Min Skoda Octavia Style 1,0 TSI MY18

121 inlägg 0 nya

Skodaägare wrote:
mso 1000 wrote:
Kräver Prestigelöshet säger du men om du beaktar att folk lägger 50 tusen mer än du och har egentligen Pricis ingenting bättre eller mer på sin bil och inte ens snyggare men den har ett annat märke på huven.

Efter att ha läst så mycket positivt om Octavia 1.0 TSI så har jag nu varit och provkört en. Testbilen var en manuell tyvärr, fanns inget annat, skodd med Nokian Hakkapelitta R2 på 16-tums hjul. Efter att ha kört så kan jag på sätt och viss instämma i de positiva åsikter som finns om bilen. Motorn är riktigt bra, helt tyst på tomgång och drar riktigt bra, t.om på högsta växeln i motorvägsfart. Ljudisoleringen har också tagit några kliv framåt sen min förra Superb. Där Superben smällde hårt i hjulupphängingen över ojämnheter så dunsar Octavian lite bara. Både motorljud och vind/trafikljud var bättre dämpat än i min X3:a. Dock tycker jag däcksljudet var ganska påtagligt i motorvägsfart. Var ett ständigt lågfrekvent malande som skulle bli tröttande i längden. Egentligen var ljudet inte så högt, men frekvensen var "jobbig". Min största anmärkning och även skillnad mot min X3:a var dock vägegenskaperna. Tycker styrprecisionen var sådär. Bilen följde inte spåret i långa kurvor på motorvägen utan man var tvungen att korrigera hela tiden. Vidare så var styrresponsen inget att hurra för heller. Det var en tydligt fördröjning mellan att man vred på ratten och att bilen krängt färdigt in i kurvan. Vidare kändes bilen lite orolig på vägen. Det blåste ganska kraftig sidvind, vilket kan varit bidragande. Dock ska sägas att min X3:a som är ett höghus i jämförelse kändes mycket stadigare.
Så att komma och säga att precis ingenting är bättre på dyrare bilar är en sanning med mycket kraftig modifikation. Behöver inte vara en BMW heller för den delen. Körde nyligen en V90 CC och även den kändes mycket stabilare och precisare på vägen än Skodan. Att man inte känner någon skillnad själv mellan en Octavia och en BMW må vara en sak, men skillnaden finns definitivt där.
Visst är det okej att man är nöjd med sin bil och Skoda Octavia är definitivt väldigt mycket bil för pengarna. Men man får mer än bara märket på huven och bling-bling när man köper dyrare märken. Mellan en Octavia och en V90 CC skulle jag alla dagar i veckan välja den sistnämnda. Och inte bara på grund av den sistnämndas högre säkerhet.


Prova gärna igen med andra däck. Vissa däck funkar dåligt med vissa bilar och kan ge just liknande symtom som du beskriver.

Skodaägare wrote:
mso 1000 wrote:
Kräver Prestigelöshet säger du men om du beaktar att folk lägger 50 tusen mer än du och har egentligen Pricis ingenting bättre eller mer på sin bil och inte ens snyggare men den har ett annat märke på huven.

