Var tittar folk ??

80 inlägg 0 nya

I min gröna ungdom höll jag ibland på med "chickerace" med helljuset. Jag skulle banne mig inte blända av först. Inte vid varje möte men då och då flög fan i mig och det hände ibland att ingen bländade av. Barnsligt oförstånd javisst, men numera har jag tydligen mognat så pass mycket att jag utan problem kan blända av först och det är inget som jag reflekterar över. Kanske jag inbillar mig men tycker att det var vanligare förr med dessa tävlingar?

John2008 wrote:
Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Nog tolkar väl dom flesta här att du kör med dina helljus konstant tända om inte din medtrafikant följer dina order och stänger av dimljuset?
Jag hoppas innerligt att du inte möter nån som har xenon eller Led i helljuset för då får du garanterat stanna och vänta innan du ser något. För jag kan nästan garantera att motreaktionen blir att du får helljus i fejset snarare än att du vinner denna barnsligt (farliga) lek.

Varför ska man släcka dimljus??
Dummaste jag hört på länge.
Gröfteljus är ett annat namn och är till hjälp för att lysa upp "dikeskanter" etc.lyser mer upp i sidoled än frammåt.
Nån idiot fikk en "ljus" idea(fattade ingenting).

John2008 wrote: "Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom)."

FXX wrote:
Nog tolkar väl dom flesta här att du kör med dina helljus konstant tända om inte din medtrafikant följer dina order och stänger av dimljuset?

Läser du på #46 står följande jag skrivit: "Jag blinkar 2-3 gånger så bilisten får chansen att släcka dimljusen, men om så inte sker kan jag sätta på helljusen några sekunder under resten av mötet." På #54 har jag också skrivit: "OBS! Ett möte med en annan bilist menar jag inte bara när man är jämsides, utan även den sträcka då båda stängt av helljuset för att inte blända varandra." Givetvis börjar jag alltid ett möte med att blända av.

För övrigt ska jag tillägga att jag numera nöjer mig med att helljusblinka 2-3 gånger på den som använder dimljus på ett felaktigt sätt.

John2008 wrote:
John2008 wrote: "Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom)."
FXX wrote:Nog tolkar väl dom flesta här att du kör med dina helljus konstant tända om inte din medtrafikant följer dina order och stänger av dimljuset?
Läser du på #46 står följande jag skrivit: "Jag blinkar 2-3 gånger så bilisten får chansen att släcka dimljusen, men om så inte sker kan jag sätta på helljusen några sekunder under resten av mötet." På #54 har jag också skrivit: "OBS! Ett möte med en annan bilist menar jag inte bara när man är jämsides, utan även den sträcka då båda stängt av helljuset för att inte blända varandra." Givetvis börjar jag alltid ett möte med att blända av.
För övrigt ska jag tillägga att jag numera nöjer mig med att helljusblinka 2-3 gånger på den som använder dimljus på ett felaktigt sätt.

Okej, så du har ändrat ditt tillvägagångssätt, det var ju bra!

Nån undrade tidigare om det verkligen fanns långtradare med fler än ett dimljus per sida. På kvällens färd över 80 mil räknade jag in 19 st. Antalet med bara ett par tröttnade jag att räkna efter ett par mil.

Detta fick man lära sig under körkortsutbildningen, att hålla blicken långt fram. Speciellt viktigt som mcåkare.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Rikard wrote:
Nån undrade tidigare om det verkligen fanns långtradare med fler än ett dimljus per sida. På kvällens färd över 80 mil räknade jag in 19 st. Antalet med bara ett par tröttnade jag att räkna efter ett par mil.

Ja jag tycker att varannan långtradare är som en julgran, till skillnad ifrån dig Rikard. OCH en del har dessutom DIMLJUS tända ihop med ordinarie halvljus. Men man ljustutar inte åt dom om man vill behålla sitt "mörkerseende". Suck!

Det är diesel som får världen att snurra!

Nu förstår jag inte riktigt christer ??

Jag mötte alltså 19 långtradare med halvljus och flera dimljus per sida tända.
Antalet med halv+dim var så många att jag slutade räkna.

En tradare hade så mycket lampor i fronten att jag gav fan i och blända av.

Rikard wrote:
Nu förstår jag inte riktigt christer ??
Jag mötte alltså 19 långtradare med halvljus och flera dimljus per sida tända.
Antalet med halv+dim var så många att jag slutade räkna.
En tradare hade så mycket lampor i fronten att jag gav fan i och blända av.

Kan ni inte lägga upp en bild på en långtradare med dimljus! Jag åkte 15 mil på E6 igår kväll och såg flera 100 långtradare men jag såg inte EN enda med dimljus, finns det ens på lastbilar? Var och varannan lastbil har ju 14 extraljus med p-ljuslampa inuti dessa men det är ju en helt annan sak.

Jag kan inte länka bilder på telefonen, men sök på Scania dimljus, så få du upp massor.

