Vi Bilägares forum

Jí xīng hämtad

Jí xīng hämtad

Bilen står nu på laddning i garaget. Laddboxen ger ca 19A vid 230V och ca 20 km/h. Sålunda blir den inte fulladdad över natten om man kommer med tomt batteri. Inget stort problem för mig, jag har gott om tid numera;-)

Jag har ju beskrivit bilen och hur jag ser på den i en annan tråd. Så då får det bli det "dåliga" som har uppenbarats idag.

Backkameran geggar igen ganska omgående i detta vädret. Kasst. Vidare är väl 360-vyn sådär, samtidigt som om man togglar över till bara backkameran får en lite märklig vy. Vanesak?

Vindrutetorkarna är aktiva (regnsensor) även när man lagt i P-läget. Vad jag förstår, så slutar de inte jobba förrän man låst bilen. Öppningen av bakluckan med foten funkar ca 50% av gångerna.

Det finns ingen möjlighet att säkra lasten med fällda bakre ryggstöd, annat än med några rejäla krokar. Jag saknar den typ av säkring som man har på de flesta kombibilar (balken till insynsskyddet förankrat i de fällda ryggstöden och ett nät uppdraget till taket). F.ö. är "hatthyllan" ganska billig i sitt utförande.

Det finns inget förvaringsfack i mittkonsolen, bara 2 mugghållare där den bakre mycket effektivt döljs av armstödet. Jo, det finns ett just bakom växelspaken, men det är avsett för trådlös laddning av telefonen. Frunken går inte att stänga genom att "släppa ner" den som man kan på andra bilar. Det krävs att man med två händer trycker ner luckan över de två låsen. Inte helt lätt om man står där med en laddkabel i handen...

En av bilderna visar på något som jag inte förväntade mig och som dessutom är nästan utrotat - strålkastarspolning.

Uppdaterat: 2021-01-18 18:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Grosser skrev:

PS. Circle K har öppnat en 150 kW (plus en 50 kW) vid Backadal nu. Gratis för nu, så du kan ju snål-ladda där lite istället. ;-)

Tack! Testas imorgon! Jag är sedan i slutet av januari hänvisad till att ladda på stan, då laddboxen i garaget på Brf:en fortfarande är defekt. Ska fixas på måndag, lovas det;-)

Uppdaterat: 2021-02-20 20:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Nu efter lite mer körning, vad säger du om elbilens AWD nu i detta väder som varit? Min åsikt är att jag aldrig haft en AWD som vart så stabil, bra och snabb på att fixa greppet. Nästa otäckt bra.

"Nästan otäckt bra." Så är det.

Uppdaterat: 2021-02-21 09:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu efter lite mer körning, vad säger du om elbilens AWD nu i detta väder som varit? Min åsikt är att jag aldrig haft en AWD som vart så stabil, bra och snabb på att fixa greppet. Nästan otäckt bra.

Uppdaterat: 2021-02-21 11:15
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Nu efter lite mer körning, vad säger du om elbilens AWD nu i detta väder som varit? Min åsikt är att jag aldrig haft en AWD som vart så stabil, bra och snabb på att fixa greppet. Nästa otäckt bra.

"Nästan otäckt bra." Så är det.

Ja, jag har ändå ägt, precis som dig, en hel del andra bilar med AWD tidigare och trodde inte skillnaden skulle vara så stor. Även regenbromsningen fungerar överraskande bra på halka, eftersom den ändå bromsar in rätt rejält vid en del körning var jag orolig att den kanske skulle få bilen kännas ostabilt när det är riktigt halt men inte det heller.
Ska bli intressant att se hur du känner när du sätter dig i sommarbilen sen framåt året. Jag har suttit länge nu och kikat efter ny "rolig" bil som andrabil, men blir mer och mer kluven vad jag ska köpa då familjebilen oavsett piskar allt inom budget vad gäller prestanda. Så får väl bli nåt med extra mycket charm i så fall.....

Uppdaterat: 2021-02-21 11:22

Körde ca 12 mil idag i +7 grader och kopplade upp mig mot gratisladdaren (Circle K, 150 kW) i Backadal. Tack för tipset, Grosser!

Körde lite jo-jo nån km innan och hade 30% kvar. Som mest såg jag 90 kW, men det var under en kort tid. När jag slutade vid 65% så laddade den ca 70 kW. Inte helt nöjd, men vi får se vad det blir när tempen går upp lite.

