Nästa artikel
Bilen som kommer i en byggsats
Nyheter

Bilen som kommer i en byggsats

Publicerad 12 september 2016
Lastbilen OX levereras i ett paket och byggs ihop på plats.
Brittiskt företag lånar Ikeas koncept med lastbil som kräver montering.
Fordonet OX från Global Vehicle Trust är en tvåhjulsdriven lastbil som med sin 2,2 liters dieselmotor som är 100 hästkrafter stark kan lasta 1900 kilo. Vad som är unikt med den är att den levereras i delar i ett paket.   



Bakom konstruktionen står brittiske affärsmannen och filantropen Torquil Norman och i utvecklingen tog han hjälp av Gordon Murray, som designade McLaren F1.

Tanken med OX är att kunna erbjuda mobilitet i utvecklingsländer. Till exempel kan den hjälpa till med frakt av vatten, gödsel, byggnadsmaterial eller sjuktransport i Afrikas fattiga regioner. Enligt Global Vehicle Trust möjliggör de platta paketen att kostnaden hålls nere då många fordon kan transporteras samtidigt till svårtillgängliga områden. Än så länge är uppfinningen på prototypstadiet.



– Vår prioritet är nu att samla in pengar för att slutföra testerna och förverkliga projektet. OX har en enorm potential för välgörenhet, hjälporganisationer och utvecklingsprogram. Min dröm är att en dag se en OX i varje by i Afrika, säger Torquil Norman.



I förarhytten sitter ratten i mitten, vilket gör att lastbilen kan köras i såväl vänster- som högertrafik. Det tar tre personer 12 timmar att montera ihop lastbilen.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-09-13 08:31
saabnisse

Det man kan fundera på är uttalandet: " Enligt Global Vehicle Trust möjliggör de platta paketen att kostnaden hålls nere då många fordon kan transporteras samtidigt till svårtillgängliga områden."
Svårtillgängliga områden brukar just vara det för tvåhjulsdrivna fordon!

#c • Uppdaterat: 2016-09-13 09:16
duccedriver

Saabnisse, ändå gillar man tvåhjulsdrivna fordon där, bara för enkelheten.
Här dammsögs landet på gamla, för svenska förhållanden slutkörda pickuper typ king-cab och hilux.
Exporterades till afrika.
Fyrhjulsdrivna ville man helst inte ha, för törstiga och komplicerade.
Likadant toyota corolla och nissan sunny och cherry.
Så enkelheten och driftssäkerhet är nog viktigare än max frankomlighet.

#d • Uppdaterat: 2016-09-13 15:15
saabnisse

ducce, det behöver inte vara komplicerat för att vara fyrhjulsdrivet. Kolla VAZ Niva, Jeep CJ-2A, Dodge WP osv.
Gjutjärnsklumpar som kan lagas med slägga och spett.

#e • Uppdaterat: 2016-09-12 12:37
milkylainen

Vadå u-länder? Jag kan tänka mig att flera svenska gårdar osv skulle kunna tänka sig en sånhär ifall den är billig, stryktålig och lättreparerad.

#f • Uppdaterat: 2016-09-12 13:53
milkylainen

Mattse: Du måste vara realistisk. Det här är ett utmärkt arbetsredskap. Som arbetsredskap finns det helt andra krav på den. Det är lite som att säga att man borde krocktesta traktorer som ska plöja åkrar. Oavsett vilket är det här bättre än inget alls.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.