Nästa artikel
Provkörning: Toyota Prius
Provkörning

Provkörning: Toyota Prius

Publicerad 8 januari 2016 (uppdaterad 15 mars 2016)
Designavdelningen har tagit ut svängarna för att nya Prius ska sticka ut. Släktskapet med tidigare generationer är tydligt men luftmotståndet reducerat.
Här är nästa Toyota Prius, modellen som kom att bli synonym med hybriddrift för en hel värld. Förbrukningen är rekordlåg men den här gången har fokus också legat på att få bilen rolig att köra.

Den fjärde generationen Prius är inte revolutionerande på samma sätt som den första. Även om allt är nytt, handlar det om evolution snarare än revolution. 

Konceptet är sig likt. En effektiv bensinmotor (verkningsgrad 40 procent, enligt Toyota den effektivaste bensinmotorn på marknaden) kombineras med en elmotor och ett batteri där överflödig rörelseenergi lagras för att sedan hjälpa till att driva bilen i låg fart samt vid acceleration. Elmotorn har fått utökat verkansområde. Tidigare drev den upp till 70 km i timmen men nu används eldriften i hastigheter upp till 110 km/tim. Bland annat tack vare detta har Toyota lyckats pressa den deklarerade förbrukningen till låga 3,0 l/100 km.  

Prius är först att byggas enligt Toyotas nya filosofi/plattform TNGA. Det innebär att den kommer att dela vissa komponenter och byggnadssätt med en rad kommande mellanklassbilar från Toyota. TNGA är enligt Toyota inte bara ett sätt att effektivisera produktionen och därmed tjäna pengar. Det är också en filosofi för att ”helt enkelt bygga bättre bilar” som Kouji Toyoshima, projektledare för Prius uttrycker det. 

Själva körupplevelsen har aldrig varit någon stor sak i Prius men nu ska det bli ändring på det. Chassit har blivit styvare, styrningen känsligare och den steglösa transmissionen har programmerats om för att ge lägre motorvarv under kraftig acceleration. Gamla Priuschaufförer är välbekanta med den märkliga känslan vid omkörning när motorn ylar på maxvarv medan bilen till synes ändlöst långsamt segar sig förbi framförvarande. Nya Prius må inte vara särskilt mycket snabbare på klockan men känslan är mer lik den i ”vanliga” bilar. 

När vägen kröker känns nya Prius betydligt mer villig att svänga än föregående generation. Prius har inte blivit någon sportbil men är betydligt mer vaken än tidigare. Bilen känns även lättare, men det är en illusion. TNGA ger lägre vikt i grunden, bland annat tack vare ökad användning av höghållfasthetsstål men samtidigt har bilen blivit 60 mm längre och fått flera nya säkerhetssystem, vilket resulterat i en tio kg högre vikt än sin föregångare.

Hybridbatteriet har flyttats in under baksätet vilket medfört att bagagegolvet kunnat sänkas och lastvolymen öka till respektabla 502 l.

Toyota uppger att mycket energi lagts på att göra kupén tystare. Tydligt är att bensinmotorn hörs mindre, särskilt vid snabb acceleration. Huruvida man även lyckats minska däcksbullret får vi återkomma till när vi får köra bilen på svenska vägar. 

Säkerheten har varit ett annat viktigt område. Nya Prius får säkerhetspaketet Toyota Safety Sense som standard vilket bland annat inbegriper autobroms som jobbar med både radar och kamera. Prius klarar att undvika kollision med fasta hinder i upp till 60 km/tim och fotgängare i upp till 30 km/tim. Toyota har dröjt med sina aktiva säkerhetssystem men nu verkar utvecklingen tagit fart. 

I nästa generation kommer autobromsen även att klara fotgängare i mörker samt cyklister. Forskning pågår också för att få systemet att kunna bromsa för djur. 

Nuvarande Prius finns även som laddhybrid och naturligtvis kommer även den nya generationen med den möjligheten vad det lider. Det kommer dock att dröja en tid. Toyota ger i dag inga besked om när laddhybriden kommer, men när den gör det har man ambitionen att lösa några av problemen med den gamla versionen. I denna krävs det att bensinmotorn startas för att ge värme eller kyla till kupén. Det irriterar många ägare och är en av de saker som projektledare Toyoshima avser att lösa innan efterträdaren lanseras. Även räckvidden har kritiserats. Den gamla laddhybriden presterar 15–20 km som bäst på el, vilket är för lite enligt många användare. Ambitionen är att den nya ska få upp mot 30 km räckvidd på el. 