F.ö. så hade jag tänkt ladda med varmt batteri direkt från mitt garage, men det stod en PS2 och laddade där. Den hade när jag kom dit, 95% och laddade typ 8 kW och detta på en laddare som ger 150 kW. Ingen förare i sikte, men jag misstänker att det är Volvohandlaren strax intill som hade ställt den där (den ägdes av AB Volvo). Inte utan att man blir förbannad. Så jag pytsade i lite från 50-kilowattaren.

Uppdaterat: 2021-02-21 14:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Körde ca 12 mil idag i +7 grader och kopplade upp mig mot gratisladdaren (Circle K, 150 kW) i Backadal. Tack för tipset, Grosser!
Körde lite jo-jo nån km innan och hade 30% kvar. Som mest såg jag 90 kW, men det var under en kort tid. När jag slutade vid 65% så laddade den ca 70 kW. Inte helt nöjd, men vi får se vad det blir när tempen går upp lite.
F.ö. så hade jag tänkt ladda med varmt batteri direkt från mitt garage, men det stod en PS2 och laddade där. Den hade när jag kom dit, 95% och laddade typ 8 kW och detta på en laddare som ger 150 kW. Ingen förare i sikte, men jag misstänker att det är Volvohandlaren strax intill som hade ställt den där (den ägdes av AB Volvo). Inte utan att man blir förbannad. Så jag pytsade i lite från 50-kilowattaren.

Varsågod!

Det där blir man så trott på! Typiskt snyltare, tydligen nyttjar Polestar HQ Circle K:s laddare vid Vädermotet frikostigt med.
Normalt sett ska man inte lämna snabbladdaren "obevakad", åtminstone hålla extra koll och vara beredd att lämna över om man laddar över 80-85%. Vettigast är dock att ha mobilnumret under laddluckan om någon behöver kontakta en.

Uppdaterat: 2021-02-21 14:30
Power to the people
Audi A5 SB skrev:

Grosser wrote:Det där blir man så trott på! Typiskt snyltare, tydligen nyttjar Polestar HQ Circle K:s laddare vid Vädermotet frikostigt med. Normalt sett ska man inte lämna snabbladdaren "obevakad", åtminstone hålla extra koll och vara beredd att lämna över om man laddar över 80-85%. Vettigast är dock att ha mobilnumret under laddluckan om någon behöver kontakta en.
Jag har nu mailat både Volvo Bil i Göteborg AB och Bra Bil Volvo Göteborg AB om svineriet. Vi får se om någon svarar;-) F.ö. var det inte Polestars bil, vad jag kan förstå.

Uppdaterat: 2021-02-21 15:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Dubbelpost.

Uppdaterat: 2021-02-21 15:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ett dyngigt beteende att ladda vidare på en snabbladdare när man är över typ 85%.

Henrik, hur är det på Tesla-laddarna, visst betalar man ”trängselavgift” efter en viss procent?

Uppdaterat: 2021-02-21 20:42
*Robban
EnannanRobban skrev:

Ett dyngigt beteende att ladda vidare på en snabbladdare när man är över typ 85%.

Ibland behöver jag ladda upp till 94% dvs max för DC-snabbladdning med en Ioniq (begränsat batteri bla bla), den tar 22 kW upp dit, men jag sitter alltid i bilen eller är nära till hands om jag skulle behöva flytta på mig.

Uppdaterat: 2021-02-21 21:10
Power to the people
EnannanRobban skrev:

Ett dyngigt beteende att ladda vidare på en snabbladdare när man är över typ 85%.
Henrik, hur är det på Tesla-laddarna, visst betalar man ”trängselavgift” efter en viss procent?

Tesla tar ut en "trängselavgift" per minut om bilen står kvar när den har laddat upp till inställd nivå. Denna avgift tas först ut om laddstationen är mer än 50% belagd, och avgiften dubblas om stationen är fullbelagd.

Uppdaterat: 2021-02-21 21:13
Grosser skrev:

Ibland behöver jag ladda upp till 94% dvs max för DC-snabbladdning med en Ioniq (begränsat batteri bla bla), den tar 22 kW upp dit, men jag sitter alltid i bilen eller är nära till hands om jag skulle behöva flytta på mig.

Självklart beteende.

