Provkört C3 Aircross

647 inlägg 0 nya

Xant, jag väntar fortfarande på att du ska erkänna att det tar max 2 min att byta glödlampa på en C3 och dess olika varianter. Såg du inte videon jag gav? Den visar detta tydligt att det är inget problem. Det är bara att ta bort gummiskyddet, vrida loss lamphållaren, lyfta ur sockeln, dra ut lampan, trycka dit den nya lampan, stoppa tillbaks sockeln, vrida den på plats, placera dit gummiskyddet. Vad är det som är så komplicerat med detta som du inte klarar av att göra menar du?

Xant, kom med mig ut till sommaren i fjällen en vecka så ska jag visa dig allt man kan göra utan datorer...

Raphael wrote:
N-iklas, jag tror inte att det handlar om Opels varumärke utan helt enkelt om deras design. Den är för snäll, för mjuk, för ointressant. Crossland X har funnits några månader längre på marknaden än Airross, den har haft tid att marknadsföra och bygga upp ett intresse. Men idag säljer Aircross bättre, det kanske kommer ändras i framtiden det vet vi inte. Men just nu är det så här. Jag tror att det handlar om att Aircross sticker ut mer, att det är formerna och stilen som gjort Aircross till en framgång. På samma sätt som former och stil gjort C3 till en framgång. I Sverige så har nya C3 fördubblat sin försäljning jämfört med föregående modell och överträffat generalagentens prognoser. Jag tror det beror på Citroëns satsning på uttrycksfull form och stil.

Nej det är tyvärr inte så, jag är som bekant expert på Opel och jag kan bekräfta att det är Opels obefintliga varumärke som är boven.

Crossland är ju ingen riktig Opel och inte någon speciellt fantastisk bil på något enda sätt, en medelmåtta i det mesta så varför skulle den sälja?

Att däremot Astra, Årets bil och en av få som lyckats besegra Golf några gånger också säljer dåligt.
Det bekräftar att faktumet att ingen överväger att köpa en Opel är orsaken och inget annat.
Jag är ute och talar med människor om detta och många studsar till - Opel???

Ingen säger Citroen???

N-iklas, gemensamt för alla Opel idag är just för snäll design. Det håller inte idag, man behöver sticka ut. Hur bra Astra än är så ser den inte tillräckligt spännande eller intressant ut. Visst kan man säga att den har harmoniska former, sure, men den sticker inte ut. Den har för "snäll" design. Det är min analys. Opel behöver tuffa till sig designmässigt, våga mer, hellre en design som irriterar än en som är ointressant och intetsägande. Aircross irriterar många, den sticker ut. Det är bra, den vinner köpare på det. Crossland är absolut ingen dålig bil, den är bra. Men det räcker inte. Se på Renault Captur, egentligen är Peugeot 2008 en bättre bil, och Crossland är definitivt en bättre bil, men Captur är storsäljaren för den sticker ut, den leker med färger och former och det gillar många. Den är inte bäst i klassen sett till sin teknik eller funktion eller komfort, men den är tillräckligt bra - och framförallt, den sticker ut. Den känns personlig.

Jag körde under ett år en Peugeot 207, världens sämsta bil, och det var omöjligt att byta lampor själv på den. Det värsta var att den åt lampor, minst en i månaden. Tur att den stod i verkstaden 4-5 av 12 månader.

Apex, ingen av de PSA-bilar jag har ägt har dragit lampor. Om man behöver byta lampor varje månad så tyder det på att det är ett spänningsfel, att strömmen går fel väg. Det är alltså inte alls normalt att behöva byta lampor så ofta. Det kan vara en kabel som hamnat i kläm och skavts någonstans så strömsystemet blivit stört. Jag håller inte alls med om att 207 var världens sämsta bil. Nu vet jag inte historiken om din bil så går inte säga något. Men min C3 Picasso har jag kört snart 15 000 mil och den har fungerat väldigt bra.

Raphael wrote:
Xant, jag väntar fortfarande på att du ska erkänna att det tar max 2 min att byta glödlampa på en C3 och dess olika varianter. Såg du inte videon jag gav? Den visar detta tydligt att det är inget problem. Det är bara att ta bort gummiskyddet, vrida loss lamphållaren, lyfta ur sockeln, dra ut lampan, trycka dit den nya lampan, stoppa tillbaks sockeln, vrida den på plats, placera dit gummiskyddet. Vad är det som är så komplicerat med detta som du inte klarar av att göra menar du?

Nu sade jag inte alla bilar för det första, men visst. Varsågod:

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=13&t=17723

VI kan ju ta C5 också:

https://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=28&t=20241

Raphael wrote:
Xant, kom med mig ut till sommaren i fjällen en vecka så ska jag visa dig allt man kan göra utan datorer...

Kan inte. Har ingen t-ford att ta mig dit i, och vet inte hur jag skall få tag i bensinen, ej heller maten som behövs. Detta kräver nämligen datorer.

