Nästa artikel
Test: Startkablar
Produkttest

Test: Startkablar

Publicerad 14 april 2016 (uppdaterad 16 november 2017)
Startkablar var förr något som fanns i varje bil. En modern bil är dock en riktig strömslukare varför du bör ha ett set även i dag.
Det är mycket i en modern bil som drivs av elektricitet. Förutom startmotorn har vi belysning, klimatanläggning, multimediasystem och ibland också styrservo för att nämna några av förbrukarna.

Enligt Trafikverket är 50 procent av bilresorna i Sverige under fem kilometer vilket ställer stora, ibland för stora, krav på bilbatteriets återuppladdning.

Förr eller senare kommer dagen när batteriet gjort sitt och då är startkablar din bästa vän. Startkablar finns i många olika varianter och vi har testat åtta modeller av varierande pris och kvalitet. 

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 02/2016. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilka startkablar använder du?
Märken i detta test:
  • Autoexperten
  • Batteriexpressen
  • Biltema
  • Jula
  • Lantbutiken.se
  • Mekonomen
  • OKQ8
  • Skruvat.se

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-02-26 20:56
jete

Min Megane 09 startar som vanligt efter 8 månaders stillestånd. Alla förbrukare får ju ström från generatorn så fort man startat, så det spelar ingen roll hur många förbrukare bilen har. Det är bara till startmotorn som det går åt ström under några sekunder och som måste fyllas på igen under körning. Efter start laddar generatorn dessutom mycket kraftigt under kort tid för att sedan gå över till normal underhållsladdning. Problem uppstår när batteriet blir gammalt, då utmatning och inmatning går segt.

#c • Uppdaterat: 2016-04-14 15:55
milkylainen

Friskt kopplat... allting brunnet... :)

#d • Uppdaterat: 2016-04-14 17:19
milkylainen

bgl: Tyvärr är det många som inte förstår humor.

#e • Uppdaterat: 2016-04-14 19:41
milkylainen

glamoreus: Slicka på batteripolerna känns inte sådär roligt längre i en elbil... :D

#f • Uppdaterat: 2016-04-14 19:57
milkylainen

Farbror Blå: Kassa kablar genererar högre impedans. Högre impedans innebär förluster i kabeln. Kabeln blir varm och du får inte igenom den effekten du vill ha. Men ska man dra det rent generellt bör det vara "relativt" små skillnader mellan kablar av samma yta (om man skär kabeln och faktiskt tittar på hur den är konstruerad, så det inte bara är plast i kabeln utan faktiskt fin tjock koppar med). Rent generellt, ju grövre desto bättre.

"skosnörekablar" gör sig inte vid startkabelproblem. Ofta så genererar man flera hundra ampere som startströmmar. 2-3kW effekt / 12V = 200Ampere+ minst. Inte sällan bra bit över 500-600A för en större diesel. Så det är nära på kortslutningsströmmar. Kablarna blir varma om man måste köra länge.

#g • Uppdaterat: 2016-04-14 19:59
milkylainen

Vidstige: Vad menar du? Batteriet aldrig urladdat? Består Toyotor av oändliga energibankar? Går batteriet aldrig sönder? Vad händer om batteriet fryser sönder vid -40 efter att ha stått två månader ute i arktis?
ALDRIG är ett väldigt starkt ord. Det gäller definitivt inte några El-Toyotor iaf...

#h • Uppdaterat: 2016-04-14 20:39
milkylainen

Vidstige: Vad jag fattar det som så går det inte att starta eller komma in i en Toyota Prius/Auris HSD ifall 12V batteriet är dött eftersom det används som offline-batteri när bilen är parkerad. Utan det går det inte att köra igång de andra systemen i bilen som dörrlås osv. Så många har fått köra startkablar på såna bilar med.

#i • Uppdaterat: 2016-04-15 09:00
milkylainen

Mr.Wheeler:
Så är det om man vill förenkla verkligheten. Men såhär funkar verkligheten:
Resistans en fysikalisk förenkling för underlättande av beräkning för vissa typer av resistiva applikationer (typ denna). Allt är en impedans eftersom det inte finns perfekt jämna ström eller spänningsflöden. Första uppladdningen av spolar (startmotor) och kondensatorer i likströmskretsar genererar också impediva beteenden. Impedans kan man definera som frekvensdomänenskvoten mellan spänning och ström. Jag säger nästan alltid impedans. Det är underförstått att det är en impedans med fasvinkel 0 för resistiva (teoretiska) dc-laster.

#j • Uppdaterat: 2016-04-15 13:51
milkylainen

Men det är som vanligt. Man kan inte förklara något för någon. För då kommer alla som trycker på "bromsa". Gruff, gruff. IQ fiskmås läste aldrig ellära på från gymnasiet/universitet eller högre. Sluta säg konstiga ord. Gruff gruff förstår inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.