Uppdaterat: 2021-02-21 21:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag fick igång "min" laddbox idag och till min förvåning laddade den 9A (vilket jag hade ställt bilen på uppe i fjällstugan) medans inställningen stod på 6A och den inställningen gick inte att ändra på av någon anledning. Efter en ombootning av operativsystemet så funkade allt dock som det skulle, så nu är det frid och fröjd med hemmaladdning på 16A. Men visst finns det buggar i bilen...

Körde f.ö. Tjörn t.o.r. x 2 idag och med fint väder och ca 10 grader snittade den ca 20,5 och då är merparten av körningen motorväg. Hade jag kört "som folk ska" hade jag nog landat på under 20 kWh/100 km. Så det finns hopp om rimlig räckvidd framöver, d.v.s. närmare 30 mil med ett 70%-igt utnyttjande av bilens kapacitet.

Uppdaterat: 2021-02-22 15:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har nu läst AMS senaste nummer, där man testar elbilar på långresa i vinterförhållanden. XC40 har enligt AMS ingen förvärmning av batteriet ö.h.t. Sålunda har inte heller min PS2 detta - vilket kan vara förklaringen till den mediokra laddningseffekten vintertid. F.ö. skriver man att inte heller ID.3 har någon förvärmning. Förklaringen ska vara att detta ger försämrad räckvidd, vilket verkar vara helt hål i huvudet. Ja, det är klart att när en förvärmning startar så går det åt kräm - men då är man ju redan i närheten av en i naven inprogrammerad laddstation. Det är ju strunt samma om man kommer till en laddstation (såvida den inte är i drift eller det är för lång kö) om bilen har t.ex. 20 eller 18% kvar i batteriet. Det blir ju en däremot en stor skillnad om man kan ladda med 120 kW eller 70 kW m.a.p. den totala laddtiden.

Enligt vad jag kan förstå, skall XC40 förses med förvärmning i "framtiden". Jag antar att det då är en mjukvaruuppgradering och att således även PS2 får detta. Vi får se, men nog är det lite irriterande med bilar som släpps i nåt beta-utförande.

Uppdaterat: 2021-02-23 08:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så kommer äntligen OTA igång. Nu ska jag få en ny mjukvara i bilen där följande är gjort:

Versionsinformation för mjukvaruuppdatering: P2108.3

Android 10 (Q)
Administratörsrättigheter för bilprofiler: tillåter profilens ägare att genomföra fabriksåterställning.
Harman Kardon premium audio: förbättrat surroundljud.
Radio: FM/DAB-länkning för en sömlös lyssnarupplevelse. (OBS: radiofavoriter kommer raderas och behöver programmeras om.)
Timer för klimatanläggning; stabilitetsförbättringar.
360-kamera: kvalitets- och stabilitetsförbättringar.
Bluetooth: telefonens favoritkontakter synkas nu med bilen; generella kvalitets- och stabilitetsförbättringar.
Ägarmanual: kvalitetsförbättringar
Connected Safety (Europa, Nordamerika): molnbaserad säkerhetsinformation delas mellan Polestar- och Volvobilar. Detta hjälper till att förbättra körsäkerheten genom att varna förare för potentiella faror.
Säkerhetsrelaterade buggfixar
Räckviddsförbättringar
DC-laddning: stegvisa hastighetsförbättringar.
AC-laddning: stabilitetsförbättringar

Det ska bli intressant att se om det blir någon förbättring på DC-laddning och räckvidd. Och eftersom det är Android innebär uppdateringen samma sak som när din telefon uppdateras - du kan inte använda den under tiden (90 minuter).

Uppdaterat: 2021-02-25 08:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Samma på Tesla, bilen går inte att använda medans man uppdaterar, brukar dock bara ta 25 minuter. Men du kan väl med såklart välja och schemalägga när det ska ske?
Kommer appen igång snart med?

Uppdaterat: 2021-02-25 08:48
Henrik M skrev:

Samma på Tesla, bilen går inte att använda medans man uppdaterar, brukar dock bara ta 25 minuter. Men du kan väl med såklart välja och schemalägga när det ska ske?
Kommer appen igång snart med?

Ja, jag kan välja när det ska ske. Appen? Vilken app? ;-)

Uppdaterat: 2021-02-25 08:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bra med nya funktioner och utveckling av laddning. Skall bli intressant att höra vad det gjorde för skillnad.