Raphael wrote:
N-iklas, gemensamt för alla Opel idag är just för snäll design. Det håller inte idag, man behöver sticka ut. Hur bra Astra än är så ser den inte tillräckligt spännande eller intressant ut. Visst kan man säga att den har harmoniska former, sure, men den sticker inte ut. Den har för "snäll" design. Det är min analys. Opel behöver tuffa till sig designmässigt, våga mer, hellre en design som irriterar än en som är ointressant och intetsägande. Aircross irriterar många, den sticker ut. Det är bra, den vinner köpare på det. Crossland är absolut ingen dålig bil, den är bra. Men det räcker inte. Se på Renault Captur, egentligen är Peugeot 2008 en bättre bil, och Crossland är definitivt en bättre bil, men Captur är storsäljaren för den sticker ut, den leker med färger och former och det gillar många. Den är inte bäst i klassen sett till sin teknik eller funktion eller komfort, men den är tillräckligt bra - och framförallt, den sticker ut. Den känns personlig.

Det är precis det Volvo gjort, och de har lyckats!

Raphael wrote:
Apex, ingen av de PSA-bilar jag har ägt har dragit lampor. Om man behöver byta lampor varje månad så tyder det på att det är ett spänningsfel, att strömmen går fel väg. Det är alltså inte alls normalt att behöva byta lampor så ofta. Det kan vara en kabel som hamnat i kläm och skavts någonstans så strömsystemet blivit stört. Jag håller inte alls med om att 207 var världens sämsta bil. Nu vet jag inte historiken om din bil så går inte säga något. Men min C3 Picasso har jag kört snart 15 000 mil och den har fungerat väldigt bra.

Verkar inte höra till ovanligheterna med elfel på vissa franska bilar.

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?305391-Peugeot-och-dess-kvalit%E9-min-erfarenhet

Tycker att det är dags att stänga denna tråd för den har inget med rubriken att göra längre utan av nån anledning har en Volvo--ägare tydligen på nåt sätt retat upp sig på bilen, märket eller TS och helt förstört trådens ursprung. F ö en märklig jämförelse när det är bilar i helt olika prisklass och med helt olika målgrupper. Var nöjd med din V90 X men tvinga inte på oss andra dina åsikter i alla tänkbara trådar. Det är nästan så man tror att en tidigare bilmodell-tjatare bytt märke och alias här på ViB. Raphael gillar PSA-produkter - är det nåt problem för oss övriga ? Visst har även Raphael varit lite tjatig emellanåt men inte värre än att man stått ut och är man gammal märkesentusiast så är man - men i denna tråd blev det tydligen väldigt provocerande... Och skit-grejor som att Raphael beskrev hur mycket han kunde packa in i sitt nuvarande skåp - även detta måste tydligen kritiseras gång på gång...
Sen är det väl i o f s sällan ens fel när två träter men när ingen kan ge sig så återstår nog bara att stänga tråden, tyvärr. För nåt av värde relaterat trådens rubrik har knappast framkommit i de typ 350--400 senaste inläggen.

Xant, du är rolig du! Du förstod alltså inte att den C3 som de pratar om är C3 I och det jag pratar om är C3 II och III? Ja C3 I var bökig, men Citroën tog åt sig av kritiken och gjorde om konstruktionen. Jag säger igen det tar max 2 min att byta glödlampa, om du inte tror mig så kom hem till mig så bevisar jag det!
Se även videon jag gav som visar hur lätt det är.

Xant, så du anklagar mig för att vara beroende av datorer och att mitt liv helt styrs av datorer men du vågar inte vara en vecka infjällen med mig utan datorer. Det visar ju att det är du som är beroende av datorer! Jag är en fri människa, jag behöver inte fråga en dator om hur jag ska leva mitt liv.

Xant, nej det är inte vad Volvo lyckats med utan det är vad Volvo misslyckats med och det kommer jag fortsätta att hävda eftersom det är sant.

Pi, fast det är bra att människor retar upp sig på Citroën för de säljer bilar på det. De sticker ut. När jag var och provkörde Aircross så pratade jag med säljaren om det och han sa den utstickande designen generar kundintresse. Kunderna är inte likgiltiga.

Visst, en utstickande design gör så att människor hatar bilen och tycker den är det fulaste de sett - samtidigt som precis samma design väcker habegär hos andra. Citroën sticker ut och vågar vara annorlunda. De väcker både avsky och kärlek. Och det ligger i Citroëns DNA. Det hat och avsky som Citroën får i den här tråden visar att Citroën verkligen har lyckats med att förvalta sitt arv, och det är definitivt ett köpargument för mig. Så jag blir bara glad, fylls med glädje när människor talar om hur mycket de avskyr Citroën och hur fasansfullt ful den är. För vem vill ha en bil som människor är likgiltiga inför? Vem vill ha en intetsägande design som väcker noll reaktioner?

Kunderna har ett val - Opel Crossland X med teflon-design, inget som sticker ut, inget som upprör, inget som älskas. Eller Aircross som både hatas och älskas. Och det ser ut som Aircross vinner försäljningsmässigt.

