Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Desmoholic skrev:

Fast det finns ju elbilar som hängt med ett tag och som verkar rulla på riktigt problemfritt. Jag tänker på t.ex. Leaf, Zoe, i3 mfl.

Ja dom finns, men inte så många mfl.
Och dom är inget alternativ när man är drygt 190cm lång och har problem att hitta någon bil med en vettig stol och körställning och kör >2500 mil/år om än mindre nu i corinatider

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Då kom äntligen Tesla med en andra facelift på Model S och X! Man kan ju undra vad Saabnisse tycker om den ratten? ;) Lagom räckvidd med nu för alla de som anser en elbil måste gå låååångt...

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2021-01-27 22:50
Henrik M skrev:

Då kom äntligen Tesla med en andra facelift på Model S och X! Man kan ju undra vad Saabnisse tycker om den ratten? ;) Lagom räckvidd med nu för alla de som anser en elbil måste gå låååångt...

Och foooooooort. Hur stort batteri?
Välbehövligt lyft för interiören. Snyggt!

Uppdaterat: 2021-01-28 00:10
Guran skrev:

Elbilsmarknaden verkar dessvärre vara i sin linda.
Läser man om alla problem dom nylanserade bilarna har så får det mig att inte vilja köpa en elbil ännu på några år. Undantaget är väl en Tesla S. Beprövad bil fri från alla barnsjukdomar och ett laddnätverk som inte kommer bli överbelastat under innevarande år.
Jag vill inte komma ut till min bil som vägrar att starta bara för att det är tomt på ström i ett litet 12V batteri när bilen i övrigt är sprängfylld med energi. Buggar som leder till diverse mer eller mindre mystiska problem. Hur någon kan tänkas betala en halv million för en bil, som inte ger något mer än en B-klassare med bensinmotor för 170kkr är mig en gåta.
Mitt krav på en bil är att den skall fungera. Även om man har mobilitetsgaranti så förutsätter jag att det är inget man frekvent behöver nyttja.

+100

Uppdaterat: 2021-01-28 04:06
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Desmoholic skrev:

Nej för att man använder en "motorsåg för att kapa ett grässtrå"...

Ja det var ju en relevant jämförelse. Not!

Uppdaterat: 2021-01-28 04:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Orättvis elbilstest i senaste TV.
ID3 vann testen på poäng.
Men vilket skämt att åka en bit.
42 mil WLP 37 enligt bilen fulladdad, den kom 25 mil.
Enda testen någonsin där jag skulle valt Audin, den utklassade de andra i laddning.

Uppdaterat: 2021-01-28 07:40
Desmoholic skrev:

christer_1 wrote:Desmoholic wrote:Nej för att man använder en "motorsåg för att kapa ett grässtrå"...
Ja det var ju en relevant jämförelse. Not!

Högst relevant, om än tillspetsad.
Varför använda transportmedel för fem för att transportera en liksom. Overkill.

Inte om prioriteringen säkerhet är prio 1 och det är den kanske inte för dig, men för mig.
Visa mig en undersökning av riktiga olyckor (Folksam eller Volvo t.ex) , . där en småbil som fraktar en person slår en stor bil, typ V90, i säkerhet för de som sitter i bilen. Hos Euro NCAP säger man ju att man inte ens skall jämföra 5 stjärnor hos en småbil med 5 stjärnor hos en storbil. Det borde väl säga något om säkerhetsskillnaden, tycker jag.

Uppdaterat: 2021-01-28 07:42
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Desmoholic skrev:

Guran wrote:
Ja dom finns, men inte så många mfl.
Och dom är inget alternativ när man är drygt 190cm lång och har problem att hitta någon bil med en vettig stol och körställning och kör >2500 mil/år om än mindre nu i corinatider
Sittkomfort är ju väldigt individuellt men jag är typ 1.95m lång och får till en riktigt bra körställning i min el-Mini. Stolarna ska jag dock inte uttala mig om riktigt än då jag fortfarande experimenterar lite med alla inställningarna, och är inte 100% där än.
Jag provkörde rätt många elbilar innan jag valde och favoriten för bekväm och avslappnad körning var nog Mazda MX-30. Den föll dock på andra saker...

Mini får jag plats i den sitter man ju nere på golvet i, men den saknar ju i allt övrigt komfort.
Men det är en rolig bil att köra, förvisso jag jag bara provkört Cooper S med bensinmotor. Men ingen bil jag skulle vilja ha då den saknar fjädringskomfort.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Har beställt en Kia E-Niro med leverans i april.