Senare kommer även en fyrhjulsdriven version av nya Prius där drivlinan kompletteras med en extra elmotor för bakaxeln.

En annnan förbättring är att nya Prius kommer att kunna utrustas med dragkrok. Max dragvikt blir visserligen måttliga 725 kg men bara möjligheten att kunna dra en lätt kärra kommer att göra nya Prius intressant för fler kunder. 

Svenska priser är inte satta vid denna tidnings (nr. 17/2015) pressläggning. Den enda direkta konkurrenten med hybriddrift är koncernsystern Auris. Ska Prius kunna konkurrera med övriga mellanklassbilar får inte prisbilden stiga alltför mycket jämfört med dagens.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius?

Toyota Prius

PRIS, FRÅN KR: 285 900.
MODELL: 5-sits, 5-dörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Mars–april 2016. 
MÅTT, CM: L 454/B 176/H 147. 
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 500.
MOTOR: 4-cyl Atkinson bensinmotor. Volym 1 797 cm3. Max effekt 98 hk vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min. Elmotor: Synkron växelström. Max effekt: 72 hk. Max vridmoment 163 Nm. Nickel metall hydrid batteri 6,5 Ah/202 V.
KRAFTÖVERFÖRING: Steglös CVT. 
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim på 10,6 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 70 g/km.
KONKURRENTER: Toyota Auris HSD.

Vad nytt?
Helt ny bil.
För vem?
Den som vill köra snålast.

PLUS:
Låg förbrukning, bra aktivt säkerhetssystem, hög komfort.
MINUS:
Dålig bakåtsikt, förmodligen dyr. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2016-01-14 14:58
PREVIA

conny.Johansson:
Hybridbilen är inte 100 000 kr dyrare utan faktiskt billigare än den motorsvagare diselbilen utan hybridsystem, och man får även fem års skattebefrielse för hybriden vilket de andra bilarna inte får och sedan är skatten lägre fortsättningsvis jämfört med dieselbilen som kommer närmast i effekthänseende.
https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/Auris_Cirkaprislista_150918.pdf

#11q • Uppdaterat: 2016-01-17 11:31
Vidstige

PREVIA, ja HSD (det Toyota kallar sin hybridteknik) är för mig verkligen folkets teknik. Det blir riktigt riktigt bra folkbilar, mycket snåla, bekväma att köra (automat), extremt hållbara och förhållandevis billiga i inköp. Man slipper också att hålla på att ladda varje dag som man behöver med en laddhybrid, bekvämt och enkelt. Bilar med HSD-drivlinan går i princip inte sönder hur länge dom än körs, perfekt för oss svenskar som vill ha våra bilar länge och vill slippa dyra verkstadsbesök. Fordonsskatten på Auris HSD är bara 360 kr per år (efter första 5 åren). Alltså lång näsa till skattmasen och bilverkstan, underbart! :)

#11r • Uppdaterat: 2016-01-17 17:55
Hackenbush

Lite mer mogna inlägg än de två senaste jag raderade önskas.

#11s • Uppdaterat: 2016-01-17 19:25
Vidstige

Hacken, radera då inlägget om "ett folk en bil", det är anspelning på nazism och medvetet provocerande. Det förstår du väl ändå? Det var en one-liner som inte tillför nånting what so ever i sak.

Ni moderatorer får snacka ihop Er, antingen låter ni folk provocera med brun-kletande-sörja eller så stoppar ni sånt direkt. Men om ni låter folk syssla med sånt då måste ni även låta folk försvara sig. Finns få saker som är mer provocerande än att bli anklagad för nazism.

Är så j-vla trött på nazistsnacket.

Har startat en ny tråd på forumet om det.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/webbplatsen-vibilagarese/inlagg-som-anspelar-pa-nazism-och-att-nan-ar

#11t • Uppdaterat: 2016-01-17 19:57
Roy J

Prius blir snyggare för varje generation - eller åtminstone mindre ful. Att de valt detta avvikande utseende förklaras åtminstone delvis av lågt luftmotstånd.

