Nästa artikel
Utsläppen minskar, men för långsamt
Nyheter

Utsläppen minskar, men för långsamt

Publicerad 26 februari 2016 (uppdaterad 26 februari 2016)
Utsläppen från personbilar minskar Sverige, men inte tillräckligt fort för att kunna nå klimatmålen. Det säger Transportstyrelsen och Trafikverket i ett pressmeddelande i dag.
Genomsnittsutsläppet för en ny personbil var under 2015 126,3 gram per kilometer, 2014 var genomsnittet 131 gram per kilometer. Trots det så minskar inte utsläppen tillräckligt fort, det beror på att fler personbilar rullar på vägarna samtidigt som lastbilstrafiken ökar. 

Allt som allt så minskade koldioxidutsläppen i den svenska trafiken med en halv miljon ton under 2015 jämfört med året innan. Om klimatmålet att den svenska fordonsflottan ska vara fossiloberoende år 2030 och helt fri från koldioxidutsläpp 2050 ska nås så räcker inte det.

– Teknikutvecklingen mot energieffektivare bilar och förnybara drivmedel är mycket viktig, men det räcker inte. För att nå klimatmålen krävs ytterligare kraftfulla styrmedel, säger Petter Åsman, chef för miljöenheten på Trafikverket.

Diskutera: Vad tror du skulle vara ett bra sätt att minska utsläppen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2016-02-26 10:00
milkylainen

LC4Ever: Så som man resonerar så vill man hellre förbjuda Euro6-dieslar och låta valfri bensinslukare köra runt i storstäderna istället...

#11q • Uppdaterat: 2016-02-26 10:01
milkylainen

Netto-fossilutsläpp?
Hur räknar man ut dessa siffor? Som ett medelvärde av deklarerad förbrukning på svenska bilparken?
Det är inte samma sak som nettofossilutsläpp?
De flesta dieselbilar går på minst 20% förnybart och upp till 50% förnybart.
Bensinbilar ligger väl på mellan 5-10% förnybart?
Tas det in i beräkningarna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.