Uppdaterat: 2021-02-25 18:01
*Robban
EnannanRobban skrev:

Bra med nya funktioner och utveckling av laddning. Skall bli intressant att höra vad det gjorde för skillnad.

Inte utan att jag oxå är lite intresserad.

Uppdaterat: 2021-02-25 18:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bilen fick högsta snittpoängen av alla bilar 2020 i Euro Ncap: https://www.euroncap.com/sv/results/polestar/2/42252

https://www.vibilagare.se/nyheter/polestar-2-och-cupra-formentor-far-toppbetyg-i-krocktest

Fattas bara annat, med Volvos plattform i grunden.

Uppdaterat: 2021-03-03 14:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har jag (förhoppningsvis) säkrat upp att man kan starta bilen med för låg spänning i 12-voltsbatteriet. Om det verkligen funkar, vet jag inte, en startbooster behöver möjligen kortslutningsström. Jag har även startkablar;-) Det känns som man är tillbaka i 70-talet fast med en bil från 20-talet! Time Warp med 100 år fram och tillbaka.

Uppdaterat: 2021-03-05 19:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Nu har jag (förhoppningsvis) säkrat upp att man kan starta bilen med för låg spänning i 12-voltsbatteriet. Om det verkligen funkar, vet jag inte, en startbooster behöver möjligen kortslutningsström. Jag har även startkablar;-) Det känns som man är tillbaka i 70-talet fast med en bil från 20-talet! Time Warp med 100 år fram och tillbaka.

Ja onekligen helt otroligt att man i en bil, med enorma mängder energi lagrad, har klarat att helt förbise dessa problem. Och det verkar vara så oavsett tillverkare.

Uppdaterat: 2021-03-05 19:09
Guran skrev:

Ja onekligen helt otroligt att man i en bil, med enorma mängder energi lagrad, har klarat att helt förbise dessa problem. Och det verkar vara så oavsett tillverkare.

Ja, det är inte så att jag inte häpnar, för en gångs skull. Dubbla negationer - fast i Time Warp;-)

Uppdaterat: 2021-03-05 19:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Av vilken anledning måste man ha ett 12V batteri?
När man nu har ett högspänningsbatteri med mycket energi måste det ju med dagens elektronik vara enkelt att plocka ut precis vilken spänning som helst.

Uppdaterat: 2021-03-05 19:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ansluter till saabnisse och undrar över vad "start" innebär i elbilssammanhang?

Uppdaterat: 2021-03-05 19:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Ansluter till saabnisse och undrar över vad "start" innebär i elbilssammanhang?

Ah, ni okunniga fossilfantaster;-) 12-voltsbatteriet finns där för att man ska kunna väcka upp elbilen från sin slummer. Det finns krav på att en elbil ska "släckas ner" helt och hållet. Detta för att undvika trubbel med högspänningsbatteriet och vad det kan ställa till med. Dessutom fungerar allt från lysen till fläktar med 12 volt. Men som svar på frågan - 12-voltsbatteriet finns där bara (sic) för att kunna väcka upp elbilen från sin avstängning/slummer.

Uppdaterat: 2021-03-05 19:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

pinjong wrote:Ansluter till saabnisse och undrar över vad "start" innebär i elbilssammanhang?
Ah, ni okunniga fossilfantaster;-) 12-voltsbatteriet finns där för att man ska kunna väcka upp elbilen från sin slummer. Det finns krav på att en elbil ska "släckas ner" helt och hållet. Detta för att undvika trubbel med högspänningsbatteriet och vad det kan ställa till med. Dessutom fungerar allt från lysen till fläktar med 12 volt. Men som svar på frågan - 12-voltsbatteriet finns där bara (sic) för att kunna väcka upp elbilen från sin avstängning/slummer.

Tänk vad man får lära sig som elbilsförare - och vad man får stå ut med;-)

Uppdaterat: 2021-03-05 19:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ok, då vore det väl en skitsak att ha ett 12V backup-batteri som kontinuerligt hålls laddat av högspänningsbatteriet.
Hur laddas det nu?

Uppdaterat: 2021-03-05 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ok, då vore det väl en skitsak att ha ett 12V backup-batteri som kontinuerligt hålls laddat av högspänningsbatteriet.
Hur laddas det nu?