Efter att ha läst så mycket positivt om Octavia 1.0 TSI så har jag nu varit och provkört en. Testbilen var en manuell tyvärr, fanns inget annat, skodd med Nokian Hakkapelitta R2 på 16-tums hjul. Efter att ha kört så kan jag på sätt och viss instämma i de positiva åsikter som finns om bilen. Motorn är riktigt bra, helt tyst på tomgång och drar riktigt bra, t.om på högsta växeln i motorvägsfart. Ljudisoleringen har också tagit några kliv framåt sen min förra Superb. Där Superben smällde hårt i hjulupphängingen över ojämnheter så dunsar Octavian lite bara. Både motorljud och vind/trafikljud var bättre dämpat än i min X3:a. Dock tycker jag däcksljudet var ganska påtagligt i motorvägsfart. Var ett ständigt lågfrekvent malande som skulle bli tröttande i längden. Egentligen var ljudet inte så högt, men frekvensen var "jobbig". Min största anmärkning och även skillnad mot min X3:a var dock vägegenskaperna. Tycker styrprecisionen var sådär. Bilen följde inte spåret i långa kurvor på motorvägen utan man var tvungen att korrigera hela tiden. Vidare så var styrresponsen inget att hurra för heller. Det var en tydligt fördröjning mellan att man vred på ratten och att bilen krängt färdigt in i kurvan. Vidare kändes bilen lite orolig på vägen. Det blåste ganska kraftig sidvind, vilket kan varit bidragande. Dock ska sägas att min X3:a som är ett höghus i jämförelse kändes mycket stadigare.
Så att komma och säga att precis ingenting är bättre på dyrare bilar är en sanning med mycket kraftig modifikation. Behöver inte vara en BMW heller för den delen. Körde nyligen en V90 CC och även den kändes mycket stabilare och precisare på vägen än Skodan. Att man inte känner någon skillnad själv mellan en Octavia och en BMW må vara en sak, men skillnaden finns definitivt där.
Visst är det okej att man är nöjd med sin bil och Skoda Octavia är definitivt väldigt mycket bil för pengarna. Men man får mer än bara märket på huven och bling-bling när man köper dyrare märken. Mellan en Octavia och en V90 CC skulle jag alla dagar i veckan välja den sistnämnda. Och inte bara på grund av den sistnämndas högre säkerhet.

Jag förstår ditt val men när man som barnfamilj lägger sista spar slanten på en bil är den ett klokt val.
Många lägger 50 tusen till och får inte ens in pulkan i skuffen och med avsaknad av praktisk familjebil
Sedan känner jag inte igen orolig på vägen på min style med 17” och 18 på sommarn utan mina 75 mils styrningar går avslappnat smärtfritt och med fungerande lineaccist som tillåter 45 sekunder utan att man håller i ratten.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

V90 jmf med Octavia?
Jag köper hellre en A8 än en V90.

Xanthopteryx wrote:

Prova gärna igen med andra däck. Vissa däck funkar dåligt med vissa bilar och kan ge just liknande symtom som du beskriver.

Visst kan det vara så, och bullret kan mycket väl vara däcksrelaterat. Men styrresponsen har jag svårt och tro att den var däckrelaterad. Visserligen är friktionsdäck mjukare än sommardäck men på min X3:a har jag två snäpp högre profil och den går in i kurvor på ett helt annat sätt. Skillnaden är märkbar även i fullt lagliga hastigheter. Jag förväntar mig inte att Octavian ska gå som en Subaru BRZ, men min bil som är 20 cm högre och har avsevärt högre däcksprofil går märkbart lugnare på vägen.

Skodaägare wrote:
Xanthopteryx wrote:
Prova gärna igen med andra däck. Vissa däck funkar dåligt med vissa bilar och kan ge just liknande symtom som du beskriver.
Visst kan det vara så, och bullret kan mycket väl vara däcksrelaterat. Men styrresponsen har jag svårt och tro att den var däckrelaterad. Visserligen är friktionsdäck mjukare än sommardäck men på min X3:a har jag två snäpp högre profil och den går in i kurvor på ett helt annat sätt. Skillnaden är märkbar även i fullt lagliga hastigheter. Jag förväntar mig inte att Octavian ska gå som en Subaru BRZ, men min bil som är 20 cm högre och har avsevärt högre däcksprofil går märkbart lugnare på vägen.

Jag vet bara att min morfars BMW blev helt hopplös vid säsongbyte av däck. Blev orolig och man fick konstant korrigera. En annan bil typ.
Vet inte vilka däck han hade.
Nu har han bytt igen, till Mercedes.

[quote=mso 1000]
Jag förstår ditt val men när man som barnfamilj lägger sista spar slanten på en bil är den ett klokt val.
Många lägger 50 tusen till och får inte ens in pulkan i skuffen och med avsaknad av praktisk familjebil
Sedan känner jag inte igen orolig på vägen på min style med 17” och 18 på sommarn utan mina 75 mils styrningar går avslappnat smärtfritt och med fungerande lineaccist som tillåter 45 sekunder utan att man håller i ratten.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html[/quote]

Som familjebil så är den ett mycket bra val. Bra utrymmen och mycket utrustning, och i merparten av alla vardagssituationer så behöver man definivt inte mer motor än 1.0 TSI. Men jag vill bara få fram att det faktiskt finns märkbara skillnader i köregenskaper mot andra märken. Sen är det självklart upp till var och en vad man vill prioritera. Skodas styrka är just utrymmena och vardagslyxen. Och numera verkar man även fått hyfsat koll på ljudnivån. Vill man ha mycket utrustning för pengarna och smarta vardagslösningar så är Skoda ett mycket bra val. Men prioriterar man vägegenskaper framför mycket utrustning så ska man nog välja en annan bil.

