Nästa artikel
EU vill ha större makt över avgastest
Nyheter

EU vill ha större makt över avgastest

Publicerad 28 januari 2016
EU vill ha större kontroll över vad som händer i testlabben.
Vill bryta de alltför vänskapliga banden mellan testlabb och biltillverkare.
EU-kommissionen vill få bättre kontroll över hur bilar testas och godkänns i medlemsländerna.

– Med våra förslag i dag kommer vi att höja kvaliteten och oberoendet inom fordonstestandet och förbättra översikten av de bilar som redan är i omlopp, säger industrikommissionären Elzbieta Bienkowska i ett uttalande. 

Ett av områdena som EU vill ha bättre insyn i är de testlaboratorier där underlag för typgodkännande tas fram. Reuters rapporterar att man vill bryta de ”mysiga relationerna” mellan biltillverkare och labben de anställer för att testa nya fordon. Detta ska ske genom att införa en slags gemensam finansieringspool som betalar de testande laboratorierna. Om ett testlabb inte sköter sig ska det kunna bötfällas eller så kan licensen upphävas.

EU vill också ha auktoritet att göra stickprov, beordra återkallelser och kunna bötfälla biltillverkare med upp till 30 000 euro, motsvarande drygt 280 000 kronor per fordon om de inte följer miljölagarna. Detta ska kunna göras även om de enskilda medlemslanden inte utfärdat böter.  

Syftet med förslagen är att undvika en upprepning av skandalen kring Volkswagens avgasfusk.

– Vi måste säkerställa att det aldrig händer igen, säger EU-kommissionären Jyrki Katainen på en presskonferens i Bryssel.

Nästa steg blir nu att parlamentet ska ta ställning till kommissionens förslag. 
 
Diskutera: Vad tycker du om de nya EU-förslagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-01-31 20:48
S-E S

Roy J, jag tycker inte att detaljerad noggrannhet är det viktigaste utan det är att få veta på ett ungefär inom 0,5 dl vad en personbil kan tänkas dra per 10 mil. Därmed kan man lätt räkna ut CO2-utsläppen per mil och samtidigt fastställa sammansättningen på utsläppen med rimlig noggrannhet med en gaskromatograf och ett partikelfilter medan bilen kör.
Med tanke på hur olika bilförare kör är det helt meningslöst att gå i detaljer.
Tänk dig en plogbil, ska den beskattas efter om plogen är uppe eller nedfälld, snödjupet stort eller litet, eller ska en långtradare beskattas efter om den har 10 eller 60 tons last eller efter en medellast, eller ska personbilar beskattas högre om de har dragkrok och tidvis drar en husvagn. Som du ser så är variablerna för utsläpp från ett fordon så stora att det vore bättre att använda Skatteverkets specialitet, schablonbeskattning. Förbrukningens storlek beskattas i dessutom vid bensin/dieselpumpen där CO2-skatten redan har betalts en gång + moms. Av detta hoppas jag att det framgår hur menlös, meningslös och verklighetsfrämmande laboratorietestet är.

#c • Uppdaterat: 2016-02-01 09:30
L. Mäkinen

S-E S,
För ett antal år sen åkte jag BMW M5 till vardags. Beroende på mitt humör och vägval så drog bilen mellan 0,9 liter/mil och 4,0 liter/mil mellan tankningarna. Vad är rätt förbrukning på en sån?
Det går aldrig att få en siffra för förbrukningen som stämmer inom 0,5 dl/mil oavsett vem som kör bilen.

#d • Uppdaterat: 2016-02-01 11:31
S-E S

L Mäkinen, helt rätt uppfattat, det går inte att fastställa en bils förbrukning innan du vet hur den används. Därför är det jag hävdar att laboratorieprovningen är byråkratidioti av första graden, men ur sysselsättningssynpunkt är idiotin förträfflig, den fixar jobb, om än onödvändiga.
Lägg skatterna vid pumpen, inklusive trafikförsäkringen. då spar du många utgifter (jobb).
Kör Ystad-Haparanda i laglig fart på rimlig tid, mät förbrukningen, det räcker om du inte förenklar det hela genom att beskatta vid pumpen.

#e • Uppdaterat: 2016-01-28 09:50
milkylainen

Det är ju onekligen ett måste. Testlab kan inte vara kompis med tillverkaren. Det säger sig självt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.