Kia lånade ut en bil till mig i 5 dagar för att ”testa” ordentligt.
En helt fantastisk bil. Familjen får plats utan problem. 2 vuxna och 2 barn (1 med bakåtvänd barnstol samt en med framåtvänd barnstol)
Dryga 45 mil i batteriet och fick en räckvidd på 39 i -2 till -10 grader. Det är mer än ok!

Det räckte med 5 dagar för att inse att jag knappast kommer köpa en fossilbil igen.
Grym bil på alla sätt och vis.

Enda problemet den har är att laddluckan kan spricka. Försäljaren nämnde det och jag har läst det själv. Tekniken är fläckfri och det är en av de mest energieffektiva elbilarna.

8 veckor må gå fort nu!

Uppdaterat: 2021-01-28 08:33

Kul ju Deeds! :) Välkommen i elbilsträsket! Ja har man väl testat är det svårt gå tillbaks till fossilt. Som jag var inne på tidigare i denna eller annan tråd, på 2 år nu är vi en hel del procentuellt av de mer regelbundna skribenterna som blivit helt eller delvis elektrifierade i vårt transportsätt.
Ska bli kul läsa om erfarenheterna.

Uppdaterat: 2021-01-28 08:59

Bra val, Deeds. Ser fram emot rapporter! Sen ställer jag mig lite skeptisk till 39 mil i minusgrader...... Men jag har haft fel förut;-)

Uppdaterat: 2021-01-28 09:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ratten var hiskelig, evt. en dealbreaker om jag vore spekulant, annars tycker jag nya Model S (och X?) interiören ser riktigt fin ut.

Mycket försiktig uppdatering på utsidan, men även om de ser lite gamla ut så är ju iaf Model S en i grunden snygg bil imo.

Undra vad det är för batteristorlek som sitter i nya värstingversionen? Måste ju vara uppemot 130kWh?

Uppdaterat: 2021-01-28 09:56

Alltså minskningen av räckvidd i minusgrader är ju helt beroende på vilken körning man baserar det på. Kör man 1 mil och kollar merförbrukningen i minusgrader inklusive kallstarten, ja då blir räckviddsminskningen teoretiskt väldigt stor. Men säg mig vilken fossilbil som inte lider va det heller, om man räknar likadant?
Däremot körde jag 20 mil i går i -2 till -4, snöfria vägar men kallt. På den långkörningen jämnar det ju ut sig och min merförbrukning mot bra väder stannade nog på c:a 10%, med andra ord runt där Deeds med skriver.
Men många skriker ju högt över elbilens brutalt minskade räckvidd vintertid för att de kör en kortare sträcka och sen räknar teoretiskt vad det hade gjort på helheten. Men hur ofta kör du upp en hel laddning på bara korta småsträckor utan att ha möjlighet till laddning? Så jag skulle säga att det är ett ganska litet problem.

Uppdaterat: 2021-01-28 10:01

K_Klabbe: Osäker på om den ratten ens är tillåten i vår del av världen, och den kan ev. komma att vara tillval eller iaf att vanlig ratt är tillval. Sett bilder på faceliftade interiören med normal rund ratt med.
Men du kan ju räkna med att den ratten lär väcka reaktioner, och vad är det man säger? All reklam.......
Vad gäller batteristorleken borde den vara runt 150 kWh med den räckvidden.
De gick ju ut i höstas med att deras nya celler skulle kunna ha 50% mer innehåll på samma yta. Och idag är det ju ett 100-pack.

Uppdaterat: 2021-01-28 10:11

Sant, det måste nästan finnas en annan ratt också, och att denna är tillval där den är tillåten eller liknande. Kollade i Teslas konfigurator och där listas "yoke steering" som en separat (kostnadsfri) post just nu, indikerar att det kan finnas alternativ iaf.

Uppdaterat: 2021-01-28 10:15
Henrik M skrev:

Alltså minskningen av räckvidd i minusgrader är ju helt beroende på vilken körning man baserar det på. Kör man 1 mil och kollar merförbrukningen i minusgrader inklusive kallstarten, ja då blir räckviddsminskningen teoretiskt väldigt stor. Men säg mig vilken fossilbil som inte lider va det heller, om man räknar likadant?
Däremot körde jag 20 mil i går i -2 till -4, snöfria vägar men kallt. På den långkörningen jämnar det ju ut sig och min merförbrukning mot bra väder stannade nog på c:a 10%, med andra ord runt där Deeds med skriver.
Men många skriker ju högt över elbilens brutalt minskade räckvidd vintertid för att de kör en kortare sträcka och sen räknar teoretiskt vad det hade gjort på helheten. Men hur ofta kör du upp en hel laddning på bara korta småsträckor utan att ha möjlighet till laddning? Så jag skulle säga att det är ett ganska litet problem.

