Nästa artikel
Provkörning: Audi A4 Avant (2015)
Provkörning

Provkörning: Audi A4 Avant (2015)

Publicerad 27 november 2015
Att skilja nya och gamla A4 Avant är inte det lättaste. Designteamet i Ingolstadt har gått försiktigt fram.
Sedanen har vi nyss provkört – dags för kombivarianten som nio av tio svenska Audi A4-spekulanter vill ha. Vi förstår varför.
Aningen styvare bakvagn och 55 kilo extra vikt, men ute i trafiken märker vi inte någon större skillnad jämfört med sedanen. Nya A4 Avant känns lika kommunikativ och välbalanserad. Fast men förlåtande chassi, minimal krängning, snabb styrning – köregenskaper som gör bilen trygg och rolig att ratta.

Skillnaderna börjar bakom B-stolpen. Taklinjen sträcker sig längre bakåt och ger bättre takhöjd i baksätet. Benutrymmet där bak är tillräckligt för medellånga, bredden räcker för två vuxna, mittplatsen störs av den klumpiga kardantunneln.

Längst bak är elmanövrerad baklucka standard, lägg till 12 900 kronor så kan den även öppnas med en fotrörelse under kofångaren. Insynsskyddet följer med upp och ned automatiskt. Lasthöjden är låg, 63 centimeter, men ned till lastgolvet finns en tröskel. Utrymmet är fyrkantigt, en meter brett, några centimeter djupare än tidigare. Det ger 15 liter extra utrymme, 505 inalles, vilket kan jämföras med Volvo V60 (430), Mercedes C-klass (490) och BMW 3-serie (495).

Inte på riktig lastslukarnivå men fullt tillräckligt för många.

För att underlätta kombilivet finns krokar, nätfickor, spännband, och lastavdelare (2 500 kr). Golvmattan är vändbar, tyg på ena sidan, gummi på andra. Med spakar innanför bakluckan kan man lossa de tre ryggstöden, men var och en behöver en knuff för att trilla ned. Nedfällda bildar stolsryggarna en uppförsbacke i lastgolvet men volymen ökar till 1 510 liter. Till skillnad från BMW 3-serie finns inget fack för insynsskyddet.
 
A4 är andra modellen
efter Q7 som bygger på VW-koncernens nya plattform med längsmonterade motorer. Sju motor-alternativ finns att välja bland. Vi kör tvålitersdieseln på 190 hästar, förväntade bästsäljaren i Sverige. Det är en bottenstark, flexibel, relativt tyst och mjukgående maskin som lirar bra ihop med den sjustegade dubbelkopplingslådan, bortsett från lite ryckiga växlingar i låg fart.

Någon mjukvara som fuskar med utsläppssiffrorna ska inte finnas, intygar Audi...

All teknik som finns i Q7, förutom mörkerkameran, finns också i A4. Autobroms är standard. Förarmiljön är en fullträff, utförandet och precisionen i stort och smått kommer att bli ett riktmärke framöver. För att få den heldigitala instrumenteringen krävs dock Cockpitpaketet (29 900 kr).

A4 är inte billig, med lite utrustning och en vassare motor kan slutpriset hamna över 400 000 kronor, mycket pengar för en mellanklassbil.

Slutligen kan vi nämna att A4 Avant kommer med gasdrift i slutet av 2016. Innan dess ska Audin genomgå ett fullständigt test i Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 Avant?
Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S-Tronic

Pris, från kr: 378 000.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 473/B 184/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 605.
Max dragvikt, kg: 1 900.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk vid 3 800–4 200 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 231 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Volvo V60 med flera.

Plus: Kombifärdigheter, köregenskaper, utförande.
Minus: Saftigt pris efter några kryss i tillvalslistan.

Vad nytt? Nya Audi A4 som kombi.
För vem? Åtminstone 4 000 svenskar per år, hoppas Audi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-11-28 09:38
milkylainen

Snygg men extremt slätstruken. Får inget ha-begär. Väcker S90 och V90 större ha-begär när de kommer så har ju Audi och VW tagit över platsen som den svenska mellanklassens sosse-container.
Jag är knappast den första som klagar över Audis slätstrukna design de senaste generationerna. Händer inget.

#w • Uppdaterat: 2015-11-30 10:27
milkylainen

Vidstige: Växellådslösa maskiner har också sina nackdelar. Förvisso blir du av med drivlineförluster... men då går det inte att få optimalt effektintervall vid alla varvtal... Om du kryssar fort så kommer kanske motorn varva mer än nödvändigt.. eller tvärtom. Men visst, du kan göra torque-fill med en elmotor + en enkel koppling.. men helt utan nackdelar är det inte.
Faktum är att rena elbilar lider av att inte ha en växellåda i högre hastigheter. Elmotorns momentkurva (effekt) är avtagande med hastigheten.. Så egenligen skulle en Tesla behöva en växellåda för att kunna göra 100-200+ i ett högre tempo än vad den gör idag.

Den optimala växellådan är en som inte har några friktionsförluster. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.