Vi Bilägares forum

Det blev en leasad Golf GTE my 2020 phev med bränslevärmare och serviceavtal.

Det blev en leasad Golf GTE my 2020 phev med bränslevärmare och serviceavtal.

Efter vi såg en annonsen på leasa en gte för 2995:- så började man fundera fast leasing aldrig varit aktuellt tidigare.
Funderingar på hur vi kör den dagliga körningen och att det kanske skulle vara kul att prova på en phev i två år innan det blir ett slutgiltigt val då vi förmodligen bara kommer att behöva en bil i familjen.
Fruns dagliga körning skulle kunna inrymmas i 3 mil per dag vilket denna gte borde fixa även på vintern.

Funderingar ger tyvärr det ena och andra och många provkörningar av olika phev bilar då det verkar vara prispress av alla fabrikat.
Konstaterar att Kia/Hunday phev inte har förvärmning genom ladd sladden och att deras bensinmotorer startar direkt man vrider på nyckeln när man vill ha värme och imfritt på framrutan.
Motorn går på förhöjd tomgång första 10 minuterna för att alstra cupevärme.
Känns väl inte som 2020 och vi vägrar att sätta oss i kall bil.
Provat Mb250e phev som tyvärr skenar iväg på kostnaden annars kanske den vettigaste bilen just nu och riktigt trevlig.
Provat några fler också.

Men valet blev Golf gte av utgående modell 2020 med delvis föråldrat system kanske och låg batterikapacitet i dagens mått mätt.
En bil med sportkaraktär och sportstolar!!
Verkar väl egentligen otroligt men gamla gumman med 50++ sitter bra fast hon kört T-cross i några år och har inga problem att varken kliva in eller ur bilen.

Men ett argument och ett avgörande var ändå att vi kan oftast klara oss med räckvidden och att man kan förvärma och förkyla bilen med 16A el när den laddas.
Och att det sitter bränslevärmare i bilen och allt kan styras med telefon app.
Att det inte är värmepump är ju en klar brist men den har 5kw elvärme så bensinmotorn behöver aldrig startas innan batteriet är slut även på vintern.
Och att all service ingår i leasingkostnaden och att vi även uppgraderade till 1500 mil då det är en rolig bil med lite sportig karaktär och över 200hk i sammanlagd effekt.
Riktigt rolig jämfört med många och kommer att bli välanvänd.

Nåväl efter en månads funderande så satte vi ut T-crossen på blocket och den såldes direkt och vi var hyggligt nöjd med vad vi fick.
Några dagar efter så satte vi oss på tåget och åkte och hämtade leasing bilen.
19 mils hemresa med hybridläge inställt och färddatorns visning på 0,31 vid hemkomst vill jag minnas.

Nåväl igen, nu har vi haft Golfen i exakt en månad och octavian har haft rekordlåga mil sedan dess.
Jag tankade i går och konstaterar 0,191 på 138 mil varav ca 40-50 mil totalt på vald hybrid drift som vi redan före visste att elen kommer ta slut.
Och detta inkluderar även ett tiotal körningar av bränslevärmaren i ca 10 minuter per gång på platser utan el.
Och laddning har gumman på jobbet och flertalet affärer har gratis laddning och parkeringsbolag har gratis laddning på vissa tider och parkering utöver detta så ingår laddning i vanliga parkeringsavgiften och eventuellt en 6A stolpe hemavid.

En spännande vinter följer och spännande att se hur den klarar kylan och kanske hur mycket ren el körning det kommer att bli :)
Och jag misstänker varma Octavian kommer att få mindre års mil framöver då den varit förstavalet då T-crossen saknade bränslevärmare.

Uppdaterat: 2020-12-03 11:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Rikard skrev:

Ja värme är aldrig fel :)
Grannen såg mindre glad ut i morse när hon försökte få rutorna rena (-12 här) när jag kom ut och bara åkte iväg.
Varför folk inte startar motorn först och skrapar sen, är för mig en gåta.

För att en del är laglydiga och det tekniskt sett är förbjudet med mer än en minuts tomgångskörning på många ställen?
Jag har värmare att starta via appen men skönast är såklart som jag har nu med ett skönt garage att gå till utan att behöva gå ut mellan.

Uppdaterat: 2021-01-15 11:33
Rikard skrev:

Ja värme är aldrig fel :)
Grannen såg mindre glad ut i morse när hon försökte få rutorna rena (-12 här) när jag kom ut och bara åkte iväg.
Varför folk inte startar motorn först och skrapar sen, är för mig en gåta.