Vi har helt klart olika tolkning om innebörden av ordet kallt :)

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Ser att ViB lagt upp nyheten nu med, men missat en del saker och fått en del att låta konstigt. De får det att låta som att rattvärme är en välkommen nyhet medans S och X haft detta som standard i flera år....

Sen skriver de att blinkers och växelväljare kommer skötas via rattknappar. Vilket är en del av lösningen, bilens system ska själv avgöra det är tanken till största delen.

"The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”

Jag är skeptisk men vi får väl se. :) Utan tvekan är det semiautonoma systemet betydligt vassare än jag vågat hoppas i bilen jag har nu redan så de kanske har lyckats hyfsat iaf.

Uppdaterat: 2021-01-28 11:20
Guran skrev:

Vi har helt klart olika tolkning om innebörden av ordet kallt :)

Köldgrader är under 0 enligt vetenskapen tror jag, och köld= kallt så jag vet inte.....
Men visst är det kallare i vissa delar av landet, men om man ser till hur populationen i Sverige är fördelad skulle jag tro att merparten bor där större delen av vintern är varmare än -10 iaf den tiden på dygnet de flesta kör.

Uppdaterat: 2021-01-28 11:22

På tal om ordet köld Guran.
Vid minus 10-20 grader som är vanligt i norr och ingen ladd sladd kopplad då blir det nog kraftigt reducerad räckvidd.
Men det kanske är inget stort problem då man oftast sätter i kabeln på natten fast batteriet är på över 70%.
Eller gör man det?
Kör man laddhybrid så är det ju ett krav.
Och det är väl viss skillnad på elbilar som har 22 mil eller 44 mil wltp.

Och Guran jag var och tittade på den nya Tucson och provsatt och faktum är att det är en förarmiljö som passar mig och som jag gillar.
Lite konservativt med integrerad skärm och knappar för dom flesta funktionerna.
Ja jag gillade faktiskt den.
Ingen provkörning men helt klart ett stort plus men känner att den är i största laget för två halvpensionärsmuppar i stan och sedan är jag suv hatare då inget precis inget behov finns hos oss.

Men testade både Kona och ioniq och även id3 och Niro.
Nu var det ju fint väder och skrövligt vinterväglag efter många snöfall men jag konstaterar att jäklar vilken bullerburk i 90-100.
Reflektionen vid en kallstart i minus 10 var att fläkten låter en rejäl storm i 15 minuter och något som var jobbigt var den riktigt svidande kylan på utsidan låren från den uteblivna stolsvärmen på kanterna av stolen.
Dom små sportstols valkarna var ju minus 10 olidligt länge och stolen i mitten typ plus 40, riktigt riktigt otrevligt.
En körställning som jag aldrig lyckas få att kännas bra.
Att inte kunna få ett armstöd för armbågen hur man än gör är ju otroligt dåligt.
Niron är ju i samma stuk och är ju ingen tyst bil den heller.
Nja inget för oss.

Ioniq är ju en helt annan bil.
Riktigt trevlig bil och här kan man få till en bra sittkomfort.
Jag lyckades få armstöd på både höger och vänster sida.
Hyggligt stort bagage golv som man slipper lasta på höjden.
Märkbart tystare på samma vägsträcka mot för Kona/Niro.
Otroligt att unte ioniq säljer bättre men det kanske delvis är räckvidden på el som var drygt 30 mil om jag inte minns fel.
Men för mej är farthållare knapparna på högra på ratten vansinnigt fel och att man inte har en knapp för att stega+-10.
Och så tänker man jämförelsen med kona/niro där alla lastar och pressar in till taket utan att något rasskydd är standard och ioniq har typ dubbla lastgolvs ytan med insynsskydd.

Om ioniq finns med något bättre räckvidd och uppdaterad version när min leasingen går ut är den definitivt ett alternativ.

Id3. Nja jag har svårt för utkastade ipad stuket och förarmiljön med slimmat knapplöst intryck.
Men rejält tystare än koreanerna var den definitivt och riktigt plus för justerbara armstöden i framsätena, fick till bra sittkomfort.
Bakhjulsdriften var nog inget man kände av och abs lampan blinkade konstant vid provocerande körning i rondellerna.
Kändes helt okey att köra men för min del krävs nog lång tillvänjning av förarmiljön om jag någonsin blir van.

I vilket fall så fattar jag inte att koreanerna med fler inte har härmat vw/skoda med justerbara armstöd mellan sätena som i min värld är en riktigt bra sak för bra körställning som gör att man kan sträckköra 40 mil utan problem.