Ja, det kan jag hålla med om - en skitsak om nu inte högspänningsbatteriet av säkerhetsskäl måste hållas avstängt. Batteriet i fråga laddas nu när man kör eller när man laddar (sic) högspänningsbatteriet.

Uppdaterat: 2021-03-05 20:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi
Så vad är problemet?
Om högspänningsbatteriet av säkerhetsskäl måste hållas avstängt är ju bilen obrukbar!
Eller är det risk för att 12 V-batteriet tar slut så det inte går att titta på skärmen under väntan på bärgare?

Uppdaterat: 2021-03-05 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min kia optima laddhybrid laddade 12v batteriet från högspänningsbatteriet, gick att ställa in i menyerna.

Uppdaterat: 2021-03-05 20:31
saabnisse skrev:

Audi
Så vad är problemet?
Om högspänningsbatteriet av säkerhetsskäl måste hållas avstängt är ju bilen obrukbar!
Eller är det risk för att 12 V-batteriet tar slut så det inte går att titta på skärmen under väntan på bärgare?

Ja, vi tar det igen. Högspänningsbatteriet - oavsett fabrikat - skall inaktiveras när bilen stängs ner. Således måste det till ett batteri för att väcka upp bilen. 12V. Är 12 V batteriet dött - gissa vad?

Kör man /använder/laddar man bilen är nog risken för ett dött 12-voltsbatteri ganska liten.

Uppdaterat: 2021-03-05 20:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. tar det max en sekund för min bil att vakna.

Uppdaterat: 2021-03-05 20:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så här står det i tex Kia Eniros handbok:
Aktivera eller inaktivera funktionen Extrabatterispar+.
När den aktiveras kommer högspänningsbatteriet som används att hålla 12 v-batte‐ riet laddat.

Uppdaterat: 2021-03-05 21:12

Men det är väl inte större problem med ett urladdat 12V-batteri på en elbil än på en fossilbil?

Uppdaterat: 2021-03-05 21:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men det är väl inte större problem med ett urladdat 12V-batteri på en elbil än på en fossilbil?

Nä, men förbannat irriterande att veta att man har 80 kWh tillgängligt och behöver 30 mA i 10 sekunder för att nå dem.

Uppdaterat: 2021-03-05 21:25

Min Hyundai meddelar ibland när den stått parkerat ett par dagar "batterisparfunktionen aktiv" dvs att HV-batteriet har laddat 12V-batteriet sedan jag parkerade bilen. Kruxet är bilar är uppkopplade idag och aldrig 'riktigt' sover - vilket då såklart kan orsaka urladdning - ofta i kombination med ett 'dåligt' körmönster som gör att 12V-batteriet inte får chans att återladda.

Uppdaterat: 2021-03-05 21:34
Power to the people

Tackar för svar från Audi och därutöver den så väl kalibrerade ironiska nivån. ;-)

Uppdaterat: 2021-03-05 22:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...
L. Mäkinen skrev:

saabnisse wrote:Men det är väl inte större problem med ett urladdat 12V-batteri på en elbil än på en fossilbil?
Nä, men förbannat irriterande att veta att man har 80 kWh tillgängligt och behöver 30 mA i 10 sekunder för att nå dem.

Undrar om det går att knuffa igång den?

Uppdaterat: 2021-03-06 09:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Grosser skrev:

Min Hyundai meddelar ibland när den stått parkerat ett par dagar "batterisparfunktionen aktiv" dvs att HV-batteriet har laddat 12V-batteriet sedan jag parkerade bilen.

Det är väl sådär man önskar att det borde funka på alla elbilar. Hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2021-03-06 09:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Problemet en del Hyundai/KIA-ägare har är att laddningen verkar vara schemalagd snarare än baserad på 12V-batteriets spänningsnivå, dvs det kan råka ladda ur ändå.

Uppdaterat: 2021-03-06 09:44
Power to the people
Grosser skrev:

Problemet en del Hyundai/KIA-ägare har är att laddningen verkar vara schemalagd snarare än baserad på 12V-batteriets spänningsnivå, dvs det kan råka ladda ur ändå.

