Nästa artikel
Volkswagen kommer inte att sälja av
Nyheter

Volkswagen kommer inte att sälja av

Publicerad 11 december 2015
Volkswagen ska behålla alla sina 12 märken, försäkrar vd:n Matthias Müller.
Vd:n Matthias Müller vill behålla alla 12 märken i koncernen.
På en presskonferens igår slog Volkswagens vd Matthias Müller fast att man inte planerar att sälja av någon del av koncernen. Tidigare har det spekulerats i om lastbilstillverkaren Scania som ägs av Volkswagen skulle vara aktuell för försäljning för att klara pågående ekonomiska kris till följd av utsläppsskandalen.



– Även om situationen är allvarlig kommer inte företaget att falla i bitar på grund av detta, sa Müller på presskonferensen.

Volkswagen släppte idag siffror om att den globala försäljningen av deras kärnmärke gick ner med 2,4 procent i november jämfört med ett år tidigare. Totalt har försäljningen av Volkswagenbilar minskat med 4,5 procent under 2015.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-12-12 23:26
S-E S

Benois, visst är det kolmonoxid i bilavgaser. Sätt dig i bilen med stängda garagedörrar så får du prova på hur kolmonoxidens fungerar. Vad är det då som gör kolmomoxiden så farlig? Jo den blockerar blodets möjligheter att ta upp syre och transportera detta runt i kroppen och så småningom får kroppen inte tillräckligt syre och du dör.

#c • Uppdaterat: 2015-12-13 09:18
Deeds

Kaptenens inlägg raderades i vanlig ordning när han inte kan hålla sig på banan. Jag kan inte stänga konton. Det kan bara ViB.

#d • Uppdaterat: 2015-12-13 23:09
PREVIA

Självklart kommer inte Volkswagen sälja av några av sina företag, inte nu när biljournalister skriver att Volkswagenaktien formligen rusar i värde!

#e • Uppdaterat: 2015-12-14 12:33
trasten

Som gammal Södertäljebo tycker jag att det är dags att återföra styret av Scania till kringelstan.

#f • Uppdaterat: 2015-12-14 19:25
Audi A5 SB

Ja, jag ser gärna att Scania blir svenskägt. Jag tror inte att VAG:s kultur är bra för ett så innovativt företag som Scania. Man kommer att somna in.....

#g • Uppdaterat: 2015-12-14 22:49
Deeds

Jo VW har ju en viss makt, eller hur Kapten? För det va ju det du syftade på eftersom du håller dig till ämnet va? ;)

Håller med de andra. Sälj av Scania!

#h • Uppdaterat: 2015-12-11 16:08
milkylainen

Det är för att deras mål är världsherravälde.
Äga alla alternativt krossa alla. Och går man under så tar man alla med sig.
Det är inte svårare än så.

#i • Uppdaterat: 2015-12-12 14:45
milkylainen

Shogun: Jag tål förvisso inte VW.. Men. NOx är inte det minsta carcinogent. Luftvägsirritation ja, möjligtvis förändrat blodtryck ja. Någon form av annan permanent förgiftning? Nej. Inte det minsta, inte ens troligt. Någon form av permanent vävnadsskada, ja möjligen. Lungor kan ta stryk över lång tid och hög exponering.
NOx är inte mycket mer giftigt än något annat som våra bilar spyr ut. Faktum är att om du stoppar näsan i något avgasrör så lär du dö fortare av bensinavgaser pga kolmonoxid.
Kolmonoxiden är också giftigt för människor om man utsätts kroniskt för det.
Man räknar med att kolmonoxid förstör hippocampus i hjärnan. Det ger minnesproblem, personlighetsförändringar, muskel och nervbesvär. problem med att hålla blåsan, förstörd syn och koordinationsförmåga. För att inte räkna alla volatila kolföreningar som bensin släpper ur sig.. där kan vi prata carcinogent.

Jag säger bara att den personen som tror en modern (korrekt fungerande) diesel är farligare än en bensinare av samma generation borde få sitt eget huvud undersökt.

#j • Uppdaterat: 2015-12-13 13:35
milkylainen

Benols: Kolmonoxid finns i de flesta typer av kolvätesförbränningar och ALL förbränning av kolföreningar riskerar att bilda carcinogena ämnen. Diesel och bensin är inte undantaget på något sätt. Det mesta som är carcinogent i diesel är sot som man filtrerar bort (nästan allt). Dessutom är sotet filtrerbart av mänskliga lungor tillskillnad från det som blir över PM2,5-PM1. I vilket fall som helst så bildar bensinavgaser generellt sett mer mer farliga ämnen för människa och mindre farliga för miljö. I diesel är det faktiskt tvärtom, tro det eller ej. Det är mindre farligt för människa och mer farligt för miljö. Det stora problemet med diesel är NOx, dock inte för människa men för miljön då den bildar salpetersyra och kraftigt försurar vår närmiljö.
I gruvor får man inte använda bensinutrustning dels pga dess låga volatilitet (lättflyktigt) och dels för att avgaserna är mycket farligare än moderna dieslar för människor. Kvävningsrisken med kolmonoxid är högst påtaglig. Den är dessutom helt lukt och smaklös. Den bara har ihjäl dig utan att du fattar nått. Kronisk exponering till mycket kolmonoxid ger MINST lika mycket skador som kronisk exponering av NOx.
Jag tror såhär: Den personen som tror att städernas luft kommer bli bättre genom att förbjuda dieselbilar borde få sitt huvud undersökt. Det kommer fortsätta vara lika illa. Man kan inte lösa städernas luft genom att förbjuda något drivmedelsslag. Bensin är bara 10% förnybart. Diesel är mellan 10-40% i normalfallet. Lasten på miljön jämfört med bensin i sverige idag är nästan hälften. Att ersätta bensin med diesel ger en fördubbling av icke förnybart utsläpp.
I städerna pratar man heller aldrig om värme-eldning med ved eller liknande. Man pratar aldrig heller om färjornas utsläpp. Den som har stått vid Nybrokajen i Sthlm en kall morgon eller natt när "småtrafiken" avgår vet precis vad jag talar om.

Jag är trött på häxjakten på diesel. Varken motortypen eller bränslet är ett problem och den som säger annorlunda får fanimej bevisa det. Inget "Diesel är dåligt för det luktar.. alltså måste det vara dåligt.". Ingen kommer lösa ett piss genom att förbjuda diesel. Snarare förvärra problemet.

#k • Uppdaterat: 2015-12-13 14:02
milkylainen

Benols: Sen tycker jag förvisso att bilar som inte kan hålla given utsläppsstandard borde tillverkaren få stryk av respektive land a la VW. Det gäller bensin och dieselbilar oavsett fordonsslag. Det finns gränser för utsläpp och det är bara börja möta dem. Detta kanske leder oss bort från diesel för att det är dyrare och rena (tyvärr), dock med högre last på miljön, iaf i sverige. Sen kanske bensin också försvinner och vi kör alla runt med elbilar om en 50år eller så. Jag vet inte. Lagliga krav ska efterlevas, sen får man se vad som går att lösa eller inte lösa mha teknik. Att dieselavgaser inte ska kunna bli hyfsat rena tror jag dock inte på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.