Bild borttagen.

Ja förbjudet som Henrik säger men jag känner inte att jag har något val. Startar min diesel och drar igång elrutor fram och bak, PTC och defroster. Allt detta går på en enda knapp. Sedan skrapar jag sidorutorna och bilen är (lagligt) farbar på fem minuter.

Uppdaterat: 2021-01-15 11:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Inte sjutton tar det fem minuter att skrapa rutorna med normal isbildning? Möjligen strax över en minut.

Uppdaterat: 2021-01-15 14:05
L. Mäkinen skrev:

Inte sjutton tar det fem minuter att skrapa rutorna med normal isbildning? Möjligen strax över en minut.

Pinjong kanske inte skrapar vind -och bakruta för att slippa repor?

Uppdaterat: 2021-01-15 14:07

Visst kan jag åka efter en minut men då finns risken att framrutan blir ogenomskinlig om jag andas. Det tar fem minuter för att elrutorna och PTC'n ska värma ordentligt.

Uppdaterat: 2021-01-15 14:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En vanlig vinter tur för att skotta taket ute på landet.
Minus 10-15 grader och i huvudsak 80 vägar.
Startar från stan med intryckt hybridläge i bilen.
Mycket snö men som tur var ytterst lite på taket så det blev en liten fika och sedan tillbaka.
Konstaterar att vår Octavia i stort sett går på nästan samma förbrukning på denna vägsträcka.
Vill minnas att förra vintern låg den på 0,43 vid ungefär samma vinterförhållanden.
Men då har den iofs Golfen 100hk mer effekt som jag iofs sällan använder.

Men golfen rullar på bra i stan och istort sett så går aldrig bensinmotorn i gång under våra dagliga körningar och det är ju trevligt.
Men oas så är vi flitiga med sladden så fort det finns möjlighet.
Om vi haft sämre möjligheter med sladd så tror jag snittförbrukningen ökat markant då kall motor ger en hög förbrukning på den momentana mätaren.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2021-02-01 15:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fundering. Ingår det extra oljebytet som GTE bilarna har i serviceavtalet ??

Uppdaterat: 2021-02-02 10:30
Rikard skrev:

Fundering. Ingår det extra oljebytet som GTE bilarna har i serviceavtalet ??

Alla fabrikats laddhybrider har oljebyte Max 1500 mil/1år.

Ja det ingår och och jag måste ha utfört det sista oljebytet innan jag lämnar tillbaka den efter totalt 24 månader.

Fortsätter vi att använda bilen som vi gör kommer motorn att max gå några 100 mil per oljebyte. :)

Uppdaterat: 2021-02-02 13:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Alla fabrikats laddhybrider har oljebyte Max 1500 mil/1år.

Det stämmer inte. Det finns laddhybrider med 3000 mil/1 år. Jag körde en sån senast igår.

Uppdaterat: 2021-02-02 13:33

Härligt med vinter och en bil som fungerar som vinterbil.
Blir ändå lite imponerad av att bilen plus 19 invändigt och det är minus 21 grader ute.
Och lika imponerad av att det går att köra på ren el utan att bensinmotorn går igång i minus -20.
Observera att det bara går att ta ut 65-75% av effekten på elmotorn med så kallt batteri så man får vara lite försiktig med gasfoten om inte bensinmotorn ska hoppa igång.

Hade det bara varit bättre räckvidd så skulle det vara en riktigt bra bil.
2,5-3 mil i kylan på el kräver idealisk körprofil.
Observera 5,4 kw i värmeförbrukning när bilen står still trots rejäl förvärmning på elstolpen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2021-02-02 13:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Aha Mäkinen det var mer än jag visste och hört och det är ju en fördel om man kör mycket mer än 1500 mil på ett år.
Kör man 3000 mil på ett år så kan man kanske anta att motorn ändå har en hygglig gynsam gångtid med inte allt för mycket kallkörning vilket inte är en fördel för olja och motor.

Uppdaterat: 2021-02-02 14:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Rikard wrote:Fundering. Ingår det extra oljebytet som GTE bilarna har i serviceavtalet ??
Alla fabrikats laddhybrider har oljebyte Max 1500 mil/1år.
Ja det ingår och och jag måste ha utfört det sista oljebytet innan jag lämnar tillbaka den efter totalt 24 månader.
Fortsätter vi att använda bilen som vi gör kommer motorn att max gå några 100 mil per oljebyte. :)

Det låter som om du valt fel drivlina och skulle klarat dig ypperligt med en e-Golf istället.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Ja Guran eller en Seat mii.