Nåja tur man har 565 dagar kvar på leasingen.

Uppdaterat: 2021-01-28 12:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

.

Uppdaterat: 2021-01-28 12:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Henrik, apropå ratten så tycker jag helt riktigt att den är vedervärdig och som du skriver är den nog inte tillåten i den mer civiliserade delen av världen.
Det här påminner mig om när Saab gjorde prov med joystick för 40 år sedan, fungerade utmärkt, men ingen ville ha det och förmodligen hade inte heller den blivit tillåten.
Men vem vet, det fungerar ju på truckar och i framtiden kanske det blir både pinnar och knappar som styr.

När det gäller fryspunkten så ligger den vid +24 grader Celsius eller 297,15 grader K, det är den temperatur som krävs för att människan inte ska frysa ihjäl utan att vidtaga syntetiska åtgärder!

Uppdaterat: 2021-01-28 12:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att de som har runt -20 och därunder kanske en tre-fyra veckor om året upplever sämre prestanda på sin elbil under denna tid är en högst relevant fråga och något för tillverkarna att se över snarast, även om de inte tillhör merparten av populationen.
Men sammantaget i världen är det några miljoner presumtiva kunder från Nordamerika till norra Asien som bor på dessa breddgrader.

Tänk omvänt istället, att räckvidden på elbilarna blev hälften så bra under de varmaste månaderna, vilket ramaskri det skulle bli då.

Men som vanligt är den nordliga befolkningens problem inte att ta på lika stort allvar som sörlänningarnas, å andra sidan är de kanske inte lika snara att gnälla... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
saabnisse skrev:

Det här påminner mig om när Saab gjorde prov med joystick för 40 år sedan, fungerade utmärkt, men ingen ville ha det och förmodligen hade inte heller den blivit tillåten.
Men vem vet, det fungerar ju på truckar och i framtiden kanske det blir både pinnar och knappar som styr.

Kan tillägga att joystick finns även på lastmaskiner, men då är hastigheten begränsad till 25, det är nog svårt att få samma kontroll som med ratt. (ratten finns ju kvar även om man valt till joystick)

Uppdaterat: 2021-01-28 12:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Angående Kona/id3 körningen.
Ställbar regenerering som fanns på Kona och som kunde ställas i tre nivåer.
På id3 så fans det inte utan man kan ställa i D eller B läge.
B då blir det en viss regenerering på typ 30-40kw som på en vanlig gte men om man körde i en något högre hastighet märkte man att med x antal sekunders intervall stegade upp regenereringen i typ tre steg till riktigt kraftig regenerering på slutet.
Kändes lite konstigt.

För egen del som oftast använder adaptiva farthållaren både i stads miljö på 30 och 40 sträckor, förortsmiljö och på motorvägen känner jag nog att jag föredrar att frirulla oändligt långt om jag vill och sedan dosera regenereringen med bromspedalen.
Tycker det känns bäst med min kör stil och förmodligen mer ekonomist

Uppdaterat: 2021-01-28 12:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000

Lämnade precis tillbaka en Ioniq electric som jag lånat för att utvärdera mot E-Niron.

Upplever inte alls samma som dig. Vilka utrustningsnivåer provade du?`

Båda bilarna som jag lånade var utrustade med friktionsdäck och riktigt tysta. Kan tänka mig att de blir bullriga med dubbdäck men för min del är det friktion som gäller.

Fläkten du pratar om kan man kanske inte kalla för högljudd :-P
Gick idag ut i -14 grader och startade värmen i bilen 10 minuter innan vi skulle åka. Det susar och surrar lite men inte "som en storm"
Utedelen till min nyinstallerade luftvärmepump på huset låter mycket mycket mer än bilarna och då har jag en tyst variant då den sitter riktad mot närmsta grannen.

En annan sak som jag reagerade på är din reflektion på stolsvärmen. Den är ju grym i båda. På varmaste läget så blir hela stolen varm, för varm. Kan "bara" ha på första eller andra läget. (Skinnstolar)

Rattvärmen var däremot en sak som skiljde på bilarna. E-Nirons rattvärme blev riktigt varm. Alltså nästan på gränsen. Frun tyckte att den var perfekt men jag stängde av den efter en stund.

Ioniq däremot hade en svag rattvärme. Den kunde vara på konstant och jag kom på mig själv att kolla om den stängt av sig lite då och då.

Sen när det gäller den adaptiva farthållaren så kan man hoppa 10-steg (10 km/h) genom att hålla inne knappen lite längre än när du hoppar ett steg (1 km/h).

