Nästa artikel
Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet
Nyheter

Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet

Publicerad 30 april 2019 (uppdaterad 30 april 2019)
Kia och Renault ligger bra till för att uppfylla kraven – men inte Mercedes eller Skoda.

Med infasning 2020 och skarpt läge 2021 måste biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp vara högst 95 gram koldioxid (CO2) per bil och kilometer. Annars väntar dryga böter. Detta enligt nya EU-regler. Vi har tidigare skrivit om hur läget ser ut för biltillverkarna i Europa, men nu kommer också siffror från statistikföretaget Vroom, enbart inriktat på Sverige, baserat på försäljningen här.

Vroom har sammanställt det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya bilar som registrerades in i Sverige mellan januari och mars 2019 från tio toppsäljande märken: Volvo, Volkswagen, Kia, Mercedes, BMW, Audi, Skoda, Toyota, Renault och Ford.

Toppar listan gör Kia, med ett koldioxidutsläpp på 85 gram. Det är betydligt lägre än genomsnittet för Europa där de ligger på 118 gram. Enligt svenska Kia beror detta på att de i Sverige säljer mer laddhybrider och hybrider och att fem av tio sålda bilar under första kvartalet i år i Sverige var elektrifierade på något sätt. Kia har 2019 sänkts sina utsläpp från de 111 gram per kilometer som de var upp i under samma period 2018. 

Toyota, som leder Europaligan med ett koldioxidutsläpp på under 100 gram per kilometer, får i Sverige se sig slagna av både Kia och Renault. Renault berättar att de sänkt sina koldioxidutsläpp med 15 procent på ett år. De säger att var tredje bil de säljer är eldriven och den stora stjärnan är elbilen Zoe. 

Mercedes är listans koldioxidbov med sina 140 gram per kilometer. Näst sist hittar vi Skoda med 131 gram. Svenska Volvo är med sina 127 gram en bit bort från målet på 95. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

CO2-utsläpp svenska storsäljare

(Bilmärke utsläpp i gram/km)

Kia: 85.
Renault: 88.
Toyota: 98.
BMW: 126.
Volvo: 127.
Volkswagen: 128.
Audi: 129.
Ford: 130.
Skoda: 131.
Mercedes: 140.

Källa: Vroom. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-05-01 18:13
Ingemar Bohman

Bilräven
Guran
Vi bilister får inte reda på hur stor utsläppet
är på hybridbilarna,
När elen är förbrukade.

#m • Uppdaterat: 2019-05-02 07:18
mso 1000

Det är väl så att ingen kan säga hur lite en laddhybrid bil släpper ut.
Vissa kör 50/50 på el/bensin och vissa kanske 75)25 eller 25/75.
En bekant kör på el 98% förutom på den årliga sommarsemester trippen.

#n • Uppdaterat: 2019-05-02 09:33
L. Mäkinen

Min laddhybrid ligger runt 150 gr/km som värst.

#o • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Aldrig mer Audi #25
Du vet vän att 95 g/km motsvarar en förbrukning på 0,317 l/mil blandad körning
Inte många dieselbilar, om någon modern, som klarar detta.

#p • Uppdaterat: 2020-01-25 12:54
Bo Håkansson

Då kan jag köra med gott samvete min Kia Niro och dubbfria vinterdäck......

#q • Uppdaterat: 2019-04-30 10:46
milkylainen

EnannanRobban: Eller så kan man tolka det som att 6 tillverkare inom 5 gram på sin flotta som att det finns ingen "magisk sås" som gör att din bil drar mindre och att alla som lovar sub 100g med samma teknologi antingen ljuger eller har fördelaktiga situationer beroende på den bilflotta de säljer.
Jag körde Toyotas senaste Corolla Hybrid 2.0 för mina behov. Kan ju säga att det inte var i närheten av några 100g CO2 där. Faktum är att min BMW på ~120g CO2 är snålare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.