Det kanske har med att jag åkte SUV och min höga sittposition som gjorde att jag inte ens reflekterade över detta. Jag mötte kanske några bilar med dimljus tänt men absolut inget som jag upprördes över. Måste vara jobbigt att köra bil och störa sig på var och varannan lastbil som kör med otillåten ljuskombination så till den milda grad att man tom. orkar räkna dom. Vi har ju alla olika syn på hur vi agerar i trafiken och vad vil väljer att fokusera på. Jag försöker i största möjliga mån fokusera på min egna körning..men men..

FXX wrote:
Det kanske har med att jag åkte SUV och min höga sittposition som gjorde att jag inte ens reflekterade över detta. Jag mötte kanske några bilar med dimljus tänt men absolut inget som jag upprördes över. Måste vara jobbigt att köra bil och störa sig på var och varannan lastbil som kör med otillåten ljuskombination så till den milda grad att man tom. orkar räkna dom. Vi har ju alla olika syn på hur vi agerar i trafiken och vad vil väljer att fokusera på. Jag försöker i största möjliga mån fokusera på min egna körning..men men..

Ja det är ju skönt för dig att du inte blir störd av dimljusen på lastbilarna, men det kanske beror på att du inte kör så mycket på mörka landsvägar, som du uttryckte att du inte gjorde i ett annat inlägg.

Det är diesel som får världen att snurra!

Rikard wrote:
Nu förstår jag inte riktigt christer ??
Jag mötte alltså 19 långtradare med halvljus och flera dimljus per sida tända.
Antalet med halv+dim var så många att jag slutade räkna.
En tradare hade så mycket lampor i fronten att jag gav fan i och blända av.

Ursäkta Rikard men jag läste väl ditt inlägg väldigt dåligt och missuppfattade vad du skrev. Ursäkta ännu en gång.

Det är diesel som får världen att snurra!

christer_1 wrote:
FXX wrote:Det kanske har med att jag åkte SUV och min höga sittposition som gjorde att jag inte ens reflekterade över detta. Jag mötte kanske några bilar med dimljus tänt men absolut inget som jag upprördes över. Måste vara jobbigt att köra bil och störa sig på var och varannan lastbil som kör med otillåten ljuskombination så till den milda grad att man tom. orkar räkna dom. Vi har ju alla olika syn på hur vi agerar i trafiken och vad vil väljer att fokusera på. Jag försöker i största möjliga mån fokusera på min egna körning..men men..
Ja det är ju skönt för dig att du inte blir störd av dimljusen på lastbilarna, men det kanske beror på att du inte kör så mycket på mörka landsvägar, som du uttryckte att du inte gjorde i ett annat inlägg.

Mycket möjligt men faktum kvarstår, vart lägger man sitt fokus på körningen om man räknar lastbilar som kör med dimljus. Om man stör sig så ofantligt på detta så kanske det ligger något i den personliga naturen, kanske dags att kolla gula sidorna..i all välmening.

christer_1 wrote:
Ja det är ju skönt för dig att du inte blir störd av dimljusen på lastbilarna, men det kanske beror på att du inte kör så mycket på mörka landsvägar, som du uttryckte att du inte gjorde i ett annat inlägg.

Mycket möjligt men faktum kvarstår, vart lägger man sitt fokus på körningen om man räknar lastbilar som kör med dimljus. Om man stör sig så ofantligt på detta så kanske det ligger något i den personliga naturen, kanske dags att kolla gula sidorna..i all välmening.[/quote]

Men nu var det ju inte jag som räknade lastbilar, utan jag störs bara av starkt ljus ifrån dimljus som borde vara släckta eftersom dom inte får vara tända ihop med halvljus. Du kanske själv borde kolla på gula sidorna eftersom du inte ens ser lastbilar med dimljus. Förslagsvis kollar du efter en optiker.

Det är diesel som får världen att snurra!

christer_1 wrote:
christer_1 wrote:
Ja det är ju skönt för dig att du inte blir störd av dimljusen på lastbilarna, men det kanske beror på att du inte kör så mycket på mörka landsvägar, som du uttryckte att du inte gjorde i ett annat inlägg.
Mycket möjligt men faktum kvarstår, vart lägger man sitt fokus på körningen om man räknar lastbilar som kör med dimljus. Om man stör sig så ofantligt på detta så kanske det ligger något i den personliga naturen, kanske dags att kolla gula sidorna..i all välmening.

Men nu var det ju inte jag som räknade lastbilar, utan jag störs bara av starkt ljus ifrån dimljus som borde vara släckta eftersom dom inte får vara tända ihop med halvljus. Du kanske själv borde kolla på gula sidorna eftersom du ens ser lastbilar med dimljus. Förslagsvis kollar du efter en optiker.[/quote]
Ha ha point taken!

Skynda dig innan gula sidorna går i konkurs. Är nog rätt nära nu...

FXX wrote:

Ha ha point taken!

Bra FXX! Kul med folk som har lite humor, mitt i pajkastandet. Det gläder mig.

"Skynda dig innan gula sidorna går i konkurs. Är nog rätt nära nu..." : skriver Xant
Det är också bra humor!

Det är diesel som får världen att snurra!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.