Nästa artikel
Vår värsta stenskottstid är nu
Nyheter

Vår värsta stenskottstid är nu

Publicerad 4 mars 2016 (uppdaterad 4 mars 2016)
Tråkig syn som drabbat de flesta bilägare någon gång.
I mars och april får bilar betydligt fler bilar glasskador än en vanlig månad.
Det är surt när det händer. Plötsligt säger det pang och vindrutan får en spricka. Med start nu och under två månader framöver löper du störst risk att träffas av grus ute på vägarna. Enligt statistik från försäkringsbolaget If drabbades 32 procent fler bilägare av glasskador i mars jämfört med genomsnittet under året. I april var siffran 42 procent fler stenskott än snittet.

– Tiden då is och snö hunnit smälta från vägarna men gruset ännu inte sopats upp är högsäsong för stenskotten. Även små stenar blir riktiga projektiler då de skjuts iväg från däcken, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

På nyare bilar kan flygande grus orsaka mer än glasskador. Har bilen till exempel kameror som hanterar farthållare eller autobroms behöver systemen kontrolleras och ställas in efter att rutan bytts.

Vill man skydda sig helt från stenskott är förstås bästa sättet att lämna bilen hemma, men om man ändå ska ut på vägarna gäller det att hålla rejält avstånd till andra fordon. Och om skadan redan är skedd gäller det att förhindra att smuts tar sig in i sprickan och gör saken värre. En bit genomskinlig tejp kan hjälpa till med detta.
 
Diskutera: Har du drabbats av stenskott?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-04 10:07
Leif Kavander

Det där att hålla avstånd, är ett bra tips. Fast jag tror att stenskott kan man få även av mötande bilar, det är svårare att gardera sig emot.
(Ja jag har fått stenskott, från en mötande bil)

#2 • Uppdaterat: 2016-03-04 10:41
Styggavargen

Jag har fått en antenn ifrån en mötande husbil som träffade mitt i taket på min bil, resultatet en buckla. Undviker motorvägarna vintertid, dels för ökad krockrisk (folk håller inte avståndet) men även för att slippa stenskotten. Tar lite längre tid att köra mindre vägar men det gör mig sällan något.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-04 13:28
PREVIA

Jag ringde trafikverket när jag så hur krossgruset blåste ner från kantbalken på betongbroarna som går över motorvägen. När snöröjningen plogar hamnar dessa drivor av grus i varierande kornstorlek på som här betongkanterna.När det sedan blåser hårt åker gruset rakt ner på bilarna som åker i motorvägsfart under bron vilket leder till skador på bilars lack och rutor. Men vad hjälpte det att jag förklarade detta för trafikverket som inte kunde förstå att något sådant kunde ske. Min tanke var att man på våren kunde sopa ner gruset på gångvägen där det sedan sopas upp av sopmaskiner så behövde inte trafikanterna få det på sina bilar men det var tydligen över Trafikverkets horisont. Då,kan det vara bra att som Styggavargen skriver att invänta att gruset försvinner om man har möjlighet till det.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-04 14:45
daem0n

En enda sak som ska rädda oss är en lag om obligatorisk stänkskydd för all bilar. På motorväg håller jag mig bakom en skåpbil eller liknande som brukar att ha stänkskydd. Om man kör bakom liten bil (med 14-15 tum hjul) utan stänkskydd då är risken stor för stenträff.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-04 15:11
tedsvensson

Alltså. Jag fick precis ett stort stenskott på min min helt nyinsatta vindruta :(
Det lustiga var att (detta var på motorväg) men det var ingen bil framför mig (minst 500 m fram). Kan stenskott komma från sidorna eller från mötande trafik?
:(

#6 • Uppdaterat: 2016-03-04 15:31
S-E S

Jag har fått "dubbskott" från bilar som körs på dubbdäck i sommarväglag så asfaltröken ligger som en dimma vid kontaktytorna.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-04 18:13
Axa

Och jag fattar inte varför det ska grusas så förbaskat mycket på bilväg. Räcker det inte med dubbdäck, antispinn, awd, osv?

#8 • Uppdaterat: 2016-03-04 20:24
Swemba

@tedsvensson, jag skulle säga att stenskott _oftast_ kommer från sidorna och mötande trafik. Tror aldrig jag fått ett riktigt stenskott från en bil som legat framför mig.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-05 10:39
VW Polo 2012

Jag fick ett stenskott i kanten mot listen och tänkte jag väntar till sommaren när allt grus är bortsopat med att byta ruta. Men se det skulle jag inte gjort, för vad jag inte såg var att det läckte in vatten i taket, så nu kör jag med fula smuttsringar i innertaket. Men rutan är naturligtvis bytt.

#a • Uppdaterat: 2016-03-04 10:15
milkylainen

Jag är mer inne på att bilglas idag är gjorda av dasspapper.
Körde över 40.000 mil med två SAAB:ar. Bilar som har erkänt hårda A-ramar.
Båda bilarna hade så slitna rutor så det gick knappt att se ut genom dem typ. Stenskotten var så himla stora (pekfingerstora märken) men sprack aldrig, någonsin.

Köpte en ny Passat. Den fick ett stenskott som jag inte ens märkte. Hålet är så litet så ett knappnålshuvud inte går in i det. Rutan sprack efter 600 mil (1,5 månad från nyköp) när den stod på en parkering.

Köpte en ny BMW. Den fick ett stenskott efter 1300 mil som jag hörde. Märket är inte alls särskilt stort. Ser ut som ett urfånligt litet märke. Den sprack omedelbart, mitt på motorvägen. Bilen har gått 1200 mil (4 månader efter nyköp).

Glas spricker inte ifall det inte finns spänningar i rutan. Båda tyskbilarna måste ju A-ramen röra sig fatalt mycket hela tiden för att rutan ska pajja vid minsta lilla stenskott.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.