Det är helt enkelt tillfredsställande att ha en bil som irriterar människor bara genom att den rullar på vägen. Det visar mänsklighetens komedi och jag kör Citroën som ett socialpsykologiskt experiment och forskningsstudie i beteendevetenskap. :)

Ja det är ju inte så att det är särskilt svårt att märka att det är två indivders lemmätning som pågår i den här tråden. Det är ju trådis som "äger" tråden, enligt vissa moderatorer, men om man sitter och försvarar sin bil, oavsett vad och börjar anklaga andra för att vara extremt trafikfarliga för att de justerar belysning under färden. Ja då är det väldigt behövligt att han får mothugg och en dos av verkligheten av oss övriga.

Beteendevetare är han näppeligen.

Pi wrote:
Tycker att det är dags att stänga denna tråd för den har inget med rubriken att göra längre utan av nån anledning har en Volvo--ägare tydligen på nåt sätt retat upp sig på bilen, märket eller TS och helt förstört trådens ursprung. F ö en märklig jämförelse när det är bilar i helt olika prisklass och med helt olika målgrupper. Var nöjd med din V90 X men tvinga inte på oss andra dina åsikter i alla tänkbara trådar. Det är nästan så man tror att en tidigare bilmodell-tjatare bytt märke och alias här på ViB. Raphael gillar PSA-produkter - är det nåt problem för oss övriga ? Visst har även Raphael varit lite tjatig emellanåt men inte värre än att man stått ut och är man gammal märkesentusiast så är man - men i denna tråd blev det tydligen väldigt provocerande... Och skit-grejor som att Raphael beskrev hur mycket han kunde packa in i sitt nuvarande skåp - även detta måste tydligen kritiseras gång på gång...
Sen är det väl i o f s sällan ens fel när två träter men när ingen kan ge sig så återstår nog bara att stänga tråden, tyvärr. För nåt av värde relaterat trådens rubrik har knappast framkommit i de typ 350--400 senaste inläggen.

Jag håller med om att det har gått lite väl långt ifrån ursprungsämnet och att jag bär del i den skulden.
Men när en tråd handlar om en viss bil eller ett bilmärke och vad folk än anser om den bilen som inte är haleluja så blir det kast bakåt att man är trafikfarlig, att man inte förstår, att man minsann inte behöver köpa bilen, att det är visst förträffligt, att bilen och märket i fråga är det bästa som hänt och så vidare.

Flera har sagt saker om bilen, merparten åt det negativa eller neutrala hållet, och varje gång har dessa fått mothugg och i vissa fall beskyllningar tillbaka.

Ibland blri man faktiskt lite irriterad då men det har ju visat sig att vad man än anser om denna bil och dess funktioner så har man fel, om man inte håller med trådskaparen.

AudiS4 wrote:
Ja det är ju inte så att det är särskilt svårt att märka att det är två indivders lemmätning som pågår i den här tråden. Det är ju trådis dom "äger" tråden, enligt vissa moderatorer, men om man sitter och försvarar sin bil, oavsett vad och börjar anklaga andra för att vara extremt trafikfarliga för att de justerar belysning under färden. Ja då är det väldigt behövligt att han får mothugg och en dos av verkligheten av oss övriga.
Beteendevetare är han näppeligen.

Ja det är bra när fok delar sina upplevelser av provkörningar men när det inte finns något som är fel på en bil, så blir det väldigt konstigt. När sedan folk påtalar saker som är mindre genomtänkta och får stora mothugg om detta så, blir det än märkligt. Med andra ord behöver man inte provköra den där bilen ty den är ju perfekt i alla avseenden. För mig känns det som att tråden nästan är skapad bara för att få igång mothugg i och med att ingen kritik tillåts. Men jag kan ha fel Det har jag haft förut.

Xant, fast det var ju faktiskt du som påstod att Aircross var trafikfarlig för att justeringen av instrumentbelysningen ligger vid instrumenten. Du förstod inte att man inte ska justera belysningen under färd, det är själva idén. Om tanken hade varit att justera belysningen under färd så hade de givetvis placerat inställningen annorlunda. Att du inte kan se att justerar man under färd så behöver man ta blicken från vägen en längre stund och det tycker jag inte är trafiksäkert och det står jag för.
Du frågar mig hur Citroën har tänkt och jag besvarar dig hur Citroën har tänkt och sen kommer du dragandes med Volvo för du accepterar inte förklaringen och sen skyller du på mig.

Din jämförelse av att Aircross var dålig för att XC40 rymmer mer bagage var också humoristisk, eftersom det skiljer sig 200 000 i pris mellan dem. Jag ser inte det som en relevant jämförelse, men du hävdade t o m att de var i samma klass. Det var ju lite roligt faktiskt.

Men apropå bilars DNA, har inte även Citroën ändrat sitt DNA över tid? Jag minns Citroën som en strömlinjeformad bil. DS, CX, GS, C6 för att nämna några. Inte kan man väl påstå att C3 Aircross har samma DNA? Den är ju mer "fyrkantig kloss", dvs raka motsatsen. Inget fel i det, men bara apropå bilars DNA i designen. Förövrigt tycker jag det är kul att Citroën vågar vara annorlunda.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.