Nästa artikel
Alpine blir helt eldrivet – ska lansera tre nya modeller
Nyheter

Alpine blir helt eldrivet – ska lansera tre nya modeller

Publicerad 16 januari 2021
Renault väljer att göra sportbilsmärket Alpine till helt eldrivet märke. Tre nya modeller är på ingång.

Det kostar både tid och pengar att lansera ett helt nytt bilmärke från grunden, eller väcka liv i ett gammalt. Det har Renault fått känna av sedan sportbilsmärket Alpine återupplivades för några år sedan.

Alpine A110 har hyllats för sina köregenskaper, men trots att märket har ett helt eget showroom i Stockholm har bara 29 exemplar registrerats. Som jämförelse har Porsche sålt över 700 exemplar av konkurrenten 718.

Men nu har Renault presenterat en ny plan för hur Alpine ska bli en större spelare i sportbilsvärlden.

I produktplanen finns framför allt en helt eldriven sportbil som ska utvecklas tillsammans med Lotus. Dessutom vill Alpine lansera en kompakt ”GTI-bil” samt en något större motsvarighet, båda två helt eldrivna.

Den mindre modellen hamnar i samma klass som Volkswagen Polo och den större utmanar Golf. Båda två ska baseras på Renaults befintliga plattformar. 

Planen är alltså att Alpine ska bli ett helt eldrivet prestandamärke och de nya modellerna ska locka nya köpare till märket, men exakt när modellerna ska vara färdigutvecklade är oklart.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2021-01-16 22:21
saabnisse

zoidberg, jag förstår att du aldrig haft nöjet att köra en bil där du upplever att du och bilen utgör en enhet, där ni tillsammans med ljud och rörelser passerar tid och rum och du har en känsla av att motorn och bilen utgör en del av dig själv.
Det handlar inte om att komma först mellan rödljusen, tror man det är man bra korkad!
Det är så oändligt mycket mera och det är något en batteribil aldrig kommer att kunna förmedla.
Se bara på ett fossil som Morgan, trots moderniseringar ändå hopplöst omodern, ändå säljer den mer än man kan producera!

#c • Uppdaterat: 2021-01-17 00:43
Apex

Du fattar inte.

#d • Uppdaterat: 2021-01-17 07:45
Desmoholic

Det går inte förklar för den som inte begrip...

#e • Uppdaterat: 2021-01-17 09:44
ELvis

Som så ofta blir det en debatt för eller emot det enda eller andra.
Vanligen med en nedvärderande ton...

Jag hoppas istället att fler kommer lära sig att uppskatta både och.

Absolut finns det mycket nostalgi, känsla och minnen med potenta bränslebilar.
Personligen älskar jag det.
Men det är knappast något framtidsalternativ.

Det finns otroligt mycket känsla även i en elbil när man väl lärt sig uppskatta det.
Responsen och direktkontakten med drivlinan är så mycket vassare än allt annat.
Tyngdpunkten kan optimeras bättre än vilken bränslebil som helst.
Dessutom är vikten stabil och förändras inte när bränslet/energin minskar.

Den enda nackdelen är just......vikten.
Till stor del kompenseras det av optimal tyngdpunkt, men fortfarande en nackdel.
Förhoppningsvis kan framtida batterier få högre energiinnehåll och minskar vikten.
Jag tycker Renault/Alpine gör helrätt.
Helst av allt skulle jag vilja ha den som cabbe.
Tänk även möjligheten att åka sakta på en kurvig väg utan brummande motor.
Det tror jag blir en framtida hit :-)

#f • Uppdaterat: 2021-01-17 10:46
L. Mäkinen

Jag skulle gärna ha en eldriven Morgan 3-wheeler.

#g • Uppdaterat: 2021-01-17 11:11
Desmoholic

Jag tycker halva grejen med Morgoan 3-hjulingen är SochS motorn som hänger där fram.

Jag vet inte vad det är jag saknar i elbilar. Men vid inspirerade körning blir det liksom "för lätt". Jag älskar att röra runt i en manuell låda för att hålla varvet på motorn rätt. Ljudet blir också en viktig del av upplevelsen, liksom den "mekaniska" analoga känslan som vissa bilar har, t.ex. MX-5.

Som nöjesfordon tror och hoppas jag förbränningsbilar kommer ha en plats i framtiden. Känns som en del av livet blir lite fattigare annars...

#h • Uppdaterat: 2021-01-17 13:02
Henrik M

Desmoholic: Har du kört Morgan threewheeler eftersom du anser att motorn är halva grejen? Jag har kört den och jag kan lova dig att vid lite aktiv körning med den så är motorljudet det sista du fokuserar på nästan.....och den känns lite klen tyvärr med. Jag håller med Mäkinen i att den elektriska threewheelern de visade men tyvärr la ner produktionsplanerna för hade vart otroligt mycket habegär på.

Sen verkar ju inte de flesta fossilkramarna med hobbybilar inse att ju fortare vi frivilligt ställer om till fossilfritt med våra vardagsfordon utan lagar och regler till att styra det, desto friare kommer vi kunna använda de fossildrivna hobbybilarna framöver....

#i • Uppdaterat: 2021-01-17 13:12
Desmoholic

Som vardagsfordon så funkar ju elbilen lika bra. Annorlunda men typ lika bra.

Jag har bara stått bredvid en 3-wheeler. Härligt att känna "pulsen" från motorn i backen bredvid ;)

Konceptet med 3-hjulingen ( och Morgan överlag) är ju old-school. Med trehjuling får man lite Sopwith Camelvibbar med motorn fram och den karossformen!

#j • Uppdaterat: 2021-01-17 13:39
Apex

I en pendlarbil så ger en förbränningsmotor och växellåda 0 mervärde jämfört med en elbil. Där är elbilen överlägsen. Men i en hobbybil/sommarbil/banbil så tycker jag personligen att det måste finnas en ice.

Har kört både TM3 P och P2, sjukt kompetenta bilar som hade varvat en e90 M3 på bana. Tycker ändå att körupplevelsen är mycket större i den senare.

Håller helt med Henrik i det sista stycket. En frivillig omställning är det som kan rädda entusiastbilarna.

#k • Uppdaterat: 2021-01-17 15:04
Desmoholic

Ja om det är vad som krävs för att få ha en förbränningsbil som entusiastbil så kör jag gladerligen elbil ( vilket jag gör).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.