Låt mig ta det här med mätarplacering än en gång.
Med konventionell placering så sitter instrumenten centrerade framför föraren - dock mer skelögda nu än tidigare, eftersom man placerat en multiskärm däremellan. Det gör att hastighetsmätaren och varvtalsmätaren kommer ännu mer bakom rattkransen. Har man sen som BMW, Volvo och några till envisats med att ha hastighetsmätaren till vänster och varvtalsmätaren till höger, så skyms de viktigaste sektorerna ännu lättare. Har man hastighetsmätaren i mitten så minskar givetvis problemet med den skymmande rattkransen och tummarna. (Visst, ratten är justerbar, men det går inte att trolla.)
Men ponera nu att vi ändå lyckats få till en bra synbarhet. Man slipper vrida på huvudet. Det räcker med att sänka blicken - och fokusera om, vilket kan vara ett problem med progressiva glas. När man sänker blicken uppfattar det perifera seendet just ingenting av omvärlden.
En mycket stor fördel att mätarna har visare. Det finns inget som går så snabbt att uppfatta som vinkeln på en visare. Dessutom ser man hastighetsförändringen tydligt.

Låt oss då titta lite på instrument som är mer centralt placerade i bilen.
Jag åkte ett par turer med en Yaris för något år sen och reagerade inte nämnvärt på placeringen. Jag hade innan dess förutsatt att central placering måste vara rent idiotiskt.
I denna Prius sitter hastighetsmätaren ännu närmare ratten.
Oavsett rattfattning så ser man alltid instrumenten, och så förbannat snett tittar man ju faktiskt inte. När man söker av vägkanten tittar man mer snett. Instrumenten sitter högre upp och det perifera seendet påverkas mindre. Omfokuseringen blir också mindre.
Vad som däremot inte är bra, är digitala siffror. Även om de är stora och välformade så tar de något längre tid att uppfatta och tolka. Och denna nackdel har även HUD. Jag är lite tveksam till även en så välkonstruerad HUD som i nya Volvo CX90. Den optiska placeringen är i sig utmärkt, men bakgrunden är ju högst varierande och kan vara störande orolig. Det är vilsammare med visare mot en lugn, svart bakgrund.

Som med så många andra saker, så finns det både för- och nackdelar.
Det är bättre att vara öppen och verkligen på allvar förutsättningslöst testa innan man dömer ut något.

#11u • Uppdaterat: 2016-01-18 08:13
Hackenbush

Jag reagerade inte på att Gäsps inlägg skulle vara nazistiskt. Är det fler än Vidstige som gör det?
Gäsp vad var din mening med inlägg #97?

#11v • Uppdaterat: 2016-01-18 18:21
Axa

Och tänk om det kunde bli importstopp på asiatiska bilar så man slapp se skiten.
;-)

#11w • Uppdaterat: 2016-01-19 09:52
Roy J

Jag reagerade spontant på Gäsps enradare.
Troligen är det ett försök att vara ironisk, men kommentaren kan tolkas lite hur som helst. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en nazistisk anspelning, utan kan tolkas så enkelt, via ironin, som att vi alla är olika med olika prioriteringar och smaker.

Man kan tycka att en placering av elmotorn vid svänghjulet är utrymmeseffektivt, men det är det inte i övrigt. Fortfarande är Toyotas HSD överlägset när det gäller mjukt ingrepp och varierande laddningsgrad. Med hjälp av en planetväxel balanseras bensinmotorn, elmotorn och generatorn mot varandra och man får på köpet en CVT-låda utan rem.
Alltså håller jag med Vidstige om att denna pålitliga lösning borde få bättre spridning.
Hybrid åt folket. (Eller var jag marxistisk nu?)

#11x • Uppdaterat: 2016-01-08 12:37
milkylainen

Måste Toyota bygga Prius så den ser ut som den blivit misshandlad med fulpinnen?
Den är verkligen fulare än stryk. Trodde det inte gick och försämra förra generationen. Nu vet jag att jag hade fel. Det gick att göra den ännu fulare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.