Det var många saker som avgjorde att det blev en E-Niro för oss.

* Bättre räckvidd. 45 mil i KIa och 31 mil i Ioniq.
* Laddningen. Kia laddar över trefas hemma och kan ladda 11 kW medans Ioniq laddar över 1-fas (16A) och laddar 3.7 kW eller 7.2 kW (32A).
* Laddhastigheten vid snabbladdare. Kian kan ladda med 70 kW medans IONIQ "enbart" kan laddas med hastighet på 50 kW. I Ioniqen sjunker dock laddningen snabbt när man kommer upp i 40 procent ner till 24 kW (Kallas "coldgate" och finns på youtube med Björn Nyland (TeslaBjørn)
* Utrymmena är bättre i Kian än i Ioniq. Speciellt för barnfamiljer skulle jag säga. Bagaget på Ioniq är bra men det sluttar såpass att det inet går in så mycket som man tror. Ioniq har 5 liter mer bagageutrymme enligt specc men det är lättare att lasta "upp" i E-niro.
* Mer plats invändigt i Kian. Kunde ha en bakvänd bilbarnstol i baksätet och jag själv (176 cm) kunde sitta bekvämt framför.
Detta gick inte i Ioniq
* Utsikten bakåt. Ioniq har en delad ruta bak så sikten bakåt är extremt begränsad, rent av usel. Inga som helst problem i Kian.
.

Tre saker är bättre i Ioniq.
* Backkameran. Riktigt bra bild
* Instrumenten framför föraren. Snyggt och informativt med en stor skärm i mitten. I Kian så ser det lite "gammalt" ut
* Utseendet på bilen. Faceliften på Ioniq gjorde hur mycket som helst för utseendet. Nu är den riktigt snygg.
Den gamla lliknade för mycket på den vedervärt fula Priusen.

I det stora hela, två väldigt bra bilar med få problem. Ioniq är 80k billigare än E-Niro (båda fullutrustade) men jag anser att E-niron är mer bang for the buck Därav en beställning ;-)

Ni som ska åka och testa, ett tips. Stäng av "rymdljudet" genom att trycka på knappen "VESS" som sitter brevid ratten. Då susar man fram "ljudlöst"

Edit: Glömde berätta om regenereringen som är helt fantastisk i båda bilarna. Sätter man regenereringen på läge 3 (rejäl regenerering) så kan man köra bilen helt och hållet med gaspedalen. Det tog ett tag innan jag fick in tekniken efter att man är van fossilbil men när man får in det så fungerar det helt strålande. Ju mer du lättar på gasen desto mer bromsar bilen. När du kommer fram till en korsning där man skall stanna helt så kan man trycka in vänster "paddel" så stannat bilen helt och rullar igång igen först när du trycker på gasen igen. De två sista dagarna med bilarna så körde jag enbart med gaspedalen. Helt fantastiskt bra funktion.

PÅ din fråga om Ioniq kommer med bättre räckvidd så kommer Hyundai släppa IONIQ som en hel linje snart med olika typer av bilar. Den första heter Ioniq 5 och har premiär i mitten av februari. Den ska enligt utsago ha 45 mils räckvidd och kunna ladda 20% till 80% på 15 minuter vid snabbladdare. Den kommer dessutom att ha tre-fasladdning för hemmaladdning.

Uppdaterat: 2021-01-28 13:46

Jag väntar med spänd förväntan på Ioniq 5.
Hyundai/Kia kan bygga elbilar, både relativt tillförlitliga och framförallt eleffektiva.
Nu har de med nya Tucson även visat att de kan bygga tysta bilar. Men även nuvarande Ioniq är helt ok ljudmässigt medans Kona är mer ljudlig i kupén.
Men du vet väl att MSO har en viss allergi mot koreanska bilar :)

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Jag väntar med spänd förväntan på Ioniq 5.
Hyundai/Kia kan bygga elbilar, både relativt tillförlitliga och framförallt eleffektiva.
Nu har de med nya Tucson även visat att de kan bygga tysta bilar. Men även nuvarande Ioniq är helt ok ljudmässigt medans Kona är mer ljudlig i kupén.
Men du vet väl att MSO har en viss allergi mot koreanska bilar :)

Ska bli superintressant att se vad Hyundai kommer med framöver. Jag ska ha Kian i tre år så det blir perfekt tills räckvidd och laddhastighet har utvecklats ännu mer ;-)

Uppdaterat: 2021-01-28 13:56
Prestigelös skrev:

Att de som har runt -20 och därunder kanske en tre-fyra veckor om året upplever sämre prestanda på sin elbil under denna tid är en högst relevant fråga och något för tillverkarna att se över snarast, även om de inte tillhör merparten av populationen.

