Nästa artikel
VW: ”EGR-ventilen får jobba mer”
Nyheter

VW: ”EGR-ventilen får jobba mer”

Publicerad 7 maj 2017 (uppdaterad 8 maj 2017)
Enligt Marcus Thomasfolk på Volkswagen Sverige innebär inte dieselåtgärden att EGR-ventilens livslängd förkortas.
Volkswagen bekräftar att EGR-aktiviteten ökar efter uppdateringen, men tillbakavisar påståendet om att det skulle påverka driftsäkerheten.
Vi har tidigare berättat om hur EGR-ventilen i Carl-Johans Golf lade av efter mjukvaruuppdateringen som är en del i Volkswagens dieselåtgärd. Marcus Thomasfolk är informationschef på VW Sverige. Vi ställde fem frågor:

Finns det en ökad risk för EGR-problem?
– Det är riktigt att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen. Dessa ventiler har alltid varit känsliga för sotbildning men det kan även vara andra fel. Det är också riktigt att det bildas mer sot när man återför avgaser in i förbränningsrummet. Av just den anledningen har man ändrat insprutningsförloppet för att på så sätt bränna bort den ökade sotbildningen. Det innebär också att bilen regenererar partikelfiltret oftare efter uppdateringen.

Bilarna som åtgärdas är upp till tio år gamla. Orkar de med en förändrad arbetsbelastning?
– Alla dessa förändringar har inte någon avgörande inverkan på livslängden och detta har testats noggrant.

Hur ser ni på de fall där ägarna tvingats byta EGR-ventil strax efter motoruppdateringen?
– Skulle det av någon anledning uppstå någon form av problem efter mjukvaruuppdateringen så ersätter vi nödvändiga reparationer under förutsättning att vi kan dokumentera problemet.

Bör inte VW-ägarna få en förlängd garanti mot eventuella följdproblem?
– Eftersom vi vidtagit nödvändiga åtgärder för att undvika följdproblem så är det inte aktuellt.

I USA ges en utökad garanti upp till att bilen är tio år eller 26 000 mil. Varför får svenska kunder inte samma skydd?
– Det är olika situationer i USA och Europa. I Europa har Volkswagen myndighetsgodkända åtgärder medan man i USA har ett annat läge med förmodat mer avancerade åtgärder som kan påverka bilen för att uppnå de sex gånger tuffare gränserna för kväveoxidutsläpp där.

Har du gjort uppdateringen och drabbats av fel med EGR-ventilen? Hör av dig till Vi Bilägare på redaktionen@vibilagare.se
 
Vi Bilägare håller just nu på med att testa Volkswagenbilar före och efter dieselåtgärden. Resultaten kommer vi att publicera här på webben och i tidningen inom kort.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2017-05-10 10:34
Hackenbush

Synd att all text blir en enda sammanhängande gröt nuförtiden i artiklarna, det blir lite jobbigt att läsa.

#116 • Uppdaterat: 2017-05-07 18:03
milkylainen

Motorer är individer, så saker kan gå sönder när som helst. VW brister ligger i deras handlande.

1. Sluta ljug om prestanda efter ändring. Alla vet att maskinen ändras. Det finns inga fysiska villkor som säger att ni kan komma undan utan att påverka förbrukning, sotproduktion eller något annat. Bilen blir inte magiskt NOx-fri utan att ni har offrat något. Även om prestanda inte ändrats kommer bilen dra mer bränsle. Drar den inte mer bränsle så blir den slö. Och blir den inte slö så har ni massiv sotproduktion. Något som förkortar livslängden på insugssidan av motorn.

2. Eftersom det finns tvivel på komponenter som går sönder efter uppdatering, ta upp just de komponenterna i en utökad motorgaranti. Det vore trivialt och behöver givetvis inte omfatta hela bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.