Nästa artikel
Catlin var den svenska muskelbilen med imponerande prislapp
Backspegeln

Catlin var den svenska muskelbilen med imponerande prislapp

Publicerad 16 januari 2021
På 1990-talet fanns hopp om att locka rika köpare med svenska muskelbilen Catlin. Trots dubbelturbomotor och imponerande toppfart blev det ingen succé.

Listan över svensktillverkade sportbilar är längre och mer varierad än enbart olika versioner av Saab Sonett och Volvo P1800/1900.

När andra världskriget tagit slut ville många börja tävla igen. Tillgången på racerbilar var förstås knaper så man fick bygga egna, efter eget huvud. Så föddes Nordiska Specialvagnsklassen, med öppna, fantasifullt formade skapelser drivna av modifierade Ford V8-motorer.

Några tiotal byggdes och tävlade i olika sammanhang året runt. Flera av dem finns kvar ännu. Från slutet av 1950-talet kom bland annat den så kallade Ockelbo-Ferrarin, med kaross avgjuten från en äkta 500 Mondial, på 1960-talet dök bland annat RPB Piraya och ett par andra modeller från Burträsk upp, samt den linjesköna Reeva GT från Reva gård i Östergötland. Den hade bland andra blivande Volvodirektören Dan Werbin som upphovsman.

Kanske minns någon också det märkliga projektet OBC Mantorp från 1973–74? En skapelse som skulle få högpotent BMW-motor och revolutionerande krocksäkerhet med hjälp av ny skumplastteknik. Indigo 3000 och Lusitano 3000R, två linjesköna bilar på samma bas, samt  – förstås – Koenigsegg
är alldeles moderna exempel.

”Får andra att krypa på vägen”

Sedan har vi de tre skapelserna med ursprung i Linköping: Uno 001, konstruerad av Uno Johansson, och dess båda ”efterföljare” som kallades Catlin. I Vi Bilägare nummer 9/1993 fanns en kort provkörning av Catlin #2, ”en muskelbil som får andra att krypa på vägen”. Skribenten Torsten Laursen fick dock inte sitta vid ratten, det gjorde konstruktören Peter Rydheden.

Catlin, som hade vissa drag av såväl Ferrari F40 som Testarossa (och andra generationens Pontiac Fiero), var låg och slank och skulle som så många andra entusiastbaserade projekt snart vara klar för serieproduktion. Tjugo bilar om året skulle det bli. ”Men det är inte en bil för vem som helst. Priset är nämligen nära en miljon svenska kronor.”

V6-motorn med dubbla turbo och 400 hk hade byggts ”av delar från olika tillverkare världen över” och karossen bestod av ”kompositmaterial”. Alltsammans skulle borga för 320 km/tim i toppfart och 0–100 km/tim på fyra sekunder.

På vår nutida underhållningskanal Youtube kan man hitta en videosnutt från en testkörning på Mantorp Park, vill man se bilen – det enda exemplar som byggdes – i verkligheten får man bege sig till Autoseum i Simrishamn. 

Läs också: Första smygturen i ”sensationella” Saab 99 Turbo

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-17 16:06
Gunnar Lindberg

2,75 hkr per kilo! Är det skribenten eller Koenigsegg som ska rodna?

#2 • Uppdaterat: 2021-01-18 18:21
Carl Trefalt

Hur många Catlin blev tillverkade?

#3 • Uppdaterat: 2021-01-18 18:26
Carl Trefalt

Totalt byggdes 3 bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.