Fast hur stort är egentligen problemet? Och kom inte och säg att det vid -20 inte blir hyfsat ökad förbrukning på fossilbilen med vid många korta turer med kallstarter...
Fortfarande gäller ju att skaffa bil efter sina behov, precis som med en fossilbil. Vet man att man verkligen måste komma 30 mil på vintern så får man ju köpa en bil som har den marginalen. Fysiken att en bil drar mer när det är kallt, moddigt eller vad som nu påverkar friktionen med är det ju knappast upp till tillverkarna att påverka.
Sen återigen, det är enbart vid massa kortkörningar det blir markant minskad räckvidd, och frågan är då, hur stort är problemet? Hur många kör en hel laddning bara kortsträckor utan möjlighet att ladda? Vid långkörning kanske det rör sig om 20% ökad förbrukning och ja, behöver man då komma 20 mil utan laddning ibland i kylan, då får man kanske köpa en bil som klarar 30 mil WLTP så har man en god marginal.

Uppdaterat: 2021-01-28 14:56
Deeds skrev:

Edit: Glömde berätta om regenereringen som är helt fantastisk i båda bilarna. Sätter man regenereringen på läge 3 (rejäl regenerering) så kan man köra bilen helt och hållet med gaspedalen. Det tog ett tag innan jag fick in tekniken efter att man är van fossilbil men när man får in det så fungerar det helt strålande. Ju mer du lättar på gasen desto mer bromsar bilen. När du kommer fram till en korsning där man skall stanna helt så kan man trycka in vänster "paddel" så stannat bilen helt och rullar igång igen först när du trycker på gasen igen. De två sista dagarna med bilarna så körde jag enbart med gaspedalen. Helt fantastiskt bra funktion.

Behöver du trycka in en paddel för att bilen ska stå still? Är du säker på det? Min bil (och andra) står still så länge man inte rör gasen. F.ö. är krypkörning med elbil något helt annat än med valfri fossilbil;-)

Uppdaterat: 2021-01-28 15:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hur stort problemet är måste ju förvisso varje elbilsägare i den situationen själv kunna konstatera, och det har de gjort i Norge.

De som inte behöver drabbas av slik väderlek förstår jag att de inte ser det här som ett problem, utan snarare som ett förhållande till körsätt.
Men den tankebanan kan i förlängningen appliceras på t.ex. ID.3 som nu kan drabbas av att bromspedalen inte tar och då kan VW hänvisa till att ändra körsätt istället och att föraren ska släppa på gasen när denne vill bromsa, då bromsar bilen och det är inget problem längre.
Lite hårdvinklat kanske, men ändå... :-)

Bättre då att verkligen sätta fingret på problemet och belysa det så att tillverkarna får upp ögonen för detta och kan åtgärda saken, och därmed locka över kunder som annars tänkt köpa fossilt.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Bättre då att verkligen sätta fingret på problemet och belysa det så att tillverkarna får upp ögonen för detta och kan åtgärda saken, och därmed locka över kunder som annars tänkt köpa fossilt.

Fast vad är det du vill att tillverkarna ska åtgärda? Att bilarna inte drar mer när det är kallt? Att det inte ska bli tyngre för hjulen i slask eller snö?

Uppdaterat: 2021-01-28 15:22
Audi A5 SB skrev:

Deeds wrote:Edit: Glömde berätta om regenereringen som är helt fantastisk i båda bilarna. Sätter man regenereringen på läge 3 (rejäl regenerering) så kan man köra bilen helt och hållet med gaspedalen. Det tog ett tag innan jag fick in tekniken efter att man är van fossilbil men när man får in det så fungerar det helt strålande. Ju mer du lättar på gasen desto mer bromsar bilen. När du kommer fram till en korsning där man skall stanna helt så kan man trycka in vänster "paddel" så stannat bilen helt och rullar igång igen först när du trycker på gasen igen. De två sista dagarna med bilarna så körde jag enbart med gaspedalen. Helt fantastiskt bra funktion.

Behöver du trycka in en paddel för att bilen ska stå still? Är du säker på det? Min bil (och andra) står still så länge man inte rör gasen. F.ö. är krypkörning med elbil något helt annat än med valfri fossilbil;-)

Skulle gissa på att man kan ställa in om man vill den ska stå still eller smårulla framåt.
På Tesla har de Creep-mode som man kan välja att lägga i, då rullar bilen sakta när man släpper bromsen som en ordinär automatare. Troligtvis en funktion för de som vill att "det ska kännas som vanligt".

