Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag ladda i bilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag ladda i bilen?

Publicerad 23 december 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren vill kunna ladda ett fritidsbatteri i bilens 12-voltsuttag under körning.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag behöver ha med ett extra batteri i bilen, ett fritidsbatteri på 12 volt. Vad behöver jag för att kunna ladda detta batteri i bilens 12-voltsuttag medan jag transporterar det?
Leif
 
Svar:
De stora bildelskedjorna har inte någon laddare till bilbatteri som kan anslutas till 12-voltsuttaget. Effekten man får ut ur cigarettändaren är väldigt låg och det skulle ta åtskilliga timmar att ladda ett stort batteri.
Bättre är att köpa en laddare som kopplas in i det vanliga elnätet och som kan hålla uppe konditionen på ett extrabatteri.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-12-28 12:04
duccedriver

Man kan ju koppla in ett 220 voltsaggregat, då är det knappast nåt problem att använda en underhållsladdare.
Batteriladdare för bilbatteri som drivs med 12 volt hade knappast blivit nån storsäljare,
Men om man behöver extrabatteri till tex bilstereo laddar man det via bilens elsystem och använder en batteriavskiljare mellan, så kan inte matningen gå baklänges.....

#c • Uppdaterat: 2016-12-30 18:31
Eric H

Lätt fixat. Man "lånar" en lösning från en annan värld, husvagnvärlden.
Vanligen är husvagnsbatteriet parallellkopplat med bilens ordinarie batteri, dvs bilbatteriet laddas från bilgeneratorn mha en 60cm kabel. och husvagnens batteri via 6-7meter kabel.
En dålig lösning (pga den långa kabeln) som man fixar med en "laddförstärkare" , en DC/DC-omvandlare som har 10-16VDC in och som innehåller en batteriladdare på utgången.
Tillsammans blir det helt vanlig batteriladdare - fast med 12V likspänning in..
Förlusterna är relativt små med dagens moderna elektronik.
Kostar tyvärr en del.. runt 1500:- 2000:-
Sök på "batteribooster"
Exempel http://www.primepower.se/batter-booster (om länken tillåts)
(Som "yrkesskadad" byggde jag min själv för 100:-)
Vill man leka lite mera och få lite större energiförluster på vägen kan man kanske billigt komma över en DC/AC omvandlare 12VDC-> 230VAC för 200-300W och sedan till den koppla sin vanliga hemmanätladdare..
Allt går...mot nyår....

#d • Uppdaterat: 2016-12-23 07:19
milkylainen

Underhållsladdning går utmärkt att göra i en bil. Det är inte många watt som går åt.

#e • Uppdaterat: 2016-12-23 15:03
milkylainen

bgl: Det är ingen som ber någon försöka dra 100A genom cigg-uttaget. En DC/DC på 5A motsvarar en ganska normal Ctek-laddare. Och 5A kan du nog utan problem dra ur cigg-uttaget. Det är fortfarande bättre att ladda hemma ur vanliga vägguttaget.. men att det ska vara ett tekniskt problem att ladda eller underhållsladda från bilens cigguttag tror jag inte ett piss på.

Cteks minsta 0.8A (typ 10W) lämpar sig att underhållsladda batterier upp till 100Ah. Det är tekniskt omöjligt att det skulle vara ett problem eftersom effekten är klart mycket mindre än själva ciggvärmaren. Typiskt ligger det nog _minst_ 10A på cigg-uttaget (120W) för glödvärmning. Jag ser inga som helst problem med det.

#f • Uppdaterat: 2016-12-25 09:38
milkylainen

Viggy: 5Ah är en ganska rimlig begränsning på vad cigguttaget ska lämna kontinuerligt. Det kan säkert lämna bra mycket mer än så temporärt förutsatt att det är säkrat för det, men kablarna som är dragna blir för varma av 20A+
Cigguttag är rimliga att underhållsladda i, ej snabbladda. Den effekten finns inte och ska inte finnas i en bil från ett annat 12V-batteri kontinuerligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.