Nästa artikel
Bilfrågan: Enklare sätt att kolla däcktrycket?
Bilfrågan

Bilfrågan: Enklare sätt att kolla däcktrycket?

Publicerad 2 maj 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
"Hur ska bilen åtgärdas för att jag ska slippa detta bekymmer? Jag vill att däcktryckssystemet kopplas ur." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Däcktrycksövervakningens batterier på höger bakhjul tog slut efter exakt två år på min Opel Mokka X 2017 efter nybilsleverans från Bilkompaniet Luleå. Vinterdäcken med övervakningen levererades också av Bilkompaniet. Det ska kosta 1.500 kr per däck att få batteribyte åtgärdat. Dessutom varnar bilen för defekt ABS-system via OnStar, vilket enligt Bilkompaniet kan orsakas av däcktryckslarmet. Och om bilen larmar för ABS-system ur funktion lär den knappast klara ens en besiktning, trots att systemet inte är defekt.
Hur ska bilen åtgärdas för att jag ska slippa detta bekymmer?  Jag vill att däcktryckssystemet kopplas ur så att jag slipper ständiga larm via OnStar. Och hur vet jag att det inte är fel på ABS-systemet? Vid varje däckskiftning måste jag in till verkstaden för att konfigurera däcktrycksystemet för 1.500 kronor. Det här är alldeles för dyrt för kunden.
Moses Mattsson

Svar:
Här följer svar från Opel Sverige: ”Däcktryckövervakningssystemet ska man inte koppla ur. Vid fel på ABS-systemet kommer en varningslampa för systemet att tändas vid instrumenten. Däcktrycksövervakning i original inklusive arbete kostar cirka 1 500 kronor. Men att konfigurera sensorerna vid byte kostar inte 1 500 utan cirka 200 kronor. Byte av alla däck samt konfigurering cirka 400 kronor på verkstaden i Luleå. De har även däckhotell med däckbyte och omprogrammering till bra pris. Kunden kan också köpa ett eget verktyg och själv utföra om-programmering, pris 1 500 kronor. Men vi rekommenderar kunden att ta kontakt med sin verkstad igen.”
Annicka Troedsson, Opel sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-05-07 13:19
erikivan72

Jag gillar min Mercedes. Den kör däcktryckövervakning via ABS-kransen (känner av skillnader i rotationshastighet och räknar ut på det). Inga särskilda ventiler, batterier eller annat skit. Bara fungerar.

#w • Uppdaterat: 2019-05-02 18:23
milkylainen

Det går väl inte att byta batterier på systemet?
På min bil är det bara att köpa nya sensorer. De kostar strax under 1000 pix st. Plus av och på med däcket för att byta ventilen.
Håller i 5-7 år. Hela ventilen är gjuten i ett stycke med batteri och sensor.

#x • Uppdaterat: 2019-05-02 20:39
milkylainen

saabnisse: Marknaden floodas just nu av alla möjliga billiga TPMS sensorer. För två år sen fanns bara dyra system från orginaltillverkare. Svårt att avgöra vad som är rent skit. Marknaden är i sin linda fortf.
De sitter ihop med din ventil, så trist om den går paj. Man vill ju knappast ha en blowout för att det är skräp?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.