Nästa artikel
Provkörning: Opel Astra Sports Tourer (2016)
Provkörning

Provkörning: Opel Astra Sports Tourer (2016)

Publicerad 7 maj 2016 (uppdaterad 9 maj 2016)
Nya Opel Astra Sports Tourer är drygt tre decimeter längre än vanliga Astra och har ett av Golf-klassens största lastutrymmen.
Nya Opel Astra Sports Tourer har det mesta man kan begära av en praktisk och rymlig skåpvagn i Golf-klassen. Men har den potiential att bli svenskarnas nya kombifavorit?
Opel har flyt just nu, efter en längre tids kräftgång.  Inte nog med att Astra med god marginal kapade åt sig titeln Årets Bil 2016. Framgångarna för Astra har dessutom smittat av sig på märkets övriga bilar och försäljningen pekar i dagsläget spikrakt uppåt, både i Sverige och i övriga Europa.

Nu skickar Opel in ytterligare en pinne i brasan. Detta i form av Astra Sports Tourer, en kombi som är tänkt att ge resten av konkurrenterna  i Golf-klassen en rejäl match när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet.

Men även körmässigt håller den nya Opel-kombin hög en nivå. Såväl fjädringskomfort som ljudnvå och alerta styrreaktioner får med beröm godkänt. Bilen är både rapp, trevlig och trygg att hantera även när den, i testsyfte, provoceras hårt.
 
Jämfört med vanliga Astra är den nya kombin över tre decimeter längre och mäter hela 4,7 meter mellan stötfångarna – längst i klassen.  

Alla extra centimeter har satsats på att ge bilen så generösa kombimått som möjligt och enligt VDA-måttet rymmer  bilen 540 liter med uppfällda bakre ryggstöd och 1 630 liter med nedfällda. Det är ett par snäpp bättre än de båda värsta europeiska konkurrenterna, VW Golf och Ford Focus.

Dessutom är Astrans lastrum både väldisponerat och smart utformat. Ett extra plus blir det för att ryggstöden bak smidigt kan fällas via handtag i lastutymmets sidor.

Däremot kan det tyckas lite snålt av Opel att ta extra betalt för en tredelad fällning av baksätet (konfiguratationen 40/20/40). Vill man ha den utökade flexibiliteten kostar det ett par tusenlappar i tillval, men exakt hur stor påslaget blir hade ännu inte fastställts när detta skrevs. Som standard kan baksätet fällas i förhållandet 60/40, precis som i halvkombin.
 
Den Astra Sports Tourer  vi provkörde drevs av Opels nya biturbodiesel  på 1,6 l/160 hk. Det är ett maskineri som gav mängder av positiva signaler i form av len motorgång och kvick gasrepons. Kort sagt, den kändes i karaktären som en ultrastark bensinmotor.

En perfekt drivkälla för tjänstebilsmarknaden kan tyckas. Men den nya dieseln kan i dagens läge inte kombineras med automatlåda utan finns enbart med manuell sexväxlad låda. Orsaken är att GM  för närvarande inte har någon automat som matchar den nya motorns prestanda.

Därmed är biturbodieseln, åtminstone än så länge, sannolikt ganska rökt på den svenska tjänstebilsmarknaden. Där är diesel/automatlåda det i särklass vanligaste valet.    

För den som betalar sin bil med egna pengar finns en rad mer folkliga varianter av den nya Astra-kombin att välja bland. I sitt enklaste utförande, med en trecylindrig 1-liters bensinturbo på 105 hk, går den rymliga Opeln att köpa för under 190 000 kronor.

Det är ett vettigt  pris för en utrymmeskompentent och bra säkerhetsutrustad vardagskombi. Alla versioner av nya Astra Sports Tourer har ett autobromssystem som är aktivt upp till 60 km/tim som standard.
 
Den som istället väljer någon av de mer påkostade varianterna av den nya Astra-kombin har en hel del utrustning som normalt sett är förbehållen betydligt dyrare bilar att botanisera bland.

På tillvalsprogrammet står bland annat LED-strålkastare som automatiskt anpassar ljusbilden efter omgivningen, avancerade uppkopplingsmöjligheter, massagestolar och en elmanövrerad baklucka som både kan öppnas och stängas med en fotrörelse under den bakre stötfångaren. Registret är brett!

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra Sports Tourer?
Astra Sports Tourer 1.6 biturbo

Pris, från kr: 269 900.
Modell: Femsitsig kombi.
Säljstart: April 2016.
Mått, cm: L 470/B 181/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 435.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. 1 598 cm3, 160 hk (118 kW), 350 Nm fån 1 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: Kombiversionerna av VW Golf, Ford Focus, Skoda Octavia, Toyota Auris, Kia Cee´d, Hyundai i30, Renault Megane med flera.

Plus: Finfina köregenskaper, generösa utrymmen, hög åkkomfort.
Minus: Ingen automatlåda, tredelat baksäte kostar extra.
 
Vad nytt?
Kombiutrymmet och biturbodieseln på 160 hk.
För vem? Den som vill ha en rymlig Golfklass-kombi och nöjer sig med att växla manuellt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#133 • Uppdaterat: 2016-05-15 11:02
Pi

"Eftersom ni aldrig kommer med något måst ni avfärdas som pratmakare" - ja, som man känner sig själv känner man andra brukar man säga.

#134 • Uppdaterat: 2016-05-15 11:51
N-iklas

Ja se där, mer gamla ordvitsar och innehållet lyser med sin frånvaro ja.

