Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

68 inlägg 0 nya

Trevlig tråd! Fortsätt gärna berätta om äventyren. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack för trevliga kommentarer, då fortsätter jag. :-)

Begärt pris för bilen var 26.000 USD, vilket prutades ner litet till 24.500 USD, nästan exakt 200.000 SEK i dagens dollarkurs.

Naturligtvis finns det billigare pickuper i samma skick, marknaden är ju enorm, men det var den här jag drömt om, med sin speciella historia, att dessutom hitta en orenoverad bil i fint originalskick gjorde valet lätt.

Till historien hör att jag köpte en Dodge pickup 1977, som blev ett flerårigt rullande renoveringsprojekt, i ungdomligt oförstånd begrep jag inte då vad jag gav mig in på, men den blev klar till slut...

Detta var vad jag hade råd med 1977:

Ett par år senare, med nyrenoverad och lätt trimmad motor provades musklerna på Mantorp, så småningom blev det nytt flak och en omlackering:

Jag såg en likadan på Power Big Meet i början av 90-talet. Min dåvarande sambo pratade i flera år om en Li'l red efteråt.

Att hitta någon som kunde ta sig an Thermoquad-förgasaren var inte lätt, det enklaste hade naturligtvis varit att skruva dit någon eftermarknadsförgasare typ Holley eller Street Demon, men jag ville gärna fortsätta att hålla bilen i originalskick.

Efter en del Googlande hittade jag den kunnige Kent Olsson i Bålsta som renoverar förgasare under namnet Kents Quadrajet Service,

Kent kunde även ta sig an Thermoquaden, även om hans hjärta klappar för Rochester Quadrajet som Thermoquaden i stora delar är en kopia på, fast litet mer komplicerad då, Kent menade också att bilen skulle gå bäst med en frisk Thermoquad i stället för någon eftermarknadsförgasare, det tror jag med, samtidigt som det var frestande att bara skruva dit något nytt.

När jag fått tillbaka den nyrenoverade förgasaren från Kent så märker jag direkt att motorn går betydligt bättre på tomgång, ett resultat av att Kent har gjort anpassningar till dagens energifattigare bensin, tyvärr upptäcker jag en annan sak - förgasaren läcker bensin, vilket visar sig ha flera orsaker, dels har flottörhuset i plast blivit skevt med åren, dels fanns det sprickor i plasten runt de bitar som limmats dit vid servicen.

Vi lyckas med gemensamma krafter slipa tätningsytan på det skeva flottörhuset rak igen, Kent fortsätter nu med att försöka åtgärda sprickorna i flottörhuset.

Läckande flottörhus:

Får inte Kent ordning på förgasaren lär den vara bortom räddning. Det kan vara frestande att slänga dit en Holley 750DP för att "alla gör så", men när man har någon som förstår hur förgasaren funkar är det rätt väg att gå.
Alternativet är inte en annan förgasartyp utan då är EFI nästa steg. I mina ögon är det fel bil att "modernisera".

L. Mäkinen wrote:
Får inte Kent ordning på förgasaren lär den vara bortom räddning. Det kan vara frestande att slänga dit en Holley 750DP för att "alla gör så", men när man har någon som förstår hur förgasaren funkar är det rätt väg att gå.
Alternativet är inte en annan förgasartyp utan då är EFI nästa steg. I mina ögon är det fel bil att "modernisera".

Finns det inte att köpa bättre begagnade?
Det finns ju faktiskt också möjlighet att nytillverka plastdelar. Rita och skriv ut på en 3d-skrivare som exempel.
Även metalldelar kan för övrigt nytillverkas på detta sätt.

Ja, det där med det "moderna materialet" plast (OK, kompositmaterial) i motordelar är ju ingen hit, och det kommer nog bli allt fler som lider av det med åren.
På BMW är det ett kylrör som ger sig (V8), på tidiga Jaguar V8 var det kamkedjesträckare, det finns säkert liknande problem på fler bilar.

850CFM?! Det är mycket på en relativt liten motor (360 CI är inte en stor V8)
Jag förstår att den är pigg, måste varit ovanligt i den årsmodellen, det fanns ju mycket "smoggade" motorer då.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fördelen med Carters förgasare är (som jag fått lära mig) att de är bättre i ett bredare spektrum än motsvarande Holley och även med ett högt maxflöde kan de fungera bra utan att användas nära max. Det är "bara" att justera dem rätt...

Jag hade Quadrajet på en av mina USA-bilar, den gick faktiskt väldigt bra trots slitage.
Holley ses mer som en "trimförgasare", och mindre som en fintuning-förgasare.

