bara med rätt växel i så framväxel i nedförslut höll inte och backväxel i bakåtlut höll inte.

Xant, av ditt inlägg förstår jag att du inte förstår skillnaden mellan att bilen kör själv och att du som förare kör bilen. Du förstår inte skillnaden mellan att själv styra ratten och att bilen gör det. Jag har inte pratat om "filtrerad känsla", jag har pratat om att bestämma själv. Jag vill inte ha en bil som kör åt mig, för då kan jag ta bussen eller tåget istället. Du glömmer något viktigt - jag kör Citroën. Citroën har alltid en filtrerad känsla, det är själva grejjen med Citroën, man ska känna av vägen så lite som möjligt. Men det är inte det jag pratar om, jag pratar alltså om att kunna styra själv, att bestämma själv. Därför vill jag inte ha en bil som kör åt mig. Jag inte ha fönsterhissar som själva bestämmer när de ska upp och ner, jag vill inte ha en bil som bromsar, gasar och styr själv där jag blir en passiv åskådare.

Jag har inget problem att acceptera att du gillar självkörande bilar. Jag ber dig nu vänligt och bestämt att acceptera att den utvecklingen skrämmer mig. Jag vill inte ha det. Vänligen acceptera min åsikt och vänligen förstå skillnaden mellan en servostyrning och en bil som kör själv. Vänligen förstå skillnaden mellan att använda datorer som ett hjälpmedel och att låta datorerna ta över, som de gör i en självkörande bil. Du anser tydligen att de är samma sak, jag anser att det är olika saker.

Pi, hill hold fungerar i lutning. Uppåt som nedåt. Jag har varken problem med att ha foten på bromsen eller på gasen.
Jag tycker handbromsen i C3 Aircross är helt rätt utförd, det var den redan när den kom i Peugeot 2008. Den känns väldigt bra att använda, mycket bättre än den mer traditionella handbromsen i min Picasso. Ett steg framåt i utvecklingen. Det stämmer inte att "det inte Citroën har är inte värt". Jag tyckte väldigt mycket om handbromsen i min Renault Mégane 2004, den var inte alls den där pinnen med tryckknapp på, utan en modern och bra design som liknande en flygplansspak. Enda nackdelen med den i Mégane var att knappen var på sidan, i 2008 och C3 Aircross så är den under spaken. Sämsta grejjen med min Picasso är handbromsen, mycket sämre än den i Mégane för den är den vanliga pinnen med tryckknapp. Därför är jag glad att Citroën har utformat handbromsen i C3 Aircross på ett annat sätt, och faktiskt övertrumfat den Renault-konstruktion som jag var så förtjust i.

Xant, implementeringen i en Citroën på hill hold har inget att göra med växellådan. Den handlar om att bromsarna ligger kvar en stund extra så man hinner flytta foten mellan bromsen och gasen utan att bilen rullar, när man ska iväg i en backe.

Tyvärr har nya Cactus den traditionella pinnen med knapp fram, för handbromsen. Det tycker jag är helt fel och det gör att jag inte skulle trivas med bilen om jag hade den. Handbromsen i den förra modellen med ETG-lådan, den var mycket bättre utformad och mycket snyggare. En pinne med knapp är ju inget design-statement. Det är ju bara fult, intetsägande, ger ingen känsla att använda. Att Citroën har en sådan traditionell handbroms i Cactus visar att även Citroën har sina brister och gör felaktiga beslut.

Visst förstår jag skillnaden och du säger att du vill ha kontroll, att när du svänger så svänger du e.t.c.
Men det är just det du inte har, vilket även tydligt visas i denna film. Det som händer här är att bilen tycker att något inte blir bra och därmed stänger av styrservot just när det behövs som mest. Med andra ord, vill du verkligen ha kontroll så ha inte styrservo, som exempel.
Du behöver för övrigt inte slå på adaptiv farthållare om det nu är så hemskt att använda men att ha funktionen för säkerhet, så den kan upptäcka faror och hinder och bromsa eller göra annat lämpligt, det är väl bra? Eller? Fast då har du ju inte kontroll längre, utan bilen kör ju själv i dessa lägen...

Xant, men nu har jag inte en Hyndai så det spelar ingen roll för mig att dess styrservo ger upp i en undanmanöver.
Jag har inget behov av adaptiv farthållare, det är inget som jag skulle betala för.