Uppdaterat: 2021-01-28 15:25
Henrik M skrev:

Audi A5 SB wrote:Deeds wrote:Edit: Glömde berätta om regenereringen som är helt fantastisk i båda bilarna. Sätter man regenereringen på läge 3 (rejäl regenerering) så kan man köra bilen helt och hållet med gaspedalen. Det tog ett tag innan jag fick in tekniken efter att man är van fossilbil men när man får in det så fungerar det helt strålande. Ju mer du lättar på gasen desto mer bromsar bilen. När du kommer fram till en korsning där man skall stanna helt så kan man trycka in vänster "paddel" så stannat bilen helt och rullar igång igen först när du trycker på gasen igen. De två sista dagarna med bilarna så körde jag enbart med gaspedalen. Helt fantastiskt bra funktion.
Behöver du trycka in en paddel för att bilen ska stå still? Är du säker på det? Min bil (och andra) står still så länge man inte rör gasen. F.ö. är krypkörning med elbil något helt annat än med valfri fossilbil;-)
Skulle gissa på att man kan ställa in om man vill den ska stå still eller smårulla framåt.
På Tesla har de Creep-mode som man kan välja att lägga i, då rullar bilen sakta när man släpper bromsen som en ordinär automatare. Troligtvis en funktion för de som vill att "det ska kännas som vanligt".

Släpper du gasen helt så är regenereringen rejäl ända ner till krypfart men den stannar inte helt. Det gör man genom att hålla inne vänster paddel vid ratten. När bilen står still kan du släppa paddeln och bilen står tills du trycker på gasen igen.
Du kan även stänga av regenereringen helt och enbart använda paddeln gör att regenerera, alltså inte reglera styrka utan använda den som en "bromspedal"

Uppdaterat: 2021-01-28 15:48

Henrik M
Ska förtydliga mig, åtgärda är fel ordval.
Bättre konstruktion/lösning på kommande modeller är det jag är ute och far efter, de bilar som finns ute nu är ju mycket svårt att göra något åt.

Sen vad det innebär i lättare konstruktioner och effektivare batterier återstår att se, elbilen är i sin linda ännu.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Henrik M skrev:

Skulle gissa på att man kan ställa in om man vill den ska stå still eller smårulla framåt.
På Tesla har de Creep-mode som man kan välja att lägga i, då rullar bilen sakta när man släpper bromsen som en ordinär automatare. Troligtvis en funktion för de som vill att "det ska kännas som vanligt".

Ja, jag har också möjlighet till creep-mode, om jag vill. Dessutom kan jag ställa regenereringen i 3 lägen; mycket, lite och av. I det "av" så regenererar bilen m.h.a. bromspedalen.

Uppdaterat: 2021-01-28 16:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Deeds skrev:

Släpper du gasen helt så är regenereringen rejäl ända ner till krypfart men den stannar inte helt. Det gör man genom att hålla inne vänster paddel vid ratten. När bilen står still kan du släppa paddeln och bilen står tills du trycker på gasen igen.
Du kan även stänga av regenereringen helt och enbart använda paddeln gör att regenerera, alltså inte reglera styrka utan använda den som en "bromspedal"

Verkar lite "jobbigt", det kanske finns en möjlighet att stänga av creep-mode i någon meny?

Uppdaterat: 2021-01-28 16:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Prestigelös skrev:

Henrik M
Ska förtydliga mig, åtgärda är fel ordval.
Bättre konstruktion/lösning på kommande modeller är det jag är ute och far efter, de bilar som finns ute nu är ju mycket svårt att göra något åt.
Sen vad det innebär i lättare konstruktioner och effektivare batterier återstår att se, elbilen är i sin linda ännu.

Jag är nog ovanligt korkad då jag fortfarande inte förstår vad du vill de ska förbättra.....vad anser du är problemet? Att bilarna har en markant merförbrukning vid kyla om man kallstartar och kör mycket kortsträckor? Eller att de har för kort räckvidd vid långkörning?
Missförstå mig inte dock, jag håller med om att elbilarna har en utvecklingspotential. Men jag kan inte se varför problemet ska ligga på tillverkarna att se till att alla bilar klarar allas förutsättningar och behov. Bara att välja rätt bil för ens egna behov. Måste man köra 20 mil utan laddning i vintern så köper man en bil som klarar det och inte en som bara fixar 15....

Uppdaterat: 2021-01-28 16:13
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Skulle gissa på att man kan ställa in om man vill den ska stå still eller smårulla framåt.
På Tesla har de Creep-mode som man kan välja att lägga i, då rullar bilen sakta när man släpper bromsen som en ordinär automatare. Troligtvis en funktion för de som vill att "det ska kännas som vanligt".

