Nästa artikel
Färre dödsolyckor i trafiken första halvåret 2019
Nyheter

Färre dödsolyckor i trafiken första halvåret 2019

Publicerad 17 juli 2019
En ny rapport från Transportstyrelsen visar att färre människor omkommit i vägtrafiken under 2019 jämfört med samma period förra året. Antalet omkomna i juni i år är det lägsta antalet för samma månad i modern tid.
Enligt preliminära uppgifter från Transportstyrelsen har 111 person omkommit i trafiken mellan januari och juni 2019. Det är 20 färre jämfört med samma period förra året. Medelantalet omkomna under samma period de fem förgående åren var 119 personer vilket innebär att 2019 resultat är 6 procent lägre jämfört med den tidigare femårsperioden.

Av de omkomna hade 71 färdats i bil, 12 på motorcykel, 4 på moped, 14 fotgängare, 5 på cykel och 5 var andra trafikanter. 34 trafikanter omkom i singelolyckor och 25 förolyckades i mötesolyckor. Fem personer var yngre än 20 år och 34 personer var 65 år eller äldre när de omkom.

8 227 personer skadades i vägtrafiken och av dessa var 899 svårt skadade och 7 328 var lindrigt skadade.

Under juni månad omkom 16 personer vilket enligt Transportstyrelsen är rekordlågt. 9 av de omkomna var oskyddade (motorcyklister, mopedister, cyklister och fotgängare) och 7 omkom i personbil.

– Nu ser vi att utvecklingen går åt rätt håll efter en mörk inledning av 2019 med 30 omkomna i januari. Därefter har antalet omkomna i trafiken minskat. Antalet omkomna i juni månad i år är det lägsta antalet för samma månad i modern tid. Den största minskningen är bland motorcyklister och personbilister jämfört med juni 2018, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnväg på Transportstyrelsen i ett pressmedelande.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-07-18 12:36
Henrik M

Hacken: Det håller jag fullständigt med dig om, själv som kör så mycket som jag gör så är jag numer en mycket mer alert pigg människa bakom ratten med dessa hjälpmedel som AP m.m. än vad jag var när jag körde lika långt på samma vägar utan detta. Så jag är en säkrare förare med dessa hjälpmedel. Sen även om jag anser mig köra bra så är jag mänsklig och kan fela, saker kan hända mig, då är det skönt veta att om jag svimmar av så svänger inte bilen över i mötande körfält utan saktar in och stannar vid kanten med varningsblinkers på.

#c • Uppdaterat: 2019-07-19 13:20
McTar

Hälften av de förolyckade är över 65 år.
Ingen som tycker det är uppseendeväckande?

#d • Uppdaterat: 2019-07-19 23:46
A.L

McTar. Nej inte särskilt.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2019-07-22 05:38
mobe

Vad jag inte förstår är varför dom alltid mäter i antal. För att få ett rättvist värde borde man väl mäta hur många som dör i förhållande till antalet bilister. För även om dödsantalet går upp kan den procentuella gått ner eftersom det blir fler bilister varje år.

#f • Uppdaterat: 2019-07-22 08:43
McTar

Skall man uppfylla nollvisionen, måste förarens duglighet kontotrolleras. Det finns många i trafiken som varken hör, ser eller kan vrida på huvudet i den utsträckning som behövs för att framföra ett fordon säkert.
Alternativet är att skrota nollvisionen.

#g • Uppdaterat: 2019-07-17 09:07
milkylainen

Hackenbush: Det är väl antalet självmordskandidater som sjunkit. Högre opioidföreskrivning och mera psykofarmaka än någonsin tidigare.
Observera ironin, även om det säkert ligger en droppe sanning i det. Bilarna blir ju säkrare i snitt för varje år också.
I övrigt är det väldigt mycket upp och ner. Vi hade som sagt ett väldigt "mörkt" Januari. Tror inte man ska tolka för mycket i siffrorna. Vi kan lika gärna få "den sämsta hösten de senaste 20 åren".

#h • Uppdaterat: 2019-07-17 12:20
milkylainen

Hackenbush: Precis så. Garanterat någon instans som slår sig för bröstet. Det finns ju trender men över några få år så är det svårt. Vi har fått bättre däck och den påstådda klimatuppvärmningen kanske gett snällare vintrar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.