Nästa artikel
Bilfrågan: Har verkstaden slarvat?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har verkstaden slarvat?

Publicerad 20 juni 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
När frågeställaren köpte sin Volvo S40 intygade bilförsäljaren att servicen vid 12.000 mil var gjord, men enligt Volvo har bilen inte varit inne på någon auktoriserad verkstad.
”Kan verkstaden ha släckt servicelampan så den inte skulle lysa när jag köpte bilen så att det skulle se ut som service var gjord?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte min Volvo från 2010 i slutet av förra året. Den hade då gått 12.000 mil. Det fanns en stämpel i serviceboken från mars 2016 och då hade bilen gått 11.760 mil. Jag frågade om kamremsbyte och det behövdes inte förrän vid 24.000 mil, sa försäljaren.
Nu lyser servicelampan. Jag kollade hos en Volvoverkstad som berättade att bilen behövde en stor service som skulle kosta cirka 15.000 kr. Men det borde ju ha gjorts vid 11.700 mil.
Bilförsäljaren säger att han pratat med den verkstad som gjorde servicen och de säger att allt är gjort. Men jag har inte fått papper på det. Ska det räcka med en stämpel i serviceboken, borde man inte få någon specifikation på vad som är gjort? Kan verkstaden ha släckt servicelampan så den inte skulle lysa när jag köpte bilen och så att det skulle se ut som service var gjord vid 11.700 mil?
Ulla
 
Svar:
Du skriver inte var du köpt bilen eller var den är servad, men i Volvos dokumentation finns inga uppgifter om att bilen skulle ha varit inne för service på någon auktoriserad verkstad. Vid 12.000 mil ska servicen på din bil, en S40 med 1,6 liters dieselmotor, omfatta byte av luftfilter, bränslefilter och partikelfilter och det ska fyllas på additiv. Kamremsbyte ska ske först vid 24.000 mil.
Du bör kolla med serviceverkstaden vad som är gjort och kräva papper på det. Om allt är utfört enligt serviceplanen på en seriös bilverkstad kan man där nollställa servicelampan. Är bilförsäljaren också seriös ska han hjälpa dig att få klarhet i att allt som behövs är gjort!
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-06-23 13:46
Peter i Sydney

Förstår inte hur en service kan kosta 15000:-. Den största servicen på min Hyundai H-1diesel kostade 5200:- vid 18000 mil. Visserligen är det inte i Sverige men ändå. Dyr soppa och hutlös service. Hur kan någon ha råd att ha bil i Sverige?

#c • Uppdaterat: 2017-06-23 13:46
Peter i Sydney

Förstår inte hur en service kan kosta 15000:-. Den största servicen på min Hyundai H-1diesel kostade 5200:- vid 18000 mil. Visserligen är det inte i Sverige men ändå. Dyr soppa och hutlös service. Hur kan någon ha råd att ha bil i Sverige?

#d • Uppdaterat: 2017-06-20 13:11
milkylainen

Det bästa sättet att serva en bil är att göra det själv. Alla verkstäder jag vart på bara fuskar. Luftfilter (ser inte smutsigt ut). Olja, dränerar 95% snabbt, så när man får den är oljan fortfarande helt svart men man märker att den är bytt. Osv osv. Slarv, slarv.

Hade det inte vart för att folk är så jädrans nojiga över stämpeln i serviceboken hade jag aldrig servat på en verkstad för triviala prylar. Man har ju skapat en kultur där alla är rädda för att inte ha stämplar i serviceboken.
Jag har hellre noll stämplar i serviceboken om jag vet att jag kan lita på personen i fråga än en massa pajjasstämplar från folk som inte bryr sig.

#e • Uppdaterat: 2017-06-21 06:13
milkylainen

Om serviceboken är digital eller i papper påverkar inget av själva arbetet. Är det dåligt gjort men sparat att det gjordes bra så står det ju så. Digital servicebok är bara till för att underlätta handhavandet. Inte förbättra servicen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.