Förövrigt för någon månad sedan hävdade någon tvärsäkert att Matrix strålkastarna kom från Hella.
Nej det gör de inte.

The intelligent LED Matrix headlight of the same name which was developed jointly by Opel and ZKW and is produced in series by ZKW.

En mängd tillverkare hämtar teknik därifrån, de har tagit fram BMW:s laserstrålkastare.

#135 • Uppdaterat: 2016-05-15 12:16
PREVIA

Här är en ledtråd om varifrån Opel fick sin skyltavläsning.
http://www.autonews.com/article/20080619/COPY01/328579688/opel-flagship-will-recognize-traffic-signs
Första gången det finns något nedtecknat om skyltavläsning är i Japan 1984 men det dröjde till nittiotalet innan datautvecklingen kommit så långt så att man kunde experimentera med skyltavläsning.

#136 • Uppdaterat: 2016-05-15 12:26
N-iklas

Det hade ju sett bättre ut om det enbart handlat om Astra istället för att man kollektivt gick inför att få det att handla om precis allt annat.

Men tyvärr är det orealistiskt att tro att det ska fungera eftersom alla punkter där det finns någon skillnad mot andra bilar som har entusiastiska anhängare - antingen oundvikligen av dessa entusiastiska anhängare, framställs som självklart sämre än dessa bilars utförande eller som en direkt kritik mot och ett angrepp på övriga bilmodeller - vilket föranleder upprörda reaktioner och kraftigt försvarande av upplevt ifrågasatta detaljer.

Så länge man kollektivt uppfattar Opel som ett hot är alla artiklar dömda på förhand.
Ett sätt är naturligtvis att låta dem få sin vilja fram, då kommer det att bli lugnt och skönt i spalterna utan reaktioner.
Ett enpartisystem brukar var lugnt.

#137 • Uppdaterat: 2016-05-15 12:32
Pi

Ja du N-iklas - du kan snacka om "entusiastiska anhängare" men vad representerar du själv i det sammanhanget ?
Sen har vi diskuterat en funktion som Astra saknar nämligen adaptiv farthållare och jag har ställt en till synes enkel fråga till dig som du duckat för totalt - trots att du tydligen är oerhört duktig inom bilområdet och speciellt jämfört med oss övriga skribenter här. Så fortsätt du att raljera över många av oss övriga men det stärker inte direkt din trovärdighet.

#138 • Uppdaterat: 2016-05-15 14:08
N-iklas

DOUGLAS A. BOLDUC

"How Opel caught the eye of Ferrari's former boss"

"Opel has earned high praise from Ferrari’s former chairman."

“I am impressed with Opel. They have a clear position and good products. They are German but also European,” Luca Cordero di Montezemolo told Automotive News Europe’s Rising Stars Monday at a small gathering in Geneva on the eve of the auto show here.

Coincidentally, the Opel Astra was named 2016 European Car of the Year about two hours after Montezemolo made his comments.

Montezemolo spent 23 years as chairman of Ferrari before resigning in October 2014. He is now president of Italy's Alitalia airline.

Opel came up when he was speaking to the Rising Stars about the importance of a brand carving out a unique place in the market and doing everything possible to preserve and enhance this.

“Details make the difference,” Montezemolo said.”

http://europe.autonews.com/article/20160229/BLOG15/160229868

Det är naturligtvis den som inte presenterat något stöd för sina synpunkter som har ansvaret på sig att göra det.
Ni har ju uttryckligen deklarerat vid omkring 200 olika tillfällen, att alla uppgifter från mig är värdelösa, så varför då lägga minsta arbete på att än en gång bli utdömd som idiot ?

Ånej det är allt ni som får bjuda upp nu och visa att ni kan så mycket som ni påstår.
Hittills har ni gett mig rätt med ert agerande och varje ord fortsätter att bekräfta det.

#139 • Uppdaterat: 2016-05-15 15:18
Pi

Jaha - så när man inget vet lägger man över bevisbördan för det man själv påstått på andra. Snyggt N-iklas !
Sen är det väl närmare sanningen att det faktiskt är du som dömer ut övriga som "idioter".
Men diskussionen känns numera tämligen lönlös att fortsätta eftersom du vägrar svara vilket jag tolkar som att du faktiskt inte har en aning.
Så för min del kan vi därmed avsluta den diskussionen och engagera oss i andra frågor istället. Och om det är nån tröst för dig så har jag faktiskt (!?) rätt bra koll på svaren på den fråga jag ställde dig. Kanske inte till 100% men rätt bra i alla fall.

#13a • Uppdaterat: 2016-06-18 18:26
Highlander

En ny utrustningsnivå har tillkommit i senaste prislistan - Business.

1.6 CDTI med automat, och utöver Dynamic - utrustning (dvs LED Matrix plus en hel del annat)
så är nedanstående inkluderat:

- Navigation ( Navi 900 med Europakartor. Apple CarPlay och Android Auto kompatibel )
- Nyckelfritt system - Open and Start inkl. elektrisk baklucka
- Backkamera
- Bränsledriven parkerings värmare med fjärrkontroll
- Läderklädsel med massage för föraren och sätesventilation i båda framsätena

Allt för 259 900 :-

En hel del bil för pengarna !

#13b • Uppdaterat: 2016-05-07 18:57
milkylainen

GF: Jag misstänker att du kör svenska genom google translate. Din svenska är riktigt usel. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.