Nästa artikel
Transportstyrelsen föreslår nya besiktningsregler
Nyheter

Transportstyrelsen föreslår nya besiktningsregler

Publicerad 29 oktober 2015 (uppdaterad 2 november 2015)
I en utredning som nu lämnats till regeringen föreslår Transportstyrelsen flera nya regler för besiktningen av fordon. Bland annat vill de minska intervallen till vartannat år för personbilar.

Utredningen lämnas till regeringen i dag och innehåller flera förslag till förändringar. De regelförändringar som föreslås är i linje med EUs regler och bland annat föreslås att kontrollbesiktning för personbilar bara ska göras vartannat år, släpvagnar under 750 kilo ska undantas från besiktning och att A-traktorer nu ska besiktigas.

– Personbilar har betydligt färre tekniska brister idag jämfört med för 15 år sedan och många av de problem som fordon har idag är saker som en fordonsägare ändå ska ha koll på. Det kan vara saker som belysning, vindrutetorkare och däck. Allvarliga trafikolyckor beror inte på att bilar har tekniska brister. Flera av våra närmaste grannländer som Danmark och Norge har längre kontrollbesiktningsintervall än vad Sverige har idag utan att trafiksäkerheten blivit lidande, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen.

Om regeringen godkänner förslagen kan de nya reglerna börja träda i kraft i februari 2018.

Diskutera: Räcker det med besiktning vartannat år?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-10-29 14:23
milkylainen

Den som föreslår det här fattar inte hur verklig marknadsekonomin fungerar.
Du har företag X, Y och Z. De sysslar med att besiktiga bilar. I verkligheten är de en kartell och har mer eller mindre prisfixering. Dessa tre företag har likvärdiga omkostnader. Nu ska alla besiktiga hälften så många gånger? Vad tror du händer? Att X, Y, Z som baserat sin vinst på rådande omständigheter går omkull för att de försöker klara sig på samma peng eller att de dubblerar kostnaden för en besiktning? Jag kan svara åt dig.
Det blir dubbelt så dyrt att besiktiga bilen.

Minskar efterfrågan så ökar priset på en tjänst folk inte kan strunta i. Detta finns bevis på hur många gånger som helst i historien.

- Folk sänker elförbrukningen. Elföretagen klagar och höjer priset.

- Folk köper snålare bilar. Staten höjer drivmedelsskatten.

- Bilar har blivit driftsäkrare. Serviceverkstäderna tar mer betalt när något är trasigt.

Allt handlar om hur efterfrågan ser ut. Minskar du efterfrågan ökar priset.

Så tro inte att du kommer billigare undan för det! Det enda som kommer hända är att bilar som är kassa får rulla längre på vägarna. Detta är en SKITDÅLIG IDE.

#w • Uppdaterat: 2015-10-29 16:03
milkylainen

Japsen: Klart det kommer bli så. Folk verkar tro att det blir hälften så mycket pengar att lägga på besiktningen. Det enda som händer är att sketna bilar får rulla längre mellan besiktningarna. Jag tycker 1 år är bra. Däremot kan man höja gränsen för nya bilar. 3 år för moderna bilar är lite tidigt. 5 år är rimligare. Men att 15 år gamla bilar bara ska besiktigas vartannat år är stendumt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.