Ja golfen var en spontan leasing och väl medveten om att modell och teknik var gårdagens men räckvidd inom behovet och med värmeteknik från fabrik som inga koreanska laddhybridbilar har.

Så den kommer nog att fylla sitt syfte i två år och kovid gör att det blir mindre mil och långkörningar.
Och gratisladdningarna smakar gott ;k)

Uppdaterat: 2021-02-02 18:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som sagt MSO, du inser hur jag har det, med en Golf som bara går på el... Nice

Uppdaterat: 2021-02-02 19:24
*Robban

Tur att man kan ändra sig.
Inte allt för längesedan jag läste någon ondgöra sig över hur kladdigt och dumt det var med att behöva använda en skitig stel kabel i ur och skur :)
Fanns ingen vits med det då en viss Tjeckisk bil med väldigt liten motor troligen gjorde av med ändå mindre bensin....

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Kör GTE nu när ID.3:an på uppdatering.

Laddade fullt igår, hade väl 23 km räckvidd på el imorse. Lugn körning. Inte jätteimponerad.
Dock fint chassi och trevliga stolar.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2021-02-03 17:46

Ja nog är stolarna i GTE:n enormt mycket bättre än i ID3. Som att jämföra en Stressless fåtölj med en Brassestol.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Obehaglig miljö, jag ryser!

Uppdaterat: 2021-02-10 12:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fin dag och 13 minus grader och startar direkt genom att välja hybridläge och tar en tur till en fin sjö 3 mil utanför stan.
En skön skidtur i solen på sjön men inte på hemvägen i motvinden.
Det är dom här gångerna bensinvärmaren är guld värd och man kliver in i riktigt varm bil.
Och förbrukningen var väl inte den bästa.

Från det ena till det andra.
Golfen har samma stora skidlucka som octavian så jag la in skodas
orginalskidsäcken i golfen och funkade hyfsat fast golfen är 2dm kortare.

Ett tillbehör att rekomendera för att slippa jäklas med takbox och skidställ.

Uppdaterat: 2021-02-10 12:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En strålande dag MSO, fina bilder!
Har en Golf GTE som hyrbil i veckan, trevlig men lite fattig i utrustningen.

Uppdaterat: 2021-02-10 13:37
Power to the people

Dagen är slut.
Hybrid drift hela dagen i minus 10-12 grader.
0,36
Nu ska sladden i.

33% av zero Emission!?
Undra vad en toyota skulle ta som går 50% på el. ;)

Uppdaterat: 2021-02-10 14:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Grosser skrev:

En strålande dag MSO, fina bilder!
Har en Golf GTE som hyrbil i veckan, trevlig men lite fattig i utrustningen.

Ja min är också barskrapad utan nav och lineaccist och så.
Dock park sensorer fram o bak.

Men visst är den halvtrevlig ändå och hygglig effekt på bara elmotorn och riktigt bra effekt om man använder gasen.
Men räckvidden är dålig på ren el och kräver att man tänker till hur och vart man kör och sladden ska i jämt.
Och ska man långt eller över den förväntade räckvidden bör man direkt man kör iväg trycka in knappen för hybriddrift.

Uppdaterat: 2021-02-10 16:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fina bilder MSO!!!
Jag gillar, till skillnad från vissa andra, vintern och skidåkning och i år har det blivit många mil :-)

Uppdaterat: 2021-02-10 21:09
*Robban
mso 1000 skrev:

Och ska man långt eller över den förväntade räckvidden bör man direkt man kör iväg trycka in knappen för hybriddrift.

Tycker att den nyttjar elen hyfsat bra, ca 7-8 mil i hybridläge innan (el)-förväntad räckvidd är nere på 0 km.

Uppdaterat: 2021-02-10 22:15
Power to the people
Grosser skrev:

mso 1000 wrote:Och ska man långt eller över den förväntade räckvidden bör man direkt man kör iväg trycka in knappen för hybriddrift.

Tycker att den nyttjar elen hyfsat bra, ca 7-8 mil i hybridläge innan (el)-förväntad räckvidd är nere på 0 km.

Ja så är det.
Det blir spännande att se vad den kommer att ta med en längre tripp med 0 i förväntad räckvidd på ren el då det förmodligen blir en 120 mils resa om några veckor om inte covid sätter stopp för den resan.
Jag tror inte det blir den snålaste resan om jag får tro i förväg.

