Nästa artikel
Fyrhjulsdriven – med förbehåll
Biltester

Fyrhjulsdriven – med förbehåll

Publicerad 19 mars 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Startförsök i brant fjällbacke. För att få rätt drivning på alla hjul gäller det att ha kopplat ur antispinnsystemet, tvärt om vad man kanske tror.
När vi testade fyrhjulsdriften i Mitsubishi Outlander PHEV i höstas fungerade den inte. Nu får den en ny chans och klarar sig lite bättre.

Flera läsare och ägare till Mitsubishi Outlander PHEV, laddhybridversionen, har hört av sig efter Vi Bilägares test av bilen i nummer 16/2015. Under testet visade det sig att fyrhjulsdriften – ett av bilens försäljningsargument – inte fungerade som förväntat. 

Testet genomfördes när det var barmark ute. Med hjälp av våra specialkonstruerade rullar, placerade under hjulen när bilen stod i en lutning, simulerades halt väglag för att se hur drivkraften kunde förflyttas från hjul utan fäste till hjul med fäste. Dessa rullar har vi använt i tester av åtskilliga fyrhjulsdrivna bilar, varav somliga klarat utmaningen utan problem, andra med tvekan eller inte alls.

Vi placerar alltid rullarna på tre sätt: Under bägge framhjulen, då kraften ska föras över till bakhjulen och driva bilen. Under ena sidans hjulpar, alltså fram och bak, då kraften ska fördelas till andra sidans hjulpar. Slutligen placering korsvis, under ett framhjul och under motstående sidas bakhjul.

I Outlander PHEV upptäckte vi ingen som helst drivkraftförflyttning oavsett rullarnas placering. Bilen förblev stående med spinnande hjul.

Knappast vad vi hade förväntat oss, inte minst i skenet av hur bilen marknadsförs med den kända äventyrsresenären Renate Chlumska och bilen tillsammans i en miljö till vilken man ska förstå att det krävts fyrhjulsdrift för att ta sig.

Mitsubishi Motors Sverige ville göra nya tester med vår utrustning. Det fick man givetvis men avböjde vår medverkan. Tillverkaren i Japan skulle också komma med en förklaring.

Från Anders Erngren, produktchef vid Mitsubishi Motors Sverige, fick vi testresultaten: Bilen kopplade in fyrhjulsdriften i de olika situationerna – efter rejält gaspådrag och när antispinn- och antisladdsystemet var urkopplat.

Vi har gjort om testförfarandet på naturligt hala underlag: snöpackad vägbana, snöbelagd vägbana med viss is under, snö på gräs-/terrängunderlag och snö på grusväg. Helhetsresultatet kan sammanfattas så här: 

Outlander PHEV kan vara fyrhjulsdriven – men med förbehåll. Det förklaras delvis med att systemet är annorlunda än på andra bilar.

Test på ”blandat halt” och brant underlag med antispinn ikopplat. Resultat: enbart framhjulen drev, inte alla fyra hjul.    Foto: Calle Carlquist

Bilen har tre motorer: en bensinmotor på 121 hk, en elmotor fram på 82 hk och en elmotor bak på 82 hk. Bensinmotorns maximala vrid-moment är 190 Nm, den främre elmotorns 137 Nm och den bakre elmotorns 195 Nm. Systemeffekten är 203 hk.

Någon mekanisk koppling mellan främre och bakre drivhjul finns inte, all kraftfördelning mellan axlarna styrs elektroniskt. Systemet är programmerat för att bilen inte ska sladda vid gaspådrag i exempelvis kurvor, hellre då att den understyr. Enligt Mitsubishi ska man främst förstå fyrhjulsdriften som ett körstabiliserande system, inte för ökad framkomlighet. Programmeringen medför att vridmomentet i den bakre elmotorn begränsas vid fullt gaspådrag om inte anti-spinn- och antisladdsystemet är urkopplat. Det är detta som gör att framhjulen fortsätter spinna vid start i backe, i våra nya tester även på underlag som är hala på riktigt. 

Vi körde Outlander i Funäsdalen i en snö- och isbelagd backe på allmän väg och hade mycket stora svårigheter att komma hela vägen upp. Att starta i backen och sedan komma i väg var närmast omöjlig. Samtidigt hade vi med oss vår nya långtest-Subaru, också fyrhjulsdriven. Den kom upp utan problem. 

Framkomligheten i Outlander PHEV kan dock förbättras. Med en knapp kan man koppla samman drivningen på fram- och bakvagnens hjul, en elektronisk ”diffspärr”. Detta gjorde vi även vid våra barmarkstester. Urkopplingen sker efter par sekunder och bekräftas av en lampa på instrumentpanelen. Återaktiveringen sker med nytt knapptryck och lampan slocknar direkt – men själva kopplingen sker inte förrän bilen rör sig i 10,8 km/tim eller över. Detta finns inte omnämnt i bilens instruktionsbok och vi kände heller inte till det fördröjda ingreppet vid vårt första test – det var först sedan produktchefen Anders Erngren muntligt meddelat oss förbehållet.

