Nästa artikel
Panasonic ska bygga koboltfria batterier till Tesla
Nyheter

Panasonic ska bygga koboltfria batterier till Tesla

Publicerad 18 januari 2021
Batterier utan kobolt ska ge elbilarna bättre rykte och pressa ned kostnaderna.

Flera biltillverkare och batteriföretag experimenterar just nu med olika lösningar för att minska mängden kobolt i elbilsbatterierna. Kobolt bryts i vissa fall under usla förhållanden i känsliga områden.

Nu planerar Panasonic att börja tillverka koboltfria batterier till framtida Teslamodeller. Produktionen skulle kunna komma igång inom tre år, skriver Nikkei.

Koboltfria batterier ska ge elbilarna bättre rykte och miljöprestanda och dessutom vara billigare att tillverka. Men de kan också bli svårare att tillverka på kort sikt innan produktionen skalats upp.

– Om två till tre år kommer vi kunna lansera en koboltfri battericell med hög energitäthet, säger Shawn Watanabe, chef för energiteknologi och tillverkning på Panasonic i Japan.

En kostnadsbesparing på bara några procent skulle göra enorm skillnad för elbilstillverkarna. Batteriet kan i dag stå för omkring 40 procent av bilens pris.

Läs också: Volkswagens nya plan för elbilsbatterierna

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-18 09:36
Mattse

Sista meningen är fel. Batteriet kan möjligtvis stå för 40 procent av bilens tillverkningskostnad. Vilken i sin tur totalt uppgår till 20-40 procent av bilens pris. Det betyder att batteriets kostnad ligger på runt 10-15 procent av bilens pris.
Vilket dock är mycket för en enskild komponent. Som jämförelse ligger kostnaden för elmotorn på under 1 procent av bilens slutpris.
Men kontentan är att några procent billigare batterikostnad för tillverkaren kommer bara göra marginell skillnad på slutpriset till kund. Fem procent billigare batterikostnad på en bil för 500 000 kr gör runt 3000 kr skillnad i slutänden.

#2 • Uppdaterat: 2021-01-18 10:05
ELvis

Det stämmer nog att Panasonic inom en framtid ska tillverka batterier åt Tesla utan kobolt.

Men - CATL levererar ju redan idag koboltfria batterier till Tesla i Kina. (Model 3 SR)

Så tror jag det är, rätta mig om jag har fel.

#3 • Uppdaterat: 2021-01-18 13:46
Bandvagn

Nice! Och Tesla är väl redan idag rätt långt kommen i detta.

Tesla Model 3 batteries have 75% less cobalt than Volkswagen’s current cells
:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-cobalt-volkswagen/

#4 • Uppdaterat: 2021-01-18 16:32
Arne Nilsson1

Som vanligt handlar detta om bara, om bara batterierna blir billigare så, om bara fler laddstolpar sätts upp så, om bara folk fattade att elbilar är bra så, om bara, om bara..................När om bara blir verklighet så kan vi se om elbilar är nåt att ha.

#5 • Uppdaterat: 2021-01-18 17:34
laba002

Äntligen!
När dessa batterier kommer kan jag med någorlunda gott miljö- och arbetsmiljösamvete reflektera över en el-bil.
Det vi håller på, att med skattemedel, subventionera just nu är inget som har med miljö eller mänskliga arbetsmiljöförhållanden att göra. Ansvariga för detta borde skämmas.
Men det är naturligtvis viktigare att våra storstadsbor inte få i sig en och annan partikel från diesel- eller bensinbil än att en gruvarbetare i koboltgruvorna sällan uppnår en levnadsålder på 40 år. (Sedan finns det säker väl så farliga partiklar i storstäderna ändå.) Men tyvärr råder det mycket tänk på dig själv och bry dig inte om andra mentalitet i vårt samhälle i dag, tråkigt.

#6 • Uppdaterat: 2021-01-18 17:36
Henrik M

Laba: Och Kobolt används inte i några andra produkter du köper idag menar du?
Och om detta är vad som krävs kan jag säga dig att det redan idag finns elbilar att köpa som enbart innehåller kobolt från icke-afrikanska gruvor med.

#7 • Uppdaterat: 2021-01-18 17:37
Henrik M

Arne: Se dig omkring och öppna ögonen, elbilar är redan något att ha. Jag har redan kört 11 000 mil med min problemfritt. Kolla taxi som kört 40-50 000 mil med sina elbilar t.ex.....

#8 • Uppdaterat: 2021-01-18 17:59
Carl Trefalt

Kobolt kan ge cancer, om man utsätts för det under längre tid!

#9 • Uppdaterat: 2021-01-18 20:12
Mikael Larsson

ELvis: Visst är det så att de litiumjärnfosfatbatterierna är utan kobolt. Så har det varit med den typen av batteri men de har mest använts i bussar, till exempel BYDs bussar som rullar här i landet, på grund av sin låga energidensitet. Nu har de tillräckligt hög densitet för att användas i elbilar med relativt kort räckvidd som Teslas 40-milsvariant.

#a • Uppdaterat: 2021-01-18 20:15
Mikael Larsson

Och sen plötsligt glömmer vi att barnarbetarna finns kvar i världens fattigaste land när elbilarna inte längre använder dessa. Nu har det ju åtminstone varit lite fokus på dem som har tvingat företagen till att försöka ge befolkningen lite bättre villkor. Vi borde nästan kräva mer kobolt i elbilarna och att se till att landet får hjälp att byggas upp snarare än att få bort kobolten och glömma deras situation.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.