Uppdaterat: 2021-02-10 22:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Japp minus 16 och rena rutor och bilen starar på eldrift.
Vad jag läst så skulle vw bara klara av ner till minus 12 grader och kallare än så då skulle bensinmotorn alltid gå.
Likadant vid minus 32 då går inte motorn igång och bilen omkörbar.
Vet inte men det är nog så att det är batteri tempen man pratar om och eftersom batteriet ligger under baksätet så blir det väl varmt av laddning och förvärmd kupé och det förklarar väl varför jag kunde köra på ren elmotor förra veckan i minus 22 grader.

Något jag inte får till är när jag ställer avresetiden, ofta inte färdigladdad eller bara förvärmd eller ingen värme.
Ja det går inte att lita på den inställningen helt enkelt.
Irriterande men eftersom appen varit 99,9% ok så tar jag för vana att gå in och kolla i appen om den startat laddning/värme i tid eller startar jag den manuellt i appen.
Nja inte fulländat men jämförelsevis mot dom koreanska sladdhybrid bilarna så känns det ändå lyxigt när värme är integrerat från fabrik och bara en sladd från stolpen.
Och att kunna fjärrstarta förvärmning och laddning.

Uppdaterat: 2021-02-10 22:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu åker jag i och för sig Passat GTE men vid resor på ~30mil som startar med tomt batteri så har bilen dragit 0,50-0,55mil.
Jag har använt navigatorn vid dessa resor och om då resan avslutas hemma så har navigatorn och bilen varit smarta nog att ladda batteriet för 10km ren elfärd i norra Stockholm. En nackdel är dock att bensinmotorn inte stängs av under dessa 10km om inte bilen stått helt stilla vid ett rödljus eller liknande.

Uppdaterat: 2021-02-11 08:49

Opps. Strax slår timmräknaren över från 100 till 0 igen.
Nästan kul att köra över 300 mil och inte förbrukar en tank än (40liter).
Och riktig vinter har vi haft med mycket snö och framför allt sista månaden med minus 10 till minus 23 grader.

Och med facit i hand skulle frugan nog aldrig på sina resor fått igång motorn en enda gång.
Men nu jobbar hon hemma och kör till jobbet en gång i veckan och resten kör jag då vi måste bränna leasing milen.
Ja det är kul att köra laddhybriden 100% på el fast det är minus 20 grader.
Men lite konstigt att snart fyra månader och ingen räkning än från InCharge.

Uppdaterat: 2021-02-14 22:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

InCharge fakturerar bara när du kommit upp till en viss summa, minns inte vilken dock. Har bara fått två på 9 månader och jag laddar ju mer när jag väl laddar hos dem.

Uppdaterat: 2021-02-14 23:03
*Robban
mso 1000 skrev:

Tomt batteri och 2/1 väg och farthållaren på 110 med en del omkörningar och växlande tempo.

Fullt batteri vid start och ont i kroppen efter 74 mil.

Varför tog ni inte Octavian?
Går snålare och du får inte ont någon stans. Är ju ”din bil”
Du blir ju dumsnål om du bara skall maximera antalet mil i leasingen.

Uppdaterat: 2021-03-03 22:41

Tomt batteri och 2/1 väg och farthållaren på 110 med en del omkörningar och växlande tempo.

Fullt batteri vid start från söderort och vidare norrut via Norrtälje och några korta avstickare mot havet och nu ont i kroppen efter 74 mil.

Fullt batteri och hybriddrift då kommer man ca 12 mil i 110km/h och 0,36L/milen.

Uppdaterat: 2021-03-04 00:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Guran. Det var väl mer att man var nyfiken på hur den funkade på en 08 resa :)

Uppdaterat: 2021-03-04 00:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran. Det var väl mer att man var nyfiken på hur den funkade på en 08 resa :)

Ja och nu fick du svaret, sämre än Octavian :)

Uppdaterat: 2021-03-04 07:44
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Guran. Det var väl mer att man var nyfiken på hur den funkade på en 08 resa :)

Ja och nu fick du svaret, sämre än Octavian :)

Golf gte är en härlig bil med bra resurser för omkörningar och ligger som ett strykjärn på vägen.
Angående körställning så är stolarna sköna men det känns som jag inte får ratten lika nära mig som på Octavian.

Att den golf 1,0tsi som jag hyrde för nåt år sedan för samma tripp drog precis 0,5 med sommar däck är väl snålare och Octavian är något törstigare.

