Nästa artikel
Koenigseggs besked: Skippar suvar – men kanske en terrängversion?
Nyheter

Koenigseggs besked: Skippar suvar – men kanske en terrängversion?

Publicerad 10 januari 2021
Den svenska uppstickaren Koenigsegg sågar den rådande suv-trenden – men öppnar ändå för någon form av terrängmodell.

Nästan alla biltillverkare har gett sig in i suv-världen eftersom efterfrågan från kunderna är så hög. Det gäller även exklusiva bilmärken som Rolls-Royce och Lamborghini.

Men svenska märket Koenigsegg tänker inte gå den vägen. Christian von Koenigsegg har visserligen lanserat en fyrsitsig GT-modell i form av Gemera, men någon högbyggd crossover är det inte tal om – oavsett om kunderna gillar idén. Han sågar suvarnas aerodynamik och höga tyngdpunkt.

– En suv är att skapa något som borde bete sig illa ur kördynamisk synpunkt och sedan försöka fixa det. Jag har aldrig lockats av det, säger han i en intervju på Youtube.

Christian von Koenigsegg är dock inte helt oäven till idén att skapa en tuffare terrängversion av Gemera som skulle kunna passa i tuffa Paris–Dakar-rallyt.

– Det är inte en suv utan en riktigt tuff ”Mad Max”-offroadbil med superprestanda som man också kan köra på väg. Men egentligen ska man vara ute på sanddynerna med den.

Läs också: Koenigseggs nya drömgarage – här är modellerna som ska ingå

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2021-01-11 05:46
A.L

Varsågod att visa N-iklas hur detta går till på en normal fungerande marknad!

Får man komma på festen sedan tro;-)?
Och vad skall du göra med all den förmögenhet detta kommer att generera (som inte blir något annat än personlig konkurs)? Rädda Opel kanske? Synd f.ö att Opel inte fick veta detta i tid, eller jag glömde; de lyssnade ju inte när du förklarade -apropå religion ;-)

Om inte annat torde en stor del av världens centralbanker vara mycket intresserade då flertalet av dem stångas med deflation eller i alla fall synnerligen låg inflation- trots stimulanser som aldrig förr och rekordlåga räntor. Och tänk att lösningen nu då äntligen finns - på ett bilforum till råga på allt!

;-)

MVH AL

#c • Uppdaterat: 2021-01-11 06:18
Desmoholic

Ja du A.L
Konstigt att inte alla körde omkringa i Willys Jeepar på 50-talet? Det fanns ju gott om dem, och uppenbarligen ”behöver” ju väldigt många dem.

#d • Uppdaterat: 2021-01-11 06:23
Desmoholic

Vi människor är flockdjur och vi är psykologiskt programmerade att jämföra oss med andra för att passa in. Om vi ser reklam eller massa ”framgångsrika” människor använda något, vill vi också ha det, även om vi inte ”behöver det. Vad tror A.L så kallade influencers gör egentligen?

#e • Uppdaterat: 2021-01-11 06:54
John2008

Vettigt av Koenigsegg att såga den rådande suv-trenden.

Att det finns mängder med anställda på företag som självständigt förstår att det finns olika behov som kan lösas med deras tjänster och produkter, är inte möjligt på något sätt, för det stämmer inte med teorier. Kunden måste alltså först kontakta företaget för att något ska hända. = )

#f • Uppdaterat: 2021-01-11 07:34
L West

Tja, antar att företag kan ta fram olika mer eller mindre nödvändiga produkter i "testsyfte". Vissa blir floppar och försvinner från marknaden ganska omgående, andra blir mer eller mindre lyckade och kan leva vidare. Ett fåtal blir succé och gör att företagen kan tjäna storkovan (åtminstone tills konkurrenterna kommer ifatt).

#g • Uppdaterat: 2021-01-11 08:21
A.L

Desmoholic: Både SUV;en eller sportbilen, vägar och infrastruktursystem, cabben, T-banan, flygplanet eller båten byggs alla för att svara på ett grundläggande transportbehov. Människor behöver både förflytta sig själva och gods. Där har du behovet.

Att det sedan förekommer olika sätt att svara på efterfrågan - med allt från SUV:ar till sportbilar handlar om marknadspositionering. Man försöker (exempelvis via livstilsreklam) positionera sin produkt ute på marknaden (till de som efterfrågar sådana egenskaper). Det kan ske genom att man adderar extra produktvärden i jämförelse med alternativen (oftast via tekniska landvinningar), det kan ske genom att man via trender attraherar köpare som vill känna sig "sportiga" eller "häftiga" etc och det kan ske genom att man försöker positionera sig som ett lyxigt eller extra billigt alternativ. I grunden är det alltså olika sätt att svara på människans inneboende behov av att transportera sig själv och varor. Det är ingen som har hittat på att vi vill förflytta oss. Tvärtom är det en del av vår överlevnad och en evolutionär egenskap som vi behöver ha för att överleva.