Xanthopteryx wrote:

Jag vet bara att min morfars BMW blev helt hopplös vid säsongbyte av däck. Blev orolig och man fick konstant korrigera. En annan bil typ.
Vet inte vilka däck han hade.
Nu har han bytt igen, till Mercedes.

Det där känner jag igen. Mina föräldrar hade tidigare en E60 BMW 523i. Tyärr blev de pådyvlade M-sport paket och breda runflatdäck på 18-tums fälgar av försäljaren. Den bilen var inte heller rolig att köra på motorvägen, krävde konstant korrigering. De första generationerna av runflat däck var tyvärr ganska värdelösa. Stenhårda och spåriga.
De bytte också till Mercedes E-klass med, i sammanhanget, ballongdäck.

Klart att det är skillnad på en V90CC för 350+ tusen mot en snikskoda för 215... Är ju 60 % dyrare.

Däremot så kan småsnåla människor som mig själv få pengar över till annat genom att välja en Octavia som ger mycket bil för pengarna.

Det är ett fritt land vi lever i trots allt!

fredl wrote:
Klart att det är skillnad på en V90CC för 350+ tusen mot en snikskoda för 215... Är ju 60 % dyrare.
Däremot så kan småsnåla människor som mig själv få pengar över till annat genom att välja en Octavia som ger mycket bil för pengarna.
Det är ett fritt land vi lever i trots allt!

Det respekterar jag fullt ut. Alla har vi olika prioriteringar. Det jag vänder mig emot är kommentarer som antyder att man betalar 50 tusen mer och får en bil som inte är bättre på någonting än en Skoda Octavia. Det stämmer inte tycker jag. Varför köper man isåfall en Subaru BRZ/Toyota GT86?. Med det resonemanget är inte den heller bättre på någonting än en Skoda Octavia 1.0 T. Den är inte tystare, inte rymligare, känns inte lika pigg på låga varv och är inte alls lika välutrustad. Dessutom kostar den 100k mer.

Skodaägare wrote:
fredl wrote: Det stämmer inte tycker jag. Varför köper man isåfall en Subaru BRZ/Toyota GT86?. Med det resonemanget är inte den heller bättre på någonting än en Skoda Octavia 1.0 T. Den är inte tystare, inte rymligare, känns inte lika pigg på låga varv och är inte alls lika välutrustad. Dessutom kostar den 100k mer.

Jo man köper en BRZ/GT86 för att man kommer ut lycklig med ett leende på läpparna efter åktur på en kurvig asfaltväg. Att höra motorn, växla själv och ligga som ett strykjärn på vägen. Då behövs inte en massa bokstavskombinationer, man bara kör och ler

Precis, man köper GT86 för dess köregenskaper. Och det var just köregenskaperna som jag inte var nöjd med i Octavian. Därför betalar jag gärna merpriset för en BMW eller Mercedes gentemot en Skoda, eftersom jag trivs så enormt mycket bättre bakom ratten.

Skodaägarw
Där är vi helt ense, en bil som jag ägnar åtskilliga timmar i per år skall vara körglad. Skulle aldrig köpa en bil som inte är inspirerande att köra. Där ligger faktiskt CX-5 på samma nivå som X3, men saknar denne speciella BMW känslan som finns i alla BMW:s modeller, även dom framhjulsdrivna har samma känsla.
Skulle jag köpa en VAG bil så absolut en Golf, man har tillbaka den lite högre kostnaden i ett riktigt bra andrahandsvärde och så har dom betydligt bättre stolar. En Golf R kunde vara trevligt

För egen del så tillbringar jag i snitt mindre än 30 minuter i bilen per dag. Upplevelse per krona är rejält mycket bättre investerade på annat håll! :)

Guran wrote:
Där är vi helt ense, en bil som jag ägnar åtskilliga timmar i per år skall vara körglad. Skulle aldrig köpa en bil som inte är inspirerande att köra. Där ligger faktiskt CX-5 på samma nivå som X3, men saknar denne speciella BMW känslan som finns i alla BMW:s modeller, även dom framhjulsdrivna har samma känsla.