Thermoquad har jag ingen erfarenhet av, men jag fattar det som att den har likadan uppsättning med 2 små portar för vadragskörning och 2 jätteportar för max effekt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag är rätt övertygad om att Kent får ordning på plastbitarna, det är som sagt två plastbitar som ska limmas fast, men det var en nästan osynlig spricka bredvid den ena som som läckte, enligt uppgift misstänks etanolinblandningen vara orsak till att plastbitarna slutligen lossnar, det gäller bara att hitta ett lim som tål både bensin och etanol.

Plast är ett olämpligt material i många sammanhang, i detta fall var tanken att hålla bensinen kallare i flottörhuset och därigenom få bättre kontroll på bränsle/luftblandningen vid olika temperaturer, stenåldersteknik...

Men man ska också komma ihåg att det förmodligen ingen som hade tänkt att bilarna skulle användas 40 år senare, så att vissa detaljer åldras får man liksom gilla, jag är däremot glad över den rejäla galvaniseringen, rost hade varit ett betydligt större och rent av olösligt problem.

En 360 med 850 cfm Thermoquad var den enda motor som fanns i Lil Red, ursprungligen skulle den haft en big block, men tillverkningen av dessa skulle upphöra alldeles innan Lil Red var klar, så det fick bli en high performance 360 i stället, efter att racinglegenden Tom Hoover gjort sitt så hade den lilla(!) 360:an ändå samma effekt som de stora 440:orna åren innan, tycker den är rätt pigg även med dagens mått mätt, 0-100 på runt 6,5 sekunder, strömlinjeformad som en tegelsten :-)

Men vi tar det lugnt på ålderns höst.

Följer tråden med intresse. Uppdatering?

Ah, åh, OK, här kommer litet uppdatering;

Efter diverse försök att slipa det skeva flottörhuset rakt, så bestämde den gode Kent att nu fick det räcka.

Så här såg det ut när han tröttnade:

Fick ett sms från honom att förgasaren var klar för avhämtning, det visade sig att han köpt en "ny" begagnad Thermoquad från USA, med ett friskt flottörhus, som monterades ihop med delarna av min gamla.

Förgasaren monterades igår, och äntligen - den är tät!

Motorn startar fint och går bra, men har fortfarande lätta vibrationer på tomgång, men som den pedant jag ibland kan vara så tänker jag fortsätta fintrimmandet tills tomgången är lika silkeslen som den var i Detroit 1979, om det nu går...

Har även hunnit med att byta dörrlisterna som torkat bort, stor skillnad i ljudnivå.

I kväll slipade jag bort litet på stoppet till ryggstödet för att få en bekvämare och litet mer tillbakalutad körställning än den ursprungliga lösningen medgav, och blev faktiskt riktigt bra, en soffa är inte lika ergonomisk som stolar, men den är rätt cool ändå och har som sagt nu blivit bättre.

En inredning som anstår en Lil Red Express, allt original:

Vi har kommit med på film också, från 2:00 ungefär samt några snuttar på slutet :-)

Trevlig film och jäkligt snygg kärra. :-)

Tack tack!

Nu när de första vårfåglarna hörts i stockholmstrakten, dags för litet tidig vårrustning av trädetaljer.

Börjar med bakluckan, 7-8 lager fernissa med minst ett dygn mellan strykningarna, det kommer ta sin tid...

Kan någon tipsa om sidor vart USA marknaden finns att kolla köp objekt? Ungefär som mobile.de i Tyskland?

Fin bil Millenia! Jag var bara 11 år 1978 så jag hade ingen aning om denna modell?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Craigslist brukar kunna ge mig massor av dumma idéer.

Millenia wrote:
Tack tack!
Nu när de första vårfåglarna hörts i stockholmstrakten, dags för litet tidig vårrustning av trädetaljer.
Börjar med bakluckan, 7-8 lager fernissa med minst ett dygn mellan strykningarna, det kommer ta sin tid...

Hoppas du våtslipar mellan lagren;-)

Jodå, igår när jag kom ut på gatan i Stockholm sken solen från klarblå himmel, och en talgoxe sjöng vackert från en trädtopp.
Det signalen: sätt fart, det är snart vår!
(har ju en plan att få mitt eget projekt klart till sommaren)

Mycket fräsch interiör! Ofta är de solbrända och upptorkade, men denna ser väldigt fin ut.

Ska bli roligt att fortsätta följa äventyret med den lilla röda! :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Audi A5 - Jodå, jag våtslipar mellan varven.

Interiören är i väldigt fint skick, och är helt original den med, vilken den förste och ende ägaren för mej bekräftat, bilen levde sina första 37 år i New Jersey, alltid i ett garage, så den har varken sett sol eller regn mer än de dagar den varit i bruk, jag måste ibland nypa mej själv i armen för att bekräfta att jag inte drömmer alltihop när det gäller skick och orginalitet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.