Jag får upprepa mig: Hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2021-03-06 09:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vad är det reella problemet med 12 V-batteriet i elbilar ? Är det blybatteriets (?) självurladdning, är det för låg kapacitet på batteriet eller vad är det ? 12V-batteriet i en konventionellt driven bil belastas ju intermittent avsevärt mera och klarar ju ändå av att hålla tillräcklig spänningsnivå med de flesta körcykler och även om bilen stått still nån vecka. Även elbilen bör väl ladda 12V-batteriet så fort man börjat köra kan man tycka. Kan ju inte behövas mycket energi ur HV-batteriet för att hålla 12V-batteriet vid liv.

Uppdaterat: 2021-03-06 09:56
Pi skrev:

Vad är det reella problemet med 12 V-batteriet i elbilar ? Är det blybatteriets (?) självurladdning, är det för låg kapacitet på batteriet eller vad är det ? 12V-batteriet i en konventionellt driven bil belastas ju intermittent avsevärt mera och klarar ju ändå av att hålla tillräcklig spänningsnivå med de flesta körcykler och även om bilen stått still nån vecka. Även elbilen bör väl ladda 12V-batteriet så fort man börjat köra kan man tycka. Kan ju inte behövas mycket energi ur HV-batteriet för att hålla 12V-batteriet vid liv.

Ja, det är en gåta. Men antagligen är det en combo av buggar och att bilen är ständigt uppkopplad (även som låst). Sen misstänker jag att batteriet är betydligt mindre än på en konventionell bil. Nu har jag ju själv inte haft några sådana problem, ta i trä.

Uppdaterat: 2021-03-06 10:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

L. Mäkinen wrote:saabnisse wrote:Men det är väl inte större problem med ett urladdat 12V-batteri på en elbil än på en fossilbil?
Nä, men förbannat irriterande att veta att man har 80 kWh tillgängligt och behöver 30 mA i 10 sekunder för att nå dem.
Undrar om det går att knuffa igång den?

Var väl länge sedan man kunde knuffa igång en fossilbil med urladdat batteri, men det går kanske med batteribilen?

Uppdaterat: 2021-03-06 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Var väl länge sedan man kunde knuffa igång en fossilbil med urladdat batteri, men det går kanske med batteribilen?

Jag skulle kanske lagt till en smiley;-)

Uppdaterat: 2021-03-06 11:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, jag förstod helt klart, men då kom jag på att det ju är väldigt svårt att få igång en modern bil om man inte har ett laddat batteri oavsett vad bilen drivs med.
Och som Mäkinen skrev:
"Nä, men förbannat irriterande att veta att man har 80 kWh tillgängligt och behöver 30 mA i 10 sekunder för att nå dem."
Det var det jag menade tidigare, nog sjutton borde det finnas ett enkelt sätt att komma åt en gnutta av det?

Uppdaterat: 2021-03-06 12:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja man är bra fundersam hur detta funkar.
Berättade tidigare om min bekant i hemtjänsten som stannade i 5 min utmed vägkanten, sen gick inte bilen att köra (Kia) när bärgaren kom sa ha "3e gången jag hämtar den här bilen denna vecka"
Problemet var 12v batteriet.
Man undrar över spänning och ström till batteriet. En fosilbil om motorn är igång laddar ju 80-120 A och 14,4 volt.

Uppdaterat: 2021-03-06 13:20

Under drift så borde ju 12V-batteriet utan tvekan kunna underhålls-laddas av HV-batteriet. Då är frågan vad som händer när man inte kör - dels hur mycket som dräneras ur batteriet samt inte minst vilken kapacitet batteriet har. Nån som vet om alla strömslukare frånsett el-drivlinan tar sin kraft ifrån 12V-batteriet ? I så fall så måste det ju finnas en rätt hyfsad laddning via HV-batteriet under gång för att ersätta det som normalt drar ström i en bil (exklusive startmotor och kylfläkt - för elbilens ev kylfläkt i drivsystemet bör ju matas via HV-batteriet). Och även batteriet i sig bör ju ha en hyfsad kapacitet - troligen i paritet med batteriet i de konventionella bilarna. Märkligt fenomen och inte minst det som Rikard relaterade till ovan.

Uppdaterat: 2021-03-06 13:35

Under drift och vid laddning så laddas 12-voltsbatteriet av högvoltsbatteriet. 12-voltsbatteriet driver i princip allt utom motorn/motorerna och uppvärmningen av cupén.

Att en elbil slås ut p.g.a. 12-voltsbatteriet i samband med körning, måste nog vara antingen en bugg eller ett tekniskt fel.

Uppdaterat: 2021-03-06 14:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.