För min egen del så åker jag hellre tunnelbana än sätter mig i en bil som jag inte trivs med. Tunnelbanan går ju i alla fall tyst och mjukt.
Hade en 216d active tourer som hyrbil i Grekland och håller med att den hade viss BMW känsla. Kändes fin i styrningen och BMW-typiskt fast i fjädringen. Dock så tyckte jag den krängde väl mycket i kurvorna.

Skodaägare wrote:
Tunnelbanan går ju i alla fall tyst och mjukt.
???
Nä, inte den i Stockholm. Tjut från drivlinan, skakig färd och i kurvorna skriker det om hjulen.

Ja man småler lite åt resonemanget men jag måste ändå tycka att det finns bmw som går som en gammal sugga på vägen pga dåliga däcks val och lika dan med mazdan så prat om oexakt styrning osv tycker jag är löjlig överkurs för svenska vägar och fart..
Jag tillbringar nästan två timmar om dan i min snik octavia och har inte det minsta problem med det ni snackar om utan jag sitter bra och åker billigt och tyst och har oftast med mig ett par gubbar som ofta säger att det inte finns nån anledning att lägga 150 tusen till för en status symbol på huven när man kan åka så här bra och kunna samtala i vanlig ton i bilen, dessutom kliver vi alltid in i en varm bil.
I våran sammåkar grupp är det nog den enda bil i gruppen som man kan prata i utan att höja rösten till baksätespassageraren och jag vet inte riktigt med körglad när man pendlar några mil om dan vad det är för kvalite.

L. Mäkinen wrote:
Skodaägare wrote:Tunnelbanan går ju i alla fall tyst och mjukt.???
Nä, inte den i Stockholm. Tjut från drivlinan, skakig färd och i kurvorna skriker det om hjulen.

De "nya" blåa tågen (vagn 2000) går förhållandevis tyst. Även om det blir en del krängning i kurvorna.

skidoo1238 wrote:
Ja man småler lite åt resonemanget men jag måste ändå tycka att det finns bmw som går som en gammal sugga på vägen pga dåliga däcks val och lika dan med mazdan så prat om oexakt styrning osv tycker jag är löjlig överkurs för svenska vägar och fart..
Jag tillbringar nästan två timmar om dan i min snik octavia och har inte det minsta problem med det ni snackar om utan jag sitter bra och åker billigt och tyst och har oftast med mig ett par gubbar som ofta säger att det inte finns nån anledning att lägga 150 tusen till för en status symbol på huven när man kan åka så här bra och kunna samtala i vanlig ton i bilen, dessutom kliver vi alltid in i en varm bil.

Den oexakta styrningen märktes i högst lagliga farter. Men det är bra att du trivs med din bil och sitter bra i den. Jag satt långt i från bra i Octavian som jag provkörde, men sittkomfort är ju väldigt individuellt. Och man lägger inte 150k till bara för att få en statussymbol på huven, man får betydligt mycket mer än så. Sen om man inte märker någon skillnad är en annan femma...

Känns ganska skönt att vaknar och läsa senaste ViB vid frukostbordet.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115, årets testbil 2017 (delad förstaplats med Mercedes E-klass)

Läser också den efterlysta summeringen av långteststallet där ViB har en Octavia 1.2 TSI 105 DSG sedan 2014. Ovanligt låg värdeminskning och en total milkostnad på under 30 kr så här långt med 9400 mil på mätaren.

Ska bli spännande att se vad vi landar på för total milkostnad när vi byter nästa gång.

”Årets testbil”. Nån reporter skrev , kanske inte bäst på nåt men ovanligt bra på Pricis allt.
Tror det är ganska bra beskrivning.
Och jag tror att oavsett vad vissa skriver här är att ekonomin är nog svårslagen då vi pratar en rymlig tyst familjebil med lite extra och vardags lyx jämfört med många andra val i samma prisklass och lite till.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.