Ja, jag har också möjlighet till creep-mode, om jag vill. Dessutom kan jag ställa regenereringen i 3 lägen; mycket, lite och av. I det "av" så regenererar bilen m.h.a. bromspedalen.

Samma som Tesla då, även om den inte har tre olika regenlägen utan bara två förutom av och creep.

Uppdaterat: 2021-01-28 16:15
Audi A5 SB skrev:

Deeds wrote:Släpper du gasen helt så är regenereringen rejäl ända ner till krypfart men den stannar inte helt. Det gör man genom att hålla inne vänster paddel vid ratten. När bilen står still kan du släppa paddeln och bilen står tills du trycker på gasen igen.
Du kan även stänga av regenereringen helt och enbart använda paddeln gör att regenerera, alltså inte reglera styrka utan använda den som en "bromspedal"
Verkar lite "jobbigt", det kanske finns en möjlighet att stänga av creep-mode i någon meny?

Har svårt att förklara det rättvist men det fungerade helt fantastiskt. Rörde inte bromspedalen på två dagar :-P

Uppdaterat: 2021-01-28 16:37

Att enpedalskörning är en av de bästa uppfinningarna på länge är jag dock inte sen att skriva under på, kör körningen så sjukt mycket behagligare.

Uppdaterat: 2021-01-28 16:43
Deeds skrev:

Har svårt att förklara det rättvist men det fungerade helt fantastiskt. Rörde inte bromspedalen på två dagar :-P

Då skulle du köra en bil där man slipper fippla med paddlar;-)

Uppdaterat: 2021-01-28 16:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Att enpedalskörning är en av de bästa uppfinningarna på länge är jag dock inte sen att skriva under på, kör körningen så sjukt mycket behagligare.

Absolut. Jag saknar dock ett läge på gaspedalen som man känner med foten och som markerar samma gaspådrag som farthållaren genererar. Detta för att få en perfekt övergång mellan farthållare och manuellt gaspådrag (när man slår av farthållaren). Om du förstår....

Uppdaterat: 2021-01-28 17:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Deeds wrote:Har svårt att förklara det rättvist men det fungerade helt fantastiskt. Rörde inte bromspedalen på två dagar :-P
Då skulle du köra en bil där man slipper fippla med paddlar;-)

En ”fördel” med paddeln är att man kan stänga av regenereringen helt och ”sväva” fram när man släpper gasen och istället använda paddeln som en bromspedal då den steglöst regenererar. Ju längre du håller inne desto hårdare ”bromsar” bilen.
Men jag håller med om att det skulle vara bra om högsta nivån kunde stanna bilen helt.

Uppdaterat: 2021-01-28 17:09

Personligen är jag som mso 1000 - kör till allra största delen med den adaptiva farthållaren aktiverad. Men skulle jag inte göra det så låter det ju som att enpedals-körningen är en bra lösning.

Uppdaterat: 2021-01-28 17:12
Pi skrev:

Personligen är jag som mso 1000 - kör till allra största delen med den adaptiva farthållaren aktiverad. Men skulle jag inte göra det så låter det ju som att enpedals-körningen är en bra lösning.

Då får du skaffa en bil med stort batteri först;-) Motorbroms är långt ifrån samma sak.

Uppdaterat: 2021-01-28 17:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Känns det inte lite konstigt att på en elbil kalla den högra pedalen för "gaspedal"?

Uppdaterat: 2021-01-28 17:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Känns det inte lite konstigt att på en elbil kalla den högra pedalen för "gaspedal"?

Svar nej, det är så invant. Känns inte konstigare än att säga kofångare fast jag aldrig i mitt liv ens försökt fånga några kor med den. :)

Uppdaterat: 2021-01-28 17:35

Vem har sagt att man måste välja enpedalskörning eller adaptiv farthållare? de kompletterar ju varann.....

Uppdaterat: 2021-01-28 17:36

Audi - har normalt inget behov av långa körsträckor per laddning så inget problem. Vill nog fortsätta använda den adaptiva farthållaren så mycket som möjligt istället. Men alla är vi lyckligtvis olika och med olika preferenser. F ö är jag nog en sån person som inte sliter speciellt mycket på bromsarna på min konventionella bil heller utan motorbromsar hellre - så mycket motorbroms det nu blir med moderna motorer och automatlåda.

Uppdaterat: 2021-01-28 17:37

Henrik - absolut. Och finns båda så väljer man ju vid varje tillfälle det som passar en själv. Enkelt !

Uppdaterat: 2021-01-28 17:38