Användandet av "Influencers" är alltså inte att skapa ett behov, utan att tillgodose ett grundläggande behov av förflyttning på ett alternativt sätt - och laddat med känslor som en del av marknaden tycker är viktig. Det kan uttryckas på många sätt. En del tycker att man kan förknippas med en "äventyrare" genom att köpa en sådan produkt (SUV exempelvis), andra vill leka och kommunicera att de kan jämföras med Lewis Hamilton och köper sig en sänkningssats, lågprofilfälgar, ny programvara eller en (om plånboken medger) renodlad sportbil. En tredje person kanske vill ha kombinationen, d.v.s både tycker det är kul med en bil som svänger snabbt och dessutom vill visa det för sin omgivning. Hur och i vilken mån man som köpare värderar de olika lösningarna som tillhandahålls är upp till var och en. Det är ingen som kan bestämma centralt - även om det förstår förekommer sådana inslag (inte minst inom miljörörelsen). Fortfarande är det dock inget skapat behov, utan ett sätt att positionera sig mot en målgrupp som efterfrågar sådana egenskaper/värden etc.

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2021-01-11 08:22
christer_1

Ja du Desmoholic vad fan har kokain med detta att göra? Det finns väl en anledning att SUVar är så populära eller vad tror du? Inte är det att företagen har skapat behovet utan att SUVarna fyller ett vettigt behov till ditt och andras förtret. Inte köpte jag en XC60 (min andra), Sveriges mest sålda bilmodell, för att jag blev lurad av Volvo, utan för att det var den vettigaste bilen för mig just nu idag.

#i • Uppdaterat: 2021-01-11 08:28
A.L

Det är helt korrekt L West. Och av den orsaken går också den absolut största majoriteten av alla nystartade företag omkull redan inom ett år. Oftast eftersom deras lösning inte svarar mot en tillräckligt stor del av marknadens efterfråga (den där som N-iklas säger sig kunna skapa).

Ifråga om större producenter bygger man i princip alltid nya lösningar i väldigt små serier först, alternativt testar om man kan fånga upp ett behov via förstudier. Att man däremot sitter och planerar för massproduktion utan att ö.h.t ha en susning om produkten kommer att sälja eller inte kommer aldrig att inträffa. Och skulle det göra det blir det k.k av det företaget fortare än kvickt.

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2021-01-11 09:48
johnkommentar

Klart att Egget ska bygga nåt liknande Singers safari-911 fast värre. Kommer att bli grymt!

#k • Uppdaterat: 2021-01-11 10:06
Desmoholic

Naturligtvis är transportbehovet en sak.
En sak som kan lösas på olika sätt, med transportmedel med olika egenskaper. Men en del har ett verkligt behov av vissa egenskaper. Lägg märket till verkligt behov. Kanske bor man vid en dåligt underhållen grusväg som inte plogas så ofta, eller behöver en högre bil p.g.a. ryggbesvär. Men majoriteten som kör SUV tror jag inte behöver den markfrigången, fyrhjulsdriften m.m. utan de kör till 99% på asfalterade landsvägar. Är inte detta helt OK och upp till dem då? Folk kan väl få åka 4m höga ladugårdsväggar drivna av 4st 7l V12or om de vill?
Jo i princip är jag för att folk ska få göra som de vill. Men när när just denna biltyp för med sig negativa konsekvenser, t.ex. att de generellt drar mer bränsle, och därigenom släpper ut mer skit, så blir det fel. Enligt mig är ändrat beteende det enklaste och mest effektiva sättet att spara på miljön. T.ex. något så enkelt att planera sina matinköp så att man åker och handlar en gång i veckan istället för att åka och småhandla varje dag., eller att inte välja en extra hög bil med fyrhjulsdrift bara för att man vill känna sig om en äventyrare.

Jag äger själv en fyrhjulsdriven SUV. Jag köpte den då vi drog mycket husvagn och tröttnade på att fastna på blöta gräsmattor. Men vi hade också en annan konventionell framhjulsdriven sedan som vi använde när vi inte behövde fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Nu är husvagnen såld och när vi byter bil nästa gång blir det inte en SUV, för behovet finns inte längre.

@Christer; Jämförelsen med kokain var för att dra saken till sin spets. Människor känner ibland/ofta behov efter saker som som medför negativa konsekvenser, t.ex. droger. Betyder det då att företag gör helt rätt i att tillhandahålla detta? Det finns ju ett "behov"...

Vad vet jag. Kanske har du behov av en XC60. Bor avlägset till eller behöver ha en högre bil av andra legitima skäl. Jag är dock övertygad av att majoriteten av SUV-ägarna inte behöver dem. De har köpt dem för att de tror att att de behöver dem...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.