Koppla in extraljus

50 inlägg 0 nya

Det finns ju en anledning till att LED-strålkastare har kylflänsar, de sitter oftast på baksidan, vilket är lite olyckligt sett ur nedisningssynpunkt.
Det finns dock strålkastare som har inre kylflänsar och som därmed värmer glaset.

När det gäller Lumen måste man också kolla om det är teoretiska eller verkliga Lumen som anges. Skillnaden är betydlig, som att jämföra motoreffekt med drivhjulseffekt.

Men, nu kom vi långt från ämnet.

Kan väl tillägga en fråga (även om den berörts): är det OK med dagens elsystem att "bara hänga på" extraljus, ta styrspänning från helljuset och försörjning direkt från batteriet (som alltid gjorde förr)? Får inte övervakningen spelet när belastningen plötsligt blir sned?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag gjorde som saabnisse beskrev tidigare I denna tråd på vår Octavia -11 och det fungerar utan problem. Och då är ju VAG-bilar erkänt kinkiga med övervakningen av lamporna.

hultarn, strömmen till reläspolen är så låg att den ligger inom felmarginalen för strömmen genom helljuset och därför märker inte bussen detta.
Det går att göra på precis samma sätt om man ska montera DRL. Då lägger man reläspolen till halvljuset, man måste ha ett relä med växlande kontakt som bryter då halvljuset tänds. DRL kopplas till parkeringsljuset genom reläet.
Man kör alltså DRL parallellt med P-ljuset, men då halvljuset tänds slocknar DRL när reläet drar.
Om det finns övervakning för P-ljuset, vilket inte är så vanligt på bilar som inte redan har DRL, kan man kompensera genom att byta de främre P-lamporna som oftast är på 5W mot dioder och då balanseras mot DRL som också brukar vara på 5W.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att varenda jäkla lampa övervakas på Octavia, jag har provat med ledlampor som lovats vara "CAN-bus errorfree" åtminstone i DRL, parkeringsljus och backljus men likväl klagar bilen på söndriga lampor. Enda som funkat är ett 6,8 ohm 50W motstånd parallellt med ledlamporna. Och det blir VARMT! Man kan inte jämföra "ledwatt" med "glödtrådswatt" rakt av pga ledlampans betydligt lägre strömförbrukning.

Du ska ha stort tack saabnisse för den ytterst enkla lösningen av inkoppling av extraljus! Jag har nog löst det förut på liknande sätt men aldrig kommit på en sån här enkel koppling! :)

Som ni ser i mina inlägg så har jag jag mätt upp strömmen. Om den skulle ha en avancerad elektronisk styrning som anpassade sig efter spänningen så skulle det fungera. Det har den inte. Det enda som finns är ett förkopplingsmotstånd för att få rätt ström vid 24V. Detta gör att det blir för lite ström genom led-lyset vid 12V. Can-bussen klagade inte på mitt relä.

Granit999

Det du har mätt är I princip effektförbrukningen. Strömmen är bara EN faktor I sammanhanget. Ett enkelt förkopplingsmotstånd fungerar bara vid en viss relativt stabil matningsspänning. Dvs antingen har du en ledramp för 12V eller en för 24V (eller vilken spänning som helst). För att klara av 9-30V måste det finnas en spänningsregulator för att mata ledarna med en stabil spänning. Spänningsregulatorn omvandlar överflödig tillförd energi till värme. Ju högre matningsspänning desto mer får spänningsregulatorn jobba. Det finns ingen ledramp som fungerar med konstant ljusstyrka I spänningsintervallet 9-30V med endast ett förkopplingsmotstånd. Googla på "led drivers".

Detta svar har jag fått från leverantör av LED-ramper.

Nu vet jag inte vilken ramp du mätt på, för 23W på 14V låter väldigt lite, men det spelar ingen roll för svaret blir det samma.

Du har inte fel i ditt påstående så det blir svårt att motbevisa, men jag kan försöka förklara varför det är som det är.

Extraljus-branschen har valt att man visar teoretisk watt, alltså i detta fallet 120W, det är den sammanlagda summan av vad varje LED i teorin är på. Att driva dom på max går inte då det skulle kräva ett allt för avancerat kylsystem, även om man skulle klara att kyla dom på ett vettigt sätt så hade livslängden varit alldeles för kort, så man sänker effekten utifrån, delas vilken kylning man har och även utefter vilken kvalitet det är på LEDen.

Varför skriver inte vi(enligt dej i detta fallet) 23W….hade du köpt den då om det står 120W på våran konkurrents lampa(som inte heller är på 120W)? Troligen inte.

