Nästa artikel
Förbud mot dieselbilar i Oslo
Nyheter

Förbud mot dieselbilar i Oslo

Publicerad 22 maj 2015 (uppdaterad 24 maj 2015)
Oslos kommunfullmäktige har beslutat att förbjuda dieselbilar. Något som kan bli aktuellt även i Sverige.
I onsdags klubbades förslaget igenom och innebär att om det råder dålig luftkvalitet i Oslo under minst två dagar i rad ska dieselbilarna lämnas hemma. Men för att förbudet ska vinna laga kraft måste först det norska vägverket NPRA godkänna det. 

Körstoppet gäller enbart dieselfordon med äldre standard än Euro 6. Undantagna från regeln är utryckningsfordon, fordon som nyttjas i offentlig tjänst, samt vid på- och avkörning från utlandsfärjor.

Även svenska politiker är intresserade av att införa dieselbilsförbud, i detta fall i Stockholm. Till Dagens Nyheter säger trafikborgarråd i Stockholms stad Daniel Helldén (MP) att förslaget som fattats i Oslo verkar intressant och ett bra verktyg för att få ordning på luften i huvudstaden. 
 
Diskutera: Borde vi göra som Norge och införa dieselbilsförbud?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-05-25 07:39
L. Mäkinen

senad hamzic,
De flesta elbilar får energi ur vanliga vägguttag medan man sover eller jobbar för samma energipris som man har till sitt övriga elbehov, dvs enstaka kronor per kWh. 90 kr/h är kvällstidningsrubriker...

#m • Uppdaterat: 2015-05-25 08:22
Janerikbengtsson

jag tycker det här är tråkigt, diesel är billigare än bensin - jag kör dieselbil det kommer ju att bli kostsamt för alla dieselägare om detta nu träder i kraft i sverige!

#n • Uppdaterat: 2015-05-25 11:45
Swemba

Dieselfrågan är onekligen problematisk för oss konsumenter. Jag är på gång att byta bil. Personligen så tror jag inte heller på dieseln som bränsle, men samtidigt finns det i stort sett bara dieselbilar att köpa när man tittar på större lättare begagnade bilar.
Köper man nytt så kan man så klart välja, men vad händer med andrahandsvärdet?

Jag känner en som fick tag på en bensindriven Audi Q7 TFSI för nästan inga pengar alls. Kul för köparen, mindre kul för säljaren.

Om några år kanske det är tvärtom ...

#o • Uppdaterat: 2015-05-25 15:11
Simon no1

Väntar ett större hot runt hörnet

http://www.expressen.se/motor/eu-beslut-kan-ta-dod-pa-dieselmotorn/

#p • Uppdaterat: 2015-05-26 10:35
Raphael

Det bör lyftas fram här att förbudet enbart innebär äldre dieselbilar utan modern avgasrening. Jag tror inte alls på att detta innebär fördel för Toyota och bensin-hybrider, den som köper en ny bil har ju moderna nya dieselbilar som alternativ och de är tillåtna. Tittar vi på dieselbränslet idag så finns det dieselkvaliteter som är mycket mer miljövänlig och luftvänlig än den dieselkvalitet som säljs i Sverige, som exempelvis B30 som finns i Sydeuropa och som är det populäraste biobränslet i Benelux-länderna.

B30 innebär en diesel med 30 procentig inblandning av biodiesel, biodiesel av vegetabilier har en högre syrehalt än diesel enligt svensk miljöklass 1 - detta leder till en betydligt bättre förbränning och därmed mindre sot och mindre smuts och färre partiklar. Kombinera detta med modern avgasrening, partikelfälla och NOx-renare och du får en diesel som ger lägre utsläpp än en ny bensinbil med motsvarande dragkraft. B30 dieseln kan enkelt implementeras i dagens infrastruktur och fordrar ingen större teknikomställning hos biltillverkarna, det är relativt enkelt att anpassa en modern dieselmotor efter B30, flera äldre motorer kan dessutom redan köra på B30 idag - som HDI-dieseln i min Picasso från -09 (alla PSA HDI från 2001 och framåt fungerar med B30). Dessutom kan halten av biobränsle höjas så det blir ännu bättre.

Jag tror inte på en framtid där vi måste skrota bilar för att köpa nytt, även om det skulle vara biltillverkarnas dröm, jag tror på att använda det som redan finns i så hög grad som möjligt. Det är ju slöseri med naturens resurser att skrota gammalt och köpa nytt.

#q • Uppdaterat: 2015-05-26 16:28
Roy J

Raphael, det verkar ju vettigt - om nu partikelfällan tar så små nanopartiklar som det är tal om.

#r • Uppdaterat: 2015-05-26 17:20
Peugo

Kom då igen ihåg att bensinare spyr dom allra minsta partiklarna, ännu mindre än dom minsta i dieselbilar -> Behövs filter men finns det tillräcklig bra för att klara av bensinarnas problemavfall?

#s • Uppdaterat: 2015-05-26 19:43
Styggavargen

Swemba, varför köper du inte en Audi Q7:a med bensin motorn då? Du kommer billigt undan... eller vad klämmer skon?

#t • Uppdaterat: 2015-05-27 18:47
Svennis61

Kommer ihåg när man körde buss i Ryssland i början av -90talet och fick tanka diesel där, körde en Volvo M10 jäklar vad det rök och så mycket mer power i motorn man fick, naturligtvis så vet man att det inte var någon fördel miljömässigt, undrar om det är så fortfarande.
Men finns det inget annat sätt att fasa ut vissa fordon utan att direkt förbjuda dom, sen funderar man ju om man inte kan sätta gränsen vid euro5, dom går hejdlöst hårt fram.

#u • Uppdaterat: 2015-05-22 15:55
milkylainen

Högtrycksinsprutning i bensinbilar genererar fler farliga partiklar en t.ex en Euro5+ diesel med partikelfilter (i princip majoriteten av fordonsflottan).
Att PERSONBILS-dieslar skulle vara smutsigare än bensinare ger jag inte fem öre för.
Tung trafik med gamla slitna motorer spyr mångfalt ut mer farliga avgaser än personbilarna.

Vill man ha lägre utsläpp så får man förbjuda ALL trafik. Att förbjuda vissa drivmedel är bara urkorkat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.