Nästa artikel
Provkörning: Subaru STI Racing
Provkörning

Provkörning: Subaru STI Racing

Publicerad 12 oktober 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Med nya Subaru STI Racing återinför Subaru sedankarossen på bilen som vi hittills känt som Impreza WRX STI. Och fintyskarna får se upp – den här bilen är snabbare!

Subaru Sti Racing utvecklades från den hittillsvarande sport-Imprezan WRX STI för att kunna slå varvrekordet för standardsedaner på legandariska racerbanan Nürburgring, en prestigetitel som bilen fortfarande håller före exempelvis BMW M3 och Porsche Panamera.

För att klara detta har Subaru naturligtvis inte bara ändrat på karossen, utan även gjort omfattande förändringar i chassi och aerodynamik.

Provkörningen på finska Ahvenisto Race Circuit visar också att den nya bilen blivit vassare än den hittillsvarande modellen – chassit hör till de bättre jag kört under senare tid och med med rätt inställningar på fyrhjulsdriftsystemets ställbara mittdifferential får bilen en neutral, genomsnäll, men förödande effektiv körkaraktär.

Den turboladdade boxermotorn ger 300 hästkrafter på topp och bjuder på ett jämnt, starkt drag över hela registret – man inte behöver växla särskilt ofta ens när man kör bilen på bana!

Inte under litern
Men Sti Racing gör inte bort sig ute på vägen heller. Sportstolarna i alcantara är sköna och ger ett fint sidostöd vid kurvtagning. Fjädringen är fast men i min mening inte störande hård, samtidigt som väghållningen i vinterväglag kan förväntas vara överlägsen det mesta på marknaden.

Vägljudet må vara lite högre än i premiumsedaner i samma prisklass, men håller sig ändå inom acceptabla gränser. Den enda smolken i glädjebägaren är bensinförbrukningen – även på landsväg verkar det vara svårt att komma under litern per mil.

Priserna börjar på 429 900 kronor, vilket kanske inte känns som något fynd för den ganska enkla bilen, men eftersom den faktiskt är snabb nog att tampas med betydligt dyrare bilar måste priset ändå betecknas som rimligt. I grundutförandet ingår dessutom all utrustning köparna normalt behöver, inklusive xenonljus, bluetooth, 18-tumsfälgar med mera.

Det faktum att Subaru har Sveriges nöjdaste bilägare är ju knappast heller någon nackdel!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru STI Racing

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Subaru STI Racing

Pris, kr: 434 900.
Modell: 4-dörrars sedan eller hatchback.
Säljstart: Hösten 2010.
Mått, cm: L 458/B 180/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 585.
Motor: 4-cyl boxermotor, bensindriven, 4 vent/cylinder, turbo. Volym 2 457 cm3, 300 hk (221 kW) vid 6 000 v/min, 407 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexstegad manuell växellåda.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 5,2 s. Toppfart 255 km/tim (elektroniskt begränsad).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 243 g/km
Konkurrenter: Mitsubishi Lancer Evo, Golf R, Audi S3, Ford Focus RS, BMW 135i.

Vad nytt? Sedankaross, uppdateringar av chassi och aerodynamik samt nytt namn på Impreza WRX STi.
För vem? Vardagsbilisten med rallydrömmar.
Bra köp? Ja. En allväderssportbil som fungerar bra i vardagen.

Pus: Körglad, snabb, vardagsvänlig, pålitlig.
Minus: Bensinförbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-12 08:28
U.L. (ej verifierad)

Synd att SUBARU inte kan anställa en formgivare värd namnet. Bilen ser gammal och slätstruken ut.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-12 10:24
Gösta_L

Ännu ett kraftigt övermotoriserat fordon vars existenberättigande kan ifrågasättas. Nåväl, med prislappen en bra bit över 400 000:- lär den inte bli någon vanlig syn. Tror Subaru skjuter sig själva i foten när de går ifrån sin nisch med driftsäkra, robusta och vettiga bruksbilar. Har kört en del Subaru Legacy från mitten av 90-talet i samband med älgjakten. Maken till robust och driftsäker bil får man leta efter, riktig fyrhjulsdrift, lågväxel och plats för både hund och bössa gör färder på små skogsbilvägar till ett sant nöje.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-12 17:19
Rikard

Gösta !! Vad menar du gå ifrån sin egen nisch ??
Snarare förvaltar dom sitt arv att göra snabba bilar av högst vardagliga farkoster, Impresa GT kom till Sverige -95.
Dom gör ju bruksbilar oxå.
Varför har den inget existensberättigande ??
Det finns vi som gillar snabba bilar, och ängnar en helg åt att tex köra på bana, precis som det finns dom som gillar att leka i skogen med en bössa.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-12 21:46
spliff (ej verifierad)

Det vet du väl, att det inte Gösta gillar eller vill ha, det behövs inte...
är det lite dyrt så är det bara till för direktörer och borgare, eller godsherrar typ Göran Persson...

#5 • Uppdaterat: 2010-10-12 22:35
surabaron@hotmail.com (ej verifierad)

Jag fattar inte att folk ens vill titta åt Subaru, dels är den ful liksom de flesta riskokarna. Framförallt vem 17 vill ha en bil med permanent 4 hjulsdrift när det finns nya moderna system med elektronisk 4 hjulsdrift som tex SAAB, Mercedes, Volvo, Audi och BMW har? Att ha gammaldags permanent 4 hjulsdrift är som att steloperera sina leder i armar, ben eller nacke! Vem "i hela Halland" vill stelopereras förutom Subaru?

#6 • Uppdaterat: 2010-10-14 17:02
789 (ej verifierad)

....

#7 • Uppdaterat: 2021-01-16 12:02
Ople

Vore kul med en uppföljning på artiklar som denna. Hur var bilen och hur mår den efter 10 år på Svenska vägar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.