Det finns däremot i instruktionsboken en passage om hur man ska koppla ur antisladd-/antispinnsystemet för att ta sig ur en besvärlig situation och ”gunga loss” bilen om den fastnat. Efter en sådan urkoppling får den bakre elmotorn mer kraft och chansen till framkomlighet ökar. Att detta fungerar har Mitsubishi visat Vi Bilägare, både med hjälp av egna nytagna filmer och med prov utfört med bil på verkstadslyft. 

Vi Bilägares uppfattning är trots detta att Outlander PHEV knappast har den framkomlighetsförmåga man ska förvänta sig av en fyrhjulsdriven bil och som många Outlander PHEV-förare säkert tror sig ha i sin bil. Det gäller att planera sin körning och veta hur man ska ställa in bilen för att ta sig ”sista biten till fjällstugan”.

Instruktionsbokens utläggning om fyrhjulsdriften är dessutom ytterst försiktig:

”Den unika fyrhjulsdriften gör dock att du då och då kan köra på grusvägar, till campingplatser, picknickställen och liknande platser.” En brasklapp bifogas också: ”Det är särskilt viktigt att notera att fyrhjulsdriften eventuellt inte ger tillräcklig backtagningsförmåga. (…) Du bör därför undvika att köra på brant sluttande underlag.”

Det kan knappast vara vad den som köper en fyrhjulsdriven bil förväntar sig från tillverkaren?

Sammanfattning: Det finns fyrhjulsdrift i Outlander PHEV men att utnyttja den fullt ut kräver planering och vetskap som ägaren inte helt kan läsa sig till i instruktionsboken. Att enbart förlita sig på att bilens automatik sköter drivningen räcker inte.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis fyrhjulsdrift?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-03-23 17:46
Peugo

37 hästar ifall jag inte kommer ihåg fel, mycket mindre än dom 163 där framme men hjälper nog och speciellt om man har däck som vissa Subarun kommer med från fabriken som lämpar sej mycket bättre för körning i svårare terräng. Däckvalet är väldigt viktigt! Länka gärna videor, men var försiktiga för det finns en hel massa feikade eller "vi gör så här så ser det bra ut"-videor.

Ingen skillnad mera för diesel Hybrid4 "dödades" av politikerna redan för en tid sedan (= man stöder endast PlugIn bensindrivna hybrider).

Styggavargen, den där videon är inte ett test som ens är tänkt att vara jämlik. Hade Volvon vinterdäck, nån bil var det?

#m • Uppdaterat: 2016-03-24 00:23
Styggavargen

Ja vissa verkar tro att fyrhjulsdrift ersätter vettiga däck, eller rent av att man inte ens behöver vinterdäck vintertid!? "Renate Klumska" presenterar klumpen PHEV, usch...man vet inte om man skall skratta eller gråta åt eländet med denna klumpigt fula bil.

#n • Uppdaterat: 2018-01-04 11:13
ksoderlund

Det var mörkt och gjorde en kort provkörning. Hittade inte vart man justerar ratten. Jag fick ”pickis-känsla”. Snarare än lagom suv känsla som likvärdiga konkurrenter ger.

#o • Uppdaterat: 2016-03-19 10:45
milkylainen

Värdelöst bajs med andra ord. Ungefär som Subarus åsikter om att start i backe med ett hjul som spinner inte fungerar. Hur jäkla svårt kan det vara att fördela kraft rakt framåt när bilen står stilla? Kalla inte bilen för fyrhjulsdriven annars!

#p • Uppdaterat: 2016-03-19 20:17
milkylainen

Alltså. Jag kan inte fatta hur svårt det kan vara och få fyrhjulsdriften rätt.
I närmast stillastående är det ju nästan trivialt. Att ett hjul spinner när man står nästan stilla är ju programmerings-fail så det skriker om det. Bilen vet ju uppenbarligen att ett hjul spinner (ABS).
Som artikeln innan. En subaru har grepp på 3 hjul och saknar grepp på ett. Ändå spinner den det lösa däcket och fördelar noll kraft till de andra tre. På vilket sätt kan det klassas som rätt funktion?
Hjul ska inte slira överhuvudtaget om man inte ber om det. Bromsa hjulen som spinner, fördela om kraften, finns det inte mer grepp att tillgå så försvinner trottelresponsen om man inte explicit ber om att få bränna loss hjulen (traction control off).

Känns som om alla tillverkare har vart upptagna med att slappa på trebokstavsförkortningar på funktioner och elektronik... så nu när man rört ihop soppan vet ingen hur det egentligen fungerar tillsammans.

#q • Uppdaterat: 2016-03-19 22:45
milkylainen

@Antifeministen.

Så är det. Jag föredrar hydraliska styrservon framför elektriska. Mekaniska handbromsar framför elektriska osv.. 4wd haldex gen 4 var hydraliskt och mycket snabbare. Nu är det "billigare" och elektriskt... och sketet. Mekaniska diffar framför låssas-broms-diffar... osv.
Känns som vi går bakåt...
Fattas väl bara att bromsarna blir elektriska också.. Så slipper man dra bromsledningar eller nått annat ekonomiskt bajsprat. Man funderar på hur man ska koppla ur 4wd (Audi Ultra) för att spara några mikroliter... och göra bilen ännu mer komplicerad med fler kopplingar och annat skräp som går sönder... plus ännu sämre körkänsla och reaktionsförmåga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.