Nästa artikel
Långtest: Diskad som miljöbil
Långtest

Långtest: Diskad som miljöbil

Publicerad 7 december 2015 (uppdaterad 7 december 2015)
Miljöbil, men endast enligt EU:s körcykel.
Teoretiskt sett är långteststallets Volvo V40 en miljöbil, men verkligheten visar någonting annat.
Vår V40 med 1,6-liters dieselmotor är enligt den svenska definitionen en miljöbil och därmed befriad från fordonsskatt under fem år. Motiveringen är att den ska ha bättre miljöegenskaper är den genomsnittliga bilen.

Det bygger helt och hållet på de uppmätta värdena enligt EU:s körcykel som visar en förbrukning på 3,8 liter/100 km som ger ett koldioxidutsläpp på 99 gram/km. Kväveoxidutsläppet är 0,1484 gram/km,  under gränsvärdet som är satt till 0,18 gram. Det sistämnda värdet påverkar ännu inte subventionerna här hemma.

Verkligheten, liksom för merparten av framför allt dieselbilar, är en annan. Efter snart tre års tester med V40 har vi  som lägst kommit ned på en förbrukning på 4,7 l/100 km  under ett avsnitt i svensk landsvägstrafik. På sommardäck har vi haft en medelförbrukning på 5,3 l/100 km. Det resulterar i ett koldioxidutsläpp på 139 gram – och solklar diskvalificering som miljöbil.

Kraftig överförbrukning är i dag mer regel än undantag. Vi välkomnar EU-kommisionens World Light Vehicle Test Procedure som från och med 2017 ska ge ärligare förbrukningssiffror.
Volvo V40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 8 122 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-12-11 08:27
Bodomite

Så det innebär alltså att min nio år gamla V50 med likadan motor (fast inte i Drive-utförande) drar MINDRE än detta sprittnya mirakel till miljöbil. Vart är min skatterabatt!?

#m • Uppdaterat: 2015-12-07 12:33
milkylainen

Boo Wennberg / ViB: Skulle inte ni kunna testa en av era dieselkärror med ett alternativt drivmedel istället? Det finns ju EcoPar.. ett helsyntetiskt drivmedel att tanka. Det ska vara lägre förbrukning och mycket bättre miljöprestanda i form av utsläpp. Tydligen är det många tunga fordon i uppsalatrakten som går på det.

Rent krasst så är det upp till 40% förnybara komponenter i diesel idag och bara runt 10% i bensin.
Så om en diesel drar 0.5 och en bensinare 0.7..
Så är miljöimpacten på dieseln i form av icke ersättbart fossilt bränsle nästan hälften.
Så man kan diskutera det här med miljöaspekt ur det perspektivet vilket aldrig någon gör.

Vore jättekul att veta hur en bil funkar med 100% syntetiskt eller 100% syntetisk bio (dock ej EN590-klassad).

www.ecopar.se (jag har absolut inget med firman att göra, är bara sjukt nyfiken).

#n • Uppdaterat: 2015-12-07 14:16
milkylainen

En fördel med syntetisk diesel är att det innehåller typ 0 svavel. Så är man rädd om sin dieselbil så borde man köra helsyntetisk diesel. Så slipper man igenkleggade partikelfilter och EGR-ventiler + annat otyg som sitter i dagens dieselbilar och pajjar hela tiden.

#o • Uppdaterat: 2015-12-07 15:31
milkylainen

Har en BMW 520d, den drar i snitt 0.52 med en automat. Kör mest motorväg 110-120 stockholm med omnejd. Känns okej.

#p • Uppdaterat: 2015-12-07 20:25
milkylainen

C k: intressant. Jag är iofs mer intresserad av syntetiskt diesel eftersom den är bättre för min motor. Samma längd på kolvätekedjorna.. inget svavel.. inget annat skit typ.. men miljöaspekten är ju intressant såklart. Diesel är ju nästan 50% förnybart idag till skillnad från bensin. Jag är rädd att för att man avskaffar det för att man inte fattar bättre.. Diesel går att göra bättre eller likvärdigt på princip allt förutom effekt ur given cylindervolym.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.