Ska man ändra på detta så måste hela branschen ändra sej samtidigt och det är svårt att få igenom.

Granit999

Kolla in Mekonomen. Deras data på en Led-ramp.
16 200/7650 Lumen (Teoretiska/faktiska)
10-30V, 180W

Det skiljer väldigt mycket på teoretiska och faktiska lumentalen. Köper man från Kina så står det endast det teoretiska lumentalet.
Det vore intressant att veta vid vilken spänning de har mätt upp lumentalet.

Granit999

Mätte just min ramp, tyvärr bara med 12 v då 2 av mina lösa batterier gett upp.
Rampen är en VikLight 20" och har 42 st 5w Osramdioder.
Uppgiften är att den ska dra 17.5A vid 12 volt, jag mätte det till 4,7A vid 12.6V.
Återkommer när jag fått fart på de andra batterierna.

Nu har jag mätt lite till.
Med lite kablar, 2 batterier och en omkopplare.
12,6V 4,7A
25,2V 1,8A
Med omkopplaren kunde jag växla 12/24 och det var ingen som helst skillnad i ljusstyrkan.

Rikard wrote:
Nu har jag mätt lite till.
Med lite kablar, 2 batterier och en omkopplare.
12,6V 4,7A
25,2V 1,8A
Med omkopplaren kunde jag växla 12/24 och det var ingen som helst skillnad i ljusstyrkan.

Med andra ord bränner man bara en massa effekt vid högre spänning utan att ljuset blir bättre.

Granit999

Eftersom matningsspänningen efter leddrivern till ledlamporna är densamma oberoende av inspänningen så ändras inte ljusstyrkan.

Om rampen på 23 W och 14 V var menat åt mig så fattar jag inget. Jag har aldrig haft nån ramp monterad, jag pratade om led T10:or och led BA15s-lampor. Samt H1 och H7 ledlampor.

Granit999 wrote:
Rikard wrote:Nu har jag mätt lite till.
Med lite kablar, 2 batterier och en omkopplare.
12,6V 4,7A
25,2V 1,8A
Med omkopplaren kunde jag växla 12/24 och det var ingen som helst skillnad i ljusstyrkan.
Med andra ord bränner man bara en massa effekt vid högre spänning utan att ljuset blir bättre.

Fast i just detta fall så brände man mindre energi totalt vid 25,2 V jämfört med vid 12,6 V - runt 14 W mindre....

Jag funderar mest på varför den bara drar 4,7A ??
Det är 42 st 5 watts dioder =210 w.
210/12,6= 16,6 A.

Man måste skilja på aktiv effekt (W) och skenbar effekt (VA). Glödlampor som är en resistiv belastning har mera eller mindre samma aktiva som skenbara effekt, ledlampor har högre skenbar effekt än glödlampor. Man måste ta effektfaktorn med i beräkningen men nu börjar minnet kräva lite uppdatering, över 30 år sen man räknade på sånt så be mig inte att utveckla resonemanget. Vem har sagt att det är enkelt med elektriska enheter... :)

L West wrote:
Man måste skilja på aktiv effekt (W) och skenbar effekt (VA). Glödlampor som är en resistiv belastning har mera eller mindre samma aktiva som skenbara effekt, ledlampor har högre skenbar effekt än glödlampor. Man måste ta effektfaktorn med i beräkningen men nu börjar minnet kräva lite uppdatering, över 30 år sen man räknade på sånt så be mig inte att utveckla resonemanget. Vem har sagt att det är enkelt med elektriska enheter... :)

Skenbar effekt finns bara i växelström. P=aktiv effekt Q= Reaktiv effekt och S=skenbar effekt.

Kolla in denna test av LED-ramper. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=309608

Granit999

Grym test som bekräftar min mätning.
För kul skull hängde jag på rampen på bilen för att kolla hur den lös jämfört med mina 3 NBB 225 100w halogen.
Vitt ljus, Ja, men annars var det skit.
Mätte även halogenlamporna, de drog 20,6A.

Granit999 wrote:
Rikard wrote:Nu har jag mätt lite till.
Med lite kablar, 2 batterier och en omkopplare.
12,6V 4,7A
25,2V 1,8A
Med omkopplaren kunde jag växla 12/24 och det var ingen som helst skillnad i ljusstyrkan.
Med andra ord bränner man bara en massa effekt vid högre spänning utan att ljuset blir bättre.

Du kan ha klenare kablage vilket kan vara en fördel i vissa lägen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.