Och fortfarande är det så att Cactus inte är en ny modell, vi pratar om en ansiktslyftning av en bil som bara ska finnas i produktion max 2,5 år till för att sedan ersättas av en helt ny modell. Som tillverkare handlar det givetvis om kostnadsoptimering. Citroën har adaptiv farthållare, eller "aktiv farthållare" som Citroën kallar det, de har det i sina dyrare modeller och de har det i C5 Aircross. Men de har inte det i Cactus och de kommer inte att impementera det i Cactus för det ansågs för dyrt och krångligt för den konstruktionen. Cactus konstruerades från början för att den skulle vara enkel, det är filosofin bakom Cactus. Sen ändrade Citroën filosofin på grund av marknadens utveckling och beslöt att skjuta in mer utrustning i den, på det sätt som är mest kostnadseffektivt. Och Citroën gör det därför att de har senarelagt ersättaren. Från början var idén med Cactus att den bara skulle finnas under några år. Sen valde Citroën att förlänga livet på den ytterligare, för att få mer tid till nya C4. Men grundtanken var alltså att nya C4 redan skulle vara ute på marknaden nu eller snart. Nu kommer den istället under 2020. Så ansiktslyftet av Cactus var inte planerat från början när bilen gjordes, planen var att släppa en ny C4 istället. Citroën ser inte Cactus som en volymmodell, de hoppas att nästa C4 blir det.

Anledningen till att nya C4:an senarelagts beror på att Citroën av ekonomiska skäl tvingats lägga om sin planering. PSA är i en stor strukturomvandling, de gjorde stora förlust för inte så länge sedan, nu har de kommit upp på banan igen och bolaget har genomgått många förändringar. Det handlar även om att Citroën har bytt bottenplatta för nya C4 från EMP2 till CMP/EMP1. EMP2 finns klar sedan länge, men CMP/EMP1 är klar först nu. Bytet av tänkt bottenplatta för C4 har inneburit att en hel del av arbetet med modellen behövdes göras om. Detta har också att göra med att Citroën beslutat att lansera en helt eldriven C4. CMP/EMP1 är konstruerad för eldrift. EMP2 plattan är för hybrider (anpassning av EMP2 för bara elmotor, ingen hybrid, pågår, men det ligger längre fram i tiden).

Xant, sen så har PSA radarn för den adaptiva/aktiva farthållaren i fronten, nämligen strax under nummerplåten. Inte i backspegeln. Cactus fick uppdaterade säkerhetssystem genom att Citroën helt enkelt lät Cactus få den panel vid backspegel som redan fanns i andra bilar, den som har kamera etc. Och den har inte plats för en radar. Behövdes ingen omkonstruktion. Samma panel de redan hade i andra. Men för att montera en radar i fronten så krävs det mer ombyggnad och förberedelse, eftersom bilen inte var förberedd för det från början, inte var konstruerad med det från början. EMP2 plattan gjordes för det, men Cactus har bottenplattan från Citroën C-Elysée/Peugeot 301, och den har inte genomgått de förändringar av den - evolution-versionen - som C3 Aircross. C3 Aircross har alltså ett mellanting mellan den nya CMP/EMP1 och bottenplattan i Cactus, en uppgraderad version. Det var inte möjligt kostnadsmässigt att bygga om bottenplattan för Cactus på det sättet eftersom det var en ansiktslyftning och inte en ny modell.

Nu är det nog mer än så bakom det hela eftersom Citroën i sverige (och UK) bara erbjuder C4 Picasso och Grand C4 Picasso med detta i dag, enligt deras egen hemsida.
De ligger med andra ord mycket efter och att inte ens erbjuda det till den där nya Aircross som exempel, och enligt de själva är ju cactus mycket omarbetad: "C4 Cactus har omarbetats i storutsträckning"
Till och med lilla Mazda 3 från 2013 har tillval för radar.

Bättre kan ni Ctroën! Det är 2018 nu!

Xanthopteryx wrote:
Nu är det nog mer än så bakom det hela eftersom Citroën i sverige (och UK) bara erbjuder C4 Picasso och Grand C4 Picasso med detta i dag, enligt deras egen hemsida.
De ligger med andra ord mycket efter och att inte ens erbjuda det till den där nya Aircross som exempel, och enligt de själva är ju cactus mycket omarbetad: "C4 Cactus har omarbetats i storutsträckning"
Till och med lilla Mazda 3 från 2013 har tillval för radar.
Bättre kan ni Ctroën! Det är 2018 nu!

.
Jag håller med att det känns som Citroën har missat lite.
Som sagt radar var std på snik fabia 2 2014

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.