Nästa artikel
Tesla Model Y Standard Range: Ny ”snikversion” på ingång
Nyheter

Tesla Model Y Standard Range: Ny ”snikversion” på ingång

Publicerad 11 januari 2021
Elon Musk ville inte lansera någon instegsversion av Model Y med kort räckvidd. Nu kommer modellen ändå.

Tesla säljer tre olika versioner av Model 3 i Sverige, men den upphöjda och mer praktiska versionen Model Y har hittills bara sålts i de två dyrare och fyrhjulsdrivna varianterna som kallas Long Range och Performance.

Nu blir det ändring på det. Tesla ska nämligen lansera Model Y Standard Range med bakhjulsdrift. Det blir en viktig utmanare till bland andra Volkswagen ID 4, Skoda Enyaq och Ford Mustang Mach-E som samtliga finns i bakhjulsdrivna instegsversioner.

Att modellen nu blir verklighet går tvärt emot det uttalande som Teslachefen Elon Musk själv gjorde i somras. Då sa han att Tesla inte skulle bygga någon instegsversion av Model Y eftersom räckvidden, som då beräknades till mellan 37 och 40 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln, beskrevs som ”oacceptabelt kort”.

Nu lanseras modellen trots Elon Musks uttalande, och i USA får den en räckvidd på 39 mil.

Samtidigt kommer beskedet att modellen nu får längre leveranstid på grund av hög efterfrågan. Model Y Standard Range ska börja levereras globalt under andra kvartalet och Model Y Performance dröjer till tredje kvartalet.

Det finns än så länge inga uppgifter om räckvidd eller pris för Model Y Standard Range i Sverige.

Läs också: Sveriges första Tesla Model Y redan levererad – till Volvo

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2021-01-11 11:32
Elbilisten

#7 Förra året blev det ju 500.000 bilar. Men fjärde kvartalet var de uppe i en årstakt på 720.000. Då får vi komma ihåg att fabrikerna i Tyskland och Texas inte har börjat bygga bilar än. Svaret på din fråga ser ut att bli ja.

#c • Uppdaterat: 2021-01-11 11:37
Optimus

Tänk vad lite konkurrens på marknaden kan göra. Nu börjar det bli många bra elbilar att välja bland, då måste även Tesla börja anpassa sig efter kundernas behov. Egentligen inget konstigt med det, men det är ett god bekräftelse på att kunden har flera bra bilmodeller att välja bland.

#d • Uppdaterat: 2021-01-11 12:13
Jarl Karlsson

Kära skivbordsryttare med begränsad kunskap om bilar. Gå med i FB gruppen ID Sverige. Där har ni ett axplock av alla dom fel och brister som min ID.3 besitter.

#e • Uppdaterat: 2021-01-11 13:27
ELvis

Jarl,
Min Tesla M3 drar aldrig över 2 kwh/mil vid pendling på vinter (ej motorväg).
Snittat mindre än 1.7 kwh på 8000 mil.

Allt tyder på att du ytterst sällan kör sträckor längre än 5 km.
Fast då spelar ju den förbrukningen ingen roll.

För inte kan det väl vara så att allt är en påhittad historia.
Nä, det är förstås orimligt ;-)

Lycka till med bilen och återkom gärna med feedback när du kört lite mer.
Du kommer säkert bli jättenöjd med din VW.
Det kommer bli bra :-)

#f • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Saxat från ID3 gruppen på Facebook som Jarl bad oss gå in och kolla fakta i.

”Mer underlag från mitt arbete med data från ID.3.
Idag så har jag loggat hur batteriets PTC värmare arbetar. Det cirkulerar massor med inlägg om hur mycket vår kära ID.3 drar vid kallt väder, speciellt vid korta körningar.
Förklaringen är att den värmer batteriet genom en PTC värmare som är på ca 5-6kW. Och det gör den först när du sas "aktiverar" tändningen. Så just nu fungerar inte förvärmningen av batteriet.

Den värmer som ni ser nedan tills batteriet är uppe i 10 grader då den sedan stängs av, så är det alltid och den går inte att påverka med appen idag. Min Life med gamla mjukvaran går inte att ställa in för en avgångstid, men det skall version 2.1 lösa och då värms batteriet innan avfärd, precis som det skall vara.
Min lilla tur på 8 km i ren stadskörning gav en specifik förbrukning på 3,23 kWh/mil och av den totalt förbrukade energin så stod PTC värmaren för batteriet för ca 27% och skulle således varit 2,36 kWh/mil om man räknar bort den.
Idag var mitt batteri 5 grader varmt, samma som garaget och det tog ca 13 minuter att värma upp den från 5 till 10 grader.
Det kommer mer analyser framöver när jag har gått igenom allt underlag jag har.
Är det något ni specifikt vill att jag kollar på så säg bara till.”

#g • Uppdaterat: 2021-01-11 14:51
ELvis

milky...

Helt korrekt, det är två olika bilar.
Men enligt min erfarenhet så borde dessa två olika bilar inte skilja avsevärt i förbrukning.

Sedan önskas ett betydligt trevligare tonläge.
Tack på förhand.

Edit:
om Jarl har en bil med batteri på 58 kwh och får en räckvidd på ca 20 mil (enl hans uppgift).
Då betyder det en förbrukning på närmare 3kwh/mil.
Den som själv har erfarenhet av liknande bil får gärna bedöma rimligheten.

#h • Uppdaterat: 2021-01-11 15:11
ELvis

Tack för texten Guran,
Det förklarar att bilen verkar har hög förbrukning de första 8 km.
Men det kommer sannolikt bli bättre.

Ska man ange en räckvidd vid långresa, så brukar man förstås köra längre än ca 8 km i stöten.
Till skillnad från min bil så är ID:3an både mindre, lättare och tvåhjulsdriven.
Så den borde verkligen vara ganska snål på långresa.

#i • Uppdaterat: 2021-01-11 16:08
Styggavargen

Vet inte vad ni bråkar om, men den mesta av energin går åt till att hålla batteriet inom rätt temperatur område och det vet väl nästan alla att det drar mycket energi att värma upp saker, och även att kyla ned saker som faktiskt tar ännu mer energi än det förstnämnda (AC). Man lägger tex datorhallar i norr där det finns "gratis kyla", och överskotts värmen används för att värma upp hus mm. Sverige är tyvärr ett ganska dåligt land för elbilar pga klimatet är så kallt. Men ur test synpunkt är Sverige bra, många vintertester sker här.

#j • Uppdaterat: 2021-01-11 16:41
ELvis

Det stämmer.
Kyla kostar lite extra energi.
Men det är så bekvämt med elbil i kyla så det är faktiskt mest fördelar.

Värme däremot...
Jag kör aldrig så snålt som vid +30 grader.
Det man förlorar i ac tar man igen med råge på att batteriet har optimal temp från början.

Sedan är det extremt bekvämt att starta kylning i kupén med appen innan man går till bilen.

Edit igen :-)
Det riktigt stora problemet med stark kyla och värme däremot, är ju alla bilister som envisas med klimatisera kupén och smälta snö genom att köra bilen på tomgång !!!!

#k • Uppdaterat: 2021-01-11 16:53
LeifV

Bara en fundering... drar ID.3:an mindre energi om man förvärmer den från elnätet istället för via batteriet? Eller är det så att det kommer lär synas på elräkningen i vilket fall som helst?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.