Men gte har varit en fröjd i vinter med enbart elkörning utan att bensinmotorn gått på en månad ibland.
Och att alltid få kliva in i varm bil i kylan oavsett elvärmen med laddsladden eller bensinvärmen.

På tal om förbrukningen 70 mil i motorvägsfart är väl inte en laddhybrids styrka.

Laddad hemifrån och farthållaren på 100-110 och 2/1 väg med fullt batteri i hybridläge och 12 mil och 0,36 innan räckvidd står på noll.
Helt okey om man har sådan körning.
Tycker jag.

En sväng med barnbarnet till farmor och Barkarby från Farsta och sömnig essingeleden så tog gte 0,43 med tomt batteri.

Samma sväng dagen efter med dotterns 2017 1,0 tsi octavia så stod färdatorn på 0,38.

Konstaterar att gte är nog bra och snål om man laddar jämt.
Laddade en gång på Farsta ip (5:-Tim) under vistelsen i noll åtta landet.

Uppdaterat: 2021-03-04 09:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har kört några VAG-bilar med 1,0 TSI men trots försiktig körning i miljöer långt ifrån Stockholms trafiktäthet så har jag aldrig kommit i närheten av dina förbrukningssiffror med den motorn, mso 1000. Du måste ha haft en väldig tur med era exemplar av den motorn.

Uppdaterat: 2021-03-04 09:25
Pi skrev:

Har kört några VAG-bilar med 1,0 TSI men trots försiktig körning i miljöer långt ifrån Stockholms trafiktäthet så har jag aldrig kommit i närheten av dina förbrukningssiffror med den motorn, mso 1000. Du måste ha haft en väldig tur med era exemplar av den motorn.

+1

Uppdaterat: 2021-03-04 11:06

Pi. Jag tror dom flesta eller alla kör som sin gamla bil med växlingar över 2000 -2300 varv när dom testar en 1,0tsi.

Att Växla enligt växlingsindikatorn och då pratar vi oftast att lägga i nästa växel vid 1500-1800 varv eller tillockmed lägre vilket motorn lätt klarar av utan att vibrera och ruska som en fiesta eller focus trea.

Essingeleden och Farsta från söder till norr är ju beskedliga hastigheter från 0 eller pendlande mellan 50-90 av och an i fyra mil.
Inga problem att ligga på 0,4-0,42 där då det är lugn körning med motorn på typ 1500-1600 varv.

Uppdaterat: 2021-03-04 11:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Då tror du fel om mig i alla fall, mso 1000. Jag är ingen som varvar mina motorer vid acceleration - varken manuellt växlade eller automatväxlade. Sen skrev du att du låg på 0,38 i Stockholms-trafiken vilket för mig känns en aning konstigt med en bensinare - om än en snål bensinare. Och variabla hastigheter är ju inte det bästa när man skall försöka komma ner i låg förbrukning - då vore det bättre med t ex en jämn färd i 80. Sen är ju körsträckan mycket väsentlig liksom om/att motorn är varmkörd före avfärd - annars lär du inte klara förbrukningar runt 0,4 på lite kortare körningar. Knappast på längre heller enl min erfarenhet när vi talar vanliga bensinare. Låter helt enkelt lite för bra för att vara sant, tyvärr. Såvida du inte avser intermittent förbrukning men den säger ju inget alls.

Uppdaterat: 2021-03-04 13:16

Ja mso måste vara väldigt bra på eco-driving. Även octavian körde du väl långt under snittet på spritmonitor?

Men sen är det ju en dålig ide att jämföra förbrukningar med olika förare och sträckor såhär. Det är ju mer än bara föraren som skiljer. Det är ju därför WLTP etc. finns, för att jämföra olika bilar.

Uppdaterat: 2021-03-04 15:06

...och ändå låter det ju som om han har en hyfsad "moms-sats" ovanpå hastighetsbegränsningarna när han åker lite längre... För mig lite motsägelsefullt jämfört med hans förbrukning. Det mesta över runt 80 km/t brukar dra mera och inte minst i bilar med relativt små motorer.

Uppdaterat: 2021-03-04 17:21
Pi skrev:

...och ändå låter det ju som om han har en hyfsad "moms-sats" ovanpå hastighetsbegränsningarna när han åker lite längre... För mig lite motsägelsefullt jämfört med hans förbrukning. Det mesta över runt 80 km/t brukar dra mera och inte minst i bilar med relativt små motorer.

Är bara att dra av några liter när man fyller i på Spritmonitor, vippa så har man lägst förbrukning av alla :) kan ju alltid stilla det egna behovet av att framhålla den enormt låga förbrukningen

Uppdaterat: 2021-03-04 17:48

Man kan ju slipstreama bakom långtradarna med för att sänka förbrukningen... ;-)

Uppdaterat: 2021-03-04 18:02
Power to the people
Grosser skrev:

Man kan ju slipstreama bakom långtradarna med för att sänka förbrukningen... ;-)

...fast då är det svårt att "momsa" fartgränserna - i alla fall de lite högre gränserna..:)

Uppdaterat: 2021-03-04 20:30

... man får nöja sig med att lastbilarna momsar allt de kan... speciellt på 50 och 70-vägar

Uppdaterat: 2021-03-04 21:03
*Robban
Pi skrev:

...och ändå låter det ju som om han har en hyfsad "moms-sats" ovanpå hastighetsbegränsningarna när han åker lite längre... För mig lite motsägelsefullt jämfört med hans förbrukning. Det mesta över runt 80 km/t brukar dra mera och inte minst i bilar med relativt små motorer.

Nja Pi jag håller oftast plus 10 på gastighetsmätaren vilket genererar 4-5 plus men ibland 20 plus och 100% farthållaren i eco läget om jag inte har bråttom vilket ibland händer när jag skall hem från 08 och har 60-70 mil hem och det är väl därför jag ställer mig tveksam till en elbil i närtid.

Men som sagt så blir jag ändå alltid imponerad av förbrukningen när jag är nere i 08 och skall förflytta mig på Essingeleden från området runt Farsta till dom norra delarna kring barkaby/Hesselby och dom låga förbrukningarna jag får.

Tog en bild på dotterns Octavia som jag lånade dagen efter på samma sträcka genom stockholm, ingen bild på gte dagen före som tog några tiondelar mer med tomt batteri.
Jag tror gemeneman har hyfsat låg förbrukning på sträckan om dom skulle kontrollera nån gång.

Nu hade jag aldrig gte laddad på runtomkring körningarna i 08 så jag har inget att referera till men den hade troligtvis tagit max hälften i hybrid körning tror jag.

Känner väl som så efter ett antal månader att Golf gte är en vettig bil om man kan ladda minst en gång om dagen och om den dagliga körningen håller sig innom batteri räckvidden som för mig har varit mellan 2-3 mil på vintern och 3-4,6 mil i temperaturer över plus 10.
Och framför allt så förvärmer man kupen med ladd sladd eller bensinvärmaren så ökar man räckvidden markant när det är minus grader.
Och att man kan köra på ren el utan att frysa och kliva in i varm bil fast det är minus 10 grader eller minus 15 är ett krav för mig.
Och vet jag att jag skall över dom milen vid avfärd så trycker jag på hybrid knappen och då verkar jag ha bra batterieffekt i upp till 10-12 mil och kan ligga på 0,3-0,35 i högre landsvägsfart.

Uppdaterat: 2021-03-05 09:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ganska fint.
Fick första räkningen från InCharge kom nu efter 4-5 månader och den var fram till 20201231 och på låga 132:-
Resten gratis laddning på Ica, Willys träningslokal etc.
Och så klart hade det väl gått kanske Max 10-15 liter soppa under perioden.
.
Ja det går att åka billigt med laddhybrid om man är om man jobbar för det och dessutom har en bil med inbyggd elvärme och bensinvärmare från fabrik. .

Dessutom så enligt bild i minus 15 grader ute i kväll med nerkylt batteri utan att bilen stod med sladd och nästan tomt batteri men med varm kupé på bränslevärmaren så gick det ta sig precis hem på gården utan att motorn startade. :)

Observera gränsen för Max effektutag på batteriet som står på 50%.
Hade jag utnyttjat gaspedalen som vanligt hade bensinmotorn hostat igång.

Uppdaterat: 2021-03-10 07:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Gratis är gott :)

Uppdaterat: 2021-03-10 07:45

Jodå hyfsat bra på snart 70 mil varav en resa på 25 mil och två på 12 mil.

Uppdaterat: 2021-03-10 17:27
junkers skrev:

Jodå hyfsat bra på snart 70 mil varav en resa på 25 mil och två på 12 mil.

Absolut. Men det gick inte så fort?

Uppdaterat: 2021-03-10 17:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nä det är ju 20 mil stadskörning där det sällan snittar mer än 25-30.